Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ytmonterad Tempco-resistor, montering?

  1. #1
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior

    Ytmonterad Tempco-resistor, montering?

    Idag fick jag en liten (bokstavligen ) leverans av en del SMT komponenter från Farnell (via Micro-kit), matchade transistor-par (BCM847-BS PNP och BCM857-BS) samt några SMT thermistorer.

    Det här är alltså för VCO-byggen och liknande.
    Transistor-paren är riktigt pyttiga - SOT-363, men jag har lyckats göra adapter-kort (SOT-363 pads "innanför" DIP-6 pads) som faktiskt funkar att få dit dem på.
    Thermistoerna är 0805 storlek, vilket verkar relativt hanterbart.

    Jag funderar på hur man kan göra med monteringen av de här tempco-resistorerna (thermistor), ofta ser man ju varianter med "stora" komponenter där man limmar ihop transistorerna med tempco:n för att få bra termisk kontakt.

    Ska man försöka sig på att limma dem ovanpå transistorerna och sedan försöka löda fast anslutningstrådar, eller tror ni det räcker att montera dem några millimeter ifrån (funderar på att göra adapter med pads för både transistorerna och resistorerna så när som möjligt)?

    Edit: En idé vore kanske att montera dem bredvid varandra och sedan limma något termiskt ledande tvärs över båda komponenterna - helst då icke elektriskt ledande, men vad?
    Senast redigerat av matsen den 2014-06-11 klockan 02:01.

  2. #2
    Mjölnaren
    Mjölnaren är inte uppkopplad

    Senior
    Gjorde en liten skiss över hur jag skulle göra.

    Bifogad fil 52263

  3. #3
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Rotwang Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ninni Bergfors "Bergfotron" är väl byggd på det där viset.
    SMD-transistorpar och SMD-tempco på ett litet 8-pin DIL dotterkort.
    En blobba epoxilim över hela klabbet håller hela paketet termiskt synkroniserat.

    Termiskt ledande material är en naturlig tanke, men betänk att det inte är frågan om effekthalvledare där man vill ha en god och kontrollerad värmeöverföring/avledning. Det väsentliga här är att alla komponenterna ligger på samma temperatur. Epoxi funkar fint.
    Hmm ja, så får det bli, epoxi go!

    @Mjölnaren: Bra plan och fin skiss, dock så vet jag inte om det är realistiskt att lyckas klutta på 3 diskreta kluttar på transisor-kapseln..


    ps. Jag är rätt nöjd med att det går att få till matchade transor + temp-resistor för under 20 spänn (och utan att behöva hand-matcha förståss )
    Senast redigerat av matsen den 2014-06-11 klockan 20:28.

Liknande ämnen

  1. Lite hjälp med kunskap om ytmonterad kondensator.
    Av Oortone i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-28, 10:55
  2. montering banan på pcb
    Av Nils100 i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 16:08
  3. konverterare för montering av shockmount?
    Av Jätten i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-25, 15:30
  4. Bigsby montering på les paul
    Av toandfro i forum Stränginstrument
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-03-24, 21:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •