Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Fruktansvärt Missljud Från Processorn

  1. #1
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran

    Fruktansvärt Missljud Från Processorn

    OK, så jag slog just igång datorn igen efter ett tag för att göra musik, men såhär låter det när jag försöker spela in via modularen: http://clyp.it/15k4e2ty

    Det är alltså ett missljud som rasslar och prasslar, och ljudet ändras i karaktär när jag flyttar runt fönster på datorskärmen. Jag fattar ingenting. Detta missljud kommer från allt som är i metall på modularen - rails, skruvar, strömbrytare, de paneler som är i plåt - jag blir galen! Jag hade ett liknande problem en gång med min polysix, men det löste sig när jag bytte strömuttag på P6:an så att datorn och synten fick ström från andra källor.
    Hjälp!

    Saker jag testat hittils:
    * Flytta strömadaptern från datorns grenuttag till ett annat grenuttag som sitter i samma vägg-outlet

  2. #2
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior
    provat en DI? Låter som du har problem med "smutsig" jord. En transformator/DI mellan modularen och ljudkortet kan vara en quickfix.

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    (bra artistnamn!)

  4. #4
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Spela in nåt annat, samma problem?

  5. #5
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    ingen lös usb sladd som rubbar modularen? Ingen usb sladd kopplad till en aparat som ligger på samma strömutag som modularen?

    dom ända gångerna jag varit om något liknande så har det varit en USB sladd som spökat

    Om du kör med en laptop, testa även att dra ut laddaren.

  6. #6
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Endast modularen som spökar. Ska kolla med USB-kablar - dock har jag haft Ardcore inkopplad i datorn samtidigt tidigare utan problem.

  7. #7
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Är det en laptop? dra ur laddaren! Det låter som jordproblem, inbland kan man klippa jorden på usb-kabeln!

  8. #8
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Jordproblem som sagt....
    Ett par grejer att testa:

    Vänd på kontakten.

    Testa att koppla modularen till ett uttag som har en annan säkring.
    Fungerar inte det så kan du prova att vända kontakten i det uttaget.

    Det är nog inget med datorn som strular.

  9. #9
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Det är en stationär - OK, det är nog jord - sist jag skulle koppla datorn till min TV så flög det gnistor när kontakten rörde TV-höljet som var metall!

    Kanske kan vara idé att investera i nån slags power conditioning? Fixa ordentlig jord?

  10. #10
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Testa att lyfta jorden.

  11. #11
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    lyft jorden, testa oskärmad usb-kabel

  12. #12
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Pc?

  13. #13
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Det problemet har jag med mitt USB-ljudkort och det reagerar även på vad jag gör på skärmen. Mina studiomonitorer tar upp det här också även om volymkontrollen står på noll. Jag behöver förresten inte ha något inkopplat på ingångarna för missljudet finns där ändå men det förstärks olika mycket beroende på vad för instrument jag spelar in.

  14. #14
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Börjar få totalt spel på det här nu. Jag blir helt galen. Jag vet inte vad jag ska göra!

    Jag har löst det genom att spela in med OP-1 och telefonen nu i ett år, de går på batteri så jag har inte haft några problem. Men så snart jag kopplar in något som kräver ström från elnätet så får jag helt förgörande static som gör att jag inte kan spela in. Funderar på att ringa elektriker men elektrikern lär väl ska tro att jag är nån skum audiofil som gaggar om ljudkvalitet och skit. Åhhh, blir så less.

    Lyfta jorden gör ingenting, inte på datorn, modularen, ingenting. Jag kan liksom höra processorn arbeta i studiomonitorerna.

    I min studio har jag två vägguttag - uttag A och B. Nu sitter jag med alla sakerna inkopplade i uttag A. Om jag kopplar modularen in i uttag B så försvinner oljudet, men jag får mycket våldsamma och smärtsamma AC-stötar från allt som är metall vid datorn - chassi, syntar, ljudkortet osv.

    Om jag försöker koppla in en HDMI-kabel från dator (A) till min TV (B) så slår det gnistor mellan HDMI-kontakten och TVn's chassi när jag pluggar in kontakten och jag får igen smärtsamma stötar från TV'n om jag tar i den.

    Kan det här vara ett större problem från mitt hus eller nåt? Borde jag ringa HSB?

    - - - Uppdaterad - - -

    Såhär låter det om jag försöker spela in min modular i ableton: https://clyp.it/rlhbw4kv

  15. #15
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Det där påminner om ljudet jag fick av en lysrörslampa jag hade förut.
    Den slog igenom allt.
    Har du provat en annan skärm?

  16. #16
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jazzdoktorn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där påminner om ljudet jag fick av en lysrörslampa jag hade förut.
    Den slog igenom allt.
    Har du provat en annan skärm?
    Testade att ta bort skärmarna, ljudet består

  17. #17
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Det du beskriver är definitivt jordloopar.
    En apparat idag är oftast jordad. Det är den tredje kontaktytan på en jordad kontakt som inte är ett stift utan en skena.
    När du sedan kopplar in en ljudsladd emellan t.ex dator och en synth så får strömmarna ytterliggare ett alternativ att ta sig ner till jord. De uppstår antingen brum i form av 50Hz som är nätspänningen. Eller så hörs alla störningarna från datorn, dessa störningar skall ju normalt sett gå ner till jord och försvinna bort. Men inte då man har jordloopar.
    När du sedan använder de olika uttagen som du beskriver ovan så verkar det som om jordningen inte är ansluten till modularen. Därmed så finns det ström i chassit som du får stötar av. Misstänker att du får mest stötar när du samtidigt håller i något som är jordat.

    För att råda bot på detta så skaffa en galvanisk avskiljare. Finns i alla prisklasser från enkel och pissig upp till galna audiofil summor. Jag skaffade en för ca 500:- på Hifiklubben visserligen med RCA kontakter, men det finns adaptrar för det som är billiga.

    Koppla sedan in synth och dator utan ljud eller usb odyl emellan sig. Kontrollera att jorden fungerar som tänkt och att du inte får stötar. Metallytor känns även "sträva" när de har spänning på sig. Koppla sedan in ljudet fast denna gången via din nyinköpta avskiljare. Då borde det fungera.

    Att tänka på är att detta även kan påverkas av Usb och midikopplingar. Det ska inte vara lätt att göra musik

  18. #18
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    2 saker som slår mig:

    1. WUUT?!?!? menar du att dem senaste hittarna är inspelade på en op-1 och en mobil telefon?? mixat också? i så fall? skit i datan alltogether. du behöver ju inget sånt <3

    2. det där med vad elektrikern kommer tänka skrotar vi nu direkt. om hen börjar giddra om svammel och audiofillia eller behandla dig som en profan, så skickar du oss på hen, ok?

    Nu till saken:

    Jazzdoktorns tips +77777! tube skärm och ljusrör kan vara riktigt knas. Det är inte en gammal multikontaktgren som spökar?
    Sen lyfta på jorden i all ära, (jag antar att det betyder att ta bort den? eller isolera ut den...) men vi behöver en levande wiktorion! en askhög kan nog inte göra lika bra musik. Alternativt kräver jag ett löfte på heder och samvete att all vätska är förbjuden i din studio.

    Sen att det slår gnistor från jorden på din kontakt, betyder inte att jorden är där. svårt att se sånt bra liksom. Jag bodde länge i ett hus (i spannien ifs) där alla kontakter hade jord, men inte fan ledde den någonstans. så back to elektrikern.

    Jag är tyvär ingen expert på sånt här, men jag ska hålla ögonen öppna för en grovsopslaptop.

    Hejja!

  19. #19
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Tack vänner! Supertips Blackroom! Jag köper en sån DIREKT. Imorgon. Presto!

    Problemet är ju att jag har USB-ljudkort, och jag hör även oljudet i monitorerna, men då är det ganska tyst som tur är. Borde jag ringa min förening och fråga om jord?

    reSet: hehe - allt är arrangerat i Ableton. Problemet är att instrument med uttags-ström i bringar oljud.

    Jag tror att det är som du säger - det finns ingen jord. Jag ringer elektrikern imorgon.

  20. #20
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Samma problem med monitorerna skulle jag gissa. De är väl jordade de med? Prova att tejpa över jorden med eltejp till monitorerna för att se ifall detta löser problemet. Då vet du ifall det är jordloopar där med. En av anledningarna till att man väljer att köra ojordat är just det här med loopar. Det blir snabbt både dyrt och ibland om inte omöjligt men svårt att bryta looparna och då är ojordat billigt. Att tänka på isåfall. Det räcker inte att bryta jorden i vägguttaget. Har du en strömfördelardosa så måste den vara ojordad med. Alltså inte koppla ihop syntarna emellan. Avsaknad av jord kan ju vara en delkälla för att du då har syntar och dator kopplat i en jordloop via en jordad strömfördelardosa och störningarna inte har nåstans att ta vägen så förvärras ju problemet. Men med det sagt så lät det som att när du kopplat runt och provat lyckats koppla bort jorden. Därav att du sa att ljudet dels blev störfritt samt att du fick stötar av synthen.

    Det andra är att du kan få en stöt och dö så gör inte det utan att veta vad du gör och med möjlighet att mäta hur mycket spänning du eventuellt har i plåten på prylarna.

    Kör själv jordfritt men har då inga andra än mig själv i hushållet, inga husdjur heller. Samt att jag håller mig lååångt ifrån element och annat jordat. Och inte ens då kan jag rekommendera det.

  21. #21
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Ännu en sak jag kom på är att kolla upp hur bra nätagget till modularen är. Är allt rätt gjort där? Nu ska jag söka efter galvaniskt avskiljda strömdosor om det finns går. Vill ha det jordat här med.

  22. #22
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    ja vadfalls!!! klart ni ska jorda era grejjer!! mins den där historien om mannen som som träffat mannen som sköt björnen som var på rave:t med den där mixern som brummade och den där jorden som isolerades och den där ölen som flög och den där DJ'n som flög ännu mer och dom där högtalarna som typ, EXPLODERADE. Och som tur var så var DJ'n levande men rejält bränd...

  23. #23
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ännu en sak jag kom på är att kolla upp hur bra nätagget till modularen är. Är allt rätt gjort där? Nu ska jag söka efter galvaniskt avskiljda strömdosor om det finns går. Vill ha det jordat här med.
    PSU't är i sin ordning såvitt jag vet. Det är ett DC-power supply så det är en sån med klump på sladden. Knasar endast här hemma, där det är jordat så funkar det prima, tex på förra helgens spelning så var allt knäpptyst.

    Vad tror du om en sån här? http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...ormator-p39756

    Kanske en för modularen och en för mina monitorlurar? Vore skönt att ha det tyst och lugnt utan att måsta involvera elektriker och dona.

  24. #24
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jobbigt problem. Jag hade skitstöriga missljud från datorn, bl.a. när jag skrollade på websidor. Införskaffade en sådan här dylik mojäng mellan dator och högtalare. Funkar klockrent.

    http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...kiljare-p24137

  25. #25
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Nu har jag sökt och konsulterat en starkströmmare (elektriker) då själv "bara" är en svagströmmare.
    Det finns askiljningstransformatorer, men de va ju inte gratis direkt.
    Elektrikern berättade iallafall att det som är jordat många gånger är samma sak som nollan. Alltså så är inte jorden dragen till en separat metallplatta ner i backen utanför huset utan ansluten till samma jord som närmaste transformatorstation. Effekten blir då att motståndet i jorden är relativt högt och att de störningar som finns gärna väljer en annan väg om tillfälle ges. Han menar på att vattenelementen i hyreshus odyl ofta har bättre jordkontakt än jorden så att säga. Har man villa så ringer man helt enkelt en elektriker och får hjälp att jorda ordentligt. Bor man i flerfamiljshus så blir det genast svårare.

    Koppla nu inte en sladd till elementet bara det behöver mätas och kollas och vara godkänt. brummet lär ju i te ta livet av dig men det kan felkopplad el göra rätt lätt.

    Fortsätter mina efterforskningar i ämnet. Men det mest korrekta hittils är då att skaffa galvaniska avskiljare samt att skaffa midiinface odyl som är avskiljda från start. Vilka de nu är?

  26. #26
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Jag löste det genom att koppla monitorerna i ett annat uttag än datorn.

  27. #27
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag har haft samma problem, men det försvann helt efter lite omkopplande, sen flyttade jag runt bland mina prylar för någon vecka sedan och då kom det igen. Så i mitt fall är det uppenbarligen något som går att åtgärda bara genom att dra kablage på annat sätt eftersom jag inte ändrat på något alls mer än att jag kopplat om lite. All HW är samma. Men sjukt störigt!!

  28. #28
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Jag har jobbat som service tekniker och haft liknande problem med nätverket. Min rekommendation är att du direkt kontaktar HSB som får undersöka detta. Det är direkt livsfarligt om du får gnistor i jord mellan två apparater. Det finns (tror jag) två orsaker till det. Det ena är att huset blivit kompletterat gällande strömförsörjning så nu har ett 5-ledarsystem kommit in i ett 4 -ledarssystem. Ta en multimeter och mät mellan jorden på datorn och tv. Jag har i ett fall mätt upp 110 v mellan jord och nolla mellan olika system och det gnistrade rejält när jordpunkterna möttes. Nästa problem är att elektrikern gjort fel i faserna, har hänt mig privat när mindre begåvade elektriker är ute och kopplar.

  29. #29
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Att köra med galvansika avskiljare är som att käka ipren eller nåt.
    Det botar symptomen men löser inte grundproblemet.

    Du kan ju annars göra en egen jordloop ut till ett spett i marken =)

  30. #30
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tror hela tiden att det här är en låt jag har gjort! Damn you Wiktorion!

  31. #31
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Haha, låter som en av dina titlar ja

  32. #32
    deadbeats avatar
    Veteran
    Mina fnissel och gnissel och missel från datorn (som jag hade STORA problem med) försvann när jag satte (lyssnings-)monitorerna på en ojordad skarvkontakt.
    Japp, slå mig i huvudet, men så är det

Liknande ämnen

  1. Missljud vid strängsläpp...
    Av KungKrille i forum Stränginstrument
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-06-22, 22:35
  2. Fruktansvärt oljud ur Volca Keys?
    Av Wiktorion i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-02-15, 22:35
  3. Missljud från Eminent 310U
    Av Andreas T i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-02-05, 01:47
  4. Missljud på inspelning
    Av papawasarodeo i forum Inspelning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 18:56
  5. yamaha Cs-60 / troligtvis missljud från någon styrning.
    Av yazoo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •