Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Reverb på mastern

  1. #1
    SEKVENS
    SEKVENS är inte uppkopplad

    Senior

    Reverb på mastern

    läste om någon som mastrade med reverb på mastern, kommer inte ihåg vem det var.
    Men det handlade om ett väldigt kort och svagt reverb, för att ge rumsklang, och jämna ut dynamiken lite.
    Detta handlade om typ akustisk gitarr och sång, inget mer. Är det en bra ide om man pratar elektronisk-musik?
    Eller fins risk för fasfel och sånt...
    Nån som har erfarenhet?

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Enda input jag har är att Izotope Ozone (mastringsplugen) har en reverb-kategori precis som du beskriver det ovan. Brukar använda den ytterst subtilt och tycker det funkar ganska väl för att gruppera ihop hela mixen med en gemensam klangfärg. Men jag brukar dock ofta gödsla rätt hårt med reverb förövrigt så beror sannolikt på vilken typ av musik du gör och vilket sound du föredrar. Kan vara vart att kika på. Finns säkert youtube-klipp på just den funktionen också.

  3. #3
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag kör ofta ett kort och mycket svagt reverb på mastern, tycker det funkar bra, för att bunta ihop det hela. Men man måste vara noga med inställningarna eftersom t.ex. bastrummor (syntetiska) gärna låter illa genom reverb. Är annars mycket försiktig med reverb, använder det oftast bara på sång eller mer som en ren effekt där det verkligen hörs, inte för att låtsas att det finns ett rum.

  4. #4

    Redaktör
    Bra idé? Tja, låter det bra så låter det bra.

    Jag har då och då använt reverb på mastern, men subtilt jag med. Det funkar bäst i mitt tycke med korta reverb, gärna inställt på tidiga reflektioner snarare än reverbsvansar. Den stora risken är väl att det blir grötigt, men det går ju att bota genom att minska mängden reverb (samt standardknep som att kapa basfrekvenser i reverbsvaret och/eller andra om de grötar till det).

  5. #5
    deleted user
    Jag har använt det periodvis. Hela mitt senaste soloalbum exempelvis. Samma reverb på alla albumspår men hög- och lågpassfilter justerade efter varje enskild låt, så även längden. Det gav ett "rum" till hela produktionen som jag ville få till.

    På nya grejerna med bandet jobbar vi inte med reverb på mastern.
    Senast redigerat av Skilling den 2014-03-20 klockan 13:10. Anledning: förtydligande

  6. #6

    Redaktör
    Jag har sett några enstaka exempel på impulser med samma rum upptaget från olika mickpositioner, så kan man tex lägga in olika reverb på olika kanaler för att spegla deras riktiga/virtuella position, för att få ett mer realistiskt intryck. Men jag tror det är vanligast mest i stora impulsbibliotek.

  7. #7
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har sett några enstaka exempel på impulser med samma rum upptaget från olika mickpositioner, så kan man tex lägga in olika reverb på olika kanaler för att spegla deras riktiga/virtuella position, för att få ett mer realistiskt intryck. Men jag tror det är vanligast mest i stora impulsbibliotek.
    Koolt!

  8. #8

    Redaktör
    Det var nog Altiverb jag tänkte på:

    Orchestral Stage Positioning Using Altiverb 6

  9. #9
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Har för mig att dom mastrade någon Scorpions-platta på 80-talet genom att köra den igenom två SPX-90.

  10. #10
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har för mig att dom mastrade någon Scorpions-platta på 80-talet genom att köra den igenom två SPX-90.
    Det låter fullt rimligt, pudelrock

Liknande ämnen

  1. Rörpreamp. Skicka mastern ut till...
    Av mv i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 18:24
  2. Splitta mastern i fyra register-band?
    Av Max i forum Ableton
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-10, 16:00
  3. Dra över mastern på tape?
    Av joresten i forum Mixning & mastring
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 10:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •