Resultat 1 till 51 av 51

Ämne: On SoundCloud - Tjäna pengar på SoundCloud (aka SoundCloud gör en YouTube)

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    On SoundCloud - Tjäna pengar på SoundCloud (aka SoundCloud gör en YouTube)

    SoundCloud presenterade nyligen On SoundCloud. En tjänst för att tjäna pengar genom annonsintäkter.

    Verkar inte bättre än att SoundCloud börjar ta steg mot att likna YouTube.

    As artists ourselves, Eric and I started SoundCloud with a simple vision. We wanted to develop tools for creators, help them reach fans all over the world, and shape a way we could pay the creators who fuel the growth of SoundCloud.

    We’re laying this foundation by initially inviting a small group of creators to become Premier partners in the On SoundCloud program, enabling them to make money on the platform. Over time we will roll this out across the creator community.


    To make this possible, we’re introducing advertising from select brand partners to SoundCloud. When someone sees or hears an ad, they’re supporting an artist. We will include ads gradually and bring on more advertisers as we grow On SoundCloud.


    Everybody at SoundCloud is really excited about bringing this creator program to you. We often hear people say, ‘I’m on SoundCloud’. Now we’re happy to be able to offer even more for the millions of creators who have made it the best place in the world to share and discover music & audio.
    Mer info här http://on.soundcloud.com

  2. #2
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Åfyfan.

  3. #3
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Riskerar alla att få smörjan på sin egen sida eller är det frivilligt? Gäller det bara vissa typer av konton?

  4. #4
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Gissar att premier-konton får annonsera på sin egen profil typ ... Eller?

  5. #5
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Det borde ju snarare vara attraktivt att INTE ha reklam på sin sida?

  6. #6
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Spotify-modellen fast tvärtom? Med ett pro-konto kan du stänga av reklamen på dina trax. Hoppas jag har fel!

  7. #7
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Tänkter dom så att populära artister lyssnar man på även det är reklam så artisten kan tjäna lite pengar? Småfiskar slipper reklam men tjänar inga pengar - å andra sidan han man 100 lyssningar så ger det ingen reklamintäkt ändå...

  8. #8
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Fy helvete...
    Precis.
    Jag har 5000+ lyssningar per år, ger det pengar via reklamen?
    Säkerligen inte..

  9. #9
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Q: Will ads play in front of my track without my permission?
    A: No. Ads will not be placed on your sound without your explicit consent.
    Gillar den här omformuleringen av frågan i deras FAQ.

  10. #10
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillar den här omformuleringen av frågan i deras FAQ.
    PHU!

  11. #11
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Det är bra. Men det kan ändå bli så att man kommer börja höra reklam när man lyssnar på andras musik. Ge det ett halvår så kommer fler och fler anamma det.

  12. #12
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Kanske, men det känns ändå som att de flesta indieartister på sc är väldigt kritiska både mot förändringar och mot reklam. Vi får väl se!

  13. #13
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Tyvärr ingen tvekan om det Katzen, och det kommer att sänka upplevelsen rejält.

  14. #14
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyvärr ingen tvekan om det Katzen, och det kommer att sänka upplevelsen rejält.
    Verkligen. Jag har dragit ner Youtube-tittandet rätt rejält på sistone. Väldigt mycket fler filmer tvingar en att genomlida hela reklamfilmen utan möjlighet att klicka bort den. Då brukar jag bara stänga ner helt istället för att söka vidare.

  15. #15
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkligen. Jag har dragit ner Youtube-tittandet rätt rejält på sistone. Väldigt mycket fler filmer tvingar en att genomlida hela reklamfilmen utan möjlighet att klicka bort den. Då brukar jag bara stänga ner helt istället för att söka vidare.
    Om du använder Firefox kan jag varmt rekommendera AdBlock Plus; jag ser ingen reklam alls på Youtube.

  16. #16
    dabbo
    dabbo är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kul..
    Ja men det är såhär det börjar, snart kommer det vara ofrivillig reklam på allas sidor. Tråkig utvekling.

    Edit: Såg att andra hann före.

    Men jag tror att många är på samma eller liknande page som oss angående detta och förhoppningsvis kommer någon/några vettiga webbutvecklare och gör något mer anpassat för folk som inte är intresserade i att bidra till den kulturen.
    Senast redigerat av dabbo den 2014-08-21 klockan 21:53.

  17. #17
    Mr Fox
    Mr Fox är uppkopplad nu
    Mr Foxs avatar
    Veteran
    Bläh....

    Först den nya iphone appen sedan det här.....

    Gillar verkligen inte SoundCloud sedan den nya versionen.....inte samma sak längre..inte samma sköna community.


    Hoppas hoppas det snart kommer en ny plattform där det inte handlar om sälj sälj sälj...synas till varje pris......vara på facebook...utan om hobbyskapare som älskar musik som vill dela det de gör med andra.....kommunicera och mötas över gränser.....som Sound Cloud var i början

    Tyvärr suger jag själv på it annars så

  18. #18
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag funderar på att fronta min youtube kanal som den "reklamfria kanalen" men det kanske är att reta youtube i onödan...
    Ang soundcloud så suger det fett redan med usel ljudkvalitet.

  19. #19
    dabbo
    dabbo är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag funderar på att fronta min youtube kanal som den "reklamfria kanalen" men det kanske är att reta youtube i onödan...
    Ang soundcloud så suger det fett redan med usel ljudkvalitet.
    Blir det inte konverterat till 128kbps på youtube också?
    128kbps är ju ioförsig skit. Men tycker det funkar om man bara slapplyssnar.

  20. #20
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dabbo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir det inte konverterat till 128kbps på youtube också?
    128kbps är ju ioförsig skit. Men tycker det funkar om man bara slapplyssnar.
    Njaej om du väljer högre bildkvalitet för du även högre bitrate på ljudet.

  21. #21

  22. #22
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ads only impact the United States, at first.

    (...)

    What will the ads sound like? You’ll definitely hear them – think something along the lines of what you see on YouTube, only longer, and… you know, sound.
    SoundCloud tells CDM, “audio ads will be occasional, skippable after 15 seconds, and up to 30 seconds long.”

    You can opt out of ads on your content

    (...)

    You’ll eventually be able to pay not to hear ads.


    Det känns som risken är stor att det här kommer att döda tjänsten för mig. Att tvingas lyssna på reklam är inte människovärdigt.

  23. #23
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Från att verkligen gilla SC till att verkligen hata skiten. Så ag tror detta nya nerköp är en skitbra sak. Kommer verkligen ge eventuella ersättare och uppstickare som fokuserar mer på kreatörernas behov och mindre på businessen en möjlighet att komma fram.

    Har varit betalkund i ett par år eftersom jag tyckte det fungerade bra som kollaboration-plattform med sina polare; men nu. Helvete heller. Burn and die! Myspace-döden skola drabba eder!

  24. #24
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Det känns som risken är stor att det här kommer att döda tjänsten för mig. Att tvingas lyssna på reklam är inte människovärdigt.
    Jag använder Chrome och plugin AdBlock som finns i Chrome webstore gratis. Den blockerar/skippar all reklam på YouTube, TV4 Play, etc, etc. Finns ad blocker plugin till Firefox också.

  25. #25
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Jag gillar inte reklam heller, men vem ska driva en gigantisk site med enorm lagringskapacitet och datatrafik utan någon som helst ersättning? Även om det skulle "break even" med intänkterna, vem skulle vilja spendera all sin tid på det utan att gå med vinst och kunna ta ut lön etc?

    Jag har aldrig fattat hur det fungerar. Såna här siter kommer aldrig hålla i längden. Aldrig. Det finns alltid någon plan i bakhuvudet på folk som gör sånt för det är ju helt enkelt inte möjligt att tillhandahålla sånthär utan att någon måste betala en jävla massa någonstans, och de vill ju ha pengar för mödan, rimligen från dem som använder siten.

  26. #26
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar inte reklam heller, men vem ska driva en gigantisk site med enorm lagringskapacitet och datatrafik utan någon som helst ersättning?
    "Soundcloud är värderat till 700 miljoner dollar."

  27. #27
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Nästan lika mycket som klot.

  28. #28
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder Chrome och plugin AdBlock som finns i Chrome webstore gratis. Den blockerar/skippar all reklam på YouTube, TV4 Play, etc, etc. Finns ad blocker plugin till Firefox också.
    Jo jag är medveten om adblock. Men det är själva intentionen hos Soundcloud med det här som gör mig nervöst. Dessutom är det inte säkert att adblock kommer att stödja soundcloud. Dessutom undrar jag om lösningar som adblock kommer att funka i längden - jag tror att reklammånglarna kommer att kunna programmera sig runt adblock om det blir ett tillräckligt stort problem för dem. Alternativt hitta på något juridiskt mumbo jumbo som gör adblock olagligt.

  29. #29
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar inte reklam heller, men vem ska driva en gigantisk site med enorm lagringskapacitet och datatrafik utan någon som helst ersättning? Även om det skulle "break even" med intänkterna, vem skulle vilja spendera all sin tid på det utan att gå med vinst och kunna ta ut lön etc?

    Jag har aldrig fattat hur det fungerar. Såna här siter kommer aldrig hålla i längden. Aldrig. Det finns alltid någon plan i bakhuvudet på folk som gör sånt för det är ju helt enkelt inte möjligt att tillhandahålla sånthär utan att någon måste betala en jävla massa någonstans, och de vill ju ha pengar för mödan, rimligen från dem som använder siten.
    Nä jag har undrat över det här också, men det gör det inte roligare för en sån som mig som fått använda en schysst tjänst som nu förstörs. Och de behöver ju inte bryta sig in i ljudströmmen, släng in en banner eller nåt - inte alls lika störande.

  30. #30
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Om det är värderat till över 700 miljoner dollar, vem betalade uppbyggnaden och vem ska ersätta de utgifterna?

    Ska tilläggas att jag inte läst något av länkarna Hade ingen aning om det var tal om reklam i själva ljudet eller bara visuellt.
    Mitt inlägg var mest en reflektion över hur folk vant sig vid enorma tjänster som ska vara gratis. <insert cliché quote>

  31. #31
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar inte reklam heller, men vem ska driva en gigantisk site med enorm lagringskapacitet och datatrafik utan någon som helst ersättning?
    Fast jag betalar för mitt utrymme...

    Om nån månad så går min subscription ut. Funderar på att avsluta faktiskt men det beror på hur det är tänkt med reklamen

  32. #32
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jaha, reklamradio? En gång på slutet av 90-talet var det en telefonoperatör som försökte lansera abonnemang som var gratis mot att de kunde spela reklam mitt i ett samtal. Undra på att ingen har hört om dem efter det!

  33. #33
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha, reklamradio? En gång på slutet av 90-talet var det en telefonoperatör som försökte lansera abonnemang som var gratis mot att de kunde spela reklam mitt i ett samtal. Undra på att ingen har hört om dem efter det!
    Minns även att jag hade reklamfinansierat internetabonnemang ett tag. Guld värt på "dial-up-tiden".

  34. #34
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha, reklamradio? En gång på slutet av 90-talet var det en telefonoperatör som försökte lansera abonnemang som var gratis mot att de kunde spela reklam mitt i ett samtal. Undra på att ingen har hört om dem efter det!
    Hehe provade den ett tag en kompis blev inte glad när han fick en reklamöveraskning helt plötsligt. Körde också en annan snålvariant att gå ner till tunnelbaneperrongen i Hallonbergen och ringa från en SLtelefon
    Senast redigerat av KRiS den 2014-08-24 klockan 10:13.

  35. #35
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Nästa steg är väll att vi måste skriva låtar som hyllar Nique skor, röda tjuringar och Nustle mat för att få betalt.

  36. #36
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Tips: köp en url som ni använder som forwarding för att dela era grejjer. Så slipper ni routa om era lyssnare varjegång ett nätverk går åt skogen.

  37. #37

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det är värderat till över 700 miljoner dollar, vem betalade uppbyggnaden och vem ska ersätta de utgifterna?
    Att något är värderat till 700 miljoner betyder inte att någon pytsat in så mycket pengar, utan bara att man förväntar sig att det kan säljas för så mycket och/eller dra in i framtiden. Men jag antar att uppbyggnaden bekostats med riskkapital i någon form.

    Mitt inlägg var mest en reflektion över hur folk vant sig vid enorma tjänster som ska vara gratis.
    Soundcloud har väl alltid tagit betalt för pro-konton om inte annat? Så helt gratis har det aldrig varit.

    Men jag kan förstå att de vill dra in pengar:

    Citat Ursprungligen postat av New York Times
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Despite that enormous audience, however, its revenues have been minuscule to date, as the company has made money only from the fees it charges some of its most active providers. According to public filings in Britain, where SoundCloud has an office, it had about $13 million in revenue and $20 million in net losses in 2012, the most recent year for which its accounts are available.
    NYT: Popular and Free, SoundCloud Is Now Ready for Ads

  38. #38
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att något är värderat till 700 miljoner betyder inte att någon pytsat in så mycket pengar, utan bara att man förväntar sig att det kan säljas för så mycket och/eller dra in i framtiden. Men jag antar att uppbyggnaden bekostats med riskkapital i någon form.
    att ingen lärde sig något av myspace? med tanke på hur lätt alla migrerar så tror jag knappast ett user-community är värt en baklänges rap.

    edit: nu väntar alla på "batch download your data from soundcloud" knappen leeeeeel

  39. #39

    Redaktör
    Min gissning är att Soundcloud ser att de börjar användas till mycket annat än artister som lägger upp sin egen musik (podcasts, DJ-mixar, ljudexempel, osv), och därför är det inte lika ekonomiskt möjligt att bara ta betalt via betalkonton. Alternativet är att höja priserna rejält, men det lär ingen gilla.

    Nu börjar ju Soundcloud bli dominerande nog att det är rätt självförstärkande via de sociala aspekterna (följa/hitta musik, osv) – det har ju alltid varit relativt enkelt att lägga upp musik på en egen hemsida, men då mister man ju alla kopplingar till andra artister, kommentarer, likes, enkel inbäddning, osv.

  40. #40

  41. #41
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min gissning är att Soundcloud ser att de börjar användas till mycket annat än artister som lägger upp sin egen musik (podcasts, DJ-mixar, ljudexempel, osv), och därför är det inte lika ekonomiskt möjligt att bara ta betalt via betalkonton. Alternativet är att höja priserna rejält, men det lär ingen gilla.

    Nu börjar ju Soundcloud bli dominerande nog att det är rätt självförstärkande via de sociala aspekterna (följa/hitta musik, osv) – det har ju alltid varit relativt enkelt att lägga upp musik på en egen hemsida, men då mister man ju alla kopplingar till andra artister, kommentarer, likes, enkel inbäddning, osv.
    Näe, alltså de har ju alltid (till nyligen) haft en knapp väl synlig i appen för att spela in från sin telefon. Så alltid uppmuntrat mer casual inspelningar också. Det är väl en vanlig väg att gå för startups: 1. utveckla grym tjänst 2. utöka användabasen 3. skruva på pengakranen

  42. #42

  43. #43
    ngaes
    ngaes är inte uppkopplad
    ngaess avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    "Soundcloud kommer under första halvan av nästa år kräva att användare som vill använda hela plattformen betalar för en prenumeration. Tjänsten kommer också att ackompanjeras av reklam framöver."

    Jaha.

  44. #44
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Dags att börja fila på en bra egen html5-spelare.

  45. #45
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hoppas att det inte går åt skogen, gillar sc precis som det har fungerat.

    Suck.

  46. #46
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...men skulle inte vinster inom välljudssektorn också stoppas? Eller faller det om Ny Demokrati röstar emot? Eller är det att spelaren låter så illa att de inte berörs?

  47. #47
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    SC var bäst för ett par år sen, innan de målade om. Nu är det rörigare, men helt okej egentligen. Och snart kanske inte användbart alls. Utvecklingen är så väldigt lik nån annan liknande sida som fanns... Vad hette den nu igen... Minnet är kort på nätet



  48. #48
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fixd.

  49. #49
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Jag fattar fortfarande inte vad den nya modellen kommer vara. Kommer vi som laddar upp grejer få reklam inbäddad i låtarna, eller nåt annat? Fattar nada...

  50. #50
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det kan bli visuell reklam också. Det har man ju nästan varit besparad där.

  51. #51

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar fortfarande inte vad den nya modellen kommer vara. Kommer vi som laddar upp grejer få reklam inbäddad i låtarna, eller nåt annat? Fattar nada...
    Du slipper reklamen om du produktplacerar Soundclouds partners i låttexterna.

    "Wave your hands in the air like you just don't care/
    Wave your hands like you've just drunk a bottle of Red Bull™ brand energy drink/
    Dance all night/
    Red Bull gives you wings®"

Liknande ämnen

  1. soundcloud
    Av Modulation i forum Nyheter
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-09-08, 13:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •