Resultat 1 till 48 av 48

Ämne: Död 15" Macbook pro 2011 - nu levande! :)

  1. #1
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran

    Död 15" Macbook pro 2011 - UNIX-hacker sökes!

    Hej! Ge mig lite bra tips och råd här om ni har, vad göra nu...

    Köpte datorn från Kullander i Malmö som kände igen problemet direkt, många har kommit in med exakt samma grej - gpu'n lägger ner och hela logikkortet måste bytas vilket går på över 6000:- och inte ens garanterar att det håller i längden eftersom det uppenbarligen är en tillverkningsmiss. Somliga har bytt ut sitt flera gånger. Har ingen applecare eller så och min företagsförsäkring täcker inte den typen av fel.

    Så.. med tillbehör och lite fix o trix kostade den över 20k ink moms, nu tre år senare kan jag bara använda den som extern fw-hårddisk. yey. Den har alltid gått lite väl varm, för några månader sedan hände det att grafiken såg skum ut och fick starta om några gånger vid uppstart, nu är bilden randig direkt och den går inte att boota upp.

    Jag söker ingen teknisk support här, felet är uppenbart och väldigt många har exakt samma fel (länkar i nästa inlägg). Apple tar inget ansvar, eller jag vet inte ens hur man kontaktar dom, supporten vill ha 500:- bara för ett supporttillfälle står det... butiken har ju varit trevliga men skyller bara på apple. Boka tid på en Genius bar möjligtvis, men tvivlar att det ger nåt.

    Känns inte rimligt att betala för reparation, dels för att det mycket väl kan uppstå senare igen, behöver dessutom nytt batteri och laddare så det blir för mycket pengar för en åldrande maskin. Köpa ny är väl tanken men kostar ju en hel del, saknar dessutom möjligheten att ha en extra hårddisk (optibay) i dom nya, men framför allt är ju förtroendet hyfsat kass just nu.

    Tankar på det?
    Senast redigerat av kotten den 2018-03-07 klockan 10:54.

  2. #2
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    http://www.mbp2011.com/
    https://discussions.apple.com/thread...art=0&tstart=0
    https://discussions.apple.com/thread...art=0&tstart=0
    https://discussions.apple.com/thread...art=0&tstart=0

    http://appleinsider.com/articles/14/...system-crashes

    Owners of 2011 MacBook Pros report critical GPU failures, system crashes
    By Mikey Campbell

    It appears a number of early-2011 MacBook Pro models with discrete AMD GPUs are seeing issues with system crashes and hardware failures, with reports of problems escalating in recent weeks.

    MBP Screen
    Screenshot of MacBook Pro graphics issue. | Source: Apple Support Communities forum member "abelliveau"


    According to a 157-page thread on the Apple Support Communities forum, an increasing number of owners of early- to late-2011 MacBook Pros with discrete graphics cards are seeing what is being reported as hardware-related system crashes. And the problem appears to be getting worse.

    With 206,237 views and 2,348 replies, the forum thread dates back to February 2013 with a steady stream of posts all citing issues with the discrete graphics card. Since the start of December, 53 pages of posts have been added to the growing discussion.

    A majority of cases first see signs of the problem during graphics-intensive operations, like viewing high-definition videos or running heavy compute tasks. Displayed graphics become striated in some cases, while other uses have seen their screens go blank unexpectedly. A reboot temporarily solved the issue for a few forum members, but the problems returned after a short time.

    Following the onset of graphical glitches, many users see their machine reboot to a blue or gray screen. For this type of issue, Apple suggests that restarting an affected Mac in Safe Mode, or resetting NVRAM/PRAM will solve the problem. In severe cases, a clean install of OS X is recommended.

    As noted by forum posts, these methods — and more — were attempted, but did not resolve the issue.

    The cause of the reported glitches is unknown at this time, though some users have speculated that heat is to blame for aggressive degradation of the discrete GPU. Some have found a solution in inhibiting automatic graphics switching to the more powerful AMD card through specialized software. Others, however, did not see success with the stopgap and were forced to replace their MacBook's logic board.

    While some owners were able to take their machine in to Apple for a logic board swap, the operation is quite pricey without an extended AppleCare warranty.

    Anecdotally, one AppleInsider staff member suffered from an identical issue as described in the Support Communities thread. In their case, the screen went black during heavy Photoshop editing. Upon restarting the machine, a blue screen was displayed and the MacBook's fans spooled up to near maximum RPM levels.

    Rebooting to single user mode and performing a fsck to check and repair possibly corrupted files fixed the issue temporarily. Forcing the machine to use Intel integrated graphics also seemed to help the problem until the system went down after about one day of normal use.

    A clean install was performed, which again revived the MacBook, but this too was short-lived. After repeated attempts to resolve the issue in single user mode and multiple clean installations, the machine is now unresponsive. When turned on, a gray screen with horizontal "squiggly" lines appears, denoting a possible hardware failure.

    AppleInsider has reached out to Apple for comment and will update when a response is received.

  3. #3
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Ifall du kommer in i burken kan du ju testa att installera http://gfx.io/ och bara köra med det i processorn inbyggda grafikkortet om den modellen har ett intelkort inbyggt dvs.

  4. #4
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Tragisk läsning alla länkar du skickade förövrigt

  5. #5
    illpostino
    illpostino är inte uppkopplad
    illpostinos avatar
    Senior
    Kollade detta företag när min macbook pro '08 la av. Blev dock aldrig att jag skickade iväg den.
    http://m.ebay.co.uk/sch/bga_repairs/...?isRefine=true

    Kanske lite dyra så vet inte om det är värt det för dig.

  6. #6
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av batmannen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ifall du kommer in i burken kan du ju testa att installera http://gfx.io/ och bara köra med det i processorn inbyggda grafikkortet om den modellen har ett intelkort inbyggt dvs.
    Tack, ja ett tag gick den att starta i safe mode då ställde jag iaf om i energy save grejen till "Automatic graphics switching" så den iaf kör interna när det inte behövs mer men det gjorde ingen skillnad.. oklart varför den inte var iklickad från början men.

    gfxCardStatus kräver nyare os, kör 10.6.8 på den.

    Windows xp som finns på den går inte igång heller dock.
    Senast redigerat av kotten den 2014-09-18 klockan 16:19.

  7. #7

    Redaktör
    Vid ett par tillfällen har Apple kört utbytesprogram för liknande problem med trasiga logikkort och grafikkort när det varit utbredda problem som det här, så det är ju möjligt att de gör samma sak nu igen. Så jag skulle iallafall behålla datorn och klaga hos Apple.

    Min känsla är att Apple generellt tillhör de bättre tillverkarna när det gäller att ta ansvar för såna här fel, men det gäller ju inte nödvändigtvis i alla fall…

  8. #8
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vid ett par tillfällen har Apple kört utbytesprogram för liknande problem med trasiga logikkort och grafikkort när det varit utbredda problem som det här, så det är ju möjligt att de gör samma sak nu igen. Så jag skulle iallafall behålla datorn och klaga hos Apple.

    Min känsla är att Apple generellt tillhör de bättre tillverkarna när det gäller att ta ansvar för såna här fel, men det gäller ju inte nödvändigtvis i alla fall…
    Jo det är sant, är väl bara att hålla ut men behöver ju en ny rätt snart, även om dom gör så och jag får den fixad om ett halvår är det ju inte så mycket att sälja direkt.

    Nej att gå pc lockar inte så mycket just för att jag inte tror att andra tillverkare är direkt bättre och dessutom att låsa sig till windows/linux känns trist. Samtidigt att bara ge dom 15k+ till som tack för att jag fick ett måndagsex tar emot en hel del för stunden.

    Men, hur klagar man hos apple, alltså jag fattar inte hur man når dom.. måste jag åka ut till emporia typ eller ringa säljarna där?

  9. #9
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av illpostino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kollade detta företag när min macbook pro '08 la av. Blev dock aldrig att jag skickade iväg den.
    http://m.ebay.co.uk/sch/bga_repairs/...?isRefine=true

    Kanske lite dyra så vet inte om det är värt det för dig.
    Intressant, tack!

  10. #10
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, hur klagar man hos apple, alltså jag fattar inte hur man når dom.. måste jag åka ut till emporia typ eller ringa säljarna där?
    020-120 99 71 och så reklamerar du skrotet där!

  11. #11
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    020-120 99 71 och så reklamerar du skrotet där!
    Alltså... jag var bara för otålig sist när autorösten började läsa upp hur reklamation funkar med tre år blabla så jag trodde inte den skulle koppla vidare (typ så hemsidan är upplagd) men nu ringde jag igen när du skrev det där.. snubben var lite sådär först tyvärr bla bla så vi tjötade lite, han menade också att även om dom gör ett utbytesprogram så kommer min inte att räknas in eftersom den är lite äldre än tre år. Sen helt plötsligt ändrade han sig och gjorde ett undantag så nu ska den vara ok'ad för utbyte bara sådär.

    Fett!

    Återkommer med uppföljning.

  12. #12
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Heja!

  13. #13
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså... jag var bara för otålig sist när autorösten började läsa upp hur reklamation funkar med tre år blabla så jag trodde inte den skulle koppla vidare (typ så hemsidan är upplagd) men nu ringde jag igen när du skrev det där.. snubben var lite sådär först tyvärr bla bla så vi tjötade lite, han menade också att även om dom gör ett utbytesprogram så kommer min inte att räknas in eftersom den är lite äldre än tre år. Sen helt plötsligt ändrade han sig och gjorde ett undantag så nu ska den vara ok'ad för utbyte bara sådär.

    Fett!

    Återkommer med uppföljning.
    shit! Går detta så måste du göra en Apple-låt

  14. #14
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Reflowa den i ugnen som man gör med xboxar!

  15. #15
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså... jag var bara för otålig sist när autorösten började läsa upp hur reklamation funkar med tre år blabla så jag trodde inte den skulle koppla vidare (typ så hemsidan är upplagd) men nu ringde jag igen när du skrev det där.. snubben var lite sådär först tyvärr bla bla så vi tjötade lite, han menade också att även om dom gör ett utbytesprogram så kommer min inte att räknas in eftersom den är lite äldre än tre år. Sen helt plötsligt ändrade han sig och gjorde ett undantag så nu ska den vara ok'ad för utbyte bara sådär.

    Fett!

    Återkommer med uppföljning.
    Får man lite hopp Min började hårdköra fläkten igen för nån vecka sedan, hängde sig en kort stund men funkat normalt sedan dess. Fick mitt logikkort utbytt för snart ett år sedan, hade apple care då men nu får jag hoppas på en skön supportsnubbe.

  16. #16
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Sedärja, ja det är det jag misstänker också att byte av logikkort bara är en tillfällig lösning. Tyvärr var det bara det som apple hade godkänt inte byte av datorn som jag något naivt trodde, men bättre än inget iaf. Fördelen är att jag slipper ta en massa beslut och kan fortsätta köra två diskar i burken.

  17. #17
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Schysst att det löste sig!

    Det är nog alltid värt att kolla med Apple innan man tar fram kreditkortet och shoppar nytt.

    Jag har en första generationens rMBP och lagom till att garantitiden närmade sig sitt slut, så drabbades skärmen av det beryktade inbränningsproblemet och blev snudd på oanvändbar.

    Tur att man har garanti tänkte jag, men drog givetvis ut på att gå med burken till butiken. När jag väl var på väg dit, så tog jag en ny titt på kvittot och insåg att jag tänkt fel. Garantin var redan utgången sen ett par veckor. Jag gick ändå dit för att få min dom, men ett telefonsamtal till Apple senare så tog de in burken och ett par dagar senare fick jag tillbaka den med utbytt skärm, för noll kronor. Det fanns som jag förstod det inget officiellt utbytesprogram, men tillverkningsfelet var välkänt och det räckte tydligen.

  18. #18
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Yes, snabbt gick det också så nu har jag nytt logikkort, bara att hålla tummarna att det håller några år nu, vissa har blivit bra medans andra fått byta flera gånger. Nytt batteri också (vilket förvisso var svindyrt) men nu är den fit for fight iaf, skönt!

  19. #19
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Kempegreit!

  20. #20

  21. #21
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Det var på tiden!

  22. #22
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Oh nice! Det jag glömde att berätta här var att den dog igen ett par månader efter logikkortbytet, men eftersom dom har tre månaders garanti på reservdelar fick jag den bytt igen. Ny dator hade såklart varit enklare meen...

    Men det här var ju spännande, frågan är om dom har en lösning på g eller bara gott om gamla logikkort? Problemet är ju just att alla från den tiden verkar ha samma feldesign/defekt men det är såklart bara dom som passar.

  23. #23
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Antagligen har dom nyproducerat ersättningsmoderkort.

  24. #24
    joja_x
    joja_x är inte uppkopplad
    joja_xs avatar
    Senior
    Redan bokat servicen. På fredag får de tillgång till verktyg att fastställa felet. Sedan lagas det. Hann dock köpa ny dator men va fasen

  25. #25
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Woo där dog tredje moderkortet!

  26. #26
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Usch....

  27. #27
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antagligen har dom nyproducerat ersättningsmoderkort.
    ..guess not! den klarade sig nästan tre år, datorn är från 2011 men har utöver det här funkat väldigt bra och orkat med det mesta jag velat göra med den egentligen, så ny laptop är det minsta jag är sugen att lägga pengar på just nu.

  28. #28
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    Min MacBook från 2012 dog häromveckan, men det var som tur var bara magsafekontakten som gått, så den laddade inte längre. Nu är den byt och den funkar prima igen

  29. #29
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Planned obsolescence?

  30. #30
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Planned obsolescence?
    ja, man undrar ju.

  31. #31
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mnskll Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja, man undrar ju.
    Har jag gjort många gånger. Inte bara Apple utan en del andra namnkunniga tillverkare. ~3 år och 1 dag senare så stendör grejerna. Coincidence?? i think not

  32. #32
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Mm fast det här var lite för brutalt och uppenbart för det.. det som slår mig när jag läser om det är hur dom menar att det är "en liten andel" av datorerna som påverkats. https://www.apple.com/se/support/mac...o-videoissues/ när tre av mina tre moderkort haft samma problem. Måste testa med extern skärm när tillfälle ges

    Iaf, iom att datorn är helt frisk i övrigt, jag kan komma åt den över nätverket till och med fast bilden är helt grå, så klurar jag på hur billigt det går att få tag på ett moderkort till den ändå.. och hur jobbigt det är att byta själv? Den har ju lätt tre år till att ge minst.

  33. #33
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Heh, igår gick det att starta den av nån slump, startade gfxCardStatus direkt och ställde på iGPU (integrerad grafik), hade datorn igång hela em och kväll utan problem... tills den behövde startas om, då hoppar den ju över till dGPU (Nvidia) som redan är knas o krashar vid uppstart o sen är det kört igen, även efter att ha vilat över natten.

    Alltså, går det bara att helt låta bli muppGPU'n så skulle den vara fullt användbar! Behöver inte fetgrafik eller extern skärm.

    Hittade lite med info, tekniskt sett ska det går att tvinga den att starta på iGPU från EFI men det är inte så enkelt. Krävs att starta i single user mode (ser att skärmen är blårandig istället för svart men lever i övrigt) och hacka i unix. Hittade en tillfällig grej typ
    sudo nvram fa4ce28d-b62f-4c99-9cc3-6815686e30f9:gpu-power-prefs=%01%00%00%00
    vilket faktiskt fungerar, nästa gång jag startar upp i single user mode är skärmen svart som den ska så kör säkert på iGPU nu. MEN OSX bootar inte, fastnar vid äpplet, förvisso i fin korrekt grå färg.. för att återställa hacket behöver man bara reseta NVRAM så inget permanent är ändrat.

    Problemet med hacket är: (och det är här jag är lost)

    After you force these NVRAM settings macOS might get "a little bit confused". The chip is still there, wired and powered.

    To get this to boot you might need to disable the graphics drivers for your dGPU. Or at least the one kext that manages the actual graphics switching. The boot might hang when trying to initiate GPU switching otherwise.
    ..vilket det finns lösningar på men det är långt över mina skills. Här är där jag läste för övrigt: https://apple.stackexchange.com/ques...ently-from-efi och här är det som verkar vara lösningen: https://apple.stackexchange.com/ques.../295805#295805

    ..så, vem i Malmö är bekväm i unix och vill ha kaffe?! =)
    Senast redigerat av kotten den 2018-03-07 klockan 11:01.

  34. #34
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Har du testat att baka moderkortet i ugnen? Lite av en last-resort, men om datorn ändå är oanvändbar...

    Jag har samma dator och fick bytt moderkort på den utökade garantin för tre år sedan. Men tydligen satte de bara i ett nytt ex av samma defekta kort i många datorer. Min kompis bytte två ggr på ett halvår

  35. #35
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du testat att baka moderkortet i ugnen? Lite av en last-resort, men om datorn ändå är oanvändbar...
    Nä, verkar rätt poänglöst att baka det (pga detaljer i hur det felar) jag tror inte nån har lyckats och det är väldigt många som haft problemet.. såg att nån lyckats montera ny gpu och borrat extra lufthål men det är inget man gör hemma direkt.

    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har samma dator och fick bytt moderkort på den utökade garantin för tre år sedan. Men tydligen satte de bara i ett nytt ex av samma defekta kort i många datorer. Min kompis bytte två ggr på ett halvår
    Jepp samma här, första moderkortet höll tre år, andra ett par månader och det tredje tre år.. dom har aldrig gjort en riktig fix, bara de gamla defekta korten som passar.

  36. #36
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Jag hade exakt samma fel som du och lösningen är att du måste typ avinstallera drivrutinerna till ATI-kortet så den absolut inte kan växla över till det. Efter jag gjorde det har min MAC funkat prima hela tiden!!

    Kommer inte ihåg var jag hittade guiden hur man gjorde... ska fundera och återkommer om jag hittar den

  37. #37
    roberto99
    roberto99 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    donfuego: Sätta in moderkortet i ugnen kanske är en bra ide om man vill göra mer skada än nytta. En skröna av folk som vill trolla är min gissning

  38. #38
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skillybob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade exakt samma fel som du och lösningen är att du måste typ avinstallera drivrutinerna till ATI-kortet så den absolut inte kan växla över till det. Efter jag gjorde det har min MAC funkat prima hela tiden!!

    Kommer inte ihåg var jag hittade guiden hur man gjorde... ska fundera och återkommer om jag hittar den
    Torde vara att boota upp i single user mode och via prompten leta sig ner i /System/Library/Extensions och där riva bort allt som har med ATI att göra (bäst att googla vilka) och där efter flucka cachen (hackintoshvärlden använder flaggan -f för det).

  39. #39
    eskobaba
    eskobaba är inte uppkopplad
    eskobabas avatar
    Senior
    Det är helt korrekt att det går att köra kortet i ugnen så att lödningarna sätter sig igen, har 3 maskiner som tillhör generationen 'labba med nytt meterial' som idag funkar efter att dem fått smaka på ugnen. 1 mbp 2011 och 2st stationära. Fläkten brukar bli helgalen efteråt men du får bara köra in nån fläktkontroll vid uppstart.

  40. #40
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Torde vara att boota upp i single user mode och via prompten leta sig ner i /System/Library/Extensions och där riva bort allt som har med ATI att göra (bäst att googla vilka) och där efter flucka cachen (hackintoshvärlden använder flaggan -f för det).
    Ja något sånt tror jag det var... vet att det var en youtube-video jag gick efter, men jag kan inte hitta den

  41. #41
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jo men precis det låter som samma grejer jag länkade till ovan, men ah nuså, lyckades nog klanta mig för nu jävlar lyckades den, behövde bara flytta AMDRadeonX3000.kext Ok, systemet är iaf igång igen, fett!

    Tyvärr (enligt guiden) så har den dålig koll på GPU'n nu så ska egentligen behöva göra en massa trix för att den inte ska ligga och dra massa ström / bli varm i bakgrunden.. puh.. och största problemet, behöver upgradera OSX, lär ju inte vara helt lätt.

  42. #42
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Du kommer behöva upprepa processen när du uppgraderar från t.ex. Sierra till High Sierra och eventuellt när du kör en vanlig uppdatering.

  43. #43
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja den fastnade i en överhettningsloop mot slutet av installationen efter att nya extensions hamnat där förmodar jag, men det löste sig ju!

    Märker ju att den går varm väldigt lätt, men installerade en app som kollar temperaturerna och startade extensionen manuellt nu, GPU'n sjönk från 65 till.. 35 grader ja, ok, det där behövs.

    Men i stort, nu känns det ju som att det här faktiskt funkar. 10.13.3 och Ableton 10 rullar iaf

    GÖTT!

  44. #44
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    ...20 grader, fan det är snart under rumstemperaturen här, ska jag behöva oroa mig att den fryser sönder snart?!

  45. #45
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...20 grader, fan det är snart under rumstemperaturen här, ska jag behöva oroa mig att den fryser sönder snart?!
    Det vore grymt om du ville klottra ner vilka steg du tog medan du har dem färskt i minnet, tills nästa (min?) MBP 2011 dör

  46. #46
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det vore grymt om du ville klottra ner vilka steg du tog medan du har dem färskt i minnet, tills nästa (min?) MBP 2011 dör
    Jag följde den här, alltså från "The initial procedure:
    Part 1":

    https://apple.stackexchange.com/ques.../295805#295805

    Sen har jag inte gjort nåt av Part 2 mer än att jag laddar extensionen manuellt om jag har startat om, det som part 2 inleder med.


    Edit: ett par smågrejer bara..

    Det här med SIP gäller bara nyare OS, jag fick felmeddelande av "csrutil disable" (steg 4) men det kvittar, märkte att det behövdes efter jag upgraderat allt däremot.

    Den stannar i Verbose mode (steg 6) så jag fick avaktivera det genom att skriva nvram boot-args="" annars tar det sån tid att boota varje gång när man får en massa extra info.

    Jag kör det här (14 dagars trial) för att kolla temperaturerna: https://bjango.com/mac/istatmenus/
    Senast redigerat av kotten den 2018-03-11 klockan 18:45.

  47. #47
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Tack för info kotten.

    Jag har kört smcFanControl i många år för fläkt och temperaturkoll, funkar fint. Gratis/donationware:
    https://www.eidac.de

  48. #48
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för info kotten.

    Jag har kört smcFanControl i många år för fläkt och temperaturkoll, funkar fint. Gratis/donationware:
    https://www.eidac.de
    ..fast den visar inte gpu-temperatur bara cpu.

Liknande ämnen

  1. Macbook Pro 2011 15" låter som ett flygplan
    Av donfuego i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2014-08-13, 04:03
  2. Macbook Pro 2011 15" låter som ett flygplan
    Av donfuego i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-29, 17:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •