Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Luftig italienskt 70-tals gitarrinspelningsteknik

  1. #1
    frontier
    frontier är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Luftig italienskt 70-tals gitarrinspelningsteknik

    Har länge undrat hur man får till det luftiga, träiga gitarrljudet som finns t.ex. på denna skiva:

    Cherry Five - Cherry Five

    När jag spelar in själv så blir det för direkt, inte alls lika mjukt och träigt, även om jag kör en kondensator mic en bit bort från förstärkaren. Är förstärkaren inspelad in en burk månntro?

    Ni som har lite mer vett och erfarenhet kanske har några tips?

  2. #2
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har inte kunnat lyssna i en ordentlig lyssning men det låter inte som några konstigheter. Kan tänka mig att det är en hollow body gitarr av något slag. Vad har du för gitarr och stärkare när du spelar in?

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    [nördigt]
    Det är Massimo Morante som spelar gitarr, mest känd från Cherry Fives fortsättning Goblin.



    På gamla och nya bilder visas han alltid med en Gibson L6-S
    http://www.fangoria.com/new/wp-conte...moMorante1.jpg
    http://en.wikipedia.org/wiki/Gibson_L6-S

    Ljudet låter singlecoil, men den har humbuckers och en speciell 6-vägs väljare med i/ur fas och lite speciakopplingar som säkert bidrar till gitarrens ton. Gissar att det är där det "träiga" sitter, snarare än i förstärkare och hur den mikas.
    [/nördigt]

  4. #4
    frontier
    frontier är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kör med en Beard Bender


    Och en Blues junior med diverse pedaler.



    Out of phase är ju en möjlighet! Annars kanske det är blues juniorn som är problemet, inte den mest brittisk-låtande förstärkaren.

    Justja, han fortsatte i Goblin. Postade nästan en länk till Roller i första posten som ett alternativ.

  5. #5
    zanosdavid
    zanosdavid är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för musiktipset förresten, aldrig hört förut! Och gitarrsoundet är klart luftigt och mysigt. Jag tänkte gissa på Fenderstärkare som en del av ekvatationen jag med.

Liknande ämnen

  1. 80-tals ljudet
    Av sm0hm i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 86
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 19:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •