Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 62

Ämne: preamp när man trackar syntar?

  1. #1
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    preamp när man trackar syntar?

    Hej!
    Har ni förslag på ok stereopreamp/2kanaler (under 5000kr) som funkar bra när man trackar syntar? Typ för att få lite varmare ljud/närhet/feeling. Har en dbx 386 som jag använder för sången, men har inte testat den riktigt på syntar.

  2. #2
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    TL Audio är ju prisvärda och har nästan alltid instumentingångar även på eq's och kompressorer.
    Däremot har dom sällan output attenuatorer så det kan bli svårt att dista om du går direkt till datorn efteråt.

    Jag kör mycket med en stereo Arsenal Audio som va ganska billig och som jag verkligen gillar.

    Vill man ha ännu billigare så finns ju ART MPA II men har aldrig provat.

  3. #3
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    tack Thulo. Ca 5 papp är nog mitt max för preamp (som inte används till sång).

  4. #4
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Jag har TNC73/84 Nevekloner som låter mycket göttigt, och har några extra för 2500:-/st. Du kan få testa dem om du vill.

  5. #5
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Shysst. Kanske tar o gör det. Stort tack för erbjudandet. Ska dock först flytta studion (helvetesjobb).

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (helvetesjobb).
    +1. Samma läge. Orka...

  7. #7

    Veteran
    Preampar för syntar tycker jag är att kasta pengarna i sjön. Tillför mer eller mindre ingenting om man inte distar preampen.
    Prova att göra en riktig A/B test själv och du kommer att upptäcka att skillnaderna är försumbara.

  8. #8

    Redaktör
    Jag skulle precis fråga vad de som kör preampar till sina syntar tycker de får ut av det.

    Jag köper att man kan få ett annat sound om man överstyr en mickförstärkare, men för distortion finns det ju fler vägar att gå…

  9. #9
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag tycker olika preamps gör stor skillnad i soundet. Har man dessutom bara balanserat in på mixerbord/AD så "bör" man ha det.

    Tycker att det verkar vara en vanlig uppfattning bland synthälskare att man kan köpa en synth för 40 papp och sen spela in den med behringergrejer.

    Preamps kan göra ett jävla tryck i soundet och om man har en channelstrip så kan man ju processa det mesta redan vid inspelning.
    Senast redigerat av Thulo den 2014-08-08 klockan 13:14.

  10. #10
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag hade (självklart) googlat runt innan jag postade denna tråd. Det jag fastnade för är att det säga att det är marginals skillnader på "A/B test", men det märks tydligare när man har spelat in / trackat allt. Då "passar det bättre" in i mixen..

    Därav min vilja att fördjupa mig

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Intressant. Jag har väldigt sällan kört preamp på syntar, men så passerar alla mina syntar mixern minst två gånger och det brittiska aset med snart 30 år på nacken färgar så det räcker.

    Personligen har jag inte sett behovet, men jag kanske misstar mig? Jag förstår tanken kring att "värma" signalen mer om vi pratar sterila digitalhärken som ska passera ännu mer sterila digitalhärken innan de bandas i sterila digitalhärken.

    F ö har jag haft samma upplevelse av vitalizers, maximizers etc. A-B-test avslöjade mest försumbara saker. Eller så är det jag som är döv. Hursomhelst har jag avyttrat allt rackskit jag tyckte mest satt i vägen i ljudkedjan.

  12. #12
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Machinepop, går du aldrig via preampsen i mixerbordet då? Hursom är det ju väldigt kul att laborera. Som sagt många äldre prylar av hyfsad kvalitet värmer/färgar ju ljudet på ett bra sätt men det är ju inte alltid man vill åt det soundet.

  13. #13
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Jag gillar SSL VHD-preamp-racken. Den är ju lixom gjord för att överstyras, med valbar övertonskaraktär. I o f s fyra kanaler, men går kanske att hitta beg för en femtusing om man har röta. (Eller lite billigare än så ny, om man hade en jävulusisk röta på Fitzpatrick-rea)

    Att den sen i linjära området är en schysst, ren, lågbrusig preamp med rätt mycket gain gör ju inget om man skulle råka behöva sampla lite. =)

  14. #14
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant. Jag har väldigt sällan kört preamp på syntar, men så passerar alla mina syntar mixern minst två gånger och det brittiska aset med snart 30 år på nacken färgar så det räcker.

    Personligen har jag inte sett behovet, men jag kanske misstar mig? Jag förstår tanken kring att "värma" signalen mer om vi pratar sterila digitalhärken som ska passera ännu mer sterila digitalhärken innan de bandas i sterila digitalhärken.

    F ö har jag haft samma upplevelse av vitalizers, maximizers etc. A-B-test avslöjade mest försumbara saker. Eller så är det jag som är döv. Hursomhelst har jag avyttrat allt rackskit jag tyckte mest satt i vägen i ljudkedjan.
    Det låter som att alla dina synthar passerar en preamp minst en gång genom mixern?

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    http://www.overstayer-inc.squarespac...rument-driver/ <- kan vara ett alternativ?

    Sen så har jag inte läst igenom exakt vad alla skriver här, men joförtusan! Det kan definitivt göra skillnad för ljudet att köra genom ett par färgande preamps! Jag kör jättegärna mina syntar genom ett par 1073or om de behöver lite mer hår på bröstet.

    Tillägg: Men att köra genom ett par rena preamps känns rätt värdelöst om det inte behövs för att lösa något problem i ljudkedjan..

  16. #16
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.overstayer-inc.squarespac...rument-driver/ <- kan vara ett alternativ?

    Sen så har jag inte läst igenom exakt vad alla skriver här, men joförtusan! Det kan definitivt göra skillnad för ljudet att köra genom ett par färgande preamps! Jag kör jättegärna mina syntar genom ett par 1073or om de behöver lite mer hår på bröstet.

    Tillägg: Men att köra genom ett par rena preamps känns rätt värdelöst om det inte behövs för att lösa något problem i ljudkedjan..
    Verkar intressant. Även denna (trots att det är dubbelt upp min egentliga budhet):
    http://www.ebay.co.uk/itm/Overstayer...item4624c4c825

  17. #17
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag har dreglat över overstayer i flera år men aldrig kommit till skott

  18. #18

    Veteran
    Mest värme får man om ställer preamparna på synten när man spelar in.

  19. #19
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    O så blev det så att jag köpte en TILL synt istället för att köpa ngn preamp eller annat nyttigt.... Suck... Där GAS'en går in går vettet ut (gammalt 99ordspråk)

  20. #20

    Veteran
    Gas är en viktig faktor när man väljer utrustning.Du får dra ned filtret lite på den nya synten så blir det mer värme.

  21. #21
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gas är en viktig faktor när man väljer utrustning.Du får dra ned filtret lite på den nya synten så blir det mer värme.
    Jepps, eller varför inte använda en av alla de vintagepluggarna man köpt

  22. #22
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Machinepop, går du aldrig via preampsen i mixerbordet då? Hursom är det ju väldigt kul att laborera. Som sagt många äldre prylar av hyfsad kvalitet värmer/färgar ju ljudet på ett bra sätt men det är ju inte alltid man vill åt det soundet.
    Jo, mixerns förstås, men inte dedikerade externa preamps. (Jag kör line eller XLR in i mixern. Sedan ner på multikanalinspelaren. Därifrån via tapereturerna tillbaka i mixern och sedan till mastern. Jag vet inte vad jag ska värma. Jag har nog inga kalla syntar.)

    Externt kör jag Fatman till vokalinsatser och har en Tubehead som mest jobbar som dist på auxkanaler.

    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter som att alla dina synthar passerar en preamp minst en gång genom mixern?
    Precis... men jag tänkte mig att Val frågade om externa preamps. Är det många som kör grejerna rakt in i ljudkortet utan mixer? Det är det kanske?

  23. #23
    Skeletor
    Skeletor är inte uppkopplad

    Senior
    Jag kör alla synthar till effekter och in i ljudkortet. Förmodligen inte "rätt väg" att gå, men det har alltid varit den enklaste vägen och där av mitt val. Men nu när det vankas flytt och jag kommer få större plats så har jag börjat klura på mixerbord, blir liksom lite enklare än att byta synth till ljudkoret så fort man ska använda sig av någon annan.

    Dock så är jag ju tekniskt obegåvad, självlärd, och om sanningen ska fram inte guds klyftigaste kille, så jag känner mig ganska borttappad i djungeln av mixerbord od, och nu när jag glor runt på diverse sidor så märker jag att preamps verkar vara någon man borde använda, och den djungeln verkar lika tät den..

    Kanske finns någon som kan posta lite A/B tester så en okunnig kan hör vad era preamps gör?
    Snel hest

  24. #24
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag kör alla syntarna via patchbay in i två Motu 8Pre & en MOTU 896mk3. MOTUna har ju preampar på allt, så det blir preamps på det sättet i signalvägen iaf. Funderar på att byta ut MOTU paketet mot en RME UFX/802 + en Ferrofish A16. I så fall kanske jag även skaffar ngn "middle-end" 2 kanals preamp för att kunna "patcha igenom" syntarna.. Men hitills så slutar varje försök till studioljudvägsfärändring med att jag köper fler syntar istället

  25. #25
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skeletor Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör alla synthar till effekter och in i ljudkortet. Förmodligen inte "rätt väg" att gå, men det har alltid varit den enklaste vägen och där av mitt val.
    Generellt sett så tycker jag att det är helt rätt väg att gå.

    nu när jag glor runt på diverse sidor så märker jag att preamps verkar vara någon man borde använda, och den djungeln verkar lika tät den..
    Om syntarna låter bra på vägen in så är preamps inget man "borde" använda. Däremot så kan det mycket väl ge lite trevlig krydda till ljuden på liknande sätt som vissa EQs, kompressorer eller whatever kan ge.

    Kanske finns någon som kan posta lite A/B tester så en okunnig kan hör vad era preamps gör?
    Här kan man höra hur en bra mjukis-klon av en preamp piffar till lite ljud (videon visar inte enbart EQ-delen):
    http://www.uaudio.com/media/assetlib...1073_websd.mp4

  26. #26

    Veteran
    Jag tycker det här är en bra artikel med ljudexempel, Skeletor.
    http://www.soundonsound.com/sos/oct1...es/preamps.htm
    Och här är ljudlfiler till artikeln.
    http://www.soundonsound.com/sos/oct1...eampsmedia.htm

    Preampar kan låta olika, men min uppfattning är att det inte är stora skillnader mellan preampar. Något jag testat innan SOS artikeln kom. Jag trodde ett tag jag var tokig som inte hörde tydliga skillnader på preamps, nu vet jag att fler inte heller hör stora skillnader, puh...

  27. #27
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Intressant artickel från SOS!

    Jag märker ändå ganska stor skillnad när jag trackar min voyager.
    Tex när jag gör ett subbigt ljud så kör jag med solid state preamp för den blir mycket djupare och fastare i basen.
    Men om man ska göra nåt dammigt lead så brukar jag köra med rörpreamp (gärna av sämre slaget typ tl audio) för att få lite dist och ton.
    Om jag däremot spelar in sång så brukar jag vilja ha det varmt och nära och kör då med en la 610 som är otroligt najs till sång.
    Har testat och köra tex en solid state preamp istället men jag får inte alls till samma karaktär då även om jag kör in den i la 610ans kompressor/limiter.

    Men jag håller helt klart med om att det dära testet inte gav så stora variationer.

  28. #28

    Veteran
    Min take på preamp är att det skiljer så lite att det nästan inte spelar någon roll vad man väljer utom när det gäller brus. Brusfritt för mig tack.
    När det gäller syntar så är det linjenivå så då påverkar preampsen ytterst lite med tanke på att det är så svag förstärkning som görs.

    Jag skulle gärna vilja höra en A/B test där det hörs tydliga skillnader. Jag har faktiskt aldrig fått höra några exempel som någon gjort där det hörs stor skillnad på preamparna, jo förstås några tester som var manipulerade har jag hört. Det snackas mest...

    Så har ni bra tester som påvisar att det märks tydligt med olika preamps så är jag mycket intresserad av att höra dessa. Mina egna försök har bara gett små skillnader, nära nog försumbara eftersom det enbart ger skillnad och inget som man med stål i blicken kan säga att den ena eller andra var bättre. Ungefär som SOS artikeln mao.


    LA610 är grym för sång tycker jag, en bra kombo med micpreamp och kompressor.
    Senast redigerat av drloop den 2014-08-11 klockan 09:26.

  29. #29
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så har ni bra tester som påvisar att det märks tydligt med olika preamps så är jag mycket intresserad av att höra dessa.
    Lyssna på videon jag länkade till en bit upp. Pluggen låter verkligen väldigt likt den riktiga hårdvaran. Skillnaden som blir på ljudet är inte direkt liten då han drar upp nivån.

    Oftast då jag vill ha färgning från en preamp så drar jag upp nivån så att den får svettas lite.. och sen sänker med en attenuator av något slag efter. Det är så man exempelvis får till det populära "API-soundet" då man kör med 312:or.

  30. #30
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Jag har mängder med preamps. Mängder!

    Nu verkar du redan köpt en till synth, men...

    En som jag alltid faller tillbaka på och som jag gärna rekommenderar andra är TK Audios DP-1. Med vintageläget intryckt passerar ljudet ett par klumpar till transformatorer, som bidrar till en klassisk lågmid-bump och lite fräs i diskanten. Detta är essensen i det eftertraktade vintageljudet. DP-1 kostar väl beg. ca 6000. Det finns också ett germaniumläge om man är lagd åt det hållet.

    Rör i all ära men det är, enligt mig, mycket psuedoeffekter som grundas i att man tittar på ett glödande elektronrör. Jag tycker rörprylar generellt sett oftast är supercleana. Ingen av mina rörprylar kan fräsa till ljudet så mysigt som preamps med feta trafos (t.e.x DP-1) på in/utgång. Rör kan absolut dista men inte myspysa, vilket iofs också är distorsion men mycket mer subtilt.

    Håller med Thulo om att det är märkligt att se folk med synthar för tio-hundratusentals kronor ihopkopplade i en Alto 10-kanalsmixer. Innan jag började med euroracks (som såklart håller på att spåra ut fullständigt) så förlitade jag mig helt på softsynthar som jag plockade ut i den analoga världen för en riktig genomkörare i högklassig studiogear. Jag tycker själv att det bidrog till ett "lyxigt" ljud, men det kan naturligtvis också vara psuedoeffekter

  31. #31
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oftast då jag vill ha färgning från en preamp så drar jag upp nivån så att den får svettas lite.. och sen sänker med en attenuator av något slag efter. Det är så man exempelvis får till det populära "API-soundet" då man kör med 312:or.
    Smart!

  32. #32

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssna på videon jag länkade till en bit upp. Pluggen låter verkligen väldigt likt den riktiga hårdvaran. Skillnaden som blir på ljudet är inte direkt liten då han drar upp nivån.

    Oftast då jag vill ha färgning från en preamp så drar jag upp nivån så att den får svettas lite.. och sen sänker med en attenuator av något slag efter. Det är så man exempelvis får till det populära "API-soundet" då man kör med 312:or.
    Jo när pressar på så händer grejer. Det är jag med på. Men att bara köra igenom utan att dista det är där jag inte tycker det gör skillnad. Åtminstone inte när jag kört riktigt hårdvara och inte pluggar.
    Handen på hjärtat är det rätt sällan jag spelar in och pressar preamparna. Jag vill kunna ta det valet senare om det behövs.

  33. #33
    Skeletor
    Skeletor är inte uppkopplad

    Senior
    Tacksam för tipsen på A/B testen!

  34. #34
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag vill också höra A-B-tester. Gärna mp3:or som komprimerats hårt och som lyssnas genom laptophögtalare.

  35. #35
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill också höra A-B-tester. Gärna mp3:or som komprimerats hårt och som lyssnas genom laptophögtalare.
    Duger det inte med videon? Även via laptop-högtalare så är skillnaden tydlig.

  36. #36
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag får inte videon att fungera...

  37. #37
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag får inte videon att fungera...

    https://youtu.be/FK1luurbU_4

  38. #38
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tack

  39. #39
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Duger det inte med videon? Även via laptop-högtalare så är skillnaden tydlig.
    Jag ironiserade mest kring alla försök att visa på ljudvärme och klarhet via YouTube. Att det är skillnad hör man ofta, men hur överensstämmande det är med okomprimerad verklighet är en helt annan femma.

  40. #40
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Klurar på att köpa mig en preamp så jag gräver upp en gammal tråd. Har hittills bara använt ljudkort (Focusrite Scarlet) till att spela in demos men nu är det möjligt att jag kommer göra en del inspelningar till nästa platta. Kommer inte mixa utan bara lägga synthar, vocoder, elbas och kanske lite röst/sång. Förra plattan spelades in hos en bandmedlem och då la vi i princip ett ljud i taget (bassynth, lead, kick osv) och använde hans Neve-klon m EQ. Jag tyckte att det var riktigt rolig inspelning och blev supernöjd med resultatet! Vi satt med varje ljud och först skruvade till i synth/trummaskin och därefter skar bort eller framhävde med preampens EQ. När vi sen gjorde en grovmix där vi endast justerat nivåer så lät det redan grymt bra. Punchigt och tydligt. Detta mycket tack vare bandmedlemmens öron, kunnande och lyssning såklart. Men jag känner att jag nu skulle vilja ta steget till att själv kunna göra detta. Åtminstone till viss del. Visst, mitt ljudkort låter säkert helt ok jämförelsevis och det är ju bara att EQa i DAW efter inspelning. Men jag tror att tillvägagångssättet att forma ljudet vid inspelning verkligen passade mig. Beslutet taget direkt liksom. Så nu är jag sugen på att köpa mig en preamp. Fått möjlighet att skaffa en ACMP-73 (bandmedlemmen hade en sådan fast 84). Fördelen för mig är att 73an har DI vilket kanske skulle kunna ge det där lilla extra när jag spelar in basen.

    Och visst. Jag kanske inte förbättrar ljudet nämnvärt eller alls. Men jag tror lite som nedan:

    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag fastnade för är att det säga att det är marginals skillnader på "A/B test", men det märks tydligare när man har spelat in / trackat allt. Då "passar det bättre" in i mixen.
    Att det ger en karaktär till alla ljud som sammantaget sätter ett sound. Och i fallet med senaste plattan så gillade jag verkligen det soundet.

    Hmm. Tänkte att jag skulle fråga nåt. Men jag verkar redan ha övertygat mig själv Ja ja. Om nån vill chippa in så varsågod!

  41. #41
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Jag har några burkar som jag kör allt genom på det sätt du säger. Funkar skitbra. Men jag använder inte just preampen lika mycket som komp och eq. Jag tycker inte preampen i sig gör nog skillnad för att det ska ge så mycket, utan använder den mest om nåt ska boostas el mickas eller överstyras lite. Den du pratar om är en hel channel strip eller?

  42. #42
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Vet inte vad som räknas som channel strip. Preamp o EQ är det. Plus DI då på 73an

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3323.JPG 
Visningar:	29 
Storlek:	23,6 KB 
Id:	77097

    http://www.the-musicians-workshop.co...20PREAMPS.html
    Senast redigerat av M i Gbg den 2017-09-08 klockan 22:52.

  43. #43
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Blir nog grymt det där!

  44. #44
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Gillade som sagt tillvägagångssättet med att skulptera fram ljudet innan inspelning. Ta sig tid att tänka till på ljudet innan det präntas. Kan nog vara bra övning för mig.

  45. #45
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Ja, jag eqar ändå en hel del i datorn efteråt, men att grundljudet är närmare färdigt gör mycket.

  46. #46
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    F ö har jag haft samma upplevelse av vitalizers, maximizers etc. A-B-test avslöjade mest försumbara saker. Eller så är det jag som är döv.
    Troligen, eller så kanske du knappt vred på dom ordentligt?Exciters och maximisers av olika slag ger ju annars ofta en tydlig "ljudförbättring"

  47. #47
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Inspelning av ny platta är igång och jag funderar på hur mycket jag vågar/bör använda mig av min TNC AMP73 (1073 Neve-klon) Har långt ifrån optimal lyssning men ändå lärt mig den rätt bra. Vill gärna ge synthar o trummaskiner lite karaktär redan vid inspelning. Kommer inte mixa själv. Är jag dum om jag sätter lite EQ (kommer vara ganska återhållsam) själv? Skulle kännas lite roligt och lärorikt att leta efter frekvenser på de olika ljuden för att pusha fram lite karaktär eller skära bort lite av det som skaver eller stör. Och kanske pressa preampen lite ibland också.

    Edit:
    Följdfråga: Vilka ljud tjänar på lite dist av preampen? Kick, bas, virvel, hh, percussion, leads, pads, arpeggion? Och vilka bör man undvika det på?
    Tycker att mina inspelningar ofta blir väldigt cleana. Är mer en digital delat a la El Capistan än en BBD, om det ger en fingervisning. Gillar MachineDrums hårda klara klanger. Men

    De synthar o trummaskiner jag har är MachineDrum o Analog Rytm, Voyager, OB6, Digitone, Toraiz AS1 och Nord Modular (G1).

    Spelar in med Analog Heat som ljudkort och använder oftast en lätt kompression med den då.
    Senast redigerat av M i Gbg den 2020-03-24 klockan 11:10.

  48. #48
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inspelning av ny platta är igång och jag funderar på hur mycket jag vågar/bör använda mig av min TNC AMP73 (1073 Neve-klon) Har långt ifrån optimal lyssning men ändå lärt mig den rätt bra. Vill gärna ge synthar o trummaskiner lite karaktär redan vid inspelning. Kommer inte mixa själv. Är jag dum om jag sätter lite EQ (kommer vara ganska återhållsam) själv? Skulle kännas lite roligt och lärorikt att leta efter frekvenser på de olika ljuden för att pusha fram lite karaktär eller skära bort lite av det som skaver eller stör.
    Självklart skall du lita på dina öron och köra på med det ljud du vill ha vid inspelning! Go go go!

  49. #49
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Självklart skall du lita på dina öron och köra på med det ljud du vill ha vid inspelning! Go go go!

  50. #50
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tänk dock på att inte behandla alla syntar likadant med eq och sådant, då får du en ackumulerad "nu låter det bra" som blir väldigt hög och kanske inte passar i mixen. De viktiga ljuden hade jag kört genom den kedjan, men saker som inte behöver lite extra skulle jag hålla det borta på.

  51. #51
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk dock på att inte behandla alla syntar likadant med eq och sådant, då får du en ackumulerad "nu låter det bra" som blir väldigt hög och kanske inte passar i mixen. De viktiga ljuden hade jag kört genom den kedjan, men saker som inte behöver lite extra skulle jag hålla det borta på.
    Bra tänkt!

  52. #52
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inspelning av ny platta är igång och jag funderar på hur mycket jag vågar/bör använda mig av min TNC AMP73 (1073 Neve-klon) Har långt ifrån optimal lyssning men ändå lärt mig den rätt bra. Vill gärna ge synthar o trummaskiner lite karaktär redan vid inspelning. Kommer inte mixa själv. Är jag dum om jag sätter lite EQ (kommer vara ganska återhållsam) själv? Skulle kännas lite roligt och lärorikt att leta efter frekvenser på de olika ljuden för att pusha fram lite karaktär eller skära bort lite av det som skaver eller stör. Och kanske pressa preampen lite ibland också.
    Ett tips är att splitta (eller "multa", på modularspråk) signalen så att du har ett rent exemplar av samma pålägg. Det kräver förstås någon funktion för att splitta och en extra ingång på ljudkortet. Det förra är relativt lätt ordnat för en billig peng, och om du vill kan du få två-tre kanaler (!) från en gammal halvnormaliserad patchbay jag skruvat isär. Men då får du hämta dem nedanför mitt fönster i Majorna, eftersom jag har hosta.

  53. #53
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    reampa ska inte underskattas heller

  54. #54
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett tips är att splitta (eller "multa", på modularspråk) signalen så att du har ett rent exemplar av samma pålägg. Det kräver förstås någon funktion för att splitta och en extra ingång på ljudkortet. Det förra är relativt lätt ordnat för en billig peng, och om du vill kan du få två-tre kanaler (!) från en gammal halvnormaliserad patchbay jag skruvat isär. Men då får du hämta dem nedanför mitt fönster i Majorna, eftersom jag har hosta.
    Tack för tips o erbjudande! Man det borde väl då funka lika bra med en Y-kabel där jag löder ihop tip o ring på ”singel-sidan”? Eller släcks signalen då? Borde väl inte skickas ut signal på ring ur en synth utan bara på tip? Har dåligt m plats så en sån sladd vore smidigare för det syftet.

  55. #55
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det är ofta mer "skadligt" att ha flera alternativa spår. Så jag rekommenderar att endast köra på det som låter rätt så blir det lättare att sen få till en bra mix. Generellt sett.

  56. #56
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tips o erbjudande! Man det borde väl då funka lika bra med en Y-kabel där jag löder ihop tip o ring på ”singel-sidan”? Eller släcks signalen då? Borde väl inte skickas ut signal på ring ur en synth utan bara på tip? Har dåligt m plats så en sån sladd vore smidigare för det syftet.
    Javisst. Funkar utmärkt.

  57. #57
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ofta mer "skadligt" att ha flera alternativa spår. Så jag rekommenderar att endast köra på det som låter rätt så blir det lättare att sen få till en bra mix. Generellt sett.
    Jag tänker inte att de ska användas samtidigt, bara att den torra inspelningen ska vara backup. Men det kanske var så du tänkte också.

  58. #58
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ofta mer "skadligt" att ha flera alternativa spår. Så jag rekommenderar att endast köra på det som låter rätt så blir det lättare att sen få till en bra mix. Generellt sett.
    +1

    Ta beslut direkt, och slipp att sitta med massor av beslut i slutändan. Blev det inte 100%? Dra lärdom och försök igen nästa gång

  59. #59
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ofta mer "skadligt" att ha flera alternativa spår. Så jag rekommenderar att endast köra på det som låter rätt så blir det lättare att sen få till en bra mix. Generellt sett.
    Också bra tips!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1

    Ta beslut direkt, och slipp att sitta med massor av beslut i slutändan. Blev det inte 100%? Dra lärdom och försök igen nästa gång
    Och detta!


    Uppskattar verkligen er input. Får ytterst lite och sällan tid till musiken iom två småbarn hemma. Så det är så lätt att glömma grejer.

  60. #60
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får ytterst lite och sällan tid till musiken iom två småbarn hemma.
    Ännu en bra orsak till att göra det mer lätt för dig.

Liknande ämnen

  1. Preamp?
    Av plastocid i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 00:52
  2. Köp av Preamp.
    Av J3000 i forum Inspelning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 12:56
  3. Mik+preamp
    Av pez i forum Inspelning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-07-08, 21:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •