Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Producent/Skivbolagsfråga. Vilka bitar av kakan tillhör musiker/vokalister?

  1. #1
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran

    Producent/Skivbolagsfråga. Vilka bitar av kakan tillhör musiker/vokalister?

    Hej.
    Jag har en del kontakter med etablerade heltidsmusiker och vokalister men har dragit mig för att jobba med dem då jag har dålig koll på vilka delar av profiten som de per automatik har rätt till och inte vill göra tex ett skivsläpp som inte går ihop sig ekonomiskt pga dålig koll på tex royalties till vokalister och studiomusiker när jag bara räknat på en engångssumma till artisten.

    Så kan de som vet informera mig om vad artister har rätt till och vad som utöver det brukar ingå i ett avtal mellan en producent och en artist?

  2. #2
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Ingenting per automatik. Det som du kan göra är att regga en person som medkompositör etc på STIM, och då får dom utbetalning från dem. Erbjuder du en engångssumma så har dom inte automatiskt rätt till mer kompensation.

  3. #3
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp , musiker och vokalister har inte rätt till någon del av din kaka alls per automatik.
    Däremot skall man verkligen anmäla vilka musiker som medverkar till SAMI , då får musikerna , vokalisten, producenten ersättning från SAMI , men det tas alltså inte från din kaka. Den ersättningen kommer från ersättning som STIM/SAMI får in av radiostationer,butiker osv.
    STIM är ersättning till kompositörerna. SAMI till de musiker som medverkar på låten.

  4. #4
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Tack.
    Hur bra funkar Stims sammarbete med liknande organisationer i andra delar av världen?
    Jag funderar specifikt på jamaica för det kan bli flera samarbeten däråt och jag har för mig att det funkar lite så och så med upphovsrätten där?

Liknande ämnen

  1. Vilka 3-5 musiker har format ert musikaliska liv?
    Av valsolo i forum Allmänt om musik
    Svar: 166
    Senaste inlägg: 2016-11-03, 08:48
  2. Skolade musiker VS oskolade musiker.
    Av peter80 i forum Allmänt om musik
    Svar: 130
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 07:31
  3. Vilka synthar/etc har balanserade utgångar? Vilka har det inte?
    Av bmeeks i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 17:48
  4. Ljudkonstnär/producent i GBG sökes
    Av theVOID i forum Inspelning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 21:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •