Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Någon som spelar?

  1. #1
    Bjorn89
    Bjorn89 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Någon som spelar?

    Hejsan!

    Är ny här på forumet så jag hoppas att detta är rätt flik att slänga in detta på.
    Har nyligen börjat spela knappdragspel, har försökt översätta ett par noter fast får inte riktigt kläm på det. Någon som gjort detta förr? Tacksam för svar och hjälp MVH Björn

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Hej och välkommen! Jag spelar gärna dragspel. Det är bra för inspirationen med ett så apart system ibland!



    Fördelen med knappsystemet är att melodimönstren är tonartsneutrala, till skillnad från klaviatur där ju varje tonart känns lite anorlunda i handen.

    (Kanske är inte "blås" rätt underforum. Övrigt kanske. Men det får adminerna bestämma )

  3. #3

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fördelen med knappsystemet är att melodimönstren är tonartsneutrala, till skillnad från klaviatur där ju varje tonart känns lite anorlunda i handen.
    Samma sak verkar bli mer populärt i andra sammanhang också, Abletons Push ett liknande läge som standard och detsamma med Linns Linnstrument. Även om "populärt" kanske är en överdrift…

    (Kanske är inte "blås" rätt underforum. Övrigt kanske. Men det får adminerna bestämma )
    "Övriga instrument" kanske? Det är väl strikt sett blåsinstrument ("aerofon" åtminstone, enligt Wikipedia), men dragspelare brukar ju knappast se sig som blåsare, och tvärtom…

    (Spelar inte dragspel själv, men i rätt sammanhang kan det vara magiskt.)

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Menar du översätta noter till siffror som stämmer överrens med grepptabellen? Om du kan noter så är det bara att sätta dig och skriva http://www.leffew.se/esgspel/drommenomelin.pdf

    Ett övrigt tips är att du utöver att lära dig låtar improviserar runt helt fritt med högerhanden ofta, till ett mer monotont spel med vänstern. Sånt flum ger bra känsla för systemet

  5. #5
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Wow! Vilket mönster! Som en digital sinus fast analog... (digit= finger ) Tack för info! <3

  6. #6
    Bjorn89
    Bjorn89 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tackar för svaren , jo det är översättningen från Noterna till tex. C D H E och så vidare Det är detta jag inte får kläm på :/ låter bara fel på tonerna när jag översatt och sedan försöker spela

  7. #7
    Bjorn89
    Bjorn89 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Beställde för ett tag sedan Dragspels skolan med olika kurs brev. Fick då med denna karta och även till pianospel.

  8. #8
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bjorn89 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar för svaren , jo det är översättningen från Noterna till tex. C D H E och så vidare Det är detta jag inte får kläm på :/ låter bara fel på tonerna när jag översatt och sedan försöker spela
    Om man inte är så van vid att läsa noter, så är det lätt hänt att missa b- eller #-förtecknen längst till vänster. Det är inte så enkelt att det är därför det låter tokigt?

  9. #9
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    En annan grej kan vara att det du kallar för H, benämns B i tabellen ovan. Men det hade du kanske koll på sedan tidigare? Välkommen till 99an förresten!

  10. #10
    Bjorn89
    Bjorn89 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tackar jonas Någon som är kunning som skulle vilja hjälpa mig översätta Drömmen om elin från noter till Ackord? (Från noter till bokstäver) ^^ Hade varit riktigt snällt för att se om man hittar vad som blir fel när jag gör det?

  11. #11
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Noterna, transkriberade i den ordning de står i Ambulansens länk.

    H C D E D G A H A G H
    D Ciss C A H C D C F G
    A A H A G D H C D E
    D G A H H C H A E
    G A Aiss H G D Ciss D E A G Fiss E Fiss G G G G G E D
    H H H H A G Fiss Fiss Fiss Fiss E D C C C C H A
    G G G G E D H H H H C D E E E E Fiss E
    D C H A G G G G E D G G G G

    Har du koll på hur notlängd, pauser, repriser och liknande fungerar?
    Det skulle kunna vara en anledning till att det inte låter rätt annars.

    Sedan är noter omskrivna till bokstäver inte samma sak som ackord.
    Ett ackord består av flera olika toner och spelas parallellt med melodin, med högerhanden på ett dragspel.
    Det är ackorden som står med bokstäver ovanför noterna.

  12. #12
    Bjorn89
    Bjorn89 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack igen Jonas När där står typ E E E E Då är det bara att hålla knappen inne? Vad är skillnaden på A och Aiss? och F och Fiss? Tack än en gång

  13. #13
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Det är inte bara att hålla knappen inne. Formen på noterna avgör hur långa de skall vara, så där skall vara en liten rytmisk figur. Skillnaden mellan A och Aiss respektive F och Fiss är att "-isstonerna" ligger en halv ton över sina grundtoner. Aiss ligger alltså mittemellan A och H, och Fiss mellan F och G. Detta skrivs ibland med ett # efter tonen.

  14. #14
    Bjorn89
    Bjorn89 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    aha okej, då förstår jag

  15. #15
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Aldrig kollat på hur tonerna sitter på ett knappdragspel. På Ambulansens bild finns fyra C markerade. Ligger de på olika oktaver? Då måste det ju gå hur högt som helst, men så är det inte va?

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nä just det. C:na till vänster är i samma oktav, och C:na till höger samma i nästa. Så man har alltid ett alternativt melodiläge, ungefär som på ett stränginstrument.



    Systemet är matematiskt vackert liksom. Detta kallas ju 5-radigt dragspel. Kolla hur det fortfarande funkar fast man tar bort en rad, så att man får 4, eller 3-radigt.

    (gräv gräv )
    Senast redigerat av Ambulansen den 2014-12-14 klockan 23:27.

Liknande ämnen

  1. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 10:38
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 20:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •