Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 74 av 74

Ämne: Synthwave/Retrowave - Snart mainstream?

  1. #61
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Pippin och Synthwave sitting in a tree
    K I S S Korg K3

    - - - Uppdaterad - - -

    haha även att det blev "och"

  2. #62
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är det mest i bil- och spela-kort-på-internet-reklam man hör dubstep.

    För övrigt så är jag så trött på synthwave att jag kräks på den musikstilen och estetiken. Det finns några få jag gillar men det mesta låter precis likadant.
    Gamla skräckfilmer på VHS - check.
    Neonfärg och Miami - check.
    En Delorean - check.
    Ett kassettband - check.
    Kompressorpump i massor - check.
    Bas med EQ-inställning så att det låter kassettband - check.
    Långsamt och i princip inga melodier - check.

    Ja, ungefär så kan jag sammanfatta synthwave. Och det mesta är gjort i FL Studio av ungar som inte själva ens var födda på 80-talet. Man kan naturligtvis uppskatta 80-talet för det men det blir ändå lite... krystat. Det är som med alla dessa raggare som vill att det skall vara 50-tal. Nu är det bara det att jag inte kan relatera till 50-talet eftersom jag inte var född då, men jag var ung på 80-talet. Nåja, gillar man att leka 80-tal så skall man naturligtvis få göra det. Synd bara att musiken i de flesta fall är så trist. Bara för att man har FL Studio och en massa pluggar så innebär det inte att man gör intressant musik.
    Ganska identisk med den bild jag fick av genren när jag upptäckte den för ett par år sedan. Men jag är lite kluven: det finns guldkorn och ibland finfina melodier, men tyvärr styrs genren av trender som sedan i princip alla försöker efterapa och därmed låter det mesta så identiskt. Det andra problemet handlar nog, förutom det du är inne på att många av producenterna inte växt upp på åttiotalet, om att de helt enkelt saknar många musikaliska kunskaper. Detta antagande baserar jag på hur enformigt det ofta låter - 8 takter som är kopierade genom hela låten med ett filtersvep till och från som största musikaliska progression.
    Men, vissa får till en riktig retrokänsla och en härlig atmosfär trots att låten kan vara supersimpel, och det imponeras jag av. Förhoppningsvis får vi se några av de större aktörerna/stilbildarna som bryter normen och gör lite mer unik och mer musikalisk wave, som i sin tur kan inspirera andra. Hoppas.

  3. #63
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    va hände me hiphouse?

  4. #64
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara för att man har en studio och en massa synthar så innebär det inte att man gör intressant musik.
    True

  5. #65
    ngaes
    ngaes är inte uppkopplad
    ngaess avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är det mest i bil- och spela-kort-på-internet-reklam man hör dubstep.

    För övrigt så är jag så trött på synthwave att jag kräks på den musikstilen och estetiken. Det finns några få jag gillar men det mesta låter precis likadant.
    Gamla skräckfilmer på VHS - check.
    Neonfärg och Miami - check.
    En Delorean - check.
    Ett kassettband - check.
    Kompressorpump i massor - check.
    Bas med EQ-inställning så att det låter kassettband - check.
    Långsamt och i princip inga melodier - check.

    Ja, ungefär så kan jag sammanfatta synthwave. Och det mesta är gjort i FL Studio av ungar som inte själva ens var födda på 80-talet. Man kan naturligtvis uppskatta 80-talet för det men det blir ändå lite... krystat. Det är som med alla dessa raggare som vill att det skall vara 50-tal. Nu är det bara det att jag inte kan relatera till 50-talet eftersom jag inte var född då, men jag var ung på 80-talet. Nåja, gillar man att leka 80-tal så skall man naturligtvis få göra det. Synd bara att musiken i de flesta fall är så trist. Bara för att man har FL Studio och en massa pluggar så innebär det inte att man gör intressant musik.
    Lät lite bittert..

  6. #66
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lessen pippin, men dina Laserdancedoftande alster skulle många klassa som synthwave. Även om du skickligt skippar pumpat.
    Ahhhhhhhhhhhh!!!

  7. #67
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Bör man alltså hålla sig ifrån genres som kom till innan man föddes? Och vad är det som gör att den här FL-attityden fortfarande lever?

  8. #68
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ngaes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är jag dum i huvudet om jag säger - hoppas inte?
    Håller verkligen med, det är en mysig genre som spretar åt alla håll vilket är kul, det sista man vill höra är en överslätad kommersialisering av stilen.

  9. #69
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Nu får du ursäkta mig pippin, men du ligger faktiskt på min topplista ibland grymma synthwave-låt-skapare (* duckar *). Även om du kallar det för laser-dance (vilket det förstås är också) så glider det lätt in under samma överordnade kategori. Du gör det extremt bra dessutom.

    Kliv ur garderoben nu ;-)

  10. #70
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag lyssnar på en synthwave-lista när jag jobbar endast. Det säger lite om min relation till det. Schysst musik som snygg inramning/bakgrund som inte stör tanken. Men det får mig inte att aktivt lyssna eller vilja dansa. Både en hiss o diss. Bruksmusik liksom. Och då är jag också skyldig till ett alster eller två som hamnat på platta.

    http://https://open.spotify.com/trac...R3Cq3sLPB9xP8g


    https://youtu.be/Ia1g-lSTy-8
    Senast redigerat av M i Gbg den 2017-12-31 klockan 19:02.

  11. #71
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu får du ursäkta mig pippin, men du ligger faktiskt på min topplista ibland grymma synthwave-låt-skapare (* duckar *). Även om du kallar det för laser-dance (vilket det förstås är också) så glider det lätt in under samma överordnade kategori. Du gör det extremt bra dessutom.

    Kliv ur garderoben nu ;-)
    Okejrå

  12. #72
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ngaes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lät lite bittert..
    Ja, det är ju ett väletablerat uttryck att ta till när någon skriver något man själv inte håller med om. Då kallas man bitter.

  13. #73
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ganska identisk med den bild jag fick av genren när jag upptäckte den för ett par år sedan. Men jag är lite kluven: det finns guldkorn och ibland finfina melodier, men tyvärr styrs genren av trender som sedan i princip alla försöker efterapa och därmed låter det mesta så identiskt. Det andra problemet handlar nog, förutom det du är inne på att många av producenterna inte växt upp på åttiotalet, om att de helt enkelt saknar många musikaliska kunskaper. Detta antagande baserar jag på hur enformigt det ofta låter - 8 takter som är kopierade genom hela låten med ett filtersvep till och från som största musikaliska progression.
    Men, vissa får till en riktig retrokänsla och en härlig atmosfär trots att låten kan vara supersimpel, och det imponeras jag av. Förhoppningsvis får vi se några av de större aktörerna/stilbildarna som bryter normen och gör lite mer unik och mer musikalisk wave, som i sin tur kan inspirera andra. Hoppas.
    Självklart finns det undantag. Vissa av den hänger till och med på vårt finfina forum. Men rent generellt så är jag lite trött på synthwave. Lyssnar jag genom femtio låtar så fastnar jag kanske för en. Jag är med i en facebookgrupp för synthwave och då och då lyssnar jag på vad någon där har gjort. He he he... det påminner ofta lite om min egen musik när jag var nybörjare, fast med bättre ljud. Jag hade inte samma fantastiska möjligheter när jag började. Sedan finns det en del som är otroligt skickliga.

    Det som är slående är osäkerheten inför genren. ”Kan man göra si och så inom synthwave?”, ”Låter detta som synthwave?”, ”Jag skall minsann ha en TB-303:a i min synthwavelåt, galet eller hur?”. Eller så är det frågor om vilken plug man skall använda för att få det att låta som på en viss låt eller få fram ett visst ljud. Många verkar vilja ha det mesta klart och är inte intresserade av att krana egna ljud. Med tanke på att musiken skall illustrera 80-talet, synthens storhetstid, så är intresset för hur instrumentet fungerar väldigt lågt. Är det så inom andra genrer också eller är man mer intresserad av hantverket där? Jag kan bara inte komma på någon annan modern musikstil som bygger på att vara förknippad med en viss tidsekop. Det skulle vara raggarmusik i så fall.

    Några av mina favoriter inom genren är Dance with the dead.

  14. #74
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag minns hur exhalterad jag var för ett par år sedan när Kavinsky och liknande artister (varav många duktiga från 99an, Lost years, Mitch murder) dök upp likaså filmer som Turbo Kid och Kung Fury.
    Tänkte själv att nu ska jag själv rida på den vågen men gå steget längre och lägga till sång som så ofta saknades.
    Som vanligt fick jag inget gjort och allt eftersom tiden gick så tröttnade jag hemskt på genren då nästan allt lät likadant och väldigt monotont, spotifys "Discover weekly" la till så många retrowavelåtar så jag fick sluta använda den funktionen och drömde mig tillbaka till riktig 80-talsmusik istället.

    Lyssnade nyss på Espens Roland D50 patchdemo nyss och där har vi den typ av musik som är mer trogen 80-tals soundet och som jag inte tröttnar lika snabbt på.

Liknande ämnen

  1. Trax RetroWave R-1
    Av bakelit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-06-01, 22:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •