Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Extern Hårddisk för ljudbibliotek (basic/nybörjarfrågor)

  1. #1
    Bambaataa
    Bambaataa är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Extern Hårddisk för ljudbibliotek (basic/nybörjarfrågor)

    Hur fungerar externa hårddiskar för ljudbibliotek egentligen? Är en ängslig amatör och fattig student som har pungat ut ganska mycket pengar på sistone på ljudbibliotek och annan mjukvara, bl.a Komplete 10 Ultimate från NI.

    Jag har väldigt dåliga kunskaper om datorer i allmänhet så jag tänkte att denna tråd skulle kunna vara för oss ''otekniska'' när det gäller ämnet hårddiskar och mjukvara som tar mycket plats vilket resulterar i segare dator.

    Mina huvudfrågor är:

    1. Hur fungerar det rent praktiskt för en Mac användare? Lägger man bara över filerna i hårddisken i ''Finder'' så är det fixat? Kommer det fortfarande up i DAW:en på samma sätt som när det låg på datorns hårddisk?

    2. Är det värt att köpa en hårddisk med ''thunderbolt''? Jag vet att det ska vara snabbare men har det någon relevans till själva ''arbetsflödet'' eller vad man nu ska kalla det?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Jag har mina samplingsbibliotek på en Firewire-hårddisk som är kopplad till min MacBook Pro.
    Det var ganska enkla handgrepp att få det att fungera för både Native Instruments och Spectrasonics. Nu vet jag inte om du har Spectrasonics pluggar oxå, men jag skriver ändå hur man gör här om någon annan kanske är intresserad av det hela.

    Du flyttar helt sonika bara foldrarna med samplingsbiblioteken på till din externa hårddisk. I Kontakt kan du sedan gå in i inställningarna och peka ut den nya sökvägen. När det gäller Spectrasonics tar du bort katalogen från din interna hårddisk när den ligger på plats på den externa. När du sedan startar Omnisphere, Trilian eller Stylus kommer du att få en fråga var katalogen finns (eftersom den inte hittar) och då navigerar du bara till den på din externa hårddisk och trycker "OK".

    Tänk dock på att formatera den nya hårddisken som "Mac OS Extended Format" när du gör iordning den.

  3. #3
    Bambaataa
    Bambaataa är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har mina samplingsbibliotek på en Firewire-hårddisk som är kopplad till min MacBook Pro.
    Det var ganska enkla handgrepp att få det att fungera för både Native Instruments och Spectrasonics. Nu vet jag inte om du har Spectrasonics pluggar oxå, men jag skriver ändå hur man gör här om någon annan kanske är intresserad av det hela.

    Du flyttar helt sonika bara foldrarna med samplingsbiblioteken på till din externa hårddisk. I Kontakt kan du sedan gå in i inställningarna och peka ut den nya sökvägen. När det gäller Spectrasonics tar du bort katalogen från din interna hårddisk när den ligger på plats på den externa. När du sedan startar Omnisphere, Trilian eller Stylus kommer du att få en fråga var katalogen finns (eftersom den inte hittar) och då navigerar du bara till den på din externa hårddisk och trycker "OK".

    Tänk dock på att formatera den nya hårddisken som "Mac OS Extended Format" när du gör iordning den.
    Tack! Schysst att du lade till om Spectrasonics för dom som har det!

  4. #4
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    själv har jag planer i framtiden på både ett samplingsbibliotek på extern hdd och även ett helt backupsystem för allsköns data. tänker tjacka usb 3.0 diskar, bör vara tillräckligt snabba för en sådan uppgift, samt en bra kombo av prestanda- och ekonomi. Är det ngn som btw läser det här och vet någon bra nät-affär i tyskland som säljer just hårddiskar till mycket förmånligare priser än i svedala så hör för sjutton av er

  5. #5
    Bambaataa
    Bambaataa är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag tänker Thomann när du säger tyskland men det kanske du redan känner till
    __________________________

    Nu är hårddisken beställd! Hoppas bara att de är det som hjälper. Ser att det är CPU'n som går upp till rött också numera. Kan detta vara en bieffekt av lite minne? Har försökt banta ner bakomliggande program så mycket som möjligt.

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Du skriver inte vad du har för Mac. Hur pass gammal den är osv. Hur mycket ledigt utrymme har du just nu? Naturligtvis är det aldrig fel med mer utrymme. Men du skulle kunna lägga mer icke kritiska filer på den externa disken. Filer som alltså inte läses hela tiden. Jag har t ex Complete Composers Collection på extern hårddisk och där blir det lite flaskhals ibland och längre laddningstider.

    Att CPUn går i taket beror nog snarare på processorhungriga plugins. T ex är Monark ett exempel som är med i Komplete. Kör du stora projekt med många spår och mycket samplingsbibliotek i Kontakt? För de strömmas delvis från hårddisken och då kan en extern hårddisk bli en flaskhals för överföringen.

    Även vissa Kontakt-bibliotek kan vara processorhungriga pga avancerade script och t ex konvolutionsreverb som ligger i instrumenten.

  7. #7
    Bambaataa
    Bambaataa är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    iMac (21.5 tum, mitten av 2011)
    2,5 GHz Intel Core i5
    4 GB 1333 MHz DDR3

    Antar att min Mac är lite smått gammal för hungriga plug-ins. Det är nu man börjar undra varför man ska vara så envis med Mac...
    Hade jag haft en PC hade jag bara kunnat byta upp till 16 GB så kanske saken varit fixad?

  8. #8
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bambaataa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    iMac (21.5 tum, mitten av 2011)
    2,5 GHz Intel Core i5
    4 GB 1333 MHz DDR3

    Antar att min Mac är lite smått gammal för hungriga plug-ins. Det är nu man börjar undra varför man ska vara så envis med Mac...
    Hade jag haft en PC hade jag bara kunnat byta upp till 16 GB så kanske saken varit fixad?
    Uppgradera minne är väl inget problem på en mac heller? Däremot, även om 4GB kan vara lite lite om du kör mycket stora samplingsbibliotek och sånt är slut på CPU nog snarare ett tecken på slut på CPU. Bara å frysa spår, bounca eller liknande så du kan få ner antalet pluggar i projektet.

  9. #9
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Du säger inget om hur stora projekt du gör? Men ja, både minne och CPU-kraft kan ta slut.

    Jag har en gammal Mac Mini som jag arbetar på och kommer ganska långt med. Den har sämre CPU än din. Jag har bara en C2D på 2,4ghz. Att uppgradera minne går bra. Så du kan enkelt uppgradera till 16GB. Porten för minne sitter på undersidan av din dator.

    Här finns instruktioner http://support.apple.com/en-us/HT201191

  10. #10
    Bambaataa
    Bambaataa är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du säger inget om hur stora projekt du gör? Men ja, både minne och CPU-kraft kan ta slut.

    Jag har en gammal Mac Mini som jag arbetar på och kommer ganska långt med. Den har sämre CPU än din. Jag har bara en C2D på 2,4ghz. Att uppgradera minne går bra. Så du kan enkelt uppgradera till 16GB. Porten för minne sitter på undersidan av din dator.

    Här finns instruktioner http://support.apple.com/en-us/HT201191
    Jag gör inte så stora projekt men det kanske är just på grund av omständigheterna. Men skönt det du visade om uppgradering! Då finns det hopp om denna dator ändå

    Nu en följdfråga av att jag fått hem den externa hårddisken. Jag installerade alla rutiner, gjorde till mac os extended format. Gick till Native Instruments mappen i program och la över den i den externa enheten i finder. Det gick snabbt och visa sig bara vara några få gig?! Nu har jag gjort fel tror jag.

  11. #11
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Du kan inte flytta hela den installerade NI-mappen. Där under ligger även inställningsfiler och dylikt för deras program.

    Det är de stora ljudbiblioteken du vill flytta.

  12. #12
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    varför det? är du det minsta lik mig och säkert många här, så lär du med tiden få extremt mycket mer data och info att spara. plats blir förr eller senare en bristvara och då sitter en fet disk inte fel. så det lär tror jag bestämt löna sig över tid iaf

  13. #13
    Bambaataa
    Bambaataa är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Var hittar jag de stora ljudbiblioteken? Söker i finder på olika sätt men är som det kanske märks väldigt osäker på dessa saker. -Löst! Finder>Gå>Dator>Macintosh HD>Användare>Delat

    Nu kommer en ny fråga upp. Är det bara att lägga de bibliotek som är på datorn i papperskorgen?
    Senast redigerat av Bambaataa den 2014-11-15 klockan 14:21.

Liknande ämnen

  1. Extern hårddisk?
    Av sawtooth i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 13:12
  2. En BRA extern hårddisk?
    Av hygienteknikern i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 19:36
  3. extern hårddisk
    Av leere i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 01:37
  4. PT free på extern hårddisk
    Av Finkelfantomen i forum Pro Tools
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-10-14, 12:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •