Resultat 1 till 54 av 54

Ämne: Motoriserad DAW-mixer

  1. #1
    Roboboi
    Roboboi är inte uppkopplad
    Robobois avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Motoriserad DAW-mixer

    Är sugen på en motoriserad midi-mixer som funkar bra med Reason 7.

    Någon som har någon erfarenhet av av typ Berhinger BCF2000 eller Icon Qcon EX i combo med den nya fina mixern i 7:an?

    Är lite i en gear-nojja-period just nu så det kanske köpsug framför faktiskt behov som ekar i skallen just nu?

    /Rob

    Senast redigerat av Roboboi den 2014-12-03 klockan 01:59.

  2. #2
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag har en fin bcf2000 till salu om du bestämmer dig för en sådan.... Men jag vet inte hur den funkar till Reason eftersom jag mest använt den till Logic pro x och Studio one.

  3. #3
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Den här kan vara intressant men som vanligt med Behringer så är det svårt att uppskatta när den börjar säljas:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X-TOUCH_Top.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	24,3 KB 
Id:	55734

  4. #4
    Roboboi
    Roboboi är inte uppkopplad
    Robobois avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av falke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en fin bcf2000 till salu om du bestämmer dig för en sådan.... Men jag vet inte hur den funkar till Reason eftersom jag mest använt den till Logic pro x och Studio one.
    Cool, har du en BCR2000 till den med?

  5. #5
    Roboboi
    Roboboi är inte uppkopplad
    Robobois avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PGR Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här kan vara intressant men som vanligt med Behringer så är det svårt att uppskatta när den börjar säljas:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X-TOUCH_Top.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	24,3 KB 
Id:	55734
    Nice, ser bara så portastudio-aktig ut. Man kan ju missta den för en ZOOM nästan.

  6. #6
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    X-Touch Compact tycker jag är mer intressant och dessutom mycket billigare.

  7. #7
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Nej tyvärr inte... Men bcf2000 har ju motoriserade reglar....

  8. #8
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Köp en kontrollyta med display för varje kanal!

    Jag har haft BCF2000 och så länge man kör mindre än 8 kanaler funkar det hjälpligt, men så fort man börjar ha fler så blir det snabbt förvirrande vilken kanal man faktiskt påverkar. Man måste titta på datorskärmen för att få all input ändå liksom.

    Jag tycker vitsen med en kontrollyta är att slippa titta på skärmen lika mycket för att ställa nivåer, panorera, ställa sendnivåer och ratta EQ/Comp. Har kontrollern tydliga displayer, som tex Euphonix MC Mix som jag har, så får man all info på kontrollytan och kan nästan stänga av skärmen till datorn.

    Så mina fem ören: skippa BCF2000. Den är meckig att konfigurera och det blir aldrig perfekt.
    Qcon eller behringers nya kontrollyta är nog mycket mera värda att satsa på.

  9. #9
    Roboboi
    Roboboi är inte uppkopplad
    Robobois avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Den är ju grymt nice, men kostar ju mer än en begangnad bil.

    Ska man satsa på en beggad mackie control oro kanske?

  10. #10
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Dyr är den, men värd varenda öre.

    Undrar om reason stödjer Euconprotokollet. Skulle inte tro det.

    Mackie control ska ju vara vedertaget bra grejer.
    Digidesign command 8 är också lite äldre och brukar gå för peanuts. Tror den snackar mackieprotokoll också.

  11. #11
    Roboboi
    Roboboi är inte uppkopplad
    Robobois avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dyr är den, men värd varenda öre.

    Undrar om reason stödjer Euconprotokollet. Skulle inte tro det.

    Mackie control ska ju vara vedertaget bra grejer.
    Digidesign command 8 är också lite äldre och brukar gå för peanuts. Tror den snackar mackieprotokoll också.
    Fett!

    Jag har också haft funderingar på en digitalmixer med midi. Nån som prövat?

  12. #12
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Roboboi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppar in i denna gamla tråd...med anledning av QCon.

    En grej jag inte fattar med QCon är varför den är så himla blaffig på djupet.
    Den är ju 3x så djup mot vad den behöver vara. Om de placerade de dedikerade knapparna mer tillsammans och panelen lite snyggt uppfälld efter encodrarna skulle man ju kunna ta bort nästan all yta ovanför reglarna.

    Att dessutom reservera utrymme till ett extra ljudkort verkar riktigt korkat. Halva burken är ju bara tomhet. Klar miss om man vill ta sig in i trånga hemstudior.

    Men hur fungerar den annars?
    Någon som har en?

    Visar displayen rimliga grejer på ett snyggt sätt?
    USB istället för Ethernet är ju en klar fördel och jag kan inte tänka mig att deras drivers strular mer än Avids/Euphonix.

  13. #13
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Inte motoriserade reglar men antagligen den bästa kontrollern till Reason:
    https://youtu.be/P9_PgdMPick
    Jag har en P6 och det är underbart att ha det mesta färdigmappat redan i maskinen.

  14. #14

    Veteran
    Jag har spanat på Panorama. Synd att det inte finns en motorregel på P1. Jaja, får väl köpa en P6.
    Verkar onekligen som en våt dröm för mig som Reason ägare.

  15. #15
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Det är väl lite det jag är ute efter här. Har ännu inte hittat npgot. Eller jo, men det jag vill ha kostar som du säger som en halv bil och jag tror att det är svårt för vissa tillverkare att bestämma sig om man ska satsa på dockor och liknande till ipads eller rent av egna skärmar med sin mjukvara integrerad. http://www.99musik.se/showthread.php...ra-med-ableton Här är jag ute efter lite sammagrej och x-touch är väl det som ligger närmast. Just nu är pushen fokus men tyvärr så blir det mycket skärm där också.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppar in i denna gamla tråd...med anledning av QCon.

    En grej jag inte fattar med QCon är varför den är så himla blaffig på djupet.
    Den är ju 3x så djup mot vad den behöver vara. Om de placerade de dedikerade knapparna mer tillsammans och panelen lite snyggt uppfälld efter encodrarna skulle man ju kunna ta bort nästan all yta ovanför reglarna.

    Att dessutom reservera utrymme till ett extra ljudkort verkar riktigt korkat. Halva burken är ju bara tomhet. Klar miss om man vill ta sig in i trånga hemstudior.

    Men hur fungerar den annars?
    Någon som har en?

    Visar displayen rimliga grejer på ett snyggt sätt?
    USB istället för Ethernet är ju en klar fördel och jag kan inte tänka mig att deras drivers strular mer än Avids/Euphonix.

    Jag antar att det har med att föröska efterlikna en fysisk mixer som möjligt och känslan av en sådan

  16. #16
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mårre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte motoriserade reglar men antagligen den bästa kontrollern till Reason:
    https://youtu.be/P9_PgdMPick
    Jag har en P6 och det är underbart att ha det mesta färdigmappat redan i maskinen.
    Med tanke på att P6 har motoriserade reglar så har de ju kunskapen om hur man gör.
    Då kanske en enhet utan klaviatur kan komma vad det lider.
    Den ser mycket tilltalande ut men för min del är motoriserade reglar ett måste annars kan det kvitta.

  17. #17
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Korrigering. P6 har en motoriserad regel. Övriga är samma som P1.

  18. #18
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Oj, ja bara en av reglarna är ju motoriserad.
    De är nog mer ute efter att konkurrera med Akai, Novation e.t.c. snarare än med Artist, QCon och Mackie i så fall.
    Synd.

  19. #19
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Fan ta er. Tack vare denna tråd slog jag till på en x-touch. Valde melan den o qcon. Dock läste jag till mig att qcon lät skitmycket (faderskrammel vid rörelse). Typ nästan lika mycket som på bfr. Diggade dock vinklade led'displayen på den. Men x-touch kändes som bästa valet (bortsett från dubbelt så dyra mackie) för Logic.

  20. #20
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Uppdatering på denna tråd? Vad rekommenderas idag (reason 11 år 2020)? Vill använda mixern mest, men bra med lite allmänt pill i racken oxå. Väljer på dessa:
    Behringer x-touch
    Presounus Faderport V2
    Nektar Panorama P1
    Icon

    Reason får en hel del kritik på sin Mackie implementering, har nanoKontrol Studio o den funkar inte så bra direkt utan massa joxande.

    Nektarn verkar ju ha bäst integration? Funkar Behringer ? Icon har ju bra pris/performance. Ngn rekommendation/erfarenhet?

  21. #21
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    För Behringer X-touch finns den här lösningen:

    https://forum.reasontalk.com/viewtop...f=12&t=7515999

    Eftersom jag inte har X-touch så har jag inte provat.

  22. #22

    Veteran
    Jag skulle spana på Control 1 ihop med Reason. Finns en snubbe som gjort en mappning av mixern till Console 1.
    Den klurar jag på.

  23. #23
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PGR Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För Behringer X-touch finns den här lösningen:

    https://forum.reasontalk.com/viewtop...f=12&t=7515999

    Eftersom jag inte har X-touch så har jag inte provat.
    Kan inflika att Behringer verkar dåliga på att göra klart sina midi-grejer. Även deras/Midas R32 har midifunktioner som aldrig blir klara. D.v.s. köp inget Behringer där det heter att det skall komma grejer med senare uppdateringar. Fast det gäller väl alltid, att man inte skall räkna med att funktioner kommer bara för att tillverkaren säger det.

  24. #24
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för tips! Det finns mycket o välja på men när man snokar runt verkar det vara Nektar (o kanske Presonus?) som bäst implementerat i Reason. Stor risk att "hack" som folk fixar slutar funka pga uppdateringar etc .... Synd att inte Reason snackar flytande Mackie (eller vems dialekt det nu är). NanoKontrol Studio hade jag kommit långt med men funkar inte så bra. Reason har många gamla apparater som den pratar men inte så många nyare, skulle behöva uppdateras (eller väntar alla på MIDI 2.0 ?).

    Skall ta en titt på Control 1 oxå, men mycket lutar åt Nektar P1 eller Faderport.

  25. #25
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 59min Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tips! Det finns mycket o välja på men när man snokar runt verkar det vara Nektar (o kanske Presonus?) som bäst implementerat i Reason. Stor risk att "hack" som folk fixar slutar funka pga uppdateringar etc .... Synd att inte Reason snackar flytande Mackie (eller vems dialekt det nu är). NanoKontrol Studio hade jag kommit långt med men funkar inte så bra. Reason har många gamla apparater som den pratar men inte så många nyare, skulle behöva uppdateras (eller väntar alla på MIDI 2.0 ?).

    Skall ta en titt på Control 1 oxå, men mycket lutar åt Nektar P1 eller Faderport.
    "Hack" har jag testat genom åren, egna och andras. Det blir aldrig riktigt bra tyvärr och som du säger, förfaller.

  26. #26
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Hack" har jag testat genom åren, egna och andras. Det blir aldrig riktigt bra tyvärr och som du säger, förfaller.
    ja, vad tid jag lagt på hack o halvdana implementeringar genom åren, verkar svårt o få ihop mjukvara o hårdvara, kanske krävs det är under samma tak som abelton. i racks funkar det dock bra då jag ofta bara använder enstaka ratt/pot som jag kan köra override på från mitt keyboard (novation). MEN drömmer om att komma åt mixern i reason (eq m.m), kanske får nöja mig med musen o pilla runt ...
    NEKTAR verkar bäst för mina behov ... ingen motorfader men pickup mode tycker jag ok.

  27. #27
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 59min Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja, vad tid jag lagt på hack o halvdana implementeringar genom åren, verkar svårt o få ihop mjukvara o hårdvara, kanske krävs det är under samma tak som abelton. i racks funkar det dock bra då jag ofta bara använder enstaka ratt/pot som jag kan köra override på från mitt keyboard (novation). MEN drömmer om att komma åt mixern i reason (eq m.m), kanske får nöja mig med musen o pilla runt ...
    NEKTAR verkar bäst för mina behov ... ingen motorfader men pickup mode tycker jag ok.
    Ja, det är fascinerande hur dåligt hård- och mjukvara lirat tillsammans genom åren när det gäller DAW-konceptet, utom i det fall de utvecklats med avsikt att fungera tillsammans. Knappt ens då. Jag tycker inte ens dyra grejer som S3 och ProTools spelar särskilt bra ihop. Det fattas jättemycket och är rätt tillkrångat på många sätt. Det är ju inte dåligt men det är inte heller som att sitta vid ett välgjort instrument.

    Inte ens etablerade standarder som Mackie Control ger tillfredsställande resultat trots att det funnits jättelänge. I fallet X-Touch så är det nästan löjligt. De har gjort en mixyta som ser ut nästan precis som Mackies, men de har inte implementerat det ordentligt. Istället har de uppfunnit hjulet och implementerat sin egen skit för att styra X-Air? Snacka om att gå över ån efter vatten och göra saker halvdant.

  28. #28

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle spana på Control 1 ihop med Reason. Finns en snubbe som gjort en mappning av mixern till Console 1.
    Den klurar jag på.

    https://youtu.be/ueQh50_lnZc

  29. #29
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tack för vid, intressent, men lider av att alla rattar inte användes o vissa har fel "label" (+ risken med "hack"). man kan inte välja mixerspår heller. jag gillar verkligen o kunna bläddra mellan kanalerna. funkar bra i seq med min Launchkey men verkar vara svårare få till i mixern. för mig skulle det räcka med en mix-strip o sen bläddra mellan kanalerna i mixern, en faderport med 3-5 pot med labels som var väl integrerad skulle jag vilja ha!

  30. #30
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte ens etablerade standarder som Mackie Control ger tillfredsställande resultat trots att det funnits jättelänge. I fallet X-Touch så är det nästan löjligt. De har gjort en mixyta som ser ut nästan precis som Mackies, men de har inte implementerat det ordentligt. Istället har de uppfunnit hjulet och implementerat sin egen skit för att styra X-Air? Snacka om att gå över ån efter vatten och göra saker halvdant.
    Vad är det som är löjligt? Den funkar bra med Reaper, alla knappar jag behöver funkar som de ska och på rätt ställe, tycker den är toppen. Den fungerade dock så dåligt med Cubase att jag sålde mitt Cubase, så det hänger kanske mer på vilket DAW man använder?

  31. #31
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det som är löjligt? Den funkar bra med Reaper, alla knappar jag behöver funkar som de ska och på rätt ställe, tycker den är toppen. Den fungerade dock så dåligt med Cubase att jag sålde mitt Cubase, så det hänger kanske mer på vilket DAW man använder?
    Ja, det var ju positivt. Men då undrar man ju om en riktig Mackie Control också funkar dåligt med Cubase? Gör den inte det så har väl Reaper gjort något slags hack vilket inte borde behövas om Behringer följer Mackie Controlkonceptet korrekt. Någon Cubaseinnehavare får berätta...

    Jag kanske är lite för hård i mitt omdöme men jag tycker inte de där ytorna funkar särskilt bra ens när allt egentligen är rätt mappat. Det finns så många konstigheter och brister. Pan och Level brukar vara ok men därefter är det halvdåligt enligt min mening. Jag har själv testat lite allt möjligt på jobbet och har MC Mix hemma.

  32. #32
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det var ju positivt. Men då undrar man ju om en riktig Mackie Control också funkar dåligt med Cubase? Gör den inte det så har väl Reaper gjort något slags hack vilket inte borde behövas om Behringer följer Mackie Controlkonceptet korrekt. Någon Cubaseinnehavare får berätta...

    Jag kanske är lite för hård i mitt omdöme men jag tycker inte de där ytorna funkar särskilt bra ens när allt egentligen är rätt mappat. Det finns så många konstigheter och brister. Pan och Level brukar vara ok men därefter är det halvdåligt enligt min mening. Jag har själv testat lite allt möjligt på jobbet och har MC Mix hemma.
    håller delvis med, det är inte lätt o få till ngt mer än basic som volym o pan. sen börjar det krångla. kanske förblir en önskedröm, speciellt med en sån komplex/detaljerad mixer som reason. kanske är control-serien med sina dedikerade pluggar framgångsreceptet i integration mellan daw/mixer o hårdvara.

    skall försöka hitta en nektar eller faderport o testa ....

  33. #33

    Veteran
    Problemet jag upplevde med Nektar var att det blev menyknappande och då går det bort för mig samt avsaknaden av en fader som rör sig.

    Jag är mest sugen på Console 1 eftersom den löser precis det jag vill ha, kanalstrippfunktionerna.
    Sedan kör jag en nanoKONTROL2 till Thor och allt blir soligt och varmt!

  34. #34
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 59min Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    håller delvis med, det är inte lätt o få till ngt mer än basic som volym o pan. sen börjar det krångla. kanske förblir en önskedröm, speciellt med en sån komplex/detaljerad mixer som reason. kanske är control-serien med sina dedikerade pluggar framgångsreceptet i integration mellan daw/mixer o hårdvara.

    skall försöka hitta en nektar eller faderport o testa ....
    Du menar Softubes Console?
    Tilltalande på många sätt men inte 100% den heller. Sedan är det ett problem att flera DAW inte kommunicerar vald kanal med Control 1. Oavsett vems "fel" det är så blir det inte en bra lösning.

    Nä, nu får jag sluta gnälla.

  35. #35

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar Softubes Console?
    Tilltalande på många sätt men inte 100% den heller. Sedan är det ett problem att flera DAW inte kommunicerar vald kanal med Control 1. Oavsett vems "fel" det är så blir det inte en bra lösning.

    Nä, nu får jag sluta gnälla.
    Jag vill välja kanal i sequencern så för mig är Console 1 perfekt. Gillar verkligen inte att välja via knappar, för stor sannolikhet att man väljer fel kanal.

  36. #36
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill välja kanal i sequencern så för mig är Console 1 perfekt. Gillar verkligen inte att välja via knappar, för stor sannolikhet att man väljer fel kanal.
    Vilken DAW har du? Det är så jag vill ha de också men i Logic kommuniceras inte kanalvalet till Console 1, eller har det hänt grejer i någon uppdatering? Det är mer än ett år sedan jag körde min. Jag vet att Studio One kommunicerar kanalvalet däremot, funderar på att köra den när jag skall mixa.

  37. #37

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken DAW har du? Det är så jag vill ha de också men i Logic kommuniceras inte kanalvalet till Console 1, eller har det hänt grejer i någon uppdatering? Det är mer än ett år sedan jag körde min. Jag vet att Studio One kommunicerar kanalvalet däremot, funderar på att köra den när jag skall mixa.
    Reason

  38. #38
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill välja kanal i sequencern så för mig är Console 1 perfekt. Gillar verkligen inte att välja via knappar, för stor sannolikhet att man väljer fel kanal.
    Console är intressent då jag kikar vidare, synd ingen reason controller, har även live så det hade annars varit bra kanske. från softubes www:
    "Deeper integration between Console 1/Console 1 Fader and all major DAW:s is definitely something we would like to see. This is something that we must work on together with the different DAW vendors though."

    Vi kanske får vänta på midi 2.0 innan det blir lite bättre ordning.

    Letar vidare ....

  39. #39
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet jag upplevde med Nektar var att det blev menyknappande och då går det bort för mig samt avsaknaden av en fader som rör sig.
    Synd o höra att Nektar genererar meny-knappande, det vill jag inte ha ... mitt behov är en kompakt controller som helst kan kunna styra en mix-strip med eq, send etc. Nektar kanske inte klarar det heller?

  40. #40

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 59min Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synd o höra att Nektar genererar meny-knappande, det vill jag inte ha ... mitt behov är en kompakt controller som helst kan kunna styra en mix-strip med eq, send etc. Nektar kanske inte klarar det heller?
    Det är helt ok arbetsflöde. Nektar Panorama har bäst implementation för Reason som jag testat. Väldigt tydligt hur man använder tex P1 med menyer etc.
    Kolla in videos, den kanske passar dig. Alldeles oavsett så kommer du få trycka på menyer vilken Controller du än väljer eftersom man inte har lika många rattar som krävs för att styra allt på en mixer.

    Nektarn Panorama passade inte mig, men den kanske passar dig.
    Vi har lite olika krav du och jag och det verkar som panorama P1 är det närmaste du kan hitta för ditt flöde.

  41. #41
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är helt ok arbetsflöde. Nektar Panorama har bäst implementation för Reason som jag testat. Väldigt tydligt hur man använder tex P1 med menyer etc.
    Kolla in videos, den kanske passar dig. Alldeles oavsett så kommer du få trycka på menyer vilken Controller du än väljer eftersom man inte har lika många rattar som krävs för att styra allt på en mixer.

    Nektarn Panorama passade inte mig, men den kanske passar dig.
    Vi har lite olika krav du och jag och det verkar som panorama P1 är det närmaste du kan hitta för ditt flöde.
    Tack för allas synpkt, skall leta rätt på en Nektar P1, den + ett midi (Novation Launckey för o styra/spela racks) tror jag funkar för mig.
    Senast redigerat av 59min den 2020-05-05 klockan 14:31.

  42. #42
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    När det gäller mix så vill jag helst ha alla "normala" kontroller direkt åtkomliga för vald kanal. Console 1 är halvvägs med kompressor och filter/eq men jag vill komma åt auxar också, på samma ställe. 4-8 rattar till. Samt pan såklart men det finns ju. Sedan skulle jag nog vara riktitg nöjd bara kanalvalen mellan hårdvara controller funkar 100% också.

    De andra controllerna bygger oftast på att låta panraden bli pluginparameterar, oftast i mer än en meny. Det tycker jag är ett jättedåligt koncept. Oergonomiskt och fel i största allmänhet. Panorama Nektar har i vart fall 8 extra rattar men i och med att de inte har egna displayer blir det sådär det också...

    Oj, nu gnällde jag igen.

  43. #43
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Oj, nu gnällde jag igen.
    gnäll på, men det verkar inte hjälpa, jag har hållit på i 35 år med datorer o musik, men o få ihop dessa med controllers verkar svårt. blir ofta halvmesyrer o så kommer det uppdateringar etc. verkar egentligen bäst/säkrast med riktiga grejer/mixer. har kört mest hårdvara när det gäller syntar pga samma idiosynkri (!?).

    Det verkar som Console 1/Console 1 Fader är närmast men då måste man köra deras plug oxå för o få ihop det. o då missar jag lite poängen med reason (allt i en låda)

  44. #44
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Kamrater,

    Jag införskaffade för ett tag sedan en begagnad analogsynth (en Behringer Neutron) här på 99musik och upplevde att det var lättare och snabbare att lära mig genom att skruva på fysiska rattar, än att hålla på med mjukvarusynthar i Logic.

    Detta fick mig att fundera på att en DAW-controller kanske också skulle kännas mer direkt, än mus och tangentbord.

    Hur ser ni på det? Använder ni eller har ni använt en DAW-controller? Om ni har använt, men slutat, vad beror det på? För mig som bara är en hemmapulare skulle det få vara en ganska billig sak, men motoriserade faders känns som ett måste, då jag har testat med reglar på mitt MIDI-klaviatur, och det inte har känts bra då man varit tvungen att ”hämta” läget och det har bara känts fel.

    Jag har tittat litet på Behringer X-TOUCH men det känns litet märkligt att bara beställa utan att ha känt på den och sett hur den fungerar med Logic, t. ex. sends och lyssning och så.

    Vänligen, Ylan

  45. #45
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    @Ylan Jag hade en Mackie Control i flera år och tyckte det var himmelriket. Problemet är att den tog upp väldigt mycket plats. Orimligt mycket, faktiskt, för hur jag hade det möblerat då. Det blev att den stod vid sidan av tangentbord m.m. och då blev det istället oergonomiskt.

    Sålde den och köpte sedermera en Presonus Faderport och upptäckte då att jag fick lika bra känsla med att ha endast en regel som jag väljer (med tangenter) vilken nivå som är aktiv. Väldigt sällan jag justerar flera nivåer samtidigt osv.

    Du är inte helt fel ute, men tänk på ergonomin/placeringen innan!

  46. #46
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @Ylan Jag hade en Mackie Control i flera år och tyckte det var himmelriket. Problemet är att den tog upp väldigt mycket plats. Orimligt mycket, faktiskt, för hur jag hade det möblerat då. Det blev att den stod vid sidan av tangentbord m.m. och då blev det istället oergonomiskt.

    Sålde den och köpte sedermera en Presonus Faderport och upptäckte då att jag fick lika bra känsla med att ha endast en regel som jag väljer (med tangenter) vilken nivå som är aktiv. Väldigt sällan jag justerar flera nivåer samtidigt osv.

    Du är inte helt fel ute, men tänk på ergonomin/placeringen innan!
    Tack så mycket, ja, det är ju helt klart att det man har skall få plats!

    Det är också litet det jag undrar över, om jag måste gå in med musen i min DAW och välja vilket automatiseringsspår jag vill styra, faller ju litet poängen med 9 reglar (som på X-TOUCH t. ex.) och kostnaden blir svårare att försvara.

    Jag tänkte hålla koll på om det dyker upp någon begagnad, då kan man få tillbaka pengarna om den inte skulle passa en, vara för stor etc.

    Vänligen, Ylan

  47. #47
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    @Ylan: Det är värt att testa om det passar och förbättrar ens arbetssätt! För egen del har jag gått från fysiska reglar till ITB ganska tidigt och haft/suktat efter DAW-controllers därefter. Men som jag jobbar har jag mindre nytta av mängder av fysiska "kontroller" efter som jag sällan mixar flera spår samtidigt så det är snabbare, effektivare och flexiblare ITB.

    Jag kan uppleva det smidigare med hands-on i vissa fall och jag landat med en Presonus Faderport med en (motor)regel och diverse knappar. Lättare med fysiska transportknappar och knappar för solo/mute, ratt för pan etc.

    Men min 8+1 kanalers Radikal SAC (motsvarar en HUI) har varit undanställd i flera år - som omnämnt ovan så tar den för mycket plats för vad den gör för nytta. Det enda jag saknar från den är den fina jog-ratten så man enkelt kan "rulla sig" fram och åter i tidslinjen. Men där har jag "horisontal sweep" på Magic Mouse som ett OK substitut...

  48. #48
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Både Faderport och MCU-n har fysiska knappar för att byta vilken/vilka kanaler som styrs av kontrollen så man behöver inte musen särskilt ofta i mix.

  49. #49
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Både Faderport och MCU-n har fysiska knappar för att byta vilken/vilka kanaler som styrs av kontrollen så man behöver inte musen särskilt ofta i mix.
    hej, har ni fått faderporten o funka med reason 12? har haft svårt o få de att lira ihop .. ngn tutorial?

  50. #50
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Eftersom jag nu efter halvtannat år hittat en begagnad X-Touch till bra pris och kör den med Logic Pro X vill jag säga några saker.

    Det tar tid att lära sig och att hitta ett nytt arbetssätt.

    Det första var att jag var tvungen att programmera en funktionstangent för att öppna och stänga track stacks, när jag fick in det blev mycket lättare. Det kommer att bli många fler funktionstangenter, men jag inser från andra sammanhang att det skall växa organiskt, att man skall programmera dem efterhand som man blir frustrerad på att något saknas, inte lägga upp alla på förhand, då glömmer man vad de gör.


    Jag gillar reglarna och transporten, även om jag oftast använder mellanslag för play/paus/tillbaka till början, och numpad för att navigera mellan markers. Det känns skönt att börja med att sätta nivåer och panorering, och det känns bra att titta bort från skärmen när man gör det.

    Jag har börjat så smått att lära mig att hantera Apples Channel EQ och kompressor(er) med rattarna, men det är en bit kvar och jag är inte helt hundra på om jag kommer att nå ända fram, eller ge upp och börja använda musen, men det finns något med att inte titta på skärmen hela tiden. Jag inser att det nog är så att olika pluggar passar olika bra för att styra med X-touch, och att det nog skulle vara bättre om jag hade en Extender också, men de kommer inte ut begagnade så ofta.

    Jag har sedan tidigare ett Nektar Panorama T6-klaviatur som jag står upp och använder. Jag är litet besviken på att det inte verkar gå att använda transportfunktionen och instrumentrattarna på klaviaturet samtidigt som X-Touchen är igång, detta eftersom jag står upp och spelar medan jag sitter ned vid X-touch. Jag har googlat utan framgång, om någon har en lösning får ni gärna tipsa mig, eller berätta att det inte går att kombinera Mackie och MIDI för t. ex. transport.

    Jag gillar verkligen känslan in knappar och reglar, de känns verkligen bra, mindre bra är lcd-skärmarna, men jag kanske får luta hela grejen litet för att se bättre.

    Observera att jag bara använder Logic Pro X, och som jag har förstått det är det med Logic den fungerar bäst.

    Vänligen, Ylan

  51. #51

    Veteran
    Kan passa på att uppdatera lite för Reason ägare.

    Jag testade Console 1 och det funkar men för att kunna använda Console 1 måste man skapa ett extra spår(per mixkanal, många spår blir det) som håller reda på Console 1 ihop med mixern så Console 1 funkade inte att köra på riktigt, tråkigt.

    Jag är tillbaka på Nektar Panorama P1 och P4, bäst hittils.
    Mix är där Panorama serien funkar bäst, mycket lättanvänt efter en kort stunds inlärning hur det funkar.

    För att styra syntar blir det mer knapptryckningar, inte så användbart för mig men minst lika bra som en menystyrd synt a la Roland/Yamaha,

    Jag kommer med stor sannolikhet köra Nektar Panorama P1 live eftersom jag enkelt kan styra kanalerna live.
    Jag använder Combinatorn för för att kunna få komma år de parametrar jag behöver styra live inne i Combinatorn vare sig det är ett filter på en synt eller hur mycket dist jag vill ha från Pulverisern.
    Funkar bra när jag testat hemma. Får se hur det rockar i replokalen och live. Men det verkar lovande på riktigt.

    Nektar har en ny produkt som verkar lovande, pratade med folk på Nektar när jag var på Superbooth och det kan bli en riktigt intressant produkt för alla inklusive reason ägare.
    https://synthanatomy.com/2023/04/nam...ontroller.html

  52. #52
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    …Jag gillar verkligen känslan in knappar och reglar, de känns verkligen bra, mindre bra är lcd-skärmarna, men jag kanske får luta hela grejen litet för att se bättre.

    Observera att jag bara använder Logic Pro X, och som jag har förstått det är det med Logic den fungerar bäst.

    Vänligen, Ylan
    X touch funkar rätt bra med senaste Cubase också tack vare att en person enl länk har pillat med det:

    https://github.com/bjoluc/cubase-mcu-midiremote

    Till och med färgerna på LCD fönstren följer den färg man väljer i Cubase, hurra (äntligen)!

  53. #53
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    X touch funkar rätt bra med senaste Cubase också tack vare att en person enl länk har pillat med det:

    https://github.com/bjoluc/cubase-mcu-midiremote

    Till och med färgerna på LCD fönstren följer den färg man väljer i Cubase, hurra (äntligen)!
    Det gör de inte med Mackie och Logic. 😔

    Vänligen, Ylan

  54. #54
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det gör de inte med Mackie och Logic. ��

    Vänligen, Ylan
    Det gör de nu med Logic Pro X 10.8, och med 10.8.1 hör jag att X-Touch Extender också fungerar.

    Vänligen, Ylan

Liknande ämnen

  1. Uppgradera Reason 3 till 4, eller Logic Express 7 till 8?
    Av Dalleponken i forum Reason Studios
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 14:46
  2. Reason 2 till Mac?
    Av Kompisen i forum Reason Studios
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 21:24
  3. eMac. Logic. Mixer? Reason?
    Av brock L i forum Inspelning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2003-09-30, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •