Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hur väljer man tonart till sång?

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Hur väljer man tonart till sång?

    Jag upplever det som att tonart väljs efter hur högt sångaren kan sjunga? Är det ett riktmärke? Eller väljer man en tonart efter hur bekvämt det känns?

  2. #2
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    En tonart som känns bekväm är nog bästa riktmärket. Då slipper man värsta sortens katzenjammer där vokalisten bara nästan når fram till rätt toner. Det ska ju helst låta bra och inte överdrivet ansträngt - tycker jag i alla fall...
    Sedan kan man ju alltid klara några toner till uppåt om man sjunger upp ordentligt och är avslappnad - så ett par toner "för högt" funkar oftast, men det beror på vokalisten.

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Håller med. Men nog har det även mycket att göra med var i skalan melodin ligger och så. G måste inte nödvändigt vara en högre tonart för stämbanden än C om tonerna man sjunger rör sig under "mitten-G", osv. Och så spelar ju låtens vibb in mycket. Vilken käbsla man är ute efter liksom.

  4. #4
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En tonart som känns bekväm är nog bästa riktmärket. Då slipper man värsta sortens katzenjammer där vokalisten bara nästan når fram till rätt toner.
    Kul! Hade aldrig hört uttrycket "katzenjammer" i annat sammanhang än 99-användaren.
    Nu blev jag ju tvungen att googla.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Katzenjammer

  5. #5
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag upplever det som att tonart väljs efter hur högt sångaren kan sjunga? Är det ett riktmärke? Eller väljer man en tonart efter hur bekvämt det känns?
    Det är i teorin en lika stor faktor hur lågt man kommer. Melodin måste hålla sig inom sångarens register är prio 1. Men sen tycker jag själv att det kan kännas väldigt olika i olika tonarter även om man inte ligger på marginalerna, beror på melodi och vilket uttryck man väljer tror jag...

  6. #6
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    men om man för en stund åsidosätter vokal musik och att man där väljer efter sångarens kapacitet. hur väljer man tonart i instrumental musik? är det enbart efter saker som vilken känsla olika tonarter ger eller liknande?

  7. #7
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    På akustiska instrument kan man få väldigt olika klang i olika tonarter. Det kan även påverka speltekniken, speciellt på stränginstrument...

  8. #8
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    ok och på synthar då, vilket jag trakterar mest?

  9. #9
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Klart det påverkar soundet, men inte på alls samma sätt, dom är väl jämnt tempererade i allmänhet?

    Men har man en sågtand som börjar låta båtmotor så kanske man inte ska sänka låten ännu mer... Och samplingar kan låta mer eller mindre bra i olika register osv.

  10. #10
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Gör som alla andra, spela synt i a-moll.

  11. #11
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    PeterH. ok tackar för infon

    Kockpit: jotack det gör jag redan, det och C-dur etc, allt för mycket. har ju planer i framtiden att utöka antalet skalor jag nyttjar och då kan sådan här info därmed vara guld värd.

  12. #12
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Fast det här med skalor fattar jag inte varför man använder sig av? Jag spelar det som låter bra, på vilket sätt fyller skalor någon funktion? Visst, t.ex. bluesskala är bra om man jammar, men vid komposition?

  13. #13
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    tja nu är jag ju ingen expert utan håller på och försöker lära mig om sådant här, och som sagt ovan förhoppningsvis lära mig än mer i framtiden men kan väl ändå försöka mig på ngt slags svar. utifrån det jag i skrivande stund vet så är ju skalor eller tonarter om du så vill, till för att ge olika just klang, vilket även PeterH var inne på ovan. sedan vidare nyttomål och hur man tillämpar det kan jag tyvärr inte svara men vore jädrigt roligt om ngn kunde, för är skitintresserad av att få veta, för det här med tonarter etc är inte det lättaste.

  14. #14
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På akustiska instrument kan man få väldigt olika klang i olika tonarter. Det kan även påverka speltekniken, speciellt på stränginstrument...
    Nja, det beror på hur man spelar.

    T.ex självlärda gitarrister och basister spelar ofta på öppna strängar och långt ned på greppbrädan. Skolade spelar högre upp.
    Det gör att skillnaden i spelteknik för en skolad blir mindre och det blir lättare att byta tonart.

    Det är alltid sångaren som får bestämma, eller de andra bandmedlemmarna i samråd med sångaren som bestämmer tonart.
    Ibland kan jag tycka att det låter bättre när en sångare får koncentrera sig och tänka på vad "hen" (så fick man med den ordet) håller på med. Jag kan uppleva att sångare kan slarva när det blir lite för bekvämt.

    Klangfärg odyl beror mer på hur van man är att lyssna på en låt i en viss tonart och spelar mindre roll. Känslan beror mer på harmonier än tonart och om alla kan sätta det dom ska.

  15. #15
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    man tar den där rösten i de viktigaste partierna får en massa övertoner å twang å sex. om man måste kan man stämma om gitarren i studion å köra den i fel tonart live där det ändå blir lite som det blir.

    samma tonart på många låtar är förresten ingen nackdel. en lp-sida kan vara en svit och den andra blandade låtar i olika tonarter. det är bara roxette å liknande som tycker att alla låtar ska ha olika tonarter för att inte gruppen nånsin ska få ett eget sound, och inga låtar ska ha nåt med varandra att göra. töntar...

  16. #16
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Självklart ska man lägga tonarten rätt för vokalisten om låten har en sån, allt annat är ju bara dumheter. I den fria domänen synth så tror jag inte att målgruppen hör skillnad ändå. Det handlar mer om hur key follow är inställt och sånt annat nördjux

  17. #17
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är i teorin en lika stor faktor hur lågt man kommer. Melodin måste hålla sig inom sångarens register är prio 1. Men sen tycker jag själv att det kan kännas väldigt olika i olika tonarter även om man inte ligger på marginalerna, beror på melodi och vilket uttryck man väljer tror jag...
    Medhåll, men för att utveckla lite:
    * Att lägga tonarten lite högre än sångarhens "bekvämlighetszon" kan vara ett enkelt knep för att få intensivare sång, med mer tryck.
    * Att lägga tonarten lite lägre än bekvämlighetszonen kan vara ett enkelt knep för att få släpigare eller kanske t.o.m. lite "olycksbådande" sång.
    * Ligger tonarten för lågt så riskerar man att sången blir lite svajig, kraftlös och småsur, eftersom man inte kan sjunga med samma kraft och stadga då. Det kan vara extra problematiskt live, när medhörningen är halvdan och man inte heller kan dra upp sångmicken hur mycket som helst pga rundgångsrisken.
    * Ovana sångare lägger sig enligt min erfarenhet väldigt ofta betydligt lägre än de borde. De är lite rädda för att ta i antar jag. Men det som då händer är problemen i punkten ovan.

Liknande ämnen

  1. Chorus till sång?
    Av hairofthedog i forum Effekter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-07-19, 10:20
  2. Hur väljer ni tonart eller inte?
    Av Ambulansen i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 227
    Senaste inlägg: 2013-05-05, 11:59
  3. Pitch och tonart
    Av SFB i forum Allmänt om musik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 00:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •