Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Fick nobben av Epidemic Sound

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Fick nobben av Epidemic Sound

    Okej, jag skäms, försökte sälja själen till djävulen, men tänkte att någon annan kommersialism ändå inte är aktuellt för min del så kan jag lika gärna försöka tjäna en hacka för att underhålla musikekonomin lite grann. Men som sagt, ES tyckte det höll för låg kvalitet. Så nu är jag helt på botten.

    Nedanstående var det jag länkade till, visserligen la jag inte ner så väldigt mycket arbete, ville ju inte leverera max på provet och sen sjunka i nivå. Men jag är ändå nöjd med bredden.

    https://soundcloud.com/rikardkock

  2. #2
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Trist! Men de kan ju ha specifika krav som inte nödvändigtvis är samma som i "riktiga" världen, eller hur man ska säga. Preciserade de sig? Ska jag försöka gissa, så kanske de t.ex. tyckte att din alster inte var tillräckligt genretypiska, eller att det hände för mycket i dem. Jag misstänker att musikalisk personlighet kan vara ett minus i de här sammanhangen... Tyckte annars att framförallt NorthPole var en kul låt.

  3. #3
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Trots att jag får "Den Där Mary utslag" av biblioteks musik så är det ruskigt hög nivå på produktionen även om kompositionen oftast är låg , det bygger ju på att temat inte skall vara för starkt utan mer hissmusik som flexibelt kan passa en scen i film etc.
    Har en kompis som åtminstone jobbade med Epidemic Sound , ruskigt talangfull , ett av partytricksen var att spela dubbelkaggade trumkomp i 210 BPM på MIDI keyboard inklusive fills och variationer.
    Så du skall inte ta det för hårt att bli nobbad av ES , men General MIDI stråkljudet på pianolåten var tex en grej som inte höll måttet produktionsmässigt skulle jag tro.

    Nu verkar STIM fortfarande vara i konflikt med ES som i princip gör precis tvärtom mot vad STIM står för så jag är nog personligen ganska skeptisk till ES affärsidé där visst , en del slav producenter säkert kan dra in 50 kakor i månaden men stora vinsten gör ju ledningsgruppen. De tjänar på musiken i all framtid medans slavproducenten får engångsbelopp.

  4. #4
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trots att jag får "Den Där Mary utslag" av biblioteks musik så är det ruskigt hög nivå på produktionen även om kompositionen oftast är låg , det bygger ju på att temat inte skall vara för starkt utan mer hissmusik som flexibelt kan passa en scen i film etc.
    Har en kompis som åtminstone jobbade med Epidemic Sound , ruskigt talangfull , ett av partytricksen var att spela dubbelkaggade trumkomp i 210 BPM på MIDI keyboard inklusive fills och variationer.
    Så du skall inte ta det för hårt att bli nobbad av ES , men General MIDI stråkljudet på pianolåten var tex en grej som inte höll måttet produktionsmässigt skulle jag tro.

    Nu verkar STIM fortfarande vara i konflikt med ES som i princip gör precis tvärtom mot vad STIM står för så jag är nog personligen ganska skeptisk till ES affärsidé där visst , en del slav producenter säkert kan dra in 50 kakor i månaden men stora vinsten gör ju ledningsgruppen. De tjänar på musiken i all framtid medans slavproducenten får engångsbelopp.
    Japp, håller med om stråkarna, det kände jag redan då, men hade inte tillgång till bättre just då och inte lust att köpa orkesterbibliotek Tänkte att de skulle vara nöjda med att höra potentialen, men det är ju ett feltänkt från min sida.

    Har också noterat att många låtar de skyltar med håller väldigt hög klass, inom alla genrer, men alla är ju inte bra.

  5. #5
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    trist... men låt inte affärslökar med en färdig ide om vad dom vill sälja bryta ner dig, din musik eller självförtroende. Ta vara på platsen du befinner dig på just nu: väl på botten står fötterna stabilt och redo för ett högre språng

  6. #6
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, håller med om stråkarna, det kände jag redan då, men hade inte tillgång till bättre just då och inte lust att köpa orkesterbibliotek Tänkte att de skulle vara nöjda med att höra potentialen, men det är ju ett feltänkt från min sida
    Nä, man ska aldrig tro att nån i musikbranschen (alltså, the suits) kan höra potential. Demos ska låta platta annars är inte låten bra nog. Gällande Epidemic så tror jag att de vill bli presenterade grejer de kan spotta ur sig direkt. Fort ska det gå. Och effektivt.

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Du låter alltså för lite som usel hissmusik eller trailerdito i billig TV-kanal som åker med i grundpaketet.

    Grattis säger jag!

  8. #8
    Ogonen
    Ogonen är inte uppkopplad
    Ogonens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du låter alltså för lite som usel hissmusik eller trailerdito i billig TV-kanal som åker med i grundpaketet.

    Grattis säger jag!
    +1
    SC->follow!

    Det där var lät ju supermysigt. Snygga produktoner överallt!

  9. #9
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du låter alltså för lite som usel hissmusik eller trailerdito i billig TV-kanal som åker med i grundpaketet.

    Grattis säger jag!
    +100

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, håller med om stråkarna, det kände jag redan då, men hade inte tillgång till bättre just då och inte lust att köpa orkesterbibliotek Tänkte att de skulle vara nöjda med att höra potentialen, men det är ju ett feltänkt från min sida.

    Har också noterat att många låtar de skyltar med håller väldigt hög klass, inom alla genrer, men alla är ju inte bra.
    ...synd att det svamlas så mycket i tråden, men oavsett vad man tycker om ES eller branschen generellt - om du nu ändå vill lära dig något av detta, när det gäller produktion för media:

    - NorthpoleES - kul medryckande syntlåt, men temat är alldeles för dominerande. Man ska inte göra låtar utan ett "sound" och eller groove, med lite diskreta åkningar. Vill du framhålla dig som tema-kompositör med personlighet, visa upp en hel färdig och BRA låt av hög produktionsklass för att visa att du behärskar skrivandet.

    -PianoES - bra tema men framförande och produktion håller inte. Med tanke på genren - det måste låta riktigt piano med riktig pianist som spelar - minsta "General-MIDI-känsla" och det är kört. Stråkar - antingen bra "syntigt" eller så bästa möjliga trovärdighet. Om något "fällde dig" var det denna.

    -GitaraES - Spot on fram till blåset vid 45s! Hade du presterat tre stycken av denna kvalitet kan du mycket väl kommit in på banan. Kul sound och arr som man hajar till på, för att sedan fortsätta att "tjäna" som bakgrund. Du sätter "stuket" direkt, och håller kvar känslan utan att störa det som händer - i bild eller annan ljudläggning.

    Generellt - du måste tycka det du gör är skitkul och skitbra och jobba av bara f-n med produktionen! Plugga dina pluggar Som du säger - det är bara högsta (produktions)klass som gäller. De som lyssnar på detta är väldigt duktiga och engagerade och hör direkt om någon gör detta "på riktigt" eller med "vänsterhanden". De är kunder, du är leverantör! Lyssna på vad de frågar efter - egna idéer finns det ingen tid eller plats för annat än det som följer din faktiska talang - det är den de vill köpa, inte dina ambitioner. Jämför med att illustrera för reklam eller att "bli konstnär" - och det ena utesluter inte det andra - OM man har tid

  11. #11
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jo så är det, som sagt hade lite feltänk när jag ville visa bredd och potential, skulle ha satsat mer på produktionerna, inte spelat in med Presonuspresets via midikeyboard, skulle ha använt digitalpianot istället och bättre stråkar.

  12. #12
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Men har du låst ut dig själv? Jag menar, kan du inte få en till chans?

  13. #13
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men har du låst ut dig själv? Jag menar, kan du inte få en till chans?
    Det var det jag tänkte hade varit ett rimligt svar, typ "fortsätt skicka in". Fast jag tror de numera siktar på kvalitet med få producenter, eftersom de nu byggt upp en bank med blandad nivå. Och då har de råd att tacka nej.

    Och så sugen är jag inte, för det är väl bara annars att skicka fler, under annat namn om så vill.

    Citat från svar:

    "Hej Rikard!

    Jag har lyssnat på din länk och det blir tyvärr ett nej. Det håller helt enkelt inte den kvaliteten som vi eftersöker.

    Lycka till med din musik i framtiden!

    MVH

    Björn
    Epidemic Sound"

  14. #14
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Kollade in ES och snabbt lyssnade igenom lite. Jag är ju helt fel ute, framförallt produktionstekniskt, om det är så det skall låta. En del snygga slätstrukna låtar där, men...
    Förstår inte vad man skall med det till?
    Snygg hemsida iaf

  15. #15
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Många tv-klippare tycker Epidemic är jättebra. Bara in och plocka så får man nåt som låter snyggt och ger en stämning utan att ta över. (Sen så skäms de när jag blir sur och förklarar deras snikiga affärsmodell. )

  16. #16
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Lyssnade lite mer på ES katalog och många låtar håller P3-nivå, där blir jag lite fundersam, om jag skrev en poplåt i P3-klass, inte sjutton skulle jag sälja den till ES, om jag inte fick galet mycket betalt förstås.

    Äh, det här blev ju värsta gnälltråden, jag är bara ledsen för att jag försöka hora mig med den fulaste och snålaste torsken, men misslyckades.

  17. #17
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Du får göra som Dee Dee i 53rd and 3rd, han blev ju inte heller upplockad av torskarna.

  18. #18
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag blev nyfiken och gick in på ES och lyssnade. Bruksmusik som sagt, men verkligen hög klass på det mesta. Jag kan tycka att de där upphovsmännen borde jobba direkt mot film- och dataspelsproducenter istället. Om de slänger ihop ett par sådana där spår om dagen och ger till ES så blir jag lika delar imponerad och förbryllad.

  19. #19
    symptm
    symptm är inte uppkopplad
    symptms avatar
    Senior
    Skit i ES, gör din grej bara!

    ps jag var också i kontakt med dom för 6+ år sen.

  20. #20
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Den enda ES som en 99'a behöver är Expert Sleepers.

    Handen på hjärtat så har jag också varit frestad dock. Tanken att kunna ha en fast inkomst på musiken är helt klart lockande. Åandrasidan är det på många sätt trevligare att vara med i Stim och låta ens låtar skapa mervärde åt en långt efter att man färdigställt dem(i den mån de spelas).

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blev nyfiken och gick in på ES och lyssnade. Bruksmusik som sagt, men verkligen hög klass på det mesta. Jag kan tycka att de där upphovsmännen borde jobba direkt mot film- och dataspelsproducenter istället. Om de slänger ihop ett par sådana där spår om dagen och ger till ES så blir jag lika delar imponerad och förbryllad.
    Villkorsmässigt är nog "specialskriven musik" en av de jävligare branscher jag engagerat mig i...

  22. #22
    Ogonen
    Ogonen är inte uppkopplad
    Ogonens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får göra som Dee Dee i 53rd and 3rd, han blev ju inte heller upplockad av torskarna.

    Nä, han drog ju fram sitt razorblade.

  23. #23

    Redaktör
    Halva poängen med biblioteksmusik är väl att det ska låta så välbekant att en musikointresserad regissör eller ljudläggare ska kunna plocka något och (tex) få rätt Zimmer-vibbar till sin actiontrailer, utan att riskera att bli åtalad för plagiat, eller att musiken är intressant nog att stjäla uppmärksamhet från bild, handling eller skådespelare.

    Så det är i rätt hög grad ett plus om det låter kompetent men opersonligt. (Jmf alla Sigur Rós-epigoner som härjade i reklamfilmer en period.) Att inte lyckas tillfredsställa tex Epidemic Sound säger alltså inte särskilt mycket om hur bra man i övrigt är på att göra musik, lika lite som om man misslyckas sälja in bakgrunder till hiphopartister eller liknande.

    Idé: biblioteksmusik i 99musik-tappning som musikaliskt tema för februari?

  24. #24
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ogonen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, han drog ju fram sitt razorblade.
    Precis! Och bevisade att han inte är nån sissy. Gör't!

  25. #25
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Lite off topic men jag blev lite nyfiken på hur det funkar med utbetalningar? Får man en utbetalningsavi eller vad? Hur funkar det om man fakturerar? Nån med koll som kan stilla min nyfikenhet?

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idé: biblioteksmusik i 99musik-tappning som musikaliskt tema för februari?
    dvs godtycklig drone?

  27. #27

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    dvs godtycklig drone?
    Nej, man får ju faktiskt ha med analoga puff-och-pys-trummor och/eller R2D2-blipp också.

  28. #28
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av axeman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite off topic men jag blev lite nyfiken på hur det funkar med utbetalningar? Får man en utbetalningsavi eller vad? Hur funkar det om man fakturerar? Nån med koll som kan stilla min nyfikenhet?
    Du fakturerar.

  29. #29
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du fakturerar.
    Jo det är klart men är det samma slant? Jag var nog otydlig men jag tänker på hur det funkar med skatter o dylikt...

Liknande ämnen

  1. Epidemic Sound - Få pengar för din musik
    Av Calle Henriksson i forum Utgivning
    Svar: 426
    Senaste inlägg: 2024-04-11, 16:08
  2. adlib-sound; sb16 sound ! Dags att börja revolutionen
    Av Littorinasounds i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 19:58
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-02-08, 11:08
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •