Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Midas XL3 i studion

  1. #1
    ygg
    ygg är inte uppkopplad
    yggs avatar
    Senior

    Midas XL3 i studion

    Hade det funkat bra med ett XL3 eller XL200 i studion för inspelning och summering?
    Blir osäker eftersom det är livebord men det är väl egentligen bara routningen som är annorlunda, inte ljudet?

    Hade ett fint Soundcraft Series 5 uppradat men det såldes helt plötsligt lokalt istället, mycket billigare. Kanske var lika bra för det håller väl inte riktigt samma standard som XL-serien.

    Märkt att det är svårt att hitta recording consoles med många kanaler till ett vettigt pris så därför denna tanke på livebord. Dessa var ju otroligt dyra nya och av hög kvalité men sjunker snabbare i pris än studioborden. Lär ha fått vara med om betydligt mer iof men skall vara relativt lätta att underhålla.

    Ljudet i XL-serien, jämfört med Amek BCII, som jag kör nu? Vill ju absolut inte nedgradera ljudet.

    Helt ute och cyklar?

  2. #2
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Vet inte om det är samma ljud som i venice 320. Men den låter bra. Känns som den har ett rätt fokuserat ljud. Ofärgat.

  3. #3
    ygg
    ygg är inte uppkopplad
    yggs avatar
    Senior
    Venice EQ ska vara baserad på XL3 iaf.
    Det finns inte många dåliga ord att läsa om Midas, man får verkligen leta. Verkar ha otroligt bra rykte som välbyggda och ett mycket fint ljud. Skulle faktiskt lika gärna ha allt uppatchat direkt på alla AUXen istället för att använda patchbays, som jag aldrig riktigt gillat. Nästan hellre allt på AUX. Är väl mest monitorsektionen som inte känns komplett.

    Ett annat problem är ju vikten på 330kg. Vad ställer man en sån bjässe på som max är 40cm högt.. annars får man ju stå upp på heltid då den bygger 25-30 cm med undercaset (som väl sitter fast?) Får försöka hitta på något.
    Innan dess genom en trång trappa med snäv sväng där en 65cm öppning väntar strax efter svängen. Kul att stå där och den går bara inte in! Nä, blir till och göra en kartongmall och testköra när jag fått måtten

    Överlag tror jag detta är en utmärkt idé men vill gärna höra motargument eller kanske lite skönsång!
    Live vs Studio, vad säger ni? Fler måste testat ta hem ett livemonster eller trakterat nån XL där ute genom åren.

  4. #4
    synthcollector
    synthcollector är inte uppkopplad
    synthcollectors avatar
    Senior
    Har mixat på XL3/XL4 en massa, bara live då. Det är definitivt en välljudande och snabbjobbad mixer. Jämfört med Yamaha PM3500/4000 så upplevde jag de sistnämnda som mer kirurgiska i EQ:n.

  5. #5
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag har kört en del Midas Live men mest dom nyare digitala och Venice borden. Dom låter fantastiskt i jämförelse med många andra live bord!!!
    Kikar man på xl3 och xl200 så verkar ju xl200 mer anpassat för tracking. Det har tex direct out som standard men det är ett tillval på xl3. Båda saknar ju inline funktionen som skiljer livebord från studiobord så man får väl dela upp bordet i 2 med input på ena sida och tape returns på andra sidan. Om man nu vill jobba så. Ett stort plus är att dom har helt balanserade inserts och dessa kan då användas som direct outs på xl3 om man inte har direct out option installerat.
    En monitor controller kan man ju lätt köpa till om man har fler monitorer eller vill ha bättre kontroll.
    Jag tror annars att dom gör ett ypperligt jobb som studiomixers men kanske borde gås igenom och recapas speciellt med tanke på att dom varit ute i en massa rökiga lokaler och att dom har en del år på nacken.
    Jag tror inte det är några problem med att skruva loss caset och ställa det på nåt sorts stålstativ.

  6. #6
    ygg
    ygg är inte uppkopplad
    yggs avatar
    Senior
    Trevligt, mer ved på elden!
    Precis det har jag läst om Yamahas PM-serie. Men överlag verkar XL vara ganska komplett och EQ'n skall vara helt ok den med.
    Inte tänkt på Yamaha som en seriös mixertillverkare tidigare men så verkar faktiskt fallet.

    Aldrig blivit klok på tapereturns och använder inte det. Linear bara allt och spelar in i DAW. Sen summerar jag ut från DAW på 16 kanaler och använder bordets EQ istället för pluggar. Enkelt och effektivt, men kanske missat nått...
    Monitordelen behövs ju men det är klart att en monitorkontroll skulle kunna lösa det

    Hittat ett 72 kanalssystem för kaffepengar, och med 6 mån garanti! Det är så billigt att man har råd och recappa det och ändå ligga under de flesta andra beggade XL340 som finns där ute. Skall vara 100% fungerande redan men en recap står högt på listan.
    Rökiga, svettiga lokaler borde inte vara något elektronik tycker allt för väl om. Sen kör man väl iof inte XL-serien på lokala rejvet direkt

    Kanske går att lösgöra caset. Problemet är när flyttgubbarna väl ställt det på plats så står det nog rätt stadigt där.

    Mitt Amek är ännu äldre och nästan 100%. Inte haft ett enda fel. Men det har ju inte vagabondat runt iof, stor skillnad.

    Tack för svaren

  7. #7
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Vad är kaffepengar i deflaterad sek? xD

  8. #8
    ygg
    ygg är inte uppkopplad
    yggs avatar
    Senior
    Låt mig säga såhär:

    En jäkla bra deal minst sagt och nu är den även betald!

    Ett XL340.
    Plus en 24 kanals extender med 4 meter sladd som jag tänkte bygga 808, 909, MD och Tempest runt.
    100% funktion, och händer något är det 6 månaders garanti, av Österrikiska hovleverantören av Midas.
    Strax under 50 loppor hitfraktat o klart.
    De jag har stött under jakten har legat på mellan €7-12k, för bara en XL340.

    Oslagbart bra deal tycker jag, det är det som är kaffepengarna

  9. #9
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Låter finfint det där! Hade den direkt outs?

  10. #10
    ygg
    ygg är inte uppkopplad
    yggs avatar
    Senior
    Vet faktiskt inte, hade tänkt bussa ut det hela.

    Men läste att man kan använda insert till tape returns om man vill.
    Sen kan vissa ha direct out, fanns som tillval tror jag.
    Man kan ju routa lite som man vill och få 16 bussar ut istället för 8.

    Bästa bilden på rumpan:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	XL324_5.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	70,2 KB 
Id:	55860

  11. #11
    ygg
    ygg är inte uppkopplad
    yggs avatar
    Senior
    Det är tydligen bara att lyfta ut mixern ur caset
    Sitter inte fast någonstans och vips ser allt mycket trevligare ut och blir betydligt smidigare

    Meterbridgen saknas dock så får försöka jaga ifatt en hel och ren sådan framöver.
    Hittat en för rimligt pris och mailat, men annonsen är rätt gammal och antagligen inte aktuell.

    Frakt är beställd, så borde dyka upp i nästa vecka.
    Känns helt rätt och spännande, minst sagt!

  12. #12
    ygg
    ygg är inte uppkopplad
    yggs avatar
    Senior
    Nu har den kommit!
    Som bonus fick jag med meterbridgen...Har inte nämnts ö.h.t tidigare, tror faktiskt inte säljaren visste om den
    Extendern har direct outs men inte 348.

    Ska försöka få liv i denna best i dagarna.

    Fast intresset här är inte direkt sprudlande.
    Inte så konstigt kanske när mångas åsikt verkar vara att alla mixerbord låter likadant

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1017.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	80,5 KB 
Id:	56126

  13. #13
    synthcollector
    synthcollector är inte uppkopplad
    synthcollectors avatar
    Senior
    Grattis till en mäktig pjäs!

  14. #14
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag går mest in här för o kolla studio och insp. trådar. Alltid kul med mixrar. Men det är mest offtopic (för mig) så vänder rätt snabbt.
    Hursomhelst, grattis och hoppas den underlättar.

  15. #15
    ygg
    ygg är inte uppkopplad
    yggs avatar
    Senior
    Fyfan vilket ljud!
    Ett sånt lyft jämfört med Ameket.

    Wow...bara Wow

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Grattis till en rejäl pjäs!!

Liknande ämnen

  1. Midas Venice F
    Av Ƶl8R i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-05-31, 00:51
  2. Midas venice 160 frågor
    Av miaz i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-11-28, 09:58
  3. Behringer köper Midas och Klark Teknik
    Av shylock i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-10, 12:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •