Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Limitering av slutmix - rullband

  1. #1
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran

    Limitering av slutmix - rullband

    En för mig helt teoretisk fråga då jag själv har noll koll.

    Jag leker med tanken att printa mina mixerbussar till 8 kanalers rullband. Tanken är att materialet ska vara färdigt från rullbandaren att summera ner till typ en hårddiskinspelares stereospår. Hur skulle då limitering gå till?

    Hur gjorde de gamla vinylpressarna? Var mastertapes alltid helt perfekta i nivåer och volymer så det bara var att koppla dem till gravyrmaskinerna eller sitter det en process mellan mastertape till "färdigt" material för pressning?

  2. #2
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    1991 spelade jag in ett album i Bulgarien. På 16kanalers 2tumsband (Telefunken) ner på snabbspolande kvartstape. Där lät det skitbra. Sen på vinylen försvann all bas (nästan). Så ngt måste gjorts mellan kvartstumsmastern o vinylen. Både vinylmastern o pressningen gjordes på statliga Balkantonskivtryckeriet. O ngt galet gjordes, så vi reklamerade o bad dem göra om. Blev lite bättre, men inte mycket

    Hjälper nog inte dig så mycket, men jag fick det ur mig iaf

  3. #3
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Intressant Valsolo. Flera av mina polare som back in the days pressade vinyler sa samma sak. Det som kom ut på skivan var inte som de lämnat mastertaperna. Finns säkert en god anledning (för stor dynamik-skillnad etc) men lite trist att man inte kan lita på slutresultatet.
    Jaja, min teoretiska fråga kvarstår.

    Var ju ett klart intressant bispår i dokumentären om Hansastudion i Berlin. De som höll till där idag gjorde ju bland annat realtidsgravyr från orkestrar (snacka om att man inte kan göra många omtagningar hehe). Så på något sätt måste ju signalerna limiteras - annars hade ju nålen sannolikt hoppat.

  4. #4
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Känns som två olika frågor väl? Om du drar 8 kanaler in på band och sen tillbaka på datorn så kör du genom nån mixer. Efter det (eller vid senare tillfälle) genom nån masteringprocess.

    Sen skulle steget komma från master till vinyl, och där kan de väl göra lättare anpassningar för att få in materialet på skivan - volym och bastryck kontra spårlängd är det väl som avgör. Eller så kan/kunde man välja att mastra rakt in i graveraren för att hoppa mastertape-steget.

    Vinyl kan väl bli distad vid graveringen också, vet inte riktigt när det uppkommer.

    Du borde alltså summera (eller mixa) och mastra ditt material efter rullband.

  5. #5
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Den teoretiska tanken är ju att helt slippa summera på datorn. Dvs att nivåer etc ska vara så korrekt mixade och summerade från bussarna på mixerbordet rakt in i rullbandaren. Så när du summerar de 8spåren ska dessa kunna printas på <MEDIUM> (sannolikt främst hårddiskinspelares stereospår men vore ju nice att vid behov kunna skicka direkt till gravör).

    Men du svarar väl delvis på frågan Beem, dvs att gravören sannolikt har sitt eget mellansteg mellan mastertapen och gravyrmaskinen som du som producent har dålig kontroll på. Dvs lite som en modern mastringsingenjör - han gör "some magic" med sina verktyg.

  6. #6
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dvs att nivåer etc ska vara så korrekt mixade och summerade från bussarna på mixerbordet rakt in i rullbandaren.
    Men sen summerar du de 8 kanalerna - i vad? Där i det steget (eller efteråt) behövs ju nån slags volymjustering, komp/limiter eller bara manuellt kolla att det peakar rätt. Eller hur?

  7. #7
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Ja, det mastras för vinyl, med roll-off och monosummering (om nödvändigt) av basfrekvenser. Även "omvänd RIAA-justering". Sånej, det blir aldrig riktigt som det lät hemma, men det ska låta så likt som möjligt. Jag försökte läsa på ordentligt när jag skickade mitt till presseriet.

    Edit: Görs det perfekt så ska det i teorin inte behövas, men då måste alla roll-off etc ske i studion. Lite svårare misstänker jag.

  8. #8
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Det jag menar är att du även kan spela in bussarna på band i en nivå som passar materialet på varje kanal, inte nödvändigtvis så att de stämmer överens sinsemellan - för du ska ändå mixa ihop de kanalerna sen och få den summan att ligga på en bra nivå.

  9. #9
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    True- mitt sargade minne får en bild av att det fanns en liten mixer specifikt till bandaren som sannolikt gått ur tiden

    Hur är det med lite mer seriösa - typ Otari 2" - har de en summerings-VU? Har svagt minne de jag sett iallfall har mätare för varje enskild kanal.

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...deja vu från de tidiga åren i början på 80-talet

    Den "normala" gången är ju att spela in så bra som möjligt på flerkanalaren, addera/skära vad man nu önskar i mixerbord inkl. effekter och "printa" till två spår så bra som man vill. I mastringen sker anpassning till mediet - inte minst för att undvika att det måste mekas med signalerna i samband med graveringen.

    Vill du komma åt bandkompressionen med att mixa ner till grupper/stems på rullband? Du kommer inte förbi en (summerings)mixer hur som helst så varför inte använda ditt fina bord?

  11. #11
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag kommer snart ledsna på det här retrovurmandet och gå tillbaka till min dator - men är lite kul med all dammig hårdvara
    Ja, men låter ju rätt rimligt. Smartare att summera slutsignalerna från bandaren ner till bordet igen och spela in de två kanalerna. Men då tror jag att även jag förstått full circle. Får testa; vilken dag som helst då jag orkat löda färdigt 96 punkters Bantam-patchbay... funkar inte så bra med stress-skadad hjärna Tack för all gudomlig kunskap på 99an!

    Och egentligen är omvägen via rullband enbart en modell för att slippa gå omvägen via datorn. Vore fan så skönt att kunna slippa den i alla steg i processen. Den datorlösa studion Hur är det MP, har du ens en dator i din studio?
    Senast redigerat av Frengus den 2018-02-12 klockan 00:02.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kommer snart ledsna på det här retrovurmandet och gå tillbaka till min dator - men är lite kul med all dammig hårdvara
    Ja, men låter ju rätt rimligt. Smartare att summera slutsignalerna från bandaren ner till bordet igen och spela in de två kanalerna. Men då tror jag att även jag förstått full circle. Får testa; vilken dag som helst då jag orkat löda färdigt 96 punkters Bantam-patchbay... funkar inte så bra med stress-skadad hjärna Tack för all gudomlig kunskap på 99an!
    Jsg har verkligen inte svaren, men bortsett från att jag "bandar" digitalt så gör jag så. Allt via mixern till 24-kanalaren och allt från 24-kanalaren via mixern till ett stereospår som går till ljudkortet. Lite brusigare - men mer "hands on" för mig.

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    En liten varning när det gäller bandkompression på multikanalare - de flesta kör någon slag brusredusering. De finare Dolby S, de enklare DBX eller Dolby C. Alla jobbar med "kompander", dvs komprimering till band, expansion från band. De trimmas in vid typ -20dBVU, för bästa linearitet. Om man bandar högt över noll VU så blir de här systemen rätt konfysa eftersom kompanderingen blir skev. Möjligen coolt på metal-trummor då det händer konstigheter med bl.a. transienter - å andra sidan, vem bryr sig om brusreducering när man spelar in metal

    En annan bieffekt av överstyrningen är att kanalseparationen försämras rätt rejält.

  14. #14

    Veteran
    Processen som jag ser det.
    Pryl/mick in i mixer, justera eventuellt med EQ/kompressor, sedan spelar man in på multispårsbandaren.
    Fortsätt tills du är nöjd, alt kanalerna tar slut.
    Mix, alla spår från multikanalstape mixas i mixern ut på en två spårsmaskin.
    Tvåspårsmix skickas till mastering.
    Mastertape ut på internet . Troligen via en dator...
    Alt mastertape skickas till skivpress och vinyl dyker upp i kartonger efter några veckor

  15. #15
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Harrison Mixbus kanske kan vara ett alternativ om man inte har en bandare till hands. Fick ett erbjudande här om dagen för version 4 för 19 usd och med tull moms eller vad det nu var så blev det lite över 200 spänn. Har haft det länge både till PC och Mac och jag gillar det.

Liknande ämnen

  1. Limitering på spår - en väldigt förbisedd faktor?
    Av joule i forum Mixning & mastring
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2017-03-10, 20:07
  2. Kompressor , i början eller bara i slutmix.
    Av klonq i forum Mixning & mastring
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 15:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •