Sidan 1 av 17 1 2 3 4 5 11 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 1014

Ämne: Elektron Overbridge

  1. #1
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp

    Elektron Overbridge

    Kopierar information från www.elektronauts.com, så kan vi hålla alla diskussioner kring detta på ett enda ställe.



    We are very proud to reveal the forthcoming Overbridge implementation for Analog Four, Analog Keys, and Analog Rytm. This breakthrough technology completely erases the line between analog hardware and software plug-in instruments. For the first time in history, seamless DAW integration of analog synthesizers and drum machines is a reality.

    Full VST/AU control
    Thanks to Overbridge, the Analog range of Elektron machines can be deeply integrated with PC and Mac computers. The customized and machine specific software plugins, available in VST and AU formats, give direct parameter access over USB and allows efficient DAW based sound editing and sequencing. Overbridge merges the functionality of software plug-ins with the unmatched sound of analog hardware.

    Bi-directional USB audio streaming
    Overbridge makes multi tracking easy. Connect a USB cable and record multiple Elektron machine voices to separate DAW tracks in 24 bit quality. Or send audio from a DAW, process it with the analog circuitry of the Elektron machines and bring back the results to a new DAW track – all over a single USB cable and without timing issues. Overbridge even allows the Analog range of machines to be used as multi-channel USB sound cards.

    Total Recall
    Management of analog sounds and sequences has never been easier. Any adjustments made either directly on the Elektron hardware or via the software plug-in can be automatically recalled when loading a DAW project. Overbridge offers ultimate convenience when handling Elektron machine data.

    Overbridge will be a part of a free OS update expected to be released Q4 2014. The OS update will work on all Analog Four, Analog Keys, and Analog Rytm units in existence.

  2. #2
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Shit va grymt!

  3. #3
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Fattar jag det rätt att man ska få ut separata röster från A4:an bara över USB-kabeln!? Det vore ju fantastiskt..

  4. #4
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag är för.





    Imponerande att dom lyckats avhålla sig från att hinta om det här när A4'an släpptes, även om man kan tycka dom är tidigt ute nu (release Q4)

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Hemulen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar jag det rätt att man ska få ut separata röster från A4:an bara över USB-kabeln!? Det vore ju fantastiskt..
    Du har fattat rätt.

  6. #6
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är för.





    Imponerande att dom lyckats avhålla sig från att hinta om det här när A4'an släpptes, även om man kan tycka dom är tidigt ute nu (release Q4)
    Antagligen var de inte säkra på att de skulle få till det förrän nu.

  7. #7
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Det här är så jävla bra. Var unset tveksam till arytm men nu är jag helt game.

  8. #8
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Argh vad man får spara och spara.

  9. #9
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Det här kanske /mr kan svara på.
    Finns det någon som helst chans att Octan kan få det här med eller är den rökt?

  10. #10
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antagligen var de inte säkra på att de skulle få till det förrän nu.
    Det är många som aldrig stoppats av såna små detaljer!

  11. #11
    JFM
    JFM är uppkopplad nu
    JFMs avatar
    Senior

  12. #12
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här kanske /mr kan svara på.
    Finns det någon som helst chans att Octan kan få det här med eller är den rökt?
    Får svara själv.. Verkar inte fungera på octa enligt Jon.

  13. #13
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har fattat rätt.
    Grymt. Bästa nyheten på länge. Hur är det nu med ingångarna på A4:an, det finns väl två? Då borde man kunna köra t.ex. två röster från A4 (spår 1 och 2) in på separata spår i DAW via USB och sen ha två bussar ut från DAW som sendeffekter in på A4:ans analoga ingångar (t.ex. den ena med Delay och den andra reverb) som sedan kommer med USB tillbaka in i DAW som spår 3 och 4. Tänker jag galet!?

  14. #14
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JFM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fantastiskt!

  15. #15
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Ah, missade det där med free. *tillbaka till att spara till trumman*

  16. #16
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    mums

  17. #17
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    WOW.



    Snacka om att tumbla om ens värld..!!! (betyder inte tumbla nåt... ? kanske är dialekt jag plockat upp nånstans..)

    Så .... nu ... hmm...... Det här är ju hur häftigt som helst! Hoppas de släpper det till linux också .. just in case!

    Hur många kanaler kan AR skicka tror ni?...

    Är det ens möjligt att merga ihop flera usb audiointerface så man t ex skulle kunna använda två A4 samtidigt som ljudkort ...

    Hur som helst .. fan va bra Elektron!!!

  18. #18
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    För min egen del så är det här tyvärr i stort sett helt ointressant, jobbar inte med dator på det viset, men jag förstår att det tilltalar många.

  19. #19
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har fattat rätt.
    Men måste jag köra en VST för att få det? Elle rkan jag stoppa i USB kabeln och få separata spår in i reason?

  20. #20
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    breakoutbox?

  21. #21
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Det här betyder ju att jag antagligen måste ha en AR. Fan.

    Hoppas dom har någon plan för om man har flera, så man slipper göra aggregated device i macos, eller byta drivrutin i windows...

  22. #22
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    USB -> 8 ut + extra in

  23. #23
    Technosphere
    Technosphere är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Grym produkt låter det som.
    Senast redigerat av Technosphere den 2014-03-12 klockan 14:02.

  24. #24
    Out in the blue
    Out in the blue är inte uppkopplad
    Out in the blues avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Elektron ger långfingret till allt löst folk som dissat A4:n pga utgångarna. In your face! Haha!

  25. #25
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Out in the blue Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elektron ger långfingret till allt löst folk som dissat A4:n pga utgångarna. In your face! Haha!
    Jag tycker de gav mig långfingret när de levererade den utan separata outs från början. och ändå köpte jag den för fullpris. :P

    Nu vill jag veta om de ger mig långfingret för att jag kör reason också.

  26. #26
    Marv
    Marv är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Out in the blue Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elektron ger långfingret till allt löst folk som dissat A4:n pga utgångarna. In your face! Haha!
    Nej, bara för att man får separata ut via USB kvarstår väl begränsningen som sådan. Separata (analoga) ut vore i varje fall intressantare för min del, men man kan ju köpa en key istället....
    Senast redigerat av Marv den 2014-03-12 klockan 14:33.

  27. #27
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Seriöst .. hoppas på linuxdrivers ... coolt o köra med en raspberrypi eller UDOO ... ^_^ Inte för jag vet vilket problem det skulle lösa eller skapa

  28. #28
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Asså.. Att det är ointressant kan jag förstå till viss del för vissa. Jag tycker det är helt fantastiskt dock som ofta använder vsts som en start in the box och sen slipar ljuden med analog four eller annan hårdvarusynth. Att då kunna återkalla där man var tex är guld. Precis som när man gör ett projekt i ableton. Allt sparat på samma ställe. Det är en av anledningarna till att jag sitter med datorn och skriver låtar. Nu kan jag ev göra ljuden direkt och smidigt få sakerna gjorda.
    Helt klockren update.
    Med tanke på att A4 Akeys redan är galet feta så är det här bara bonus.
    Elektron är framtiden. Vissa andra tittar bakåt och snett.

  29. #29
    hooligansound
    hooligansound är inte uppkopplad
    hooligansounds avatar
    Senior
    Helt otroligt grymt men vill typ gråta när jag tänker på hur lång tid det är kvar till Q4.

  30. #30
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hooligansound Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt otroligt grymt men vill typ gråta när jag tänker på hur lång tid det är kvar till Q4.
    Hehe.. Jo tack.. Går ju inte att använda dom tills dess..

  31. #31
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Det där med recall.. Den recallar bara vilka patchar o patterns om jag förstod det rätt. Så ändrar du dem när du inte använder datorn så kommer inte datorn att ladda in det du hade då utan den som du ändrat. Går ju bra så länge man har separata projekt o sånt.. men värt att tänka på. Hoppas det gick att förstå .. jag blev oerhört trött i huvudet just nu!

  32. #32
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Alltså ja! JAAA! Mycket goda och fina nyheter, bra bra och den där trummisen ser ju intressant ut ändå...trevligt trevligt

  33. #33
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där med recall.. Den recallar bara vilka patchar o patterns om jag förstod det rätt. Så ändrar du dem när du inte använder datorn så kommer inte datorn att ladda in det du hade då utan den som du ändrat. Går ju bra så länge man har separata projekt o sånt.. men värt att tänka på. Hoppas det gick att förstå .. jag blev oerhört trött i huvudet just nu!
    What? Om du ändrar på den när datorn är frånkopplad är der rätt skälvklsrt stt sen inte uppdateras.
    Förhoppningsvis så har dom en update parameters mm.

  34. #34
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Det var det jag menade .. tror jag

    Att daw'en skulle spara alla parameters ... kanske som nån dumpning.

    Äh, bara jag som är seg i huvudet efter att ha blivit stekt av eftermiddagssolen ..

  35. #35
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var det jag menade .. tror jag

    Att daw'en skulle spara alla parameters ... kanske som nån dumpning.

    Äh, bara jag som är seg i huvudet efter att ha blivit stekt av eftermiddagssolen ..
    Tror nog att dom löser det.

  36. #36
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Hm.

    Jag gnällde ju rejält på avsaknaden av MIDI ut, är det dags att bli nöjd?

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Virus TI alltså.

  38. #38
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Om det blir hälften så bra som virus-integrationen är det grymt, och jag behöver inte köpa Analog Keys TI heller.

  39. #39
    Psyanid
    Psyanid är inte uppkopplad
    Psyanids avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Asså! Detta är så himla bra va! Jag blir så glad nu. Även om jag älskar att pilla analogt så är jag fast i DAWträsket vilket fall. Det börjar ljusna till i tunneln nu

  40. #40
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Grymt fett! Nu blir det en Rytm garanterat! smidigt som fan med usb, 8 in bara sådär boom!

    Borde man inte kunna köra in Octan i nån ingång bara o på så vis få Octan genom usbn?

  41. #41
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Om jag förstått det rätt kan man alltså om man har både A4 o Rytm får ut 4+8=12 kanaler via 1 usb? eller är det 1 usb per burk?

  42. #42
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Virus TI alltså.
    Nej.. Du har hamnat i fel tråd.
    Airatråden ska du vara i.
    Senast redigerat av Keiowas den 2014-03-13 klockan 07:56.

  43. #43
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    En grym grej är att först göra en sampling i datorn (lång eller kort) och sedan smidigt genom usb på den kanalen man vill ha den lägga den där. Så jobbar jag nu med octan ibland så det skulle vara smutt. Om det är mycket minne i rytm så kan det bli riktigt bananas med lite kreativa tankar.

  44. #44
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    En känner sig väl omhändertagen som elektronanvändare.

  45. #45
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag förstått det rätt kan man alltså om man har både A4 o Rytm får ut 4+8=12 kanaler via 1 usb? eller är det 1 usb per burk?
    Jag känner starkt tvivel på att man kan köra båda .. men OM .... då har de kommit långt för jag vet inga andra tillverkare som kan köra två interface samtidigt. Om jag förstått det rätt så går det att göra i logic och i PC går det att använda sig av Asio4all. Under linux tror jag att det borde vara rätt så enkelt

  46. #46
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag känner starkt tvivel på att man kan köra båda .. men OM .... då har de kommit långt för jag vet inga andra tillverkare som kan köra två interface samtidigt. Om jag förstått det rätt så går det att göra i logic och i PC går det att använda sig av Asio4all. Under linux tror jag att det borde vara rätt så enkelt
    Det är ju dock märkligt om dom går ut med att det ska gå att "överbrygga" med alla tre maskiner om det inte funkar att köra tre maskiner samtidigt. På bilden t.ex är det en dator, tre maskiner.

  47. #47
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det här är en av grejerna jag också funderar på, men väntar på mer detaljer.

  48. #48
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju dock märkligt om dom går ut med att det ska gå att "överbrygga" med alla tre maskiner om det inte funkar att köra tre maskiner samtidigt. På bilden t.ex är det en dator, tre maskiner.
    På macen kan man ju kombinera flera gränssnitt lätt genom att göra ett aggregate device. Finns det inte något liknande på windows?

  49. #49
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är en av grejerna jag också funderar på, men väntar på mer detaljer.
    Man ska inte vänta på info, bara sitta och spekulera på 99an..

  50. #50
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På macen kan man ju kombinera flera gränssnitt lätt genom att göra ett aggregate device. Finns det inte något liknande på windows?
    Går ju säkert. Men hade varit fint å slippa meck. Men kanske så blir en maskin ljudkort en annan bara audio från maskin. Nåja.. Det ger sig..

  51. #51
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På macen kan man ju kombinera flera gränssnitt lätt genom att göra ett aggregate device. Finns det inte något liknande på windows?
    Nej. Tror det går via asio4alle, men det är ju en omväg man gärna slipper.

  52. #52
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    I needs the details!

  53. #53
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemulen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då borde man kunna köra t.ex. två röster från A4 (spår 1 och 2) in på separata spår i DAW via USB och sen ha två bussar ut från DAW som sendeffekter in på A4:ans analoga ingångar (t.ex. den ena med Delay och den andra reverb) som sedan kommer med USB tillbaka in i DAW som spår 3 och 4. Tänker jag galet!?
    Man kan ju teoretiskt sett koppla runt det på en massa olika sätt men är det ingen annan som har funderat på hur och om man på något sätt kan komma åt effekterna i A4 (eller Key/Rytm) för sig att skicka send till från DAW. Det jag vill är att blöta ner A4:ans röster (efter att de fått egna spår i DAW) med A4:ans egna effekter men tillsammans med övriga spår man ev. har i projektet från andra ljudkällor!?

    Hm.. Det finns säkerligen något mycket smartare sätt att förklara vad jag menar men någon kanske förstår vad jag far efter?!
    Det borde väl ha att göra med hur signalkedjan för effekterna i A4 funkar..!?

  54. #54
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    I sonicstatevideon förklarar Cenk att det blir sex spår totalt.. En för varje track och stereomaster. Det är på den sistnämnda effekterna kommer in. Och det går att skicka ut ljud till den också så det ni säger borde funka.

  55. #55
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I sonicstatevideon förklarar Cenk att det blir sex spår totalt.. En för varje track och stereomaster. Det är på den sistnämnda effekterna kommer in. Och det går att skicka ut ljud till den också så det ni säger borde funka.
    Aha.. så effektreturerna kommer alltså ut på mastern då!? det skulle ju vara perfekt..

    Men för att kunna blöta ner andra ljud än A4:ans egna, tillsammans med A4:ans ljud, så antar jag att det ljudet får tas ut ur DAW in på en separat röst på A4. Att t.ex. spår 4 blir en dedikerad reverbkanal till vilken man kan skicka allt man vill ha reverb på och så ställer man full send på reverbet på det spåret..

  56. #56
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemulen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha.. så effektreturerna kommer alltså ut på mastern då!? det skulle ju vara perfekt..

    Men för att kunna blöta ner andra ljud än A4:ans egna, tillsammans med A4:ans ljud, så antar jag att det ljudet får tas ut ur DAW in på en separat röst på A4. Att t.ex. spår 4 blir en dedikerad reverbkanal till vilken man kan skicka allt man vill ha reverb på och så ställer man full send på reverbet på det spåret..
    Hmm jag gissar att du kommer kunna ta in det som man kan ta in ext in idag. Du kan ju lägga fx direkt på din ext in utan att gå via ett track under fx.

  57. #57
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    VST/AU alltså? Men RTAS/AAX då?

  58. #58
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    ännu ett gott exempel på elektrons sköna känsla för grejjerna !



    dock finns det inte som typ LV2 eller om det e DSSI som kanske gäller för att handskaka lite hårdvara etc på linux~kanten

    - men har inte nått så stort genomslag 2014, dels för att det finns på tok för många olika aktörer kring vad ett OS innebär på denna kanten
    - skulle vellan vara nåt debian\ubuntu stöd\derivat möjligen lixom
    - en enkel elektron PPA kring repositories kan vara meckigt då win\os x kan ta sin tid att bara få till det !
    - men när det finns tex ubuntuStöd så e det ju bara korka in USBn för att få igång det sedermera som handhake mellan hårdvara ←→ mjukvara i tex ardour !?
    Senast redigerat av ~~~ den 2014-03-13 klockan 12:08. Anledning: för en pigg PENTUM 4\AMD Turiuon med 512 ~ 1 GIG i RAM och seg HDD från IRAQ \ BUSH krigens tidsepok ;)

  59. #59
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JFM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men filma inte Cenk, filma vad Cenk gör...

  60. #60
    Varkyar
    Varkyar är uppkopplad nu
    Varkyars avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men filma inte Cenk, filma vad Cenk gör...
    Jag kan för övrigt inte alls läsa text på Elektrons hemsida utan att hela tiden höra Cenk läsa upp den.

Liknande ämnen

  1. Elektron mk3 - När? - Vad?
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-06-19, 20:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •