Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Studio Electronics Boomstar (5089)

  1. #1
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran

    Studio Electronics Boomstar (5089)

    Tänkte skriva en recension av Studio Electronics Boomstar. Detta är en serie desktop synthar som delar samma grundläggande syntarkitektur, 1 LFO, 2 VCO, 1 VCF, 1 VCA och 2 EG. Det som sedan skiljer de olika varianterna åt är filtertyp. De filtertyper som idag finns tillgängliga är:

    3003 (Roland)
    4075 (ARP)
    5089 (Moog
    SEM
    SE80 (Yamaha, CS80)
    700 (Korg)

    Alla synthar har samma kontroller, med undantag för SEM som har en LP-Notch-HP ratt som fungerar som crossfader och en BP switch, samt SE80 och 700 som har extra kontroll för highpass cutoff freq samt highpass resonance. Den modell jag har i min ägo är 5089 (Moog) modellen, så recensionen fokuserar av naturliga skäl på den.

    Enligt Studio Electronics själva så är dessa desktop synthar handbyggda i USA med s.k. through-hole mount teknik, vilket Studio Electronics menar på underlättar eventuella framtida reperationer/service. Oscillatorerna är enligt uppgift baserade på Minimoog, precis som VCA delen. Jag har även fått uppgifter på att EG delvis är baserade på Minimoog också. Med undantag för den digitala LFO'n så är alla andra komponenter i synthen analoga.

    VCO1 har de traditionella vågformerna, sågtand, fyrkant (med variabel puls), triangel och sinus. Ett plus är att man på VCO1 kan mixa vågformerna, t.ex. kan sågtand eller triangel mixas med fyrkant eller sinus (i den ordningen). Vidare finns en trevägsbrytare som låter en blanda in en fyrkants sub oscillator, en oktav nedanför VCO1. De tre inställningarna är "HALF", "FULL" och mittenläget är av. Vidare kan man synkronisera VCO2 med VCO1. Båda VCO'erna har en range switch som är ställbar från LO (LFO Läge), till 32", 16", 8", 4", och 2".

    VCO2 har endast sågtand, triangel och fyrkant (du kan inte ställa pulsbredden manuellt, men du kan pulsbreddsmodulera VCO2 från LFO). Vidare har VCO2 en TUNE inställning som låter en sneställa VCO2 gentemot VCO1. Har inte exakt koll på vidden, men tror det är upp till +/- 11 halvtoner. Vidare kan man låta antingen ENV1 eller ENV2 frekvensmodulera VCO2.

    ENV1&2 har lite roliga funktioner förutom traditionell ADSR så kan man bl.a. invertera dem och även aktivera ett REPEAT läge samt ett LFO TRIG läge. Det finns även brytare för att växla mellan single och multi trigger, samt ett läge så att man kan öppna VCA'n helt (drone).

    Filtret har frequency och resonance kontroller, såväl som en trevägsbrytare för keyboard track. I mitten så är keyboardtracking av, sedan finns HALF och FULL. Vidare finns en ENV DEPTH kontroll för påverkan av ENV1 på filter frekvensen, samt en MOD DEPTH kontroll som låter dig modulera frequency med antingen LFO eller VCO2.

    Vidare finns en X-MOD funktion som låter användaren använda VCO2 som modulationskälla för att påverka antingen frekvens eller pulsbredd på VCO1. Du kan med andra ord använda Boomstar som en 2 OSC, 1 LFO synth, eller som en 1 OSC, 2 LFO synth.

    Vi går sedan raskt vidare till modulationsdelen. Här ställer man in hastigheten på LFO samtidigt som man kan aktivera/avaktivera MIDI sync av LFO hastigheten. Vidare så finns en "mjuk" vågformsväljare för LFO'n där man steglöst går över från t.ex. sinus till triangel och vidare till sågtand, osv. ända ner till s.k. sample och glide, och till sist sample and hold. Det finns två separata destinationer för LFO'n här. En för varje VCO med varsin dedikerad attenuator. Varje VCO kan antingen få sin pulsbredd eller sin frekvens modulerad av LFO'n, dock tyvärr inte både frekvens och pulsbredd på samma gång. Sen har vi VCA delen där man kan aktivera en overdrive som gör att ljudet distar kraftigt.

    Till sist har vi den nedersta raden på Boomstar som består av en rad potentiometer skaft. Detta är väl en av mina få klagomålspunkter. Skaften gör att det blir svårt att se rattarnas läge, det går dock att köpa egna knoppar om man lider av det väldigt mycket. De kontroller som finns här är bl.a. Master tune, Bend (upp till en oktav), Glide, Dynamics (velocity kontroll av filter bl.a.), och möjligheten att skicka ENV1 till VCO1PW. Slutligen har vi en mixer sektion där man kan mixa in VCO1, VCO2, Ring Modulation (VCO1xVCO2), Brus (gissar att det är vitt), och slutligen feedback. I mina öron så låter mixern också inspirerad av Minimoog, eller Moog CP3 då jag upplever att vågformerna börjar dista när man går över en viss nivå (typ efter kl 2).

    Fortsättning följer...
    Senast redigerat av eXode den 2014-09-10 klockan 20:08.

  2. #2
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran

    Studio Electronics Boomstar - Del 2

    Nu går vi vidare i recensionen...

    Först ett par saker som kan vara bra att få avklarat. Boomstar varken sänder eller tar emot MIDI på några rattar eller switchar. Den sparar inte heller några presets så det är t.ex. mobilkameran som gäller om man vill komma ihåg någon grym patch. Det lilla stöd den har för MIDI är följande:

    Ta emot not-data, för grundläggande sequencing.
    Pitchbend för att böja noter. Går som sagt till +/- en oktav.
    Modulationshjulet är hårdkopplat till att kontrollera vibrato (eller pitch modulering). Typ av modulation styrs av hastighet och vågformen som LFO'n är inställd till.
    Aftertouch är hårdkopplat till filterfrekvens.
    Velocity går att styra filter med via Dynamics kontrollen.

    I senaste OS uppgraderingen så lade Studio Electronics även till en s.k. "note overflow" funktion som gör att man kan koppla ihop flera Boomstars och på så vis få polyfoni.

    Vidare så kan det också vara värt att nämna rattarna då de har orsakat en del kommentarer bland användare. Rattarna är av s.k. softtouch typ med en liten topp som visar vilket läge ratten befinner sig i. Problemet (för en del) är att rattarna är helt svarta, vilket gör att t.ex. på den modell jag har så blir det svårt att se i vilken position rattarna befinner sig i. Detta kan vara ett problem beroende på hur du är som person. Det jag märkt istället är att man tack vare topplisten istället lätt känner var rattarna befinner sig, något jag själv nästan värderar mer, men det är ju en smaksak.

    Vad gäller anslutningar så har alla Boomstars en anslutning för MIDI IN och en för MIDI OUT/THROUGH, en anslutning för strömförsörjning. Tyvärr så har inte Boomstar en power switch, utan man måste stänga av den via jacket då den har en typ av adapter (inte renodlad "wall wart"). Den har även en 1/4 Mono ljudutgång. SE80 och 700 modellerna har även en "TRAVELER" ingång på baksidan som enligt uppgift är till en extern kontrollbox som är under utveckling som skall låta användaren kontrollera filter frekvens och resonans på både LP och HP filtret samtidigt (liknande kontrollen på CS80?)

    Vidare har Boomstar även en handful in/utgångar för att interagera med t.ex. en modularsynt eller andra Boomstars. Det finns ingångar för CV/GATE, EXT IN, VCF FM, samt VCA AM. Sedan finns det en OSC OUT som skickar ut oscillatorerna före VCA osv (de är "alltid på" med andra ord).

    Boomstar kostar ca 9050 SEK hos Thomann (vissa små variationer +/- 50-100 Kr beroende på modell).

    Nu kommer vi tillsist till det viktigaste (enligt mitt tycke) - LJUDET!

    Kortfattat så kan jag säga att denna synth låter förbaskat bra! Jag kan nog t.o.m. sträcka mig till att säga att detta troligtvis är den mest välljudande (eller bland de mest välljudande) moderna analogsynten jag hört (än så länge). Det finns så otroligt mycket bredd i grundljudet som gör att de flesta andra synthar bleknar i jämförelse och jag kan personligen inte göra annat än att kapitulera inför soundet som Boomstar levererar. Detta är nog bland det närmaste jag kommit ett "vintage" Moog ljud i en modern synth. Jag är så nöjd att jag faktiskt allvarligt överväger att skaffa en Boomstar till (SEM och SE80 ser intressanta ut för mig personligen).

    Här är två "snabba" demos med Studio Electronics Boomstar 5089. Alla ljud på båda demos är Boomstar, inklusive trummorna på Nova 5089. Rikligt indränkta med effekter (stereo delay + reverb).

    https://soundcloud.com/exodesound/monumental
    Senast redigerat av eXode den 2022-06-20 klockan 21:29.

  3. #3
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Här kommer även en bild från Sweetwater på 5089 modellen:


  4. #4
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Bra recension. Väldigt bra ljudexempel - man blir ju väldigt sugen på att köpa en!

  5. #5
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, tackar för den! De verkar väldigt trevliga de där manickerna. Det låter lite mysigt distat här och där på demosarna, är det extern dist, eller bara överstyrt i synten?

  6. #6
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, tackar för den! De verkar väldigt trevliga de där manickerna. Det låter lite mysigt distat här och där på demosarna, är det extern dist, eller bara överstyrt i synten?
    Det är internt. Har gjort en torr version av Monumental 5089 utan effekter så att ni bättre kan höra ljudet.

    https://soundcloud.com/exodesound/monumental-5089-dry

  7. #7
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack!

  8. #8
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här kommer även en bild från Sweetwater på 5089 modellen:

    shit mannen det här är tvättäkta synthporr, ser ju hur sexig ut som helst. lite saftigt pris, nej inte kanske för en sådan här best i sig men ja 9 papp är ju inte heller i sig lite pengar om man säger så, men en jädra fin investering gillade även skitmycket dina arr på dina demos, härligt tätta ljudbilder där mkt hände på en gång, jädra najs, gillar sådant

  9. #9
    99JJQ
    99JJQ är uppkopplad nu
    99JJQs avatar
    Veteran
    Missat den här. Fantastiska demos

  10. #10
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Tack för en bra recension!
    Lite sugen är man allt... Framförallt på 5089 och 4075. Tyvärr så talar 10kkr direkt mot den då den varken sänder eller tar emot MIDI control messages . Okej den är 100% analog men Waldorf Rocket som är i en helt annan prisklass kan både skicka och ta emot alla signaler.

    Det vore intressant att få höra en jämförelse mellan Korgs ARP odyssey och 4075an som har ARP-2600 filtren.

  11. #11
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Något sent, men tack för alla fina kommentarer!

    @ NON: Studio Electronics höjde priset med $100 USD och sen den starka dollarkursen på det gör att priset stigit markant på dessa pjäser (i skrivande stund kostar Moog varianten 10 836,32 SEK hos Tysken). Jag tycker dock personligen att dessa pjäser tål att jämföras mot t.ex. MacBeth MicroMac.
    Senast redigerat av eXode den 2015-06-11 klockan 18:27.

  12. #12
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Borta! :o
    I mitt tycke, några av de bästa demon jag hört.

  13. #13
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Kanondemos. Kan meddela att 2 st boomstar 5089 i stereo låter fetare än danskt smör. Har inte provat overflow än (dvs duofoniskt) för det behovet har ej upkommit. Men kan starkt rekomendera en andra boomstar flr de som redan har en.

    Självklart kan man tracka dubbelt L/R med enbart en boomstar (iom att oscillatorerna driftar lite så blir det ej fasfel) men att live småpilla lite på filter o envelopes medan de körs i stereo är askoolt <3

Liknande ämnen

  1. Studio Electronics BOOMSTAR
    Av steffensen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2020-05-19, 19:11
  2. Att beställa en studio electronics boomstar
    Av MK Ultra i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-05-19, 16:34
  3. Vad får man ge för en Studio Electronics SE-1?
    Av jazzdoktorn i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-11-04, 19:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •