Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Trumspår i Studio One. Hur göra?

  1. #1
    Rink
    Rink är inte uppkopplad
    Rinks avatar
    Senior

    Trumspår i Studio One. Hur göra?

    Jag håller mest på med MPC men nu tänkte jag testa göra nåt med Studio One. (sitter i solstol med lurar..)

    Hur fixar man trummor lättast i Studio One? Vad använder ni för instrument och hur bygger ni trumspåren?
    Kan man tex göra ett track med olika trumljud som man sedan splittar upp och får ut ljuden på separata tracks?

  2. #2
    deleted user
    Jag använder Battery 4 och styr den med Numerology, en mjukvarusequencer som jag älskar. Därför vet jag inte ens hur midipluppandet i S1 fungerar. Jag har helt enkelt aldrig haft anledning att utforska andra sätt att göra trummor. Efter jag har gjort sequencerpartierna brukar jag spela in dem så jag kan gå in och finpeta på enskilda slag och så om jag behöver.

    Jepp, man kan få ut ljuden på olika spår. Jag kan förklara utförligt och med bilder lite senare. Just nu har jag inte riktigt tid, men jag återkommer om ingen annan hinner före.

  3. #3
    Rink
    Rink är inte uppkopplad
    Rinks avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder Battery 4 och styr den med Numerology, en mjukvarusequencer som jag älskar. Därför vet jag inte ens hur midipluppandet i S1 fungerar. Jag har helt enkelt aldrig haft anledning att utforska andra sätt att göra trummor. Efter jag har gjort sequencerpartierna brukar jag spela in dem så jag kan gå in och finpeta på enskilda slag och så om jag behöver.

    Jepp, man kan få ut ljuden på olika spår. Jag kan förklara utförligt och med bilder lite senare. Just nu har jag inte riktigt tid, men jag återkommer om ingen annan hinner före.
    Bra tips, ska kolla in Battery Numerology.
    Vore grymt om du kunde förklara det där med att få ut ljuden på olika spår! Satt hela förmiddagen och klurade på hur man gör men kom inte fram till nåt.

  4. #4
    scobbah
    scobbah är inte uppkopplad
    scobbahs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag kör själv med Impact som ingår i S1. Kan den här videon vara intressant för dig tro? https://www.youtube.com/watch?v=JPteD_D-U18

    Själv brukar jag dock slå ut trummorna på olika midispår för att göra arrangemanget enklare att överblicka. Jag har exempelvis ett midispår för hattar/cymbaler, ett för snare, ett för övriga trummor etc. Jag slår ut samplingarna i Impact på olika audio out och kopplar sedan dessa till relevant midispår (i OSX trycker du F4 för att få fram detaljer om de olika spåren i arrangemanget; där kan du koppla midispåret till en specifik audio out från Impact). Fördelen är att du transporteras till rätt audio out i mixern när du dubbelklickar på midispåret.

    För att få ut samplingarna i Impact på olika audio out, se längst ner under varje drumpad i Impact; där kan du välja output channel. Här har du ett exempel:



    I exemplet ovan (http://i1.ytimg.com/vi/F5xJHp5wZsM/maxresdefault.jpg) ser du att det står Stereo 1, Stereo 2 etc. under varje drumpad. Klicka där och välj önskad output (ett antal stereo- och monokanaler finns som alternativ).

    Därtill arbetar jag med mappar för att dölja/visa (exempelvis atmosphere, drums, kick+bas, fx, leads, loops), vilket även underlättar vid kopiering/förlängning/förkortning/flytt av olika partier. Sidospår: Ett tips här är att även lägga alla mappar i en hvuudmapp ('arrangemang'), något som jag läste om nyligen att någon gjorde för att underlätta ytterligare vid arbete med spårpartier.
    Senast redigerat av scobbah den 2014-07-31 klockan 08:42.

  5. #5
    deleted user
    Okej, lets go:

    Här är ett projekt jag håller på med. Jag har öppnat ett spår för varje trumljud i Battery. Plus en Numerology för att sequenca trummorna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	överblick_projekt.png 
Visningar:	63 
Storlek:	67,6 KB 
Id:	53152

    För varje spår/ljud väljer jag utgång (1/2, 3/4, 5/6, 7/8 osv). Har alltså valt kanal 5 (eg 5 & 6) till detta ljud ser man till vänster.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	channel.png 
Visningar:	73 
Storlek:	53,5 KB 
Id:	53153

    Även i Numerology har jag valt utgång för respektive ljud.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Numerology.png 
Visningar:	61 
Storlek:	22,3 KB 
Id:	53154

    I Battery högerklickar jag på varje cell med de ljud jag använder och ger dem kanaler.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B4_ljud.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	53,8 KB 
Id:	53155

    Och så måste jag bocka i samtliga kanaler jag använder i Battery.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B4_ch.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	29,3 KB 
Id:	53156


    Manualen lämnar en del övrigt att önska, men så här kan man göra i alla fall. Funkar galant.

    Ska sägas också att i det här projektet har jag programmerat klart trummorna och spelat in midispåren, så midispåren på första bilden styr trummorna. Innan jag spelade in dem styrde alltså Numerology trummorna och jag hade markerat Numerology på "In" på varje trumkanal.
    Senast redigerat av Skilling den 2014-07-31 klockan 20:02.

Liknande ämnen

  1. Studio Blanco - Dave Gahans egen studio
    Av valsolo i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 13:39
  2. Insert "send fx" på separata trumspår?
    Av drifter7508 i forum Ableton
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-31, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •