Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 92 av 92

Ämne: Mastring. Berätta för mig.

  1. #61
    rhizomatik
    rhizomatik är inte uppkopplad
    rhizomatiks avatar
    Senior
    Det här med bas i mono är inget absolut. Jag tror man kan komma undan med en hel del - beror på nivån ut, hur många spår det är osv. Försöker man sig på en 12" för DJ-bruk med ett spår på en sida och hög utnivå med massor av lågbas i stereo kan det bli problem. Det lär dock förhoppningsvis den som gör lacquer mastern fixa (genom att sänka nivån till skivan, eller göra monobas).
    Misstänker att de här Beatles inte hade så mycket bas under 80Hz?

  2. #62
    rhizomatik
    rhizomatik är inte uppkopplad
    rhizomatiks avatar
    Senior
    Tycker inte det är något hemlighetsmakeri.
    Om man frågar exakt vad mixning är lär också svaren bli väldigt skumma och spridda, på samma vis som det lätt blir med mastring.
    Vad avgränsar arrangemang och mixning? Var slutar mixning och börjar mastring?

    Volantiz sammanställning här ovanför kan väl tjäna som en väldigt bra och tydlig allmän beskrivning.

  3. #63
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rhizomatik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker inte det är något hemlighetsmakeri.
    Om man frågar exakt vad mixning är lär också svaren bli väldigt skumma och spridda, på samma vis som det lätt blir med mastring.
    Vad avgränsar arrangemang och mixning? Var slutar mixning och börjar mastring?

    Volantiz sammanställning här ovanför kan väl tjäna som en väldigt bra och tydlig allmän beskrivning.
    Ja visst. Som jag skrev så tycker jag att jag fått väldigt bra svar i tråden också

  4. #64

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av rhizomatik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här med bas i mono är inget absolut. Jag tror man kan komma undan med en hel del - beror på nivån ut, hur många spår det är osv. Försöker man sig på en 12" för DJ-bruk med ett spår på en sida och hög utnivå med massor av lågbas i stereo kan det bli problem. Det lär dock förhoppningsvis den som gör lacquer mastern fixa (genom att sänka nivån till skivan, eller göra monobas).
    Det är väl egentligen tre skäl till att köra basen i mono:

    1) det är problem att gravera det i vinyl – för stora stereoändringar kan få nålen att hoppa ur spåret (även om jag misstänker att det här är en sån grej som graververk i regel har inbyggt i signalkedjan), samt

    2) lågbas går ändå inte att uppfatta ordentligt i stereo av den mänskliga hörseln, så det är ingen större poäng att göra avancerade stereogrejer i basregistret. Annars skulle man inte komma undan med bara en subwoofer (och spelas musiken ändå upp i ett system med bara en subwoofer blir det ju automatiskt stereo av den orsaken).

    3) man riskerar att få konstiga fasutsläckningar om musiken spelas upp i mono; subwoofers är ofta(st?) i mono, som sagt.

    Misstänker att de här Beatles inte hade så mycket bas under 80Hz?
    Nej, vad jag förstått så kapade man bas ganska långt upp i frekvenserna åtminstone fram till 1960-talet någon gång, eftersom högtalarna ändå inte klarade att återge det. (Spectors "Wall of sound"-grej är ett exempel där man gjorde det medvetet, har jag för mig.)

  5. #65
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag tror att en stor del av hela "otydligheten" runt mastring är att de absolut viktigaste verktygen är lyssningen (rummet, högtalare/förstärkare/osv och örona), erfarenhet och en stor förståelse för hur ljud fungerar. Det är sådant som är svårt att beskriva på ett bra sätt i ett par korta inlägg. Mastring i grunden är skitenkelt, men samtidigt så är det skitsvårt (tills man kan det) att göra bra

  6. #66

    Redaktör
    Ja, en stor poäng med att låta andra mastra är att de förhoppningsvis har bättre lyssning och ordentligt akustikbehandlade rum, förutom aspekten med att komma in med fräscha öron.

    Det går ju att komma runt till viss del genom att referenslyssna i olika anläggningar, men kör man hemmamastring riskerar man att förstärka befintliga problem om man tex har problem med akustiken.

  7. #67
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rhizomatik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Misstänker att de här Beatles inte hade så mycket bas under 80Hz?
    Men fett lät det ändå. Bas handlar inte bara om suben tycker jag.

    https://youtu.be/RkOrWRJ9-G0
    Senast redigerat av KungKrille den 2014-05-08 klockan 15:03.

  8. #68
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Att man ens kan skära i basen utan problem (om basen inte är en ren sinuston) beror ju på att man hör in den rätta grundtonen utifrån de övertonerna som är kvar. Jag vet inte exakt när man upptäckte det, men Pierre Schaeffer gör en rätt stor poäng av det i sin Solfège des objets musicaux från mitten av 1960-talet. Orgelbyggare har ju också använt den principen och gjort fuskbas genom att använda en dubbel uppsättning pipor och stämma ena pipan en kvart under den andra.

    Det är förresten intressant hur man behandlar en sådan sak som fotstamp i akustiska inspelningar. En vän mastrade en gång en stråkkvartett och retuscherade nogsamt bort alla tramp i audiosculpt. I en annan inspelning med en folkmusiker och annan mastrare höjdes istället basen för att framhäva stampet.

  9. #69
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    En sak som händer i proffsmastring som knappt går att göra som lekman, är tydligheten och genomträngligheten i en mix som magiskt dyker upp.
    Fastän cd'n i bilen är nästan helt nedskruvad och fläkten är på max och man ligger i 150, så tränger vissa låtars hela arr igenom hur bra som helst ändå, utan att låta brickwallade när man hör dom i ordentlig lyssningsmiljö.

    Det tycker jag är magiskt. Vill lära mig hur det där går till - och svaret är säkert: Tokdyr mjuk/hårdvara, perfekt lyssning och rutinerad mastrare med >1000 spår i bagaget...

    Mastring för mig är som att jag skulle ge mig på att tillverka en gitarr från scratch. Det skulle säkert bli nåt som liknar, men de flesta skulle skratta åt mig - så det ger jag fan i!

  10. #70
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak som händer i proffsmastring som knappt går att göra som lekman, är tydligheten och genomträngligheten i en mix som magiskt dyker upp.
    Fastän cd'n i bilen är nästan helt nedskruvad och fläkten är på max och man ligger i 150, så tränger vissa låtars hela arr igenom hur bra som helst ändå, utan att låta brickwallade när man hör dom i ordentlig lyssningsmiljö.

    Det tycker jag är magiskt. Vill lära mig hur det där går till - och svaret är säkert: Tokdyr mjuk/hårdvara, perfekt lyssning och rutinerad mastrare med >1000 spår i bagaget...

    Mastring för mig är som att jag skulle ge mig på att tillverka en gitarr från scratch. Det skulle säkert bli nåt som liknar, men de flesta skulle skratta åt mig - så det ger jag fan i!
    +1
    Jo. Men för att det ska bli så pass bra krävs det också att mixen dom får att jobba med är (riktigt) bra.
    Moment 22...eller skit in, skit ut med ett finare ord

    Nu för tiden med stabil DAW kan man ju gödsla med effekter på spåren, använda massvis med subgrupper, side-chaina hej vilt mm och därmed jobba fram en så pass bra mix under arbetets gång att mixen nästa ÄR mastrad INNAN man ska mastra. När jag personligen är klar med en låt och ska mastra vill jag helst bara behöva använda maximizer/limiter (trycka upp volymen lite) och eventuellt minimal EQ. Fast då är jag "hobbymastrare".

  11. #71
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran

  12. #72
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak som händer i proffsmastring som knappt går att göra som lekman, är tydligheten och genomträngligheten i en mix som magiskt dyker upp.
    Fastän cd'n i bilen är nästan helt nedskruvad och fläkten är på max och man ligger i 150, så tränger vissa låtars hela arr igenom hur bra som helst ändå, utan att låta brickwallade när man hör dom i ordentlig lyssningsmiljö.

    Det tycker jag är magiskt. Vill lära mig hur det där går till - och svaret är säkert: Tokdyr mjuk/hårdvara, perfekt lyssning och rutinerad mastrare med >1000 spår i bagaget...

    Mastring för mig är som att jag skulle ge mig på att tillverka en gitarr från scratch. Det skulle säkert bli nåt som liknar, men de flesta skulle skratta åt mig - så det ger jag fan i!
    +1

    Jag skulle nog överlåta mixning .... och själva musikskaparbiten också

  13. #73
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Läste den här intervjun med Rashad Becker om mastering som jag fann väldigt intressant.

    http://roberthenke.com/interviews/mastering.html

  14. #74
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    tack trashkaiser den svarade på en del av mina frågor om både mastering och rashad

  15. #75
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    "Well, you need to pump up the master a little bit more because the mp3 player don't give enough level on the headphones."

  16. #76
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Lite språkvård:

    mastring - substantiv
    mastra - verb
    mastrad - adjektiv (äv. adverb)

    Inget annat, jag har kollat med Språkrådet. Smyger man in anglosaxiska saker som t.ex. 'e' så blir orden oböjliga.
    Senast redigerat av Oortone den 2014-06-17 klockan 00:26.

  17. #77
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    tack Oortone!

  18. #78
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rhizomatik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man sedan mastrar själv, låt mixen ligga utan att lyssna på den i minst 2 veckor innan mastring.
    Om jag låter en mix ligga två veckor vill jag alltid mixa om när jag hör den igen...

    Nävars, bra tips. Även när det gäller mix är ett par dagars uppehåll helt otroligt nyttigt.

  19. #79
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag låter en mix ligga två veckor vill jag alltid mixa om när jag hör den igen...

    Nävars, bra tips. Även när det gäller mix är ett par dagars uppehåll helt otroligt nyttigt.
    Om jag låter en mix ligga ett par veckor så vill jag ofta göra om hela låten.

  20. #80
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag låter en mix ligga ett par veckor så vill jag ofta göra om hela låten.
    Om jag ska mixa vill jag ligga ner i ett par veckor.

  21. #81
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag ska mixa vill jag ligga ner i ett par veckor.
    När jag har mixat får jag ligga (några veckor).
    Senast redigerat av Oortone den 2014-06-17 klockan 11:18.

  22. #82
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Om jag ska ligga vill jag mixa ett par veckor.

  23. #83
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Det gäller att ligga på maxnivån.

  24. #84
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Någon som vill göra en mix mot ett ligg?

  25. #85
    klonqs avatar
    Veteran
    jag

  26. #86
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rhizomatik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    M/S EQ eller kompressor för att göra allt under (eller över) en viss frekvens till mer eller mindre mono
    Har man ingen M/S-plugin så kan man göra detta på annat sätt med lite listighet.

    Såhär gjorde jag i premaster (*) på ett spår med problematisk stereobas i Logic:
    1. Lade låten på ett separat spår.
    2. Plockade bort senden till huvudmix och skickade till en subgrupp.
    3. Plockade upp denna subgrupp på två separata auxar (kalla dem A & B).
    4. Lade högpassfilter på aux A.
    5. Lade lågpassfilter på aux B.
    6. Lade ut brus så jag kunde finjustera delningsfrekvenserna/branthet (så rak frekvensgång bibehålls).
    7. Drog ihop stereobredden på baskanalen (aux B).

    Allt detta kan göras i Logic (och säkert majoriteten av DAW) utan några externa plugins.
    Det ser krångligare ut i text än vad det är.
    Det krävs sampleexakt alignment/plugin delay-kompensation eller vad det kan kallas i just din DAW.

    (*) Ljudmässigt kan man mastra allt i Logic men för att kunna sätta koder och liknande behövs annan mjukvara. Jag använder DSP-quattro.
    Senast redigerat av Oortone den 2014-06-17 klockan 13:05.

  27. #87
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Oortone: jag mins säkert skevet, men fins det inte ett fält över timeline på logic, där du kan sätta markers för koderna?

    problemer: ring mig på 07 sex, sex sex sex, sex sex sex sex

  28. #88
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Det som han snackar om i artikeln ovan. Att ta ett spår med det som R/L delar och ett spår med skillnaden.

    Hur gör man det rent praktiskt?

  29. #89

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som han snackar om i artikeln ovan. Att ta ett spår med det som R/L delar och ett spår med skillnaden.

    Hur gör man det rent praktiskt?
    Enklast är att använda en plugg av något slag, men det går att patcha ihop manuellt via fasvändning så att du har en kanal med L+R och en med L-R. Jag hittar inget bra diagram, men tex här finns en något krånglig guide för hur man gör i Reason (men det bör att gå att göra det direkt i nya mixern i nyare versioner i Reason).

  30. #90
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enklast är att använda en plugg av något slag, men det går att patcha ihop manuellt via fasvändning så att du har en kanal med L+R och en med L-R. Jag hittar inget bra diagram, men tex här finns en något krånglig guide för hur man gör i Reason (men det bör att gå att göra det direkt i nya mixern i nyare versioner i Reason).
    Grymt! Tack! Det ska jag kolla närmare på... så fort jag fått ordning på datorn igen

  31. #91
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Abletons EQ8 går t ex att köra M/S-läge. Ganska fiffigt!

  32. #92
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oortone: jag mins säkert skevet, men fins det inte ett fält över timeline på logic, där du kan sätta markers för koderna?
    Det här var ett tag sedan och jag har slutat uppdatera så det kan mycket väl stämma numera. Inget jag vet.

    Jag ville bara pusha för att man kan rätta till både det ena och det andra utan att det behövs en massa plugins.

    När det gäller M/S i en DAW så krävs i princip två funktioner för att göra det utan plugin.
    1. Fasvända en kanal på en stereokanal.
    2. Monokoppla (panorera ihop) en stereokanal.

    Med detta kan man sedan göra på följande vis för att dela upp stereosignalen i M/S:

    Skicka stereosignalen till två stereosubgrupper.
    Sub1: Monokoppla och detta blir M-kanalen.
    Sub2: Fasvänd-Monokoppla-Fasvänd och detta blir S-kanalen.
    Stereobredden justeras nu med Sub2.
    Man skall fasvända samma kanal båda gångerna. Det kvittar vilken.

    Såhär gör man i Logic (9).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2014-06-17 kl. 12.57.19.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	66,7 KB 
Id:	52371
    (Stereosignal kommer på Bus51, Bus64 är min stereomix)

    Det krävs sampleexakt alignment/plugin delay kompensation eller vad det kan kallas i din DAW.
    Senast redigerat av Oortone den 2014-06-17 klockan 13:05.

Liknande ämnen

  1. Berätta vad ni hör!
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 07:00
  2. Jomox - berätta om dem
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-14, 01:39
  3. Drönar synthar. Berätta om dem!
    Av Ashaz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 10:44
  4. Kan nån berätta lite om Roland SP-555
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-02-09, 23:01
  5. Kan nån berätta om Electribe?
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-05-10, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •