Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 115

Ämne: Tappat intresset för musik?

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Tappat intresset för musik?

    Jag har på senare tid börjat inse att jag inte är som alla andra här. Jag har faktiskt tröttnat på musik. Jag blir ärligt talat lite avundsjuk på alla er som är som engagerade och testar nya saker, sätter sig in i mjukvara och gör fräsch musik med en tiondel av den maskinpark jag samlat på mig under åren. Jag traskar på i mina gamla spår, dels för att jag trivs i dem men mest för att jag helt saknar driv att utveckla mig. Jag kan höra en låt och få inspiration av den men den dör direkt när jag sätter mig ner och försöker göra något av den. Jag är bekväm av mig och kombinera detta med att jag är rätt ointresserad av ny musik och att lägga tid och energi på nya arbetssätt och metoder. Och vill inte vara sådan. Egentligen.

    Jag lever inte för musiken. Jag pratar aldrig syntar och musik med mina vänner förutom då och då när jag och snythen här på forumet ses. Missförstå mig rätt, jag har ingen prestationsångest. Jag har i stort hittat min musikaliska identitet i form av 80-talig spacesynth och sånt, men jag gör ju samma sak om och om igen, fast men lite andra ackordföljder, om jag skall vara lite självkritisk. Jag återanvänder till och med samma ljud i mina låtar.

    Vad skulle jag vilja? Jag skulle vilja vara mer intresserad av mixning, effekter och mjukvara. Mycket ny musik i de genrer jag gillar låter så satans bra, liksom luftigt och med bra tryck. Den låter liksom klart och tydligt medan mitt mest låter platt och grått. Jag är sugen på att uppgradera min studio till 16 - 24 kanaler rakt in i datorn. Gör jag den investeringen så kommer jag fortfarande inte komma ur fläcken. Enda skillnaden skulle vara att jag sitter med ännu mera utrustning som jag inte har lust att lära mig.

    Hur gör ni gör att hålla intresset och kreativiteten igång? Hur håller ni nyfikenheten och pionjärandan igång? Är det en självklarhet för er eftersom musik är ert liv och ni inte har några andra intressen? Umgås nu bara med andra musiker?

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag tycker det är naturligt att intressen går upp och ner. Är väl en förutsättning för att man ska utvecklas inom "sitt" område att man pysslar med annat di och då. Sen är väl mycket en fråga om vad du har för ambition? Vill du "bli nått" eller räcker det att pyssla?

    Har väl egentligen samma problem som du just nu och har börjat snacka med externa om bl.a. sångspår och remixar bara för att göra något annat ett tag och kanske slinka iväg på ett sidospår från det man vanligtvis pysslar med.

    Annars är väl kanske ett tips utmaningar? Besluta dig om en dealline och ett mål. Idag är ju digitala EPs både enkelt och billigt att producera (Spotify). Eller så går du ihop med några likasinnade och gör en samling?

  3. #3
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag testar andra genres, försöker göra det jag inte kan, och lyssnar på ny musik, det inspirerar mer än någon pryl, för mig.

  4. #4
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    jag tror vi alla hamnar i svackor när man funderar på vad det eg är man håller på med och om det är värt allt slit, investeringar i tid, pengar ork osv. många ggr verkar det som man inte alls får tillbaka allt slit man har bidragit med. man står och stampar mao. så i det avseendet så är du nog väldigt mycket som många här. musicerande öht är en kamp, det går inte på räls hela tiden eller alltid är smidigt. så personligen och som jag skrev nyligen ngn annanstans här på 99:an så är väl mitt generella knep för att hålla lågan brinnande en bred palett av input. film, musik, böcker, prata med människor av alla de slag INTE bara musiker nu, se andra platser och få andra intryck och ja du hajjar nog poängen. det är en jädra boost iaf för mig när man känner sig tom på kraft. samt att alltid of course ha med sig penna och papper och ev kanske ngt att nynna in/tala in ideer på typ en nalle lr så.

    sedan tror jag att man även förutom ovanstående tips får se tiden an och låta svackorna, tvivlen, ångesten osv värka ut och bero. kan som sagt inte vara ständigt tip-top jämt. vet att man kan få det intrycket när man kikar runt här på forumet men samtidigt vet jag att det inte är hela sanningen. många tror jag också kanske inte alltid vill orera om de mörkare sidorna av musikskapande heller, även om jag för all del också har läst en hel del om sådant här. tycker nästan att sådant är mer givande att läsa på ett sätt pga det gäer en mer mänsklig touch och bredd av människorna. även om iofs alla kanke inte är bekväma med att vara så öppna.

    och NEJ jag umgås inte med bara musiker, jädrigt lite faktiskt. de flesta jag träffar är på nätet så det är väl ett personligt krux för mig skulle vara roligt att träffa fler sådana irl. men tänkte ta tag i det en gång när jag musikaliskt känner mig redo att gå vidare med att blanda in andra personer, då blir det dubbel pott sas. men för att återgå till ämmet mer så fasen snacka, träffa umgås etc med alla möjliga människor jag tror det ger så mkt.

    sedan det där du snackar om att investara så du kan spela in massa kanaler direkt i i datorn, det är ngt jag även planerar i framtiden MEN som du säger vet inte om det blir direkt mer gjort pga det, kanske och kanske inte?

    men en bra sak är att du verkar ändå ha intresset och nyfikenheten för många saker, så ge dig själv en fet spark i röven och sätt igång med det samt ha en stor och vid input så du känner dig lustfylld för nya saker. jag tycker det låter bara som en temporär just svacka som vi alla hamnar i där man kan tvivla på i stort sett allt och inte minst en själv och ens förmåga eller snarare vad men då uppfattar som brist på den samma.

    hoppas allt detta dravel och pladder kunde vara av ngn nytta för dig och lycka till i kämpandet. är det ngn tröst så är det många ggr när jag skall hålla på och musik-meckande motigt också men ja man får fortsätta att kämpa för att åter igen komma fram till solfläckarna när allt bara känns YES!!!! Lycka till hörrö

  5. #5
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Du kanske skulle börja med modularer (för nu förutsätter jag fördomsfullt att du inte) ...blir lite mer som att samla pokemon bilder eller nåt samtidigt som man får en massa nya ljudmöjligheter.

    Men är det annars så viktigt att vara nyskapande...eller pionjär... är väl få som är det, det mesta är ju rätt mainstreem.. till och med inom EAM...

    Problemet är att du kanske har fel sorts vänner som bara är en social vana snarare än något som tillför dig något som du själv innerst inne är intresserad av........vad vet jag,,,men det är ju ett vanligt problem...

    Själv umgås jag väldigt sällan med någon alls förutom fru och barn... inte för att jag egentligen har brist på bekantskapskrets om jag vill.... men de flesta är rätt ointressanta och det blir mest en massa social logistik... kroppar är så bökiga att förhålla sig till om man inte har något som motiverar...som sex... annars är det mest bökigt.....räcker med den egna att hålla reda på.

    Pratar mest på telefon om musik/maskiner mm på telefonen.. med väldigt få och sen några 99:or som ringer ibland.

    Men jag tycker om ljud och ljudalstrande maskiner......det är väl det som håller intresset vid liv....

    Men du kanske skulle sälja av lite grejjer stuva om i maskinparken...köpa nåt som du egentligen inte skulle kunna tänka dig att köpa.... dumpa de gamla ljudbankerna.........

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    testa lite nya musikprogram - som erbjuder massor av sköna genvägar och lösningar

  7. #7
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    +1 på den. Jag försöker alltid göra något annorlunda med nästa låt. Det och lyssna på sånt jag inte brukar lyssna på, och försöka använda element i nya låtar. Men i perioder tröttnar man bara, 2003-2008 gjorde jag inte nån musik alls.

    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag testar andra genres, försöker göra det jag inte kan, och lyssnar på ny musik, det inspirerar mer än någon pryl, för mig.

  8. #8
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Annars är väl kanske ett tips utmaningar? Besluta dig om en dealline och ett mål.
    Deadline och mål kräver någon form av tävlingsinstinkt. Det har jag ingen. Jag kan ändå då och då påbörja saker som jag vet hur jag vill att de skall låta men när jag inte ens kommer i närheten så skiter jag i det. Jag slutför det inte då. Inspirationen dör. Jag kan liksom inte tvinga mig själv att slutföra något jag ändå inte är nöjd med.

    Jag testar andra genres, försöker göra det jag inte kan, och lyssnar på ny musik, det inspirerar mer än någon pryl, för mig.
    Jag gör egentligen bara musik inom de genres jag gillar. Det är inte bara spacesynth jag pillar med även om jag tycker att det är roligast eftersom det är så melodiöst. EBM är dock rätt outforskat och det är en genre som jag gärna skulle vilja ge mig in i och då tillsammans med någon som kan sjunga.

    men en bra sak är att du verkar ändå ha intresset och nyfikenheten för många saker, så ge dig själv en fet spark i röven och sätt igång med det samt ha en stor och vid input så du känner dig lustfylld för nya saker.
    Jodå, intresset finns där, men det behöver bli starkare. Dock har jag svårt för att sparka mig själv i röven för att få saker gjorda. På jobbet är det inga problem, där får jag saker gjorda utan att behöva få den där sparken, tvärt om så får jag ibland sparka andra rövar. Men privat... uj uj uj.

    Du kanske skulle börja med modularer (för nu förutsätter jag fördomsfullt att du inte) ...blir lite mer som att samla pokemon bilder eller nåt samtidigt som man får en massa nya ljudmöjligheter.
    Näe, moduler är inte min grej. Jag gillar att spela, inte göra konstiga ljud. Moduler är för mig bara ett sätt att göra simpla ljud men på ett onödigt krångligt sätt.

    testa lite nya musikprogram - som erbjuder massor av sköna genvägar och lösningar
    Jo, men det är ju just det som är problemet - jag har inget driv att lära mig en massa nya saker. Jag sitter hemma med en rätt ansenlig (relativt sett) utrustning med avancerade samplers och ljudmoduler men har inte ens satt mig in i hälften av funktionerna på hälften av maskinerna. Jag har helt enkelt inte längre den där upptäckarglädjen jag hade när jag bara hade ett par syntar.

    Ibland funderar jag på om jag vill starta om från noll och skaffa en hyfsat ny och modern synt och bara använda den och kanske min JP-8000 och Nord Lead 3 och låta resten stå oanvänt tills jag känner att jag måste komplettera med något. Fast jag är rädd att jag lurar mig själv eftersom jag under åren insett att jag inte gör bättre musik med fler prylar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för era svar föresten

  9. #9
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Hur gör ni gör att hålla intresset och kreativiteten igång? Hur håller ni nyfikenheten och pionjärandan igång? Är det en självklarhet för er eftersom musik är ert liv och ni inte har några andra intressen? Umgås nu bara med andra musiker?
    Ingen aning om hur jag gör för att hålla intresse och kreativiteten igång.
    Brukar beskriva mig som sjukligt kreativ, finns liksom ingen annan väg att gå, om jag
    ska må bra dvs. Så det tutar på och man är väl glad för det.

    De jag umgås med har stort intresse av musik, eller vara kreativa med annat.

    / edit, kom på en sak, missförstå mig inte, jag har svackor där allt står still och man undrar vad man pysslar med, men jag har hållit på så länge att jag känner igen det hela, och ser det som en del i processen, vet att det lossnar och så går det i cykler år efter år
    Senast redigerat av olivetti den 2014-07-06 klockan 18:45.

  10. #10
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Efter snart 30 år med synthar, var köpet av en gitarr som gav mej ny inspiration. plötsligt blev fokus på låten och inte på arrangemang och spaciga ljud. ta annars ett kortare eller längre uppbrott. jag har ibland haft år utan kreativt skapande, arbete och småbarn tog allt min energi.

  11. #11
    Rink
    Rink är inte uppkopplad
    Rinks avatar
    Senior
    Sprid ut prylarna! Gör en lightstudio och en huvudstudio.

    Jag har två MPC. Den ena står på bottenvåningen med 1210:ornat. Den andra står på övervåningen ihop med alla synthar.
    Två helt olika sätt att göra musik på. Ibland är jag bara sugen på att sampla vinyl och göra beats, en annan dag vill jag skruva på synthar och göra mer technogrejor. Känns som att det blir mer inspirerande.

  12. #12
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Själv så tänkte jag ta en paus och hålla på med radistyrd hellikopter. Kollat lite på sånt på nätet i veckan...måste man ha musik som intresse?

  13. #13
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter snart 30 år med synthar, var köpet av en gitarr som gav mej ny inspiration. plötsligt blev fokus på låten och inte på arrangemang och spaciga ljud. ta annars ett kortare eller längre uppbrott. jag har ibland haft år utan kreativt skapande, arbete och småbarn tog allt min energi.
    Samma resa här, och gör nu även helelektronisk musik igen

  14. #14
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad skulle jag vilja? Jag skulle vilja vara mer intresserad av mixning, effekter och mjukvara. Mycket ny musik i de genrer jag gillar låter så satans bra, liksom luftigt och med bra tryck. Den låter liksom klart och tydligt medan mitt mest låter platt och grått. Jag är sugen på att uppgradera min studio till 16 - 24 kanaler rakt in i datorn. Gör jag den investeringen så kommer jag fortfarande inte komma ur fläcken. Enda skillnaden skulle vara att jag sitter med ännu mera utrustning som jag inte har lust att lära mig.
    Två olika reaktioner på den här paragrafen från min lilla amatörhörna (du är säkert mycket mer erfaren av allt möjligt än vad jag är):

    1) Varför lära sig något som man inte är intresserad av att hålla på med?

    2) Du vill lära dig något som du inte kan, men det är jobbigt/tråkigt. Tough luck! Ibland är saker och ting jobbiga. Då drar man på sig blåstället och plågar sig igenom skiten tills man kommer ut på andra sidan och helt plötsligt kan.

    <3

  15. #15
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Två olika reaktioner på den här paragrafen från min lilla amatörhörna (du är säkert mycket mer erfaren av allt möjligt än vad jag är):

    1) Varför lära sig något som man inte är intresserad av att hålla på med?

    2) Du vill lära dig något som du inte kan, men det är jobbigt/tråkigt. Tough luck! Ibland är saker och ting jobbiga. Då drar man på sig blåstället och plågar sig igenom skiten tills man kommer ut på andra sidan och helt plötsligt kan.

    <3
    Det är jäkligt sant det du skriver. Men jag har inte samma driv och tålamod längre. Det är en fantastisk kick att luta sig tillbaka med en färdig låt som jag dessutom är nöjd med, men vägen dit känns längre och längre. Undras om det skulle vara bra för kreativiteten att skaffa en ny synt med nya fräscha ljud och bara den och två till och verkligen tvinga mig att bara jobba med dessa ting?

  16. #16
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Börja gör klassisk ebm alá DAF. Själv lyssnar jag inte på musik förutom den jag skapar. Är helt ointresserad av att lyssna numera.

    Min teori är iaf att gräva fram halvtonsbasar och leva rövare bakom micken och hamra oljefat med gummiklädda järnrör.

  17. #17
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Jag har gått över helt till samlande och DIY. Eller ja, gått över, det är väl egentligen det jag alltid ägnat mig åt.

    Och det finns helt klart en tjusning i det.

  18. #18
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av theVOID~~~
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag testar andra genres ··· och lyssnar på *ny* musik, det inspirerar mer än någon pryl, för mig.

    det har jag kört efter i några år också + [lyssnar inte speciellt taktiskt efter det glödheta senaste \\ helt vansinne på cykel framförallt på handy~pocket]- mina instrument ska gärna kunna användas på ett nytt - för mig - lite annorlunda sätt & kanske inte obekvämt men absolut inte slentrian~aktivt likformat resultat som e så lätt att falla för dock, trots att en kämpar ;]

  19. #19
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Vad antimon sa.

    Att göra musik är ett jobb, även om man har det som hobby. Vill man inte göra jobbet blir man heller inte nöjd med resultatet, eller blir sittandes med en massa halvfärdiga projekt som inte inspirerar.

    Så skit i att göra nåt nytt, lära dig nåt nytt eller köpa nåt nytt. Inget av det kommer att förändra ditt grundproblem; din lathet. Kavla upp ärmarna, gör den musik du trivs bäst med och sätt igång att jobba.

    Härda ut och var envis.
    Då får du resultat.
    Ibland.

  20. #20
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Jag kände som du. Länge, länge. Kände till slut att jag nog inte var speciellt intresserad längre utan bara trodde att jag var det. Eller att jag inte hade någonting bättre att vara intresserad av. Men plötsligt, mitt i familjebildning och medelålder kom suget, och hungern samt låtarna tillbaka till mig. Den här gången hade jag också någonting att säga till skillnad från förra försöket med "olycklig kärlek, hjärta-smärta"-banaliteter. Och låtarna kom också rinnande. Det är inte säkert att det händer dig bara för att det hände mig. Men musiken jag gör idag, den gillar jag! Även om jag önskar att den lät bättre och proffsigare (har samma önskan om ökad kunskap som du men tar inte heller på mig blåstället...) Har inga tips, bara en önskan om att du hittar rätt! :-)

  21. #21
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Jag får aldrig något gjort musikaliskt om jag inte måste. Jag tror det har att göra med läggning minst lika mycket som med att man har familj och jobb. Det enda jag fått gjort de sista åren är scenmusik jag gjort för projekt med en tydlig deadline, när premiären kommer kan det inte vara tyst.

    Frågan är väl vad du tycker är problemet. Jag tror efter vad du berättar att det kan vara att det hela inte har samma magi som när du var ung. Det är mycket som inte har det - jämför att åka till London en vecka nu med när man var 19. Om det är där skon klämmer skulle du kanske lägga allt i malpåse helt tills du känner för att plocka fram något igen. Börja med en annan hobby ett tag. Det är lätt att man istället köper en pryl till i jakten på den där magiska ursprungskänslan men det blir nog bara än mer urvattnat i längden.

  22. #22
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är jäkligt sant det du skriver. Men jag har inte samma driv och tålamod längre. Det är en fantastisk kick att luta sig tillbaka med en färdig låt som jag dessutom är nöjd med, men vägen dit känns längre och längre. Undras om det skulle vara bra för kreativiteten att skaffa en ny synt med nya fräscha ljud och bara den och två till och verkligen tvinga mig att bara jobba med dessa ting?
    Det ska sägas att det där med att verkligen göra jobbet även om det tar emot är något som jag själv är riktigt, riktigt dålig på. Jag sa det där lika mycket till mig själv som till dig. Och det är bara ett sätt att ta sig an problemet.

  23. #23
    deleted user
    Jag behöver något att alternera musikintresset med, bitvis blir jag musikaliskt utmattad o behöver flytta fokus. Varit tomt med alternativ hobby nu ett tag o det känns så imorgon startar jag upp ett saltvattenakvarium med tillhörande nörderier långt ifrån musiken, blir grymt bra motpoler att alternera mellan.

  24. #24
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men plötsligt, mitt i familjebildning och medelålder kom suget, och hungern samt låtarna tillbaka till mig.
    Jag tror det var för att du sålde din halvtrasiga Juno-60 till mig för en spottstyver som gav dig en nytändning

    Men ärligt talat pippin. Det skulle kunna varit jag som startade den här tråden. Lyssnar knappt på musik. Gör knappt musik.

    Just nu sitter jag mer med mina elektronikprojekt, men det är lite samma sak där. Det är jävligt många tråkiga moment man måste harva sig igenom även om det i det stor hela är roligt. Det är ju dessutom ännu roligare om man blir färdig med något.

    Behöver bara intala mig själv att det även gäller mig och musikskapandet :/

  25. #25
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Snabbtips: Lägg ner helt. Riv ut sladdarna och plocka in prylarna i garderoben.

    Då kommer det inte dröja länge förrän du är sugen igen

  26. #26
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror det var för att du sålde din halvtrasiga Juno-60 till mig för en spottstyver som gav dig en nytändning
    Jag tänkte faktiskt nämna det också. Sälj prylarna, få ångest. Gå igång!

  27. #27
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jo, men det är ju just det som är problemet - jag har inget driv att lära mig en massa nya saker. Jag sitter hemma med en rätt ansenlig (relativt sett) utrustning med avancerade samplers och ljudmoduler men har inte ens satt mig in i hälften av funktionerna på hälften av maskinerna. Jag har helt enkelt inte längre den där upptäckarglädjen jag hade när jag bara hade ett par syntar.

    Ibland funderar jag på om jag vill starta om från noll och skaffa en hyfsat ny och modern synt och bara använda den och kanske min JP-8000 och Nord Lead 3 och låta resten stå oanvänt tills jag känner att jag måste komplettera med något. Fast jag är rädd att jag lurar mig själv eftersom jag under åren insett att jag inte gör bättre musik med fler prylar.
    Nej, vi försöker igen:

    testa lite nya musikprogram - som erbjuder massor av sköna genvägar och lösningar

    Program som Reason och Ableton Live är långt mer avancerade än dina syntar men enklare att hantera & enklare att lära sig. Samplingshanteringen är tusen år framåt i tiden jämfört med hårdvarusamplers. Du kan skita totalt i hårdvarusyntar ett bra tag och bara lattja med en laptop på altanen och en gin & tonic i handen, ett par lurar på huvudet. Sköna genvägar. Nya lösningar på gamla problem. Strunta i MIDI och kör bara pang på, lek med loopar! Lek med effekter! Bägge dessa program kommer med färdiga ljud. Demoversioner finns att ladda ner och kostar ingenting, det är roligt. Testa.

  28. #28
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Det är redan sagt två, tre gånger, men jag instämmer: Lägg ner musikskapandet helt tills vidare. Och kanske lyssningen också. Man måste inte tvinga sig till det, utom om man har skrivit kontrakt på något förstås.

  29. #29
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Haft sådär i flera år nu och inte kommit ur det ännu. Precis som du så kan jag sätta mig ner och försöka med något så dör all inspiration. Kanske är det prestationsångest för att man har så mycket prylar liggandes outnyttjade och så orkar man inte, precis som du säger, sätta sig in i dem. Vet inte, rider den här vågen så får jag se vart jag hamnar.

  30. #30
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Skit i tekniken ett tag, börja skriv, om ditt liv och om vad du känner.
    Det kan finnas mycket annat än spacesynth i dig.
    Jag trodde att det bara fanns 80 tals synt i mig, tills för ca tio år sedan.
    Allt ni hört från mig är sedan 2003 och framåt.
    Innan dess spelade jag "New life" och "Oxygen" på min "synthsamling"

    Mycket kan hända, om man vågar!

  31. #31
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte faktiskt nämna det också. Sälj prylarna, få ångest. Gå igång!
    Japp en paus är nog bra eller så börjar du göra nån noisemusik ett tag så får hjärnan vila lite

  32. #32
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, vi försöker igen:

    testa lite nya musikprogram - som erbjuder massor av sköna genvägar och lösningar

    Program som Reason och Ableton Live är långt mer avancerade än dina syntar men enklare att hantera & enklare att lära sig. Samplingshanteringen är tusen år framåt i tiden jämfört med hårdvarusamplers. Du kan skita totalt i hårdvarusyntar ett bra tag och bara lattja med en laptop på altanen och en gin & tonic i handen, ett par lurar på huvudet. Sköna genvägar. Nya lösningar på gamla problem. Strunta i MIDI och kör bara pang på, lek med loopar! Lek med effekter! Bägge dessa program kommer med färdiga ljud. Demoversioner finns att ladda ner och kostar ingenting, det är roligt. Testa.
    Aha... du tänker så. Ja, det skulle kunna vara något. Skippa hårdvarutalibanismen och gå mjukt, klinka två minuter, komma en takt vidare och få upp alla inställningar och ljud med ett musklick. Låter lockande.

  33. #33
    JBuzz
    JBuzz är inte uppkopplad
    JBuzzs avatar
    Senior
    Försöker intala mig själv att livet går ut på att ha kul och må bra. I grunden tycker jag det är grymt kul att göra låtar men så ibland kommer hjärnspöken som prestationsångest och tankar om att man har för mycke prylar. Då gäller det att hitta tillbaka till grundtanken. Jag gör det för det är kul ju. Skitsamma om det kostar tid och stålar och ingen annan gillart.

    Stryk kläder! och lyssna på musik såklart. Brukar alltid få idéer om låtar, ljud eller ljudbilder då. Det är så boring så hjärnan måste liksom pyssla med något annat. Har man sedan en låtidé går det mycket fortare för mig att komma igång och även slutföra nåt.

    Eller välj ut en pryl eller mjukvara och lek bara med den ett tag. Tillslut får du säkert fram något göttigt och samtidigt har du fått en mer personlig relation till prylen så du gärna använder den igen.

    Samarbeta med någon och sätt upp ett gemensamt mål. En EBM EP? Men kom ihåg att ni gör det för att det är kul.

  34. #34
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Sälj av eller plocka undan de grejerna nu känner att du inte kan och känns överflödiga. Sätt dig med en eller två synthar och någon trummis eller sampler som du känner att du verkligen kan dvs ingen inlärningkurva du behöver tänka på. Se hur mycket du kan få ut ur en liten simpel setup. Sen tycker jag att du kan vara personen som skapar en ny genre genom att blanda spacesynth/italo/EBM. Skippa sången. Gör något nytt av de influenser du har och de genrer du kan och brinner för.

  35. #35
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha... du tänker så. Ja, det skulle kunna vara något. Skippa hårdvarutalibanismen och gå mjukt, klinka två minuter, komma en takt vidare och få upp alla inställningar och ljud med ett musklick. Låter lockande.
    Grymt. Det är riktigt roligt. Installera Asio4all som ljuddrivare bara om det (as if not ;-) är en pclaptop.

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Just det, sen har vi ju OP1. Vem i Jkpg kan dema en OP1 åt Mats?

  37. #37
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag har också trott att jag tröttnat tills alldeles nyligen. Grejer är att jag tänkt på musik väldigt mycket hela tiden. Haft planer och idéer. Men inte lust eller energi att genomföra.

    Sanningen är nog att jag är helt utarbetad och i något slags depression. Fick, professionellt, rådet att göra saker jag brukade tycka vara roligt, även om det tar ett emot lite. Så förra veckan satt jag några timmar, och tyckte det var riktigt trevligt. Blev t.o.m en låt postad här, och har en massa på gång. Kommer troligen inte bli något genomarbetat eller ambitiöst, utan punk i någon form, slarvigt och hafsigt inspelat, men just nu känns det viktigare att komma på banan igen. Sitta och peta med detaljer känns inte ett dugg lockande... Nu ser jag nästan fram emot det utlovade regnet i em, pallar inte när det är sol ute

    Så mitt råd är väl: Finns längtan efter musik kvar, gör det bara. Om inte, ta en paus eller lägg ner. Det är ju inget tvång på att man ska ha samma intresse livet ut.

    Sen kan jag hålla med pf i en sak, sättet du jobbar på med midi och hårdvara gör att det blir en högre tröskel att komma igång. Gör något på enklaste möjliga vis. Sen är jag inte alls övertygad om att det är rätt väg att lära sig helt ny mjukvara, det om något är ju en tröskel... Men försök hitta ett så direkt och spontant sätt som möjligt, där du kan få ett hyggligt resultat omgående. För mig har det varit trista programmerade trummor, gitarr & bas line-in till mjukvara. Klart det skulle låta bättre om jag mickade upp en stärkare, men som sagt, känns viktigare att det blir något...

  38. #38
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    +1 på Peter, se på helheten, ta en paus och börja sedan med något nytt.

  39. #39
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    om det är krångligt att göra något gör man det ju inte. streamlinea lite! håller med PF. särskilt om OP-1

  40. #40
    Snythen
    Snythen är inte uppkopplad
    Snythens avatar
    Senior
    Känner igen mig så sjukt mycket i det du går igenom Pippin. Har drösvis med syntar, och till skillnad från dig har kan ju inte ens fått EN ENDA egen låt färdig. På hur många år är det nu? Tjugofem? Känn på den!!!

    Förresten är du välkommen hit nästa måndag kväll! Då får vi ta och prata igenom det här över en redig tallrik grillmat; du, JBuzz, Andgalf och jag. Peace brother!

  41. #41
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Vem gör färdigt låter på hårdvara anyhow? Låtar gör man med mjukvara - sen dubbar man över med hårda prylar i realtid

  42. #42

    Veteran
    Är man syntsamlare/teknikfreak eller intresserad av att skriva musik? En fråga man måste ställa sig och förlika sig med svaret.
    Jag blev teknikfreak ett tag tills det dödade musikskapandet. Min bot på det var att tvinga mig skriva klart låtar, och se därefter var det roligare med musik än med teknik. Inget ger mig så mycket tillfredställelse som att göra något färdigt. Jag gillarmusik mer än teknik. Fast jag älskar att göra syntpatchar också.

  43. #43
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Håller med ang. att begränsa sig. Har du en iPad? Testa nån liten kul app, Ipolysix tex. Enkelt, direkt och kul. Låter helt ok.

  44. #44
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Jag hade en period när jag tröttnade. Packade undan synthparken och tog hem ett gratis-piano. I ett och ett halvtår spelade jag på pianot, och det som hände med det var att jag började leta nya klanger och harmonier istället för att bara rulla på i samma gamla spår.
    Så en höst dag kom jag på att jag hade en massa synthar i garderoben. Jag tog fram dom en i taget efter hur jag blev sugen. Vissa åkte tillbaka in i garderoben till fördel för en annan.
    Ska erkänna att det var förknippat med en hel del frustration att komma igång igen. Hantverket som tidigare suttit i ryggmärgen när jag plockade undan dom fanns inte där längre, plus att jag nu gjorde låtar där jag - för mig - utforskade nya domäner.

    Så mitt tips är att gör någon radikal förändring där du tvingas till någon ny vinkling.

    Pianot, som var ett välljudande Hellas, har jag slängt ut, det gick till en musikskola i Polen.

  45. #45
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...tog hem ett gratis-piano.
    Tänkte ju inte på ett fysiskt piano, nej… Åh dessa tidevarv

  46. #46
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    ett aber det där parakeet. jag mår sällan så kasst som när det låser sig för mig i studion. när man inte kommer vidare med grejerna, frustration deluxe. kickarna uteblir o självförtroendet går ner.. och det där drivet att lära sig nya grejer, fan känns som en riktigt lång uppförsbacke att bara börja med vid ett sådant tillfälle.. jag brukar försöka lära mig nytt när jag redan har inspiration o driv annars lurar jag bara mig själv genom att tro att den där nya synten/mjukvaran kommer lösa allt för mig!

    jag har märkt att för mig hjälper det att ha olika projekt igång, en balans mellan tungrodda o lekfulla grejer. när jag var igång med "jipset" som allra mest var jag tvungen att göra lite andra grejer vid sidan av, helt fri från spekulationer/genre/mål eller tvång att göra färdigt, bara lek liksom. annars hade jag gått under av självkritik o all press jag lade på mig själv.

    som det är nu så har jag ett par "riktiga" projekt, grejer som ska göras bra och göras klart. men så fort jag får tid över så börjar jag skruva på mina analogsyntar, helt förutsättningslöst. skapas något kul går jag vidare o kanske går igenom något samplingsbibliotek o ser vad som händer. vid dom få tillfälle jag gör klart dom här idéerna så låter dom ganska märkligt men jag lyssnar på dom med helt andra öron, faktiskt ofta med välbehag för jag minns hur skapandet av dom var som balsam för själen

    dessutom, har man möjlighet så kan det ju vara väldigt skönt att få göra något som inte innefattar hela biten (prod, mix, låtskriv mm). jag brukar t.ex mixa andras musik för att få ihop till bröd o det kan vara väldigt avslappnande, ingen press liksom. likaså så lägger jag lite syntar/beats till min förra chefs projekt, också jäkligt nice. bara att inspireras o göra lite prylar o sen skicka iväg till någon annan som får dra det tunga lasset

    ja, lycka till med musikens yin o yang.

  47. #47
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Snythen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känner igen mig så sjukt mycket i det du går igenom Pippin. Har drösvis med syntar, och till skillnad från dig har kan ju inte ens fått EN ENDA egen låt färdig. På hur många år är det nu? Tjugofem? Känn på den!!!

    Förresten är du välkommen hit nästa måndag kväll! Då får vi ta och prata igenom det här över en redig tallrik grillmat; du, JBuzz, Andgalf och jag. Peace brother!
    I'll be there

  48. #48
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag tröttnar på att göra musik en gång i veckan, känner att jag är sämst och att det är lika bra att jag säljer syntharna eller låser in dom i en tidskapsel och ger de som arvegods till ungarna....men så gör jag ändå en liten låt som får 500 (eller 87) spelningar på soundcloud och så känns det kul igen. Jag är mao musik-manodepressiv. Det är rätt jobbigt.
    Senast redigerat av dar303 den 2014-07-08 klockan 10:12.

  49. #49
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Ett annat tips: Gå med i eller bilda ett band. Skaffa samarbetspartners. Typ så.

  50. #50
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    En paus är annars ingen dum idé alls tycker jag! Det är ofta först ett tag efter då man tagit sig ifrån något man tycker om som man verkligen börjar sakna det. Och att verkligen sakna att få lira musik igen kan ge en rejäl kreativitetsboost.. främst då man under pausen förhoppningsvis fått till sig ny inspiration vare sig det är medvetet eller inte.

  51. #51
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag känner igen mig så mycket i denna tråden att det nästan är komiskt. Hade mina glansdagar på hela åttiotalet men tappade inspirationen totalt. Hade turen att kunna sälja allt, ner till minsta midikabel, till en kompis till en kompis och sedan var jag helt utan instrument i ett par år.

    Inspirationen kom tillbaka och jag köpte en EPS 16+. Gjorde några låtar helt på den, sen dog inspirationen igen.

    I början av detta seklet skaffade jag Reason och återfick viss inspiration igen, men sedan ebbade det ut.

    På senare tid har jag köpt Roland V-drums och det var iaf en kick för spelandet, men knappast för skapandet.

    Nytt stagepiano - samma sak, plinkar lite, men skapar inte.

    Ipad, med softsynthar, nix, funkar inte hur gärna jag än vill.

    Och nu för ett par veckor sedan - gitarr. :-)

    Men kanske inte någon HW funkar för mig eftersom jag levt under stress under en lång tid. Jag måste hitta tillbaks till ett lugn först tror jag. Och ärligt talat tror jag ibland att Internet kanske inte är så himla bra för kreativiteten, lätt man fastnar och inbillar sig saker som inte funkar irl.

    Ska ge gitarren en chans. Lär mig lite varje dag. Så enkelt att bara greppa den och försvinna en stund...

  52. #52
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Snart semester och då skall jag riva ned hela studion i syfte att koppla om allt lite snyggare. Får se om inspirationen återkommer då. Tills vidare är jag sugen på att testa Reason och se vad jag kan göra med det. Om jag nu pallar att sätta mig in i hur det funkar. Jag vill helst av allt skapa musik men tröttnar på allt tekniskt strul.

  53. #53
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tröttnade grymt för nåt år sen. Egentligen inte på att spela själv, men jag började tycka att all musik var tråkig. Jag har alltid jagat efter ny musik inom alla möjliga genrer, men till slut tyckte jag inte att jag hittade nåt som gav några nya kickar. Allt kändes bara trist och sömnigt.

    Lösningen var att börja lyssna på saker jag tycker illa om (men som jag ändå inbillar mig är gjorda med nån sorts "konstnärlig" eller "innerlig" ansats). Så vad tyckte jag allra sämst om? Prog. Alltså inte progg, Hoola Bandoola et al, utan "british progressive". Genesis, Yes, Gentle Giant osv. Så jag kastade mig in i britprogen med full kraft, lyssnade på bortåt hundra plattor, läste böcker och såg dokumentärer. Och även om jag fortfarande tycker rejält illa om en del, så har jag fått massa nya idéer och inspiration. Att jag numer får kämpa mot impulsen att ta på mig mantel och spela oändliga minimoog-solon får jag ta...

  54. #54
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snart semester och då skall jag riva ned hela studion i syfte att koppla om allt lite snyggare. Får se om inspirationen återkommer då. Tills vidare är jag sugen på att testa Reason och se vad jag kan göra med det. Om jag nu pallar att sätta mig in i hur det funkar. Jag vill helst av allt skapa musik men tröttnar på allt tekniskt strul.
    Ja! Strömlinjeforma, lättillgängligt skapande är alfa och omega tycker jag. Annars blir det inget gjort. Och lyssna på lite nya grejer vetja, kanske går att få lite inspiration?

    Och glöm inte att kollabba! Kolla om det finns nån där du är som är sugen att göra tracks. Det är sjukt kul att sitta tillsammans och jobba med musik, tycker jag.

  55. #55
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Kanske nämts men ladda ner och tryck in/testa lite nya patchar i syntarna och bara spela lite, helt osugen på det? Annars lyssna runt efter ny musik, lyssna på det som läggs upp här eller testa söka runt lite random på soundcloud.

    Känns det helt ointressant, ta en paus.
    Senast redigerat av HEK den 2014-07-14 klockan 17:08.

  56. #56
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Hur gick det sedan? Tja, som väntat. Ingen större skillnad. Jag har fått en låt klar och den har ni ju fått höra. Men... jag måste ju komma vidare. Jag är beredd att ge mjukvaran en chans. Jag har "hittat" ett gammalt Reason 5 som jag tänkte testa grundligt. Tyvärr är det sjukt oinspirerande att lära sig nya saker helt från grunden men jag har i alla fall lyckats få det att spela ljud från mitt MIDI-klaver utan någon påtaglig fördröjning. Jag har till och med lyckats göra 8 takter med bas, trummor och lead. Det är helt gudomligt skönt att stänga ned skiten och sedan fortsätta där man var genom ett dubbelklick. Sedan får jag erkänna att de där racken med syntar och effekter kunde var bredare. Jag har faktiskt en HEL skärm att utnyttja.

    Arbetssättet är lite annorlunda mot vad jag är van vid och det är frustrerande att veta vad jag vill göra men inte hur jag gör det, men det kommer väl att ge sig.

  57. #57
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Har du provat spela tillsammans med någon? Med akustiska instrument? Om det så bara är "Jag hade en gång en båt" så ger det spelglädje som du sedan kan ta med in i studion.

  58. #58
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Eller så har du bara en helt vanlig 50-årskris - det går över om några år skall du se

  59. #59
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du provat spela tillsammans med någon? Med akustiska instrument? Om det så bara är "Jag hade en gång en båt" så ger det spelglädje som du sedan kan ta med in i studion.
    +100

  60. #60
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Ninjagrejen var ju cool Bara kör på nu löser det sig nog av sig självt ska du se!

Liknande ämnen

  1. Min Juno-2 har tappat det.
    Av Being A Clone i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-22, 00:55
  2. Tappat bort installationsskivan
    Av ololi i forum Logic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 13:13
  3. Tappat bort adapter :(
    Av drdreas i forum Inspelning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-09-30, 22:51
  4. tappat hård diskutrymme
    Av Steve i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-09-27, 12:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •