Sidan 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 357

Ämne: Automatisk komposition

  1. #1
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran

    Automatisk komposition

    Det här är ett återkommande ämne som har diskuterats apropå automatisk DJs bland annat. Nu finns en artikel jag har skrivit på nätet, samt ett litet manifest för självgenererande patcher på modularsyntar.

    Jag ändrar själv uppfattning om de här sakerna lite då och då. Kritik och synpunkter, musikexempel och andra underhållande avspårningar är välkomna.
    Senast redigerat av oberdada den 2023-05-11 klockan 12:46. Anledning: ny fungerande länk

  2. #2
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Väldigt intressant, även Raymond Scott hade lite idéer om automatisk komposition med sin Electronium.

  3. #3
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Du tappade mig vid mitten, det blev för mycket fakta och diagram för lilla profan-jag....
    Men känslan jag får när jag läser din dissertation är att evighetsmaskinen kommer uppfinnas av en musiker. <3

    Din inledning reagerade jag starkt på:
    A crucial aspect of creativity is to let go of the conscious control one has over the creative process

    jag håller verkligen med, (även om jag inte sysslar med automatisk komposition mer än att jag skapa loopar som drivs av maskiner.... "semi-autonomous" ). Min metodik för detta går ut på en övertygelse: Oavsätt hur många personer som är inblandade i musiken som skapas här och nu, måste man räkna en extra medlem: musiken själv.

    Om musiken får bli en lika viktig individ som alla musiker/maskiner iblandade i bandet/projektet, så försvinner den medvetna kontrollen över den kreativa processen, eftersom ingen kan sitta och förutse i själva musikens "tankar", riktningar och rörelser

    Om jag får ge ett skrivtips: formulera inledningen som en fråga, istället för en slutsats

    "Could it be that composition is no longer a matter of organizing sound, but to create processes that generate self-organized sound?"
    istället för:
    "Composition is no longer a matter of organizing sound, but to create processes that generate self-organized sound."

    Annars vänder du alla argumentatörer med en annan ide emot dig, innan du kommit till antihesen
    Senast redigerat av reSet den 2014-04-07 klockan 19:30.

  4. #4
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    edit: ok.... skit i det där skrivtipset... <3 klassisk kommentar från någon som inte läst helheten
    förlåt....

  5. #5
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    mycket spännande ämne... Jag har länge funderat över att försöka konstruera ett expertsystem för att automatiskt generera list-ettor och underminera hela artistbranschen.

  6. #6
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Odd Bob: Gör det! Skulle verkligen behövas.

    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min metodik för detta går ut på en övertygelse: Oavsätt hur många personer som är inblandade i musiken som skapas här och nu, måste man räkna en extra medlem: musiken själv.
    Det är ju ett intressant synsätt. Jag tror det är flera som känner igen sig i det att när musiken börjar ta form så går processen mer av sig själv, som om musiken bara fanns där färdig att upptäckas.

    Om jag får ge ett skrivtips: formulera inledningen som en fråga, istället för en slutsats
    Kan man mycket väl göra, kanske blir så en annan gång. Men jag kan däremot inte rå för att den danska redaktionen har missat några kursiveringar och grekiska bokstäver.

  7. #7
    hooligansound
    hooligansound är inte uppkopplad
    hooligansounds avatar
    Senior
    Intressant! Du är disputerad på ämnet ser jag i referenserna

  8. #8
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ja, artikeln är ett försök att sammanfatta avhandlingen. Eller delar av den.

    Jag vet ju att det finns flera här som har lekt med sådana självgående apparater. Så kom igen, posta lite exempel. Det vore kul att samla dem här, tänkte jag. Eller om ni har exempel på vad andra har gjort så går det också bra. Jag har faktiskt inte översikt över allt som har gjorts!

  9. #9

    Redaktör
    Det finns ju en rejäl samling noodles på electro-music.com, men det antar jag att du är bekant med?

  10. #10
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Nej, den såg inte alls bekant ut. Tack för tipset.

  11. #11

    Redaktör
    Då har du något att se fram mot – "noodles" är deras term för självspelande patchar, och det finns en hel del mer allmänna (dvs icke-modulära) diskussioner om komposition där.

    Ircam har också en del forskning på verktyg i gränslandet mellan automatisk och datorstödd komposition. Tror det här är den mest relevanta sidan, men jag misstänker att det gömmer sig mer på annat håll.
    Senast redigerat av false messiah den 2014-04-09 klockan 16:19.

  12. #12
    tmcnvs
    tmcnvs är inte uppkopplad
    tmcnvss avatar
    Senior
    postar här också på oberdadas begäran!

    http://soundcloud.com/timecanvas/lifted-foot-for-joe-grant

  13. #13
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    tmcnvs: en liten beskrivning av patchen kunde vara intressant om du har lust. Även om jag i princip tycker att musiken ska kunna stå för sig själv, och det gör den ju verkligen.

    Om admins skulle misstycka i att jag uppmanar till krysspostningar så här så säg till. I annat fall får ni gärna posta fler exempel här!

    FM: jag trodde noodles var det samma som patch i största allmänhet? Ircam har ju gjort mycket för datorassisterad komposition, men deras inriktning skulle jag nog beskriva som närmare traditionell komposition där man tar fram materialskisser och gör många val i processen. Gränsdragningen mot mera fullständig automation är ju rätt godtycklig i och för sig.

  14. #14
    tmcnvs
    tmcnvs är inte uppkopplad
    tmcnvss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tmcnvs: en liten beskrivning av patchen kunde vara intressant om du har lust. Även om jag i princip tycker att musiken ska kunna stå för sig själv, och det gör den ju verkligen.
    Det kan jag absolut göra, men jag kommer vara bortrest ett tag utan tillgång till synthen. Men när jag kommer hem ska jag ta en titt på det och posta en beskrivning!

  15. #15

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FM: jag trodde noodles var det samma som patch i största allmänhet? Ircam har ju gjort mycket för datorassisterad komposition, men deras inriktning skulle jag nog beskriva som närmare traditionell komposition där man tar fram materialskisser och gör många val i processen. Gränsdragningen mot mera fullständig automation är ju rätt godtycklig i och för sig.
    Som jag förstått det handlar noodles specifikt om självspelande patchar (och då inte bara rena drönare eller liknande), men det är ett par år sen jag sist var inne aktivt på electro-music.com.

  16. #16
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Intressant! Ska läsa senare. Håller på en del med sånt här, tycker det är väldigt intressant.

  17. #17
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    ...men kan ju börja med att posta två automatiska skivor jag har gjort:





    Båda är gjorda i bitwiz och består alltså av matematiska uträkningar med mycket bitwise-operatorer, vars output spelas upp som ljud. Båda gav monofiler som jag har mixat, med lite "automatisk" mixning som följer volymen på olika sätt.

  18. #18
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Funkar bandcamp för er?

  19. #19
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Stöder för flash har tagits bort på min telefon så jag ser bara ett tomt fält där jag antar att din bandcamp-spelare ska ligga?

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Bara vitt för mig, även med flashblock av...

    - - - Updated - - -

    http://iso668.bandcamp.com/album/al-gabr

    http://iso668.bandcamp.com/album/ftrmbnt1


  21. #21
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Här är en NMG2-nudel från några år sen http://www.df.lth.se/~flash/aural/al...20excerpt).mp3

  22. #22
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Kul med så olikartade bidrag!

    En rolig sak med bytebeat är ju att det brukar räcka med relativt lite kod för att generera musiken. De här sakerna på omslaget till ftrmbnt1,
    : .`: .
    @# + :
    . +++@@'... :
    har de någon speciell relation till musiken?

  23. #23
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja! Finns bättre kodexempel till al gabr faktiskt, skrev inte ner vilka av alla iterationer som blev ftrmbnt1. Samma kodbas i båda egentligen faktiskt.

    Nä,@@., osv är ASCII-versionen av omslaget :-D funkar inte utan radbrott på rätt ställen men tyckte det var lite kul ändå :-)

  24. #24
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Huvudsaken är att det ser kryptiskt ut, så kan man läsa in vad man vill!

  25. #25
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Yes :-)

  26. #26
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Två självgenererande patcher på modularen.

    Och en liten tanke om notation för att dokumentera sin patch. Kanske det redan finns något effektivt sätt?

  27. #27
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    det borde gå att med en databas med alla paneler lagrade (tex moduler grid) fota av sin patch och med bildigenkänning och rattavvikelse definiera hur rattar och reglar står. Dessvärre är det ju lurigt att se hur kablar är kopplade...

    hmmm ännu ett intressant ämne med litet användningsområde... ?

    Men varför ens dokumentera?

  28. #28
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ja, varför dokumentera? Jag kanske bara är yrkesskadad av komponistutbildningen. Men jag har tänkt på att spela live med dansare och andra musiker så småningom. I den situationen behöver jag någonting mera förutsägbart än att bara koppla upp något på måfå.

    Modular grid är ju i och för sig bra. Men att koppla upp en patch utifrån en bild verkar lite krångligt, så jag föredrar nog skriva några rader text med lite pilar som visar vad som går in i vad.

  29. #29
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Flödesschema bara? För hand eller i datorn. Bara boxar med text.

    - - - Updated - - -

    Eller nordmodular då.

  30. #30
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ett flödesschema kan ju fungera fint för en mindre patch. När det blir mer omfattande tror jag det är bättre att skriva ner varje moment, varje patchkabel som ska dras så att det blir lättare att följa instruktionen steg för steg.

    Nu håller jag förresten på att förbereda en release på nytt album som just består av algoritmiska kompositioner. En försmak med kod för den som vill leka själv finns här:
    http://ristoid.net/prog.html

  31. #31
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, visst. Plocka ner den och skriva ner varje kabel. Sen alla (relevanta) rattar från vänster till höger, typ.

    Jag har länge varit sugen på att slumpmässigt/algoritmiskt generera patcher för analogmodular. Måste verkligen ta tag i att bygga case. Perfekt sommarprojekt egentligen.

  32. #32
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Slumpmässigt genererade patcher är en kul idé, av det slaget som man kommer på en sömnlös natt. Lite obekvämt eller oidiomatiskt arbetssätt, men kan nog hända att jag provar det någon gång.

  33. #33
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jo, men jag gillar obekvämt och oidiomatiskt

    mvh "spontanköper audiometer på 99an"

  34. #34
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Nu har jag läst artikeln. Kul slut! Och bra artikel och så, kanske inga nyheter för mig men alltid skönt att läsa saker man har en kanske lite rörig bild av formulerade systematiskt och så.

    Är den här (https://oberdada.bandcamp.com/) automatisk? Har bara lyssnat en kort stund, satt och skrattade (på ett bra sätt). Kul musik!

  35. #35
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Får residents-vibbar!

  36. #36
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Blockschema är kan ju funka.

    Alt. Ett tabellverk med consumers och providers.

  37. #37
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag läst artikeln. Kul slut! Och bra artikel och så, kanske inga nyheter för mig men alltid skönt att läsa saker man har en kanske lite rörig bild av formulerade systematiskt och så.

    Är den här (https://oberdada.bandcamp.com/) automatisk? Har bara lyssnat en kort stund, satt och skrattade (på ett bra sätt). Kul musik!
    Tack! Det där är ju helt normal popmusik, inga algoritmer alls. Nästan. Okej, kanske lite grann i någon av låtarna om man vet var man ska leta, men tror inte det hörs i alla fall.

    Jag var just igång med mastringen av nya albumet som är mera hårdbarkat algoritmiskt när laptopen kraschade. Typ obra flyt, men det finns backup på styckena så jag ger mig inte riktigt än.

  38. #38
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blockschema är kan ju funka.

    Alt. Ett tabellverk med consumers och providers.
    Det där förstod jag inte vad det syftar på.

  39. #39
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ok. "Helt normal" vet jag väl inte däremot :-)

    Trist. Nä, ge inte upp!

  40. #40
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Nu har jag startat en till soundcloud för sånt här. Skulle testa lite fm med partial-quantiser och hamnade i nåt sorts mode. Så jag har bara patchat G2 hela dagen. Hillsr verkligen att byta variation med midi (från patchen), har aldrig gjort det förut. Sen har jag mixat det lite.

    http://soundcloud.com/uralstring/140711_1855_u

  41. #41
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Fast jag måste erkänna att det är lite brus i den där. Hade en LFO-noise för att få lite random drift-offset så att rösterna åkte isär (kanske inte behövdes). Inget som ska påverka i övrigt. Men råkade använda den till att klocka s&h-en som byter variation. Borde ha kört något annat där för att vara true!

  42. #42
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där förstod jag inte vad det syftar på.
    Källor och destinationer. Samma sak.

  43. #43
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    "#lookmanohands": Bra tag där!

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast jag måste erkänna att det är lite brus i den där. Hade en LFO-noise för att få lite random drift-offset så att rösterna åkte isär (kanske inte behövdes). Inget som ska påverka i övrigt. Men råkade använda den till att klocka s&h-en som byter variation. Borde ha kört något annat där för att vara true!
    Full varudeklaration i alla fall. Låter ju rätt genomarbetat, fraseringen påminner om ljudspåret till något tidigt dataspel. Det är väl de studsande bollarna som drar iväg associationerna ditåt.

  44. #44
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Vad är grundprincipen för automatisk komposition.

    Hur tänker ni och vilka regler gäller?

  45. #45
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "#lookmanohands": Bra tag där!



    Full varudeklaration i alla fall. Låter ju rätt genomarbetat, fraseringen påminner om ljudspåret till något tidigt dataspel. Det är väl de studsande bollarna som drar iväg associationerna ditåt.
    Hehe, man gör vad man kan. Kul att det uppskattas (och uppfattas) :-)

    Jodå, det får man väl säga. Det är svep som pitch-kvantiseras enligt övertonsserien, och sen blir det triggar typ vatje gång den hoppar mellan övertoner (lite svårt att få till vid alla hastigheter. Tänkte inte på stids just då men visst låter det lite så. Sätskilt med bchla-plonk.

  46. #46
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är grundprincipen för automatisk komposition.

    Hur tänker ni och vilka regler gäller?
    Det är väl olika, men jag känner lite obehag/oro vid tanken på "plain" LFO eller brus för styrning. Vill att allt ska påverkas av det andra också. I nord modular blir det ofta ganska många korsmodulerande lfoer med lite "symmetriska" sample and holds, komparatorer osv som trixar efteråt. Ljud kan vara allt möjligt. Man får plocka fram lite triggers här&var också om man inte vill ha drone. Men har väl inga direkta regler annars.

    Har gjort en del "neural net*"-grejer med mest audioobjekt som styr varandra genom en matris. Tänkte piffa upp en sån som har legat orörd ett tag, i dagarna.

    Skulle vilja göra mer med (nästan) bara logik för styrning men det är fan skitsvårt att få något som inte "kraschar" - dör eller exploderar, eller fastnar i en loop. Måste kika mer på det!! Helt annorlunda tänk ju.

    * vet inte om det är en korrekt beskrivning vetenskapligt men de jag stöter på på nätet brukar kallas så)

  47. #47
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag funderar lite på att försöka ge mig in i detta på allvar och kände just att jag ville länna av regelverket.

    När jag tänker runt automatisk komposition hamnar mitt resonemang snabbt i att LFOer och brus (slump) inte kan vara inblandat. Dessvärre inser jag snabbt att då blir det lurigt. Specciellt med en G2.

    Jag tänker i stället att det autonoma utgår från ett antal fördefinierade funktioner, regler och övergångar. Målet är kompositioner som är autonoma och ej periodiska. Inledningsvis tänker jag lite i termer av fuzzy logic och energi-funktioner och fitness-funtioner eller RNNs.

  48. #48
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Varför måste det finnas regler!?

  49. #49
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Det måste inte finnas regler, men i det här fallet ser jag det som ett sätt att staka in ett område, som en beskrivning av ett tänkbart sätt att förhålla sig till komposition.

    Och precis som Oljud uttrycker det, känner jag också ett lätt obehag inför tanken på att blanda in LFOer eller slump/brus i ett sammanhang där man strävar efter att få allt att uppstå ur intet, nästan. Regler är enkla, konsten komplicerad. Jag har i praktiken inte haft lätt att följa dessa kriterier i mina kompositioner, men man kan ju göra det som en utmaning, för att utforska ett nytt territorium.

    Odd Bob: Kul att du funderar på att försöka dig på det. Det är väldigt roligt och frustrerande.

  50. #50
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Tänk analog dator kanske?

  51. #51
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Ok. Men jag tycker att mina favorit-LFO:er, dvs de slumpbaserade i G2:an borde få lov att vara med.

    Namn:  Nord Modular G2 EditorScreenSnapz001.png
Visningar: 682
Storlek:  9,0 KB

  52. #52
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Startlåga, hur tänker ni runt detta?
    En mekanism måste ju starta mha av något. Mina tankar just nu cirklar runt en initialimpuls (tex en tangentnedtryckning).

    Energitillförsel. Här tänker jag lite runt återkopplade delay funktioner, vars varaktighet hålls liv i genom triggning / impulser av varandra (HPF på audio, följt av komparator, tripper, "ved till elden").

    Utöver dessa mekanismer (motorn) hamnar teman, kvantiserare, osv

  53. #53
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ja, om man sätter upp ett system med återkopplade delay så måste man ju sparka igång det på något sätt. Om man har tillräckligt med förstärkning borde det räcka med det interna bruset ifall man kör analogt, annars kan man ju börja med en impuls. Men det blir lite överambitiöst att kontrollera begynnelsevillkoren i en analog modularsynt tror jag.

    Antimon: kör på med favorit-LFOerna så får vi höra!

  54. #54
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Hehe. Provade lite och det slutade med att frugan undra va fan jag höll på. Får kika mer på energi-funktionen. Jag tycker det är synd att man inte kan proba signalpunkter lätt. Det går ju iofs med g2 map AC men inte statisk DC.

    På tal om detta så håller jag på att se över instrumentering inför ett konstprojekt jag ska bygga ljud med och baserat på smidda instrument. Där tror jag vi ska försöka få till lite autonoma mekanismer. Fett DIY projekt iaf.

  55. #55
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Går ju att kolla DC genom hörlursuttaget. Men ja, jag saknar ett oscilloskop. Närmsta man kommer är SeqCtr.

  56. #56
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Vidare inom ämnet, jag har även funderingar på att använda bilder för att skapa energiflöden i kompositioner. Tänk en trajektoria från x1,y1 till x2,y2 , via xn,yn punkter. Det är likt slump men är en intressant ide.

    Bifogad fil 52929

  57. #57
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Stenhårt!

    Den idén påminner lite om att göra vågterrängsyntes med en bild som terräng (länk till en intressant avhandling). Det har gjorts med videobilder, så stillbilder skulle inte vara något problem.

  58. #58
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Det här är någon som försöker visa att man minsann kan göra annat än kraut och moogendans på 5U:

    https://soundcloud.com/zeitdehner/regarde-maman-sans-les-mains

    Inga händer, bara lite radio i bakgrunden.

  59. #59
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    På tal om radio, Addac har en FM modul till eurorack.

    Och den kan man ju ha som psuedoslumpgenerator.

  60. #60

Liknande ämnen

  1. DAW med fokus på komposition
    Av Bobbski i forum Övriga DAW
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 11:25
  2. Ny blogg om komposition
    Av dynamik i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 00:36
  3. Hjälp med komposition
    Av Pidda i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 19:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •