Hej!

Som producent har jag jobbat ibland enskilt och ibland med andra. När man mer specifikt arbetar med sångare/sångerskor tenderar processen att vara långsam. Jag har jobbat en del på distans och en del IRL och båda verkar ha sina fördelar och nackdelar. Visst handlar det till en stor del om att hitta drivna och rutinerade människor att jobba med men låt oss säga att man inte har detta. Mitt arbetsflöde är snabbt, skriver minst 1 projekt om dagen. Samtidigt försöker jag rodda sångare/sångerskor som går sisådär.

Saker jag har lärt mig och tillämpat för effektivisering:

  • Lyssna på folks sångreferenser innan jag börjar handlägga material att jobba på
  • Skriva lyrik själv för att avlasta en sångare som inte känner sig bekväm med att skriva text
  • Skippa att spela in sång i studio eller på angiven plats. Sångare som alla musiker verkar vara mer bekväma och får ut sin fulla potential i hemmet. Detta kräver dock att sångaren har utrustning vilket inte alla har.


Jag har skippat konceptet med att diktera sången för att jag personligen tycker att det ligger i varje individ hur man lägger melodin. Text är något jag också tycker borde vara individuellt men jag har märkt att det är något vissa tycker kan vara svårt skriva när texterna behöver ha en djupare mening. Jag personligen skriver lite vad som, ibland blir det bra ibland blir det bara meningslösa rader.

Dela med er av era erfarenheter av att coacha sångare/sångerskor. Jag tycker det är så synd ibland när man hör att någon har potential i rösten men inte är fullfjädrad utåt.