Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: reason 7 och midi in...LÖST!

  1. #1
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran

    reason 7 och midi in...LÖST!

    OBS! Jag hittade lösning, efter tips från drloop och på nätforum. Se längre ner i tråden.
    hej på er, jag har mest lekt med trummor och nån midisynt in i sedan jag uppgraderade en äldre reasonversion. men när jag nu skulle sätta upp 3-4 syntar och använda olika midi in samtidigt sprack planen. Reason kan tydligen inte separera midi-inportar från varandra! jag har nu läst om problemet på olika forum. jag gillar verkligen Reason 7 på många sätt, men programmet är inte användbart för flera midiklaviaturer samtidigt tyvärr. jo, jag känner till midiOX+ loopBE30 som nödlösning med virtuella externa midiportar men det känns som en bökig nödlösning. jag har stått ut med att ingen midi step recorder finns, men nu återgår jag till Ableton Live så länge för syntinspelningar och arr. jag hoppas att Propellerheads fixar midi-delen bättre i framtiden, för då kommer jag tillbaka igen . Reasons fina mixer och effekter får jag använda till slutmixar istället.
    Senast redigerat av jocks1 den 2014-04-21 klockan 15:08.

  2. #2

    Veteran
    Jag kör med fyra olika MIDI-Controllers och MIDI-ingångar till Reason.

    I master sektionen finns en modul som heter Advanced Midi Device, där kan du koppla olika MIDI bussar till en eller flera devicer i Reason.
    Vilka inputenheter som skall vara på de olika bussarna bestämmer du under preferences och lite ologiskt under fliken Sync.

    Sedan finns en bra funktion där du enkelt kan låsa en Controller till en device. Högerklicka på en synt och välj tex Lock "Nano Key" to This Device. Jag har nano key och nano pad som jag brukar låsa till olka enheter.

    Eller välj i options menyn Surface locking och ställ in där.

    Enkelt att sätta upp flera inputs till olika källor i Reason.
    Senast redigerat av drloop den 2014-04-21 klockan 11:28.

  3. #3
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    hm...jag låste flera olika syntar till deras egna eller microlite midi interface. men när jag aktiverar flera midispår med olika midiinterface samtidigt, sänder dom mididata till varandras spår, trots olika midikanaler och låsning

  4. #4

    Veteran
    Märkligt, för mig funkar det alldeles utmärkt.
    Jag spelar in med nano Key, nano Pad och mitt Axiom 61 med olika syntar låsta till en viss kontroller och jag kan spela in med dessa utan att det blandas någon midisignal från övriga spår.
    Beskriv vad du har för prylar och hur du sätter upp det så kanske vi kan lösa detta.

  5. #5
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    PROBLEMET ÄR LÖST NU!
    ALLA midi-ingångar som ska ta emot från synt/controller måste vara låste till resp. spår. jag hade låst alla utom en, och den hoppade till senaste valda midispår, och skickade data dit också samtidigt som den låsta kontrollern

  6. #6

    Veteran
    Den controller som är master controller går inte att låsa, så den sätter man helt enkelt på det spår man vill att den skall spela in.
    Kul att det löste sig!

  7. #7
    Patric
    Patric är inte uppkopplad

    Senior
    Har liknande problem men jag har en enhet, Korg Sq-1, som sänder på två kanaler samtidigt. Hur får jag detta till två separata spår i Reason?
    För som det är nu så får jag en duofonisk sequencer antingen jag vill eller inte, och t.ex. min gamla Basstation Rack låter väldigt mysko med dubbeltriggar och liknande...

Liknande ämnen

  1. Kan jag spela in midi i Reason 6?
    Av M i Gbg i forum Reason Studios
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-02-08, 08:50
  2. Stöder Reason MIDI-Out?
    Av Tobias Bergius i forum Reason Studios
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-10-01, 19:59
  3. Reason 7! (med MIDI)
    Av jgb i forum Nyheter
    Svar: 205
    Senaste inlägg: 2013-06-16, 19:35
  4. Reason, midi, uppspelning ...
    Av heffamannen i forum Reason Studios
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-12-22, 09:09
  5. Reason, midi och mac
    Av en David i forum Reason Studios
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-05-03, 21:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •