Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 188

Ämne: Val Solo's räkningar och Livet med Åke

  1. #1
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    Val Solo's räkningar och Livet med Åke

    Håller på o bygger den nya studion i sketchup o planerar in hur jag ska få plats för de syntar (med tangenter) som jag vill behålla. Detta innebar att jag googlat mig till bredden på varenda synt som ska upp på de ännu ej införskaffade Jasperssyntställen. Självklart orkade jag inte gå ut till gamla studion o mäta. Så förutom att jag innan visste T ex hur många tangenter jag hade (samt utgångar, ingångar mm) vet jag nu exakt sammanlagd längd för alla syntarna... Allt för att excelarket (hmm kalkylbladet menar jag såklart) ska bli så korrekt som möjligt. Självklart delar jag med mig av denna ohyggligt viktiga o intressanta information:

    17,32 meter


    Senast redigerat av valsolo den 2014-09-09 klockan 15:31.

  2. #2
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Haha, ja det finns många olika sätt att mäta sin utrustning...

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Härligt, Val. Haft en långsam dag på jobbet?

    Men du har ju missat en sak: Det är ju antalet POTAR/FADERS per löpmeter synt man måste mäta om det ska ha någon relevans.

    Här är det 45,55 potar/faders per löpmeter synt.

    (Inte mer är 9,44 meter…)
    Senast redigerat av Lackan den 2014-09-01 klockan 18:45.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tycker det är viktigt att mäta på höjden.
    Min högst placerade synth har höjden 2,04 meter på högsta punkten.
    Jag köpte en Fatboy pall/bord för att kunna kliva upp och ratta mer bekvämt.

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju antalet POTAR/FADERS per löpmeter synt man måste mäta om det ska ha någon relevans.

    Här är det 45,55 potar/faders per löpmeter synt.
    Det är här som alla vi modularnördar kan langa upp imponerande siffror. Om jag bara hade orkat räkna..

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är här som alla vi modularnördar kan langa upp imponerande siffror. Om jag bara hade orkat räkna..
    Precis! Att orka räkna är ju också en del i utmaningen! Kom igen nu alla Buchla-fantaster!

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jaspers i all ära! Men med Elfa-system (el kopior fr t ex Bauhaus) kommer du billigare undan, får mer yta, benyta inte minst samt kan få upp allt exakt som du vill. Bara ett alternativ alltså. Jobbigt om du har stenväggar så klart. Men mer hemtrevligt s a s, speciellt med ledljus i färger som tonas lugnt, finns som "märklinräls" på Ikea. :-)

  8. #8
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaspers i all ära! Men med Elfa-system (el kopior fr t ex Bauhaus) kommer du billigare undan, får mer yta, benyta inte minst samt kan få upp allt exakt som du vill. Bara ett alternativ alltså. Jobbigt om du har stenväggar så klart. Men mer hemtrevligt s a s, speciellt med ledljus i färger som tonas lugnt, finns som "märklinräls" på Ikea. :-)
    Tack för tipset Patrick. Idag (i Studio 1 som jag kallar min hufvudstudio) har jag kört med IKEA Stolmen. Jättenöjd, men jag orkar inte flytta in dem. Designmässigt är jag heller inte helnöjd med dem. Iom att studion nu flyttar "in" i huset så kommer automagiskt sambon (som är mycket intresserad av inredning) vilja ha ett ord med... Hon godkände JAspers (ur estetiskt perspektiv), vet inte hur hon ställer sig till Elfa... Ska undersöka iaf

  9. #9
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Kan man få "lutande" ELFA hyllor?

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Oja det var vad jag syftade på. Det blir väldigt stiligt, hyllorna syns knappt utan det blir som om syntarna flöt magnetiskt på väggarna likt en gnuggad ballong. Sen kan man gömma kablage enkelt å smidigt. Måla stolparna i väggens färg så syns de inte.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    + sen finns det olika lösningar på glidstopp, en enkel är en påse tvättlinefästen, såna där ?-formade saker med gänga. En bit skumplast och eltape runt så kan inget repas, själv kör jag med ringarna som de är, instrumenten står väldigt stadigt då. Jag gillar Jaspers också och kör bägge lösningar. Men med hyllsystemet får man upp en hel vägg syntar för runt en femhundring, långa billiga hyllplan kör jag och rätt tätt mellan stolparna, typ 50-60 cm. Med rätt fäste i väggen sitter det jättestadigt, klarar mycket belastning.

  12. #12
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Hmm... mycket att tänka på Har svårt att 'se det' framför mig... Du skulle inte kunna ta en liten bild?

  13. #13
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man få "lutande" ELFA hyllor?
    Absolut. Jag har massor och det funkar toppen. Jag har beställt på bygghemma.se Ganska ok pris har jag för mig… Kolla bredden först bara. Med ELfa behöver man lite "space" bakom syntarna mot väggen för sladdar mm.

  14. #14
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av sickanovic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, ja det finns många olika sätt att mäta sin utrustning...
    lol som min 12åriga dotter säger

  15. #15
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det är viktigt att mäta på höjden.
    Min högst placerade synth har höjden 2,04 meter på högsta punkten.
    Jag köpte en Fatboy pall/bord för att kunna kliva upp och ratta mer bekvämt.
    Hoppas att du har MIDIanslutning till den så att du slipper klättra för mycket. Den rattningsklättringen skulle jag vilja se på nästa Firechildvideo. Gärna i träningsoverall

  16. #16
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Elfa - billigt?
    Hur går det till?

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Don't get me started...!

    Detta påminner mig om mitt filande när jag byggde väggfasta hyllor. Det gäller att möblera allt optimalt och inte slösa centimetrar. Min längsta vägg i studion är 398 cm. Jag behövde stödben nå'nstans på mitten och hade fönster att ta hänsyn till. Sedan möblerade jag därefter och med viss stolplutning fick sedan de djupaste maskinerna bo nederst och de grundaste överst. Men det är inte mycket svinn på den väggen. På nå't ställe får man in en liten riktbar LED-lampa...
    "Stora stativet" byggde jag efter CP-35 som vann kampen om bredden. Då ryms Chroma och musmatta bra på hyllan ovanför osv. "Trummishyllan" gjorde jag så bred som jag hade virke och plats till. "Extrahyllan" tillkom sist och moddades mest efter plats och EDP-maskiner.

    Meeeeeen, sisådär 25 meter är det, på en höft. Lackans överkurs tänker inte denne samhällsvetare ge sig in på. Men högst är definitivt EDP Caterpillar med 212 cm, men det är lite fusk, för den är sällan inkopplad och plockas i allmänhet ned för kvadrafoniskt EDP-lir. Jag har ju för katten bara 220 i studiohöjd så det blir svårt att komma mycket högre.

    - - - Uppdaterad - - -

    Elfa hyllsystem... inte elektronikdjävulen.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Just det, grejerna var billiga på Coop Bygg iaf men sen sålde de ut Elfasortimentet. Bör som sagt finnas bra kopior, rätt standard med såna vägghyllor. Ikea hade förr men kanske fick på näsan för kopiering?

  19. #19
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Heja heja Val!
    If it's worth doing its worth overdoing!

  20. #20
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Heja heja Val!
    If it's worth doing its worth overdoing!
    Pojkgubbar som jag MÅSTE ju hela tiden nörda med ngt

  21. #21
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lackans överkurs tänker inte denne samhällsvetare ge sig in på.
    Fegis!

    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pojkgubbar som jag MÅSTE ju hela tiden nörda med ngt
    Ja, och vi alla väntar med spänning på nästa invärldsanalys från Val's studio! Blir det sladdmeter härnäst?

  22. #22
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, och vi alla väntar med spänning på nästa invärldsanalys från Val's studio! Blir det sladdmeter härnäst?
    In the head of Val Solo skulle nog inte bli en blockbuster Well... Sladdmeter, näeh. Det överlåter jag till alla er som patchar syntar
    Vidare funderingar:
    - Jag skulle kunna meddela att jag sammanlagt har 135 Outputs som skapar hufvudbry. Har 2 st Samson patchbayar dessa ska samsas igenom.

    Hufvudbry 2: Jag har planerat inköp av studiomöbel (som bör ha åtminståne 12U rackplats), rackvagn & 'syntvägg'. Antingen i form av Jaspersställ, eller hyllsystem enligt PF's rekommendation. Har dock inte kunnat visualiserat PF's förslag riktigt.

    Hufvudbry 3: Vad ska man ha nära sig o vad kan vara längre ifrån (av rackenheterna)? Jag har kommit fram till att rackvagnens 'toppsida' ska bestå av min Prophet 08 & NordRack 2x (Clavia skickade racköron till mig GRATIS <3 ). Men ska jag ha patchbayarna inom armlängd, eller 'MOTU-stacken', eller effektenheterna? Arghh... Har enbart 32U att hantera, men dessa 32 skapar hufvudbry som påverkar hela planeringen av rummet.

    Hufvudbry 4:
    Planerings-Stress. Min enormt pigge & lille 82 årige granne bygger rumsskelletet as-we-speak (vad är motsatsen till barnarbete?):
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	studiowall.jpg 
Visningar:	1048 
Storlek:	80,9 KB 
Id:	53699
    O han är så snabb att besluten måste tas idag (vägguttagen, dörrplacering på millimetern etc etc). Tro det eller ej men jag har också ett heltidsarbete, 2 döttrar, barnaktiviteter, en höggravid sambo, handbollsträning med flickor-02 & allt krockar... argh...

    Hufvudbry 5:
    Idag har vi ett 'annex' på ca 50m2 där jag arbetar på dagtid, har en allrumsdel för fotbollstittande & allmänt slapperi samt dessutom förvaring av mammas dödsbo. Jag lyckades 'få in' studion i huset genom att lobba igenom förslaget att annexet byggs om till; 1 tonårsrum (o äldsta dotterns rum på andra våningen går till lilljänta nsom föds i oktober), arbetsdelen är kvar, samt en STUDIO. So far, so good. MEN..... fick kompromissa så att det måste finnas en 2 sitssoffeplats & TV i studion. Så jag SLITER mitt gråa hår alltmedan jag kämpar med Sketchup SAMTIDIGT som min 82årige granne pinnar på som ett arbetsbi.

    Så.. Det var trailern till In the head of Val Solo

  23. #23
    TRIGOUT®
    TRIGOUT® är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (i Studio 1 som jag kallar min hufvudstudio)

    https://youtu.be/fYVNrkaNuhc


    https://youtu.be/G8ll5cKqplE
    Senast redigerat av TRIGOUT® den 2014-09-02 klockan 10:01. Anledning: test run i medhörning hahahha ! kram → det med ···· delay ojojojoj

  24. #24
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Riktigt svängiga HH's

  25. #25
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hufvudbry 4:
    Planerings-Stress. Min enormt pigge & lille 82 årige granne bygger rumsskelletet as-we-speak (vad är motsatsen till barnarbete?):
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	studiowall.jpg 
Visningar:	1048 
Storlek:	80,9 KB 
Id:	53699
    Nästa fråga... hur många 82-åriga grannar har du i din studio?!?

  26. #26
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nästa fråga... hur många 82-åriga grannar har du i din studio?!?
    hahahha.. Han rör sig så snabbt att det verkar vara hur många som helst. Goe-Åke var brottare i typ 65år. Underbar gubbe!

  27. #27
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hyr du ut honom? Tror det är många som behöver en sådan!

  28. #28
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Han vägrar också ta betalt. Så jag får köpa prylar till honom... När kollade på huset förra året så var han en av de bidragande orsakerna till att vi köpte det. Goda grannar är värda miljoner!!!
    Senast redigerat av valsolo den 2014-09-02 klockan 10:16.

  29. #29
    TRIGOUT®
    TRIGOUT® är inte uppkopplad

    Avstängd

    ROKKING@ på STEGET~


  30. #30
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Åke borde egentligen få en egen tråd. Men i dessa åtstramningstider får han samsas med "..onödig information". Han rör sig snabbt ut & in. Från sågen in i huset o tillbaka..
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	akecutting.jpg 
Visningar:	901 
Storlek:	91,8 KB 
Id:	53700

  31. #31
    TRIGOUT®
    TRIGOUT® är inte uppkopplad

    Avstängd

    ÅKER på sågen··~


  32. #32
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Åke fixar även all eldragning..
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	electricAke.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	81,8 KB 
Id:	53702
    Senast redigerat av valsolo den 2014-09-02 klockan 10:38. Anledning: Bytte nu även titel.. Åke förtjänar att vara med <3

  33. #33
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag vill OCKSÅ ha en egen Åke!

    Fan va bra, guld värt är en underdrift! Ta hand om Åke!

  34. #34
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill OCKSÅ ha en egen Åke!

    Fan va bra, guld värt är en underdrift! Ta hand om Åke!
    Ted Gärdestad skrev egentligen:
    Jag vill ha, en egen Åke (andningspaus) som kan få hjälpa mig
    Då kan vi göra allt och lite till
    Vi kan bygga, jag och Åke
    Och göra vad vi vill
    Här stannar vi, tills allting ordnat sig

  35. #35
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hufvudbry 4:
    Planerings-Stress. Min enormt pigge & lille 82 årige granne bygger rumsskelletet as-we-speak (vad är motsatsen till barnarbete?):
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	studiowall.jpg 
Visningar:	1048 
Storlek:	80,9 KB 
Id:	53699
    O han är så snabb att besluten måste tas idag (vägguttagen, dörrplacering på millimetern etc etc). Tro det eller ej men jag har också ett heltidsarbete, 2 döttrar, barnaktiviteter, en höggravid sambo, handbollsträning med flickor-02 & allt krockar... argh...

    Hufvudbry 5:
    Idag har vi ett 'annex' på ca 50m2 där jag arbetar på dagtid, har en allrumsdel för fotbollstittande & allmänt slapperi samt dessutom förvaring av mammas dödsbo. Jag lyckades 'få in' studion i huset genom att lobba igenom förslaget att annexet byggs om till; 1 tonårsrum (o äldsta dotterns rum på andra våningen går till lilljänta nsom föds i oktober), arbetsdelen är kvar, samt en STUDIO. So far, so good. MEN..... fick kompromissa så att det måste finnas en 2 sitssoffeplats & TV i studion. Så jag SLITER mitt gråa hår alltmedan jag kämpar med Sketchup SAMTIDIGT som min 82årige granne pinnar på som ett arbetsbi.

    Så.. Det var trailern till In the head of Val Solo
    Jag får bara lite ångest - jag får källarvibbar av bilderna och med tanke på helgens regnmängd kändes det "sådär". Men det kanske är markplan?
    Edit: Det verkar så ja... såg jag nu.

    Valdi: IFK va'? Är du så splittrad blir det spö nästa lördag!

  36. #36
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (i Studio 1 som jag kallar min hufvudstudio)
    Älskar dokumentären om din studio. Har sett den flera gånger!


    https://youtu.be/OdARmTszGCU

  37. #37
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jepp. Markplan, fast ngt trappsteg upp. Så jag känner mig lugn. Inga spår av väta efter helgen hos oss.

  38. #38
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Älskar dokumentären om din studio. Har sett den flera gånger!


    https://youtu.be/OdARmTszGCU
    Underbart. Hade glömt att de filmade mig

  39. #39
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Sådana här (underbara) trådar...ingenstans på nätet förutom på 99musik
    Elfa system ör också bra. Rekomenderas.

  40. #40
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nästa fråga... hur många 82-åriga grannar har du i din studio?!?
    Samt, vad har Åke för bredd? Hade varit bra att få in ett par sådana i mitt studioutrymme också :P

  41. #41
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Bästa tråden

  42. #42
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samt, vad har Åke för bredd? Hade varit bra att få in ett par sådana i mitt studioutrymme också :P
    Av bilden att döma, 38 HE hög och 1 HE bred.
    Kräver sitt rackskåp.

  43. #43
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    hahaha.. Lille Åke når mig strax över midjan. Men han är snabb nått så in i nacka. Han surrar omkring, sliter o kämpar, klättrar upp på tak & träd samt kan bygga det mesta. Men han e min Eller iaf vår (3 grannar på gränden)

  44. #44
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Inte att förglömma att Åke även har släp & var den som planerade allt mtrlinköp för bygget.. Samt hjälpte mig att bära allt. Själv fick jag 2dagars ryggskott. Åke surrar vidare...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	InkopsAke.jpg 
Visningar:	383 
Storlek:	93,6 KB 
Id:	53707

  45. #45
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sickanovic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Av bilden att döma, 38 HE hög och 1 HE bred.
    Kräver sitt rackskåp.
    Han verkar vara rätt mångsidig så det bästa är nog att koppla in honom via patchbayen.

  46. #46
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Åke fixar musiken oxå

  47. #47
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åke fixar musiken oxå
    Där går 'nog' gränsen... Tror jag. Vem f*n vet, Åke kanske visar sig vara en fena på Dragspel..

  48. #48
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Åke, the complete workstation

  49. #49
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Där går 'nog' gränsen... Tror jag. Vem f*n vet, Åke kanske visar sig vara en fena på Dragspel..
    Bara vänta tills det är dags att inreda studion och koppla in alla synthar... då plockar han fram oanade talanger!

  50. #50
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthjohan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara vänta tills det är dags att inreda studion och koppla in alla synthar... då plockar han fram oanade talanger!
    Visst, skulle inte förvåna mig om han är en fena på att programmera FM-syntes också :P

  51. #51
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst, skulle inte förvåna mig om han är en fena på att programmera FM-syntes också :P
    Eller la Creme de la Creme.. V.A.S.T

  52. #52
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Underbar tråd! Den här tråden gick från "onödig" information till den mest nödvändiga om en underbar människa vid namn Åke! <3

  53. #53
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Kollade du upp att det fanns en Åke i området innan ni köpte huset, eller var det en glad överraskning?

    Förre ägaren av mitt hus lämnade en hel typograf-bänk full med skruv, mutter och verktyg. Men ingen Åke. På allvar, fan vad jag hade behövt ha en Åke.

  54. #54
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kollade du upp att det fanns en Åke i området innan ni köpte huset, eller var det en glad överraskning?

    Förre ägaren av mitt hus lämnade en hel typograf-bänk full med skruv, mutter och verktyg. Men ingen Åke. På allvar, fan vad jag hade behövt ha en Åke.
    När vi var på visning stannade vi o pratade med Åke som vänligt kom ut o hälsade. Då föll vi genast & bestämde oss. Att han sen har en finsk-skånskt hustru named Aini av samma storlek som han själv fast med en HELT fantastisk finskskånska (t ex "juppigt" istället för jobbigt) gjorde inte saken värre. Förra ägaren till vårt hus sade att hon kommer att sakna Åke & Aini mer än sitt "eget" hus

  55. #55
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Vi 'andra' tre hus på gränden har beställt en överraskningspresent till dem. Vi har nämligen beställt en fin skylt som vi ska sätta på gränden - "Åke & Ainis gränd". Det är de värda. De har bott där sen 60talet då de träffades på en dans i Folkets Park <3
    Senast redigerat av valsolo den 2014-09-02 klockan 19:19.

  56. #56
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Vilken bra idé - ni ska inte kolla med kommunen om gatstumpen de facto kan byta namn helt?

  57. #57
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken bra idé - ni ska inte kolla med kommunen om gatstumpen de facto kan byta namn helt?
    Alltid värt att kolla

  58. #58
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag saknar dagens uppdatering om Åke. Hur går det för honom? Bilder!

  59. #59
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken bra idé - ni ska inte kolla med kommunen om gatstumpen de facto kan byta namn helt?
    +1

  60. #60
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    När klockan passerat 8 på morgonen så 'känner' jag på mig att Åke är på G. Jag öppnar annexdörren, o precis. Där kommer en smajlande Åke gåendes med säckakärra & cirkelsåg. Jag frågar om han vill ha kaffe, men "ohh, nej. Jag har redan druckit" svarar han på klingande gammeldaxmalmöitiska (dvs innan Malmöitiskan lät som Zlatan)

    Sen sätter han igång. Idag har han fortsatt med kabeldragande, färdigställt alla reglar (?..är kass på snickarterminologin) & t.o.m satt upp en 120x240's gipsskiva. O det är inte lätt iom att hela innertaket i annexet lutar. Hade mycket på jobb, men han ta en bild på Åke in action med tanke på hur älskad han verkar vara (inte bara av mig utan även) på 99'an <3

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	akebankar.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	90,2 KB 
Id:	53734

    Idag har jag bjudit honom på glass. Han har förberett morgondagens stora projekt. Jag & Åke ska åka o handla isolering, 'elrör', dosor, silikon m.m. Allt enligt Åkes planerade lista.

    To be continued..

Liknande ämnen

  1. Sela information/kretsscheman?
    Av axelwaad i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-03, 21:33
  2. ännu en mac fråga för ännu en novis
    Av gazt i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-10-29, 00:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •