Resultat 1 till 59 av 59

Ämne: Musik som inkomstkälla

  1. #1
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior

    Musik som inkomstkälla

    Tänkte man kunde samla info om olika inkomstkällor inom musik.

    Fick min första avräkning från RecordUnion som gäller augusti månad i år som berättade att jag sålt 4 exemplar av mitt album samt lite enstaka låtar, totalt sätt 31 låtar för 9 kr/st.

    Ersättningen är 0,84 USD vilket är 5,52kr enligt aktuell kurs. Med lite omräkning så kan man dra slutsatsen att man skulle behöva sälja ca 60.000 st. låtar/år för att få in 15.000kr efter skatt/mån.

    Under samma period hade jag också 359 spelningar på Spotify vilket gav 15,98 kr. Multiplicerar man vad en(1) spelning ger, med 7.200000 antal spelningar/år så skulle det också ge ungefär 15.000kr efter skatt/mån.

    Det ena utesluter ju inte det andra men man kanske inte kan leva på 15000kr efter skatt heller, det var bara ett riktmärke. Siffrorna är inte exakta och kursen förändras också med tiden men det är en fingervisning iaf.


    Så månadsvis för att tjäna 15.000kr efter skatt krävs nedan resultat eller valfri kombination.

    - 5000 låtar på iTunes
    - 600.000 spelningar på Spotify


    Obs, jag utgår från att man har eget företag och betalar egenavgifter och pension, det är också avdraget i min beräkning.
    Senast redigerat av From den 2013-12-02 klockan 18:20.

  2. #2
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    En riktig hit krävs m a o.

  3. #3
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Ja, det svåra är att sälja mycket hela tiden. Jag vet inte vad artister säljer på iTunes i Sverige idag, det skulle onekligen vara intressant att veta.

  4. #4
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Tror du får dubbla antal sålda skivor för att få 15000 efter skatt. För att få den försäljningen så krävs en del investeringar. Sen är väl typ 15000 ut minimilön i Sverige?

  5. #5
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Jag baserar beräkningen på vad jag precis har tjänat på försäljning via iTunes och Spotify, det är inga fiktiva siffror. Sen kan jag hålla med dig om att 15.000kr efter skatt är lite lite.

  6. #6

    Redaktör
    Villkoren är inte samma för alla – större artister och bolag får vad jag vet mer i ersättning eftersom de har förhandlat sig till bättre avtal.

    Spotify är ungefär som radio – har du inte en brottarhit på tung rotation tjänar man inte pengar att leva på. (Som exempel, enligt Spotify Charts var Eminem nummer 1 med 1,5 miljoner spelningar förra veckan i Sverige.)

    Att skaffa fans som betalar för album, spelningar och merchandise är nog den framkomligaste vägen, men det är ju inget nytt – det var ju få som kunde leva på skivförsäljning även när den var som störst för 10-15 år sen. Skillnaden idag är att det är betydligt lättare att lägga upp musik till försäljning själv, och med högre procent på priset (även om slutpriset är lägre).

    @mush: det finns ingen minimilön i Sverige, däremot i kollektivavtal. Vet inte hur ofta de följs för folk i sjukvården, restaurang, etc, dock.

  7. #7
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Villkoren är inte samma för alla – större artister och bolag får vad jag vet mer i ersättning eftersom de har förhandlat sig till bättre avtal.

    Spotify är ungefär som radio – har du inte en brottarhit på tung rotation tjänar man inte pengar att leva på. (Som exempel, enligt Spotify Charts var Eminem nummer 1 med 1,5 miljoner spelningar förra veckan i Sverige.)

    Att skaffa fans som betalar för album, spelningar och merchandise är nog den framkomligaste vägen, men det är ju inget nytt – det var ju få som kunde leva på skivförsäljning även när den var som störst för 10-15 år sen. Skillnaden idag är att det är betydligt lättare att lägga upp musik till försäljning själv, och med högre procent på priset (även om slutpriset är lägre).

    @mush: det finns ingen minimilön i Sverige, däremot i kollektivavtal. Vet inte hur ofta de följs för folk i sjukvården, restaurang, etc, dock.

    Ja precis. Avdrag som görs innan skatt är ju nästan 40% så kan man sälja musiken själv så är ju det förstås mycket bättre. (Alltså jag får 5,52kr för varje såld låt)

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    15 papp _efter_ skatt är inte så apigt för en slavande konstnär iofs. Men det är tungt att förlita sig på antar jag (som slipper).
    5,50 per låt nedladdad känns väldigt mycket mysigare än 4 öre per Spottspelning. Undrar när de sistnämnda ska höja premiumpriset?

  9. #9
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Angående minimilöner...
    Med A-kassa har man ut strax över 10000:- netto (jag var själv arbetslös i ca 2 år, tills för omkring ett år sedan, och klarade mig fint med den inkomsten). Blev erbjuden jobb i beryktade Jobb Malmö för ca 16000:- brutto (alltså lägre än A-kassan på 18500:- brutto), som antagligen är någon sorts minimilön som kommunen har satt så att de kan utnyttja arbetslösa så billigt som möjligt (de sade vid intervjun att "nej finns inte enligt reglerna för F-kassan och A-kassan", så det märktes att de bara ville ha in folk svinbilligt), men som väl är behövde jag inte acceptera det, trots att man inte får vägra. Det är väldigt sällan, men ibland är det bra med sjukdomar...

    On-topic...
    Om man som en liten och relativt okänd artist kan tjäna ihop mer än A-kassan enbart genom sin musik, skulle jag se det som en fullt godkänd inkomst - som dessutom har potential att växa efterhand som lyssnarna sprider det till sina vänner genom sina playlists etc. Då kan man ta något extrajobb på deltid om man känner att man vill få ihop lite extra - och både klara sig bra och ha mycket tid över till att skapa mer musik.

  10. #10
    Desecrated
    Desecrated är inte uppkopplad
    Desecrateds avatar
    Senior
    Jag lever på kring 11 efter skatt. Och frugan drar in kring 14 efterskatt.

  11. #11
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    15.000 var bara en siffra att relatera till antal sålda/spelade låtar.

    Jag skulle personligen klara mig på 10.000/mån om det ens var ett alternativ. Jag skulle bli tvungen att dra in på vissa saker självklart men skulle tycka att det var värt det, åtminstone ett tag iaf.

    Så, vad finns det mer?

  12. #12
    Desecrated
    Desecrated är inte uppkopplad
    Desecrateds avatar
    Senior
    Dom artister som jag jobbar med finansierar i princip deras verksamhet via merchandise. Jag tror fan dom säljer mer t-shirts än cd skivor. Tändare och halsband verkar också gå åt. Nyckelringar har jag haft riktigt bra ruljans på själv.

    Liveshower är nästan alltid en förlust på pengar. Om du inte är stor nog att kunna begära pay and play från andra artister som då finansierar din turne för att få dela dina publik (absolut ruttet system). Spela live för att ha något att filma och lägga upp på youtube.

    Royalties kan man nästan glömma. Det är vi låtskrivare som kan tjäna på det, artisterna tjänar väldigt lite (det mesta försvinner för att finansiera promotion och radio.) I många fall måste du sälja 100.00tals skivor för att få en vettig månadslön. Såna som Justin Biber tjänar mycket på royalties, Hardcore superstars gör det inte.

    Bästa sättet att tjäna pengar idag är reklam.
    TVreklam ger idag den i genomsnitt bästa lönen. På Radio-reklam kan man tjäna en hacka men det är inget att leva på en längre tid.
    Drömmen är att få med sin musik i nånting som bregott-reklamen som har gått nonstop sen 1998. Oftast går en reklam bara i några månader. Men killen som skrev och spelade in den låten äger nu ett skivbolag i sverige som är helt finansierat med royalties från bregott.

    Här redovisas några exempel på hur mycket en spelad minut i radio och tv ger i pengar, minutvärdena nedan gäller för utbetalningen i juni 2013:

    TV3: 54,64 kr/minut
    TV4: 365,00 kr/minut
    TV4 FILM: 7,34 kr/minut
    Kanal 5: 87,84 kr/minut
    TV6: 49,30 kr/minut
    Sjuan: 54,50 kr/minut
    Canal+: 74,49 kr/minut
    TV11: 17,57 kr/minut


    Radio

    P1: 120,50 kr/minut
    P2: 59,50 kr/minut
    P3: 84,50 kr/minut
    P4 riks: 98,25 kr/minut
    P4 lokal: 8,29 kr/minut

    RIX FM: 1,41 kr/minut
    Mix Megapol: 1,66 kr/minut

  13. #13
    Desecrated
    Desecrated är inte uppkopplad
    Desecrateds avatar
    Senior
    Föreläsningar kan vara ett bra sätt att dryga ut kassan. Edin managment ordnade åt idol-sassa en turne där hon föreläste på skolor och sedan framträdde på klubbar samma kväll.

    Magnus som gör alla video reviews åt crafton och ibanez här i sverige tjänar helt okej på det. Han ger också gitarrclinics och har spelat jävlat överallt. Det är ingenting man blir rik på MEN du får resa och träffa folk, samtidigt som du gör något du gillar.

    Killarna i scar symmetry löste det på detta sätt. Två av dom jobbade som musiklärare, två av dom hade studios. En hade en mindre hemmastudio där han mixade demos åt osignade band och en hade en lite större studio där han mixade andra band på samma bolag. Den femte medlemmen hade fru....
    Istället för att ta skivbudgeten och hyra in sig i en studio så byggde dom en egen studio med dom pengarna (väldigt lågbudget i början) Men det gick väldigt bra för han och jag tror han lever på musiken nu.

  14. #14
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Vilken bra info.

    Det positiva med att spela in musik och släppa det är att det bara är plus från den dagen det släpps på iTunes och liknande. Säljs kanske inte alltid i några större mängder men ändå.

    Se till att försöka ge ut den musik som är klar istället för att det bara ligger hemma i datorn.

  15. #15
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Teorin om tusen trogna fans då? Jag vet att länken varit uppe här förut men jag kan inte söka och länka just nu.

    Du behöver 1000 fans som är villiga att lägga 500 spänn var per år på din musik och merch för att du ska kunna leva ett bra liv på det.

  16. #16

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av SteffeE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Teorin om tusen trogna fans då? Jag vet att länken varit uppe här förut men jag kan inte söka och länka just nu.
    Kevin Kelly: 1,000 True Fans

    Sen ser förhållandena väldigt olika ut beroende på hur stor man är som artist: stora artister drar in rejäla pengar på turnerande – både priser och villighet att betala har ökat rejält de senaste 10-15 åren (det finns bra statistik, men jag hittar den inte just nu), men det gäller i första hand det största toppskiktet; att skumpa runt i en turnébuss är inget man någonsin tjänat några stora summor på.

    Lite samma sak med royalties och skivförsäljning: storbolag betalar en bråkdel till artisterna, men de kan å andra sidan få in musik i radio/film/tv/reklam, och då kan det ändå bli ganska rejäla summor till artister och låtskrivare. (Men återigen, då pratar vi om ett litet fåtal multinationella stjärnor.)

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    (OBS, rörigt inlägg följer)

    Intressant tråd. Vill slänga in följande lilla berättelse som jag fick mig till livs hemma hos Christian Falk häromåret:

    Han fick i uppdrag av SVT att skriva en hel dröse signaturer till olika program. Han levde gott på de inkomsterna tills en dag då de skrotade typ alla utom två och sedan dess har en till försvunnit. Om det är kulturnyheterna som fortfarande var/är hans eller hur det var, det minns jag inte, men... Inkomsterna gick väldigt snabbt från rejäla till ingenting. Och då är ju vederbörande inte precis okänd i branschen. Att jag träffade honom var att han kände sig tvingad att tunna ut skivsamlingen, delvis pga detta.

    För egen del har jag ett lönejobb och vettigt betalt. Jag trivs med det jag gör och lär fortsätta med det. Jag drömmer inte om att slå genom (längre ) men vill för den sakens skull inte ge bort musik och uppskattar ju såklart eventuella tillskott. Jag tycker musik har ett värde och att folk måste lära sig att betala för det.

    Meeeeeen, störst problem i branschen idag tycker jag är är Spotifys och Google Plays ersättningsnivåer. Vad lade folk på musik per månad innan internets genomslag? Jag tror att vi kanske snittade på två skivor i månaden (jag låg betydligt högre). Det skulle isf inebära 300-400 i månaden. Idag betalar en del för Spotify Premium (som i mångt och mycket ersatt radio och köpta skivor). Om de skulle betala för det som de betalar för bredbandet eller "sparade" skivor hade Spotify kunnat höja ersättningarna med motsvarande.

    4,4 öre per låt kontra 10-15 öre är en jäkla skillnad! Jämför man med iTunes och Amazon m fl så är en femma i fickan per nedladdad låt väldigt rimligt. Riktigt bra skulle många säga! För egen del vore det ju kul om man inte gick back på sin publicering.

  18. #18
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    var hade vi dendär gräsrots diy promotion tården nu igen...

    Vilka ställen SKA man ha upp sin musik på för försäljning? itunes är väl givet en vad mer? juno? ...what else?

  19. #19
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    var hade vi dendär gräsrots diy promotion tården nu igen...

    Vilka ställen SKA man ha upp sin musik på för försäljning? itunes är väl givet en vad mer? juno? ...what else?
    Använder man tex RecordUnion eller liknande så kan du få upp musiken på en tiotal olika ställen som iTunes, Amazon, Juno, Rhapsody, Cdon, Wimp, Deezer, Emusic mfl, det kanske är fler ändå tom. Kostnad för det stora paketet som innefattar allt är $48. Spotify ingår där också.

  20. #20
    bergshantering
    bergshantering är inte uppkopplad

    Senior
    Att få in en låt i någon amerikansk tv-serie kan ge rätt mycket pengar. Av en skivbolagsvän hörde jag 150 000 kr för trettio sekunder av låten. Vet inte hur mycket som gick till artisten.

  21. #21
    bergshantering
    bergshantering är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Desecrated Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lever på kring 11 efter skatt. Och frugan drar in kring 14 efterskatt.
    Skål! Våra hushåll sitter i samma båt.

  22. #22

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han fick i uppdrag av SVT att skriva en hel dröse signaturer till olika program. Han levde gott på de inkomsterna tills en dag då de skrotade typ alla utom två och sedan dess har en till försvunnit. Om det är kulturnyheterna som fortfarande var/är hans eller hur det var, det minns jag inte, men... Inkomsterna gick väldigt snabbt från rejäla till ingenting. Och då är ju vederbörande inte precis okänd i branschen. Att jag träffade honom var att han kände sig tvingad att tunna ut skivsamlingen, delvis pga detta.
    Jag kan ju inte riktigt gråta över någon som (enligt Wikipedia) i över 10 års tid fått betalt för signaturmelodier som nu slutat användas, men ja, såna uppdrag kan man ju inte räkna med lever hur länge som helst.

    Meeeeeen, störst problem i branschen idag tycker jag är är Spotifys och Google Plays ersättningsnivåer. Vad lade folk på musik per månad innan internets genomslag? Jag tror att vi kanske snittade på två skivor i månaden (jag låg betydligt högre). Det skulle isf inebära 300-400 i månaden. Idag betalar en del för Spotify Premium (som i mångt och mycket ersatt radio och köpta skivor). Om de skulle betala för det som de betalar för bredbandet eller "sparade" skivor hade Spotify kunnat höja ersättningarna med motsvarande.
    Jag är inte ens säker på om Spotify faktiskt tjänar pengar i dagsläget, vilket ju gör situationen ännu värre: de kan knappast höja ersättningarna, samtidigt som de slår undan benen för tjänster som betalar mer till artisterna.

    Däremot tror jag inte att du var en typisk musikkonsument. Om jag minns rätt låg albumförsäljningen utslaget på hela befolkningen någonstans runt 1-2 album per år. Spotify gör ju dock att många nöjer sig med Premium och inte köper album, så det sänker ju intäkterna på det sättet (speciellt eftersom pengarna i ännu lägre grad går till artisterna).

    Lite länkar med statistik:
    http://www.economist.com/news/215891...b1374d8e1ea285
    http://www.washingtonpost.com/blogs/...sts-otherwise/
    http://musicbusinessresearch.wordpre...ause-analysis/

    Man kan ju också ha i bakhuvudet att formatskiftet vinyl/kassett->CD innebar en rejäl skjuts åt försäljningen som jag tvivlar var upprepningsbar.

  23. #23
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    var hade vi dendär gräsrots diy promotion tården nu igen...
    HÄR: http://www.99musik.se/showthread.php...30#post2492430
    Senast redigerat av erko den 2013-12-03 klockan 12:05.

  24. #24
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Ska plöjja den ett varv till. Mycket visdom där.

  25. #25
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanon, har missat denna.

  26. #26
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    jag är jätteglad över att se artister som from faktiskt skriva öppet om sin inkomst.
    undrar också om spotify fortfarande kräver av artister att de ska skriva under på att inte berätta vad de får per spelad låt och om du From valt att strunta i det?

    För hela det systemet gjorde det ju väldigt svårt att ha en saklig diskusion om spotify som marknad.

  27. #27
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag är jätteglad över att se artister som from faktiskt skriva öppet om sin inkomst.
    undrar också om spotify fortfarande kräver av artister att de ska skriva under på att inte berätta vad de får per spelad låt och om du From valt att strunta i det?

    För hela det systemet gjorde det ju väldigt svårt att ha en saklig diskusion om spotify som marknad.
    Låter lite märkligt. Alla inkomstuppgifter är ju offentliga tom. Men tack för uppmuntran, det var inget jag ens kände till iaf. Jag hoppas ju att vi tillsammans kan dra lite slutsatser från det som postas i den här tråden.

    Intressant läsning i den andra tråden också, bra att den länkades.


    Är det någon som har en susning vad en artist som tex Veronica Maggio(eller likvärdig) säljer på iTunes, eller nivån ovanför med artister som Uggla, Ledin, Fredriksson mfl.

  28. #28
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Här är lite info om Spotify: http://magasinetfilter.se/magasin/20...nare-forlorare
    Mellan 2.3 och 7 öre per streamning för ungefär ett år sedan, alltså. Om man går via förlag/skivbolag så ska de förstås också ha sin del av dessa ören.

  29. #29

    Redaktör
    Spotify har en (ny?) sida där de förklarar hur deras utbetalningar fungerar. Intressant resonemang om att de betalar bättre än tex YouTube och iTunes, och hur det kommer växa med fler användare, men jag är inte helt övertygad om resonemanget.

    De har också en del siffror:



    Spotify Explained
    Senast redigerat av false messiah den 2013-12-03 klockan 20:27.

  30. #30
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag undrar hur pass "Niche" dendär "Niche Indie Album" var dock. Detdär är ju rätt bra pengar.


    oj. allt multipliceras med "Artist’s Spotify streams divided by total Spotify streams"
    den var ju intressant.
    Med andra ord är sålda låtar itne värt ett piss utan det är antal spelningat som är alpha & omega på spotify?

    Jag gillar speciellt paragrafen där de påstår att de betalar 200 gånger mer än vanlig radio. Fin siffermagi där.
    Senast redigerat av Ashaz den 2013-12-03 klockan 20:39.

  31. #31

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar speciellt paragrafen där de påstår att de betalar 200 gånger mer än vanlig radio. Fin siffermagi där.
    Det stämmer ju till viss del: kommersiell radio betalar struntsummor per lyssnare (ingen aning om hur det är med USA jämfört med Sverige, men ingen betalar något vidare), men det är ju väldigt annorlunda lyssningssituationer, så det är ju ganska hopplöst att jämföra rakt av oavsett.

  32. #32
    excessivefunk
    excessivefunk är inte uppkopplad
    excessivefunks avatar
    Senior
    Av allt jag läst på deras sida så känns det som att spotify är i startgroparna fortfarande och ju mer dom expanderar desto mer kommer artisterna att kunna tjäna. Ryssland, Asien och Afrika saknas helt änsålänge från spotify. Så när hela världen är på marknaden så finns nog förutsättningarna för att kunna leva enbart på spotifyintäkter.

  33. #33

    Redaktör
    Frågan är ju dock om lyssnarna i Ryssland, Asien och Afrika kommer vara lika intresserade av "Niche Indie Album", "Classic Rock Album", osv? Jag har till exempel svårt att tro att artister som sjunger på svenska kommer att öka i lyssning i samma takt som användarna i stort på Spotify – rimligen är det ganska mättat i dagsläget.

  34. #34
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av excessivefunk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Av allt jag läst på deras sida så känns det som att spotify är i startgroparna fortfarande och ju mer dom expanderar desto mer kommer artisterna att kunna tjäna. Ryssland, Asien och Afrika saknas helt änsålänge från spotify. Så när hela världen är på marknaden så finns nog förutsättningarna för att kunna leva enbart på spotifyintäkter.
    Det gör det säkert.
    Om man jämför olika media och man vill dra in 10000:-, så behövs följande:
    SVT1: 23 minuter
    Radio P4 Riks: 102 minuter
    Radio P4 lokal: 1206 minuter
    Mix Megapol: 6024 minuter
    Spotify: 143000-435000 streamningar

    Om det inte är någon superhit som spelas väldigt mycket så känns det nog mer sannolikt att man kan få in pengarna på Spotify än på de andra ställena...

  35. #35
    excessivefunk
    excessivefunk är inte uppkopplad
    excessivefunks avatar
    Senior
    Fast det blir ju ett till monopol i slutändan då i alla fall. Surt det här, men det verkar vara den minst dåliga lösningen i mina ögon för tillfället. Sen att dom saknar flac är jag bitter över :P

  36. #36

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mix Megapol: 6024 minuter
    Jag får det till ungefär 67 spelningar om dagen för en låt på 3 minuter om man vill dra in 10.000kr i månaden. Nog för att musikläggarna i radio gillar att köra samma låtar om och om igen, men det är kanske lite mer än vad till och med de står ut med.

  37. #37
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Om man drar in mer från STIM än vad man orkar supa upp på en helg så är man en "Sell-Out"

  38. #38
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Dagens matematik:

    FRÅGA:
    Spotify premium kostar 49 kronor per månad.
    En spelad låt genererar ca 4.5 öre.
    Exempellåten är tre minuter och 30 sekunder lång.
    Om låten loopas och står på konstant på en uppkopplad dator, när går man då med vinst?

    SVAR:
    2 dygn och 16 timmar ungefär.

    Fasen... det är så man skulle investera i ett gäng usla gamla PC-häckar. Man kan ju få ihop en femhundring per dator och månad.

  39. #39
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Jag tror "tyvärr" de har rätt bra algoritmer för att stoppa den typen av grejor...

  40. #40
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dagens matematik:

    FRÅGA:
    Spotify premium kostar 49 kronor per månad.
    En spelad låt genererar ca 4.5 öre.
    Exempellåten är tre minuter och 30 sekunder lång.
    Om låten loopas och står på konstant på en uppkopplad dator, när går man då med vinst?

    SVAR:
    2 dygn och 16 timmar ungefär.

    Fasen... det är så man skulle investera i ett gäng usla gamla PC-häckar. Man kan ju få ihop en femhundring per dator och månad.
    Har du dragit av elkostnad för datorburken?

  41. #41
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror "tyvärr" de har rätt bra algoritmer för att stoppa den typen av grejor...
    Dom kan väl inte hindra någon från att lyssna på sin favvolåt? : D

  42. #42
    Desecrated
    Desecrated är inte uppkopplad
    Desecrateds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom kan väl inte hindra någon från att lyssna på sin favvolåt? : D
    Oftast räknas bara din IP en gång per dag. Du kan använda proxys men dom brukar vara duktiga på att ta bort låtar som har många proxyshits.

  43. #43
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Gjordes ett experiment var musiken var kvar några dagar innan den plockades bort från Spotify. Var uppe längre på nåt annat ställe :S

    http://www.tonedeaf.com.au/news/inte...able-music.htm

  44. #44
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dagens matematik:

    FRÅGA:
    Spotify premium kostar 49 kronor per månad.
    En spelad låt genererar ca 4.5 öre.
    Exempellåten är tre minuter och 30 sekunder lång.
    Om låten loopas och står på konstant på en uppkopplad dator, när går man då med vinst?

    SVAR:
    2 dygn och 16 timmar ungefär.

    Fasen... det är så man skulle investera i ett gäng usla gamla PC-häckar. Man kan ju få ihop en femhundring per dator och månad.
    Där är tyvärr inte skatten avdragen. Tror det blir ca 7 dygn non-stop krävs för att faktiskt gå +-0. (?)

  45. #45
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Desecrated Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oftast räknas bara din IP en gång per dag. Du kan använda proxys men dom brukar vara duktiga på att ta bort låtar som har många proxyshits.
    Man kan ju tycka att det går att ha tex 3 olika konton via samma ip som också betecknas och räknas som 3 olika individuella användare?

  46. #46
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av From Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan ju tycka att det går att ha tex 3 olika konton via samma ip som också betecknas och räknas som 3 olika individuella användare?
    Annars så loggas ju inte låtar som både jag och min bror lyssnar på hemma? Vore ju konstigt.

  47. #47
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Kunskapskanalen-Att leva på musik (Det är en serie som går nu och det jag talar om handlar om upphovsrätt med mera)

    Det skall vara : vem säljer vem
    Musiken i film, tv och reklam har inte bara blivit en viktig inkomstkälla för många låtskrivare, utan också ett viktigt forum för att nå lyssnare. Men är det bara positivt eller finns det problem med att bli förknippad med ett varumärke, vad händer med ersättningen och upphovsrätten? Arrangör: Stim


    http://urplay.se/Produkter/179724-UR...Vem-saljer-vem
    Senast redigerat av Modellear den 2013-12-05 klockan 18:27.

  48. #48
    Desecrated
    Desecrated är inte uppkopplad
    Desecrateds avatar
    Senior
    Så här kan man tydligen också göra:

    https://www.facebook.com/Desecrated/...8&notif_t=like

  49. #49
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av indigo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du dragit av elkostnad för datorburken?
    Nej, detta var ett första exempel och mest ett inkast i debatten om att de tar för lite betalt av användarna.

    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom kan väl inte hindra någon från att lyssna på sin favvolåt? : D
    Precis! Och är det inte favoriten får man väl tanka upp tusen tvåminuters instrumentala drones eller nå't...

    Citat Ursprungligen postat av Desecrated Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oftast räknas bara din IP en gång per dag. Du kan använda proxys men dom brukar vara duktiga på att ta bort låtar som har många proxyshits.
    Är det så eller tror du att det är så? Jag fattar att en begränsning är rimlig. Exempelvis är Spotifys gratisversion begränsad till tid men jag har också lyckats slå i taket på enskilda låtar, åtminstone tidigare. Tror det var tio spelningar samma dag... Så verkar det dock inte längre vara.

    Citat Ursprungligen postat av Harry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gjordes ett experiment var musiken var kvar några dagar innan den plockades bort från Spotify. Var uppe längre på nåt annat ställe :S

    http://www.tonedeaf.com.au/news/inte...able-music.htm
    Intressant och självklart att nå'n skulle testa. Bra indikation på vad som går att göra, därmed inte sagt att en artist med många spår online inte kan göra en del mer eller mindre själv. Kan de verkligen gå på IP? Jag vet mer än en IT-tekniker på listan som skulle kunna sätta igång en skolas datasal att streama en valfri playlist ett sportlov eller så...

    Citat Ursprungligen postat av From Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Där är tyvärr inte skatten avdragen. Tror det blir ca 7 dygn non-stop krävs för att faktiskt gå +-0. (?)
    Som sagt, ett första experiement. Kortare låtar så kan vi mötas på halva vägen.

    Citat Ursprungligen postat av evirob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars så loggas ju inte låtar som både jag och min bror lyssnar på hemma? Vore ju konstigt.
    Precis! Min dotter är ett av mina största fans. Jag hoppas hennes spelningar räknas!

  50. #50
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Desecrated Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oftast räknas bara din IP en gång per dag. Du kan använda proxys men dom brukar vara duktiga på att ta bort låtar som har många proxyshits.
    Skulle väl gissa att algoritmen är lite mer avancerad än så, i o m att t ex ett större företag mycket väl kan ha en gemensam IP utåt, och jag betvivlar att alla anställdas lyssnande bara kan räknas som en spelning per låt och dag. Om det är så bör nog upphovsrättshavarna ta ett snack med spotify...

  51. #51

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle väl gissa att algoritmen är lite mer avancerad än så, i o m att t ex ett större företag mycket väl kan ha en gemensam IP utåt, och jag betvivlar att alla anställdas lyssnande bara kan räknas som en spelning per låt och dag. Om det är så bör nog upphovsrättshavarna ta ett snack med spotify...
    Jag tror man kommer långt på att bara flagga musik som ökar i populäritet väldigt snabbt, användare som bara lyssnar på en specifik artist eller en liten skara, som lyssnar dygnet runt, osv – det är nog inte så svårt att hitta tecken på att en användare är en bot, speciellt inte eftersom Spotify ändå samlar in massa data för de sociala aspekterna, topplistor, osv.

  52. #52
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag kör spotify free och kollade precis statistiken över hur jag lyssnat 2013. Electronically Yours-plattans låtar täcker topp tio och min egen är i topp. Självklart för att jag börjar där och har skivan som egen spellista. Men visst, jag har ingen autobot som surfar runt åt mig...

  53. #53

    Redaktör
    Men du lyssnar förmodligen på annan musik också, och gissar att genomsnittet inte är över (typ) 4 spelningar av samma låt per dag?

    Man måste ju upp i storleksordningen 100.000-1.000.000 spelningar innan det blir några större summor, och det är nog svårt att kamouflera. (Och är du så stor att du det går att kamouflera en miljon spelningar behöver man förmodligen inte bottar, skulle jag tro. Fast musikbranschen har ju iofs alltid haft såna hyss för sig… har för mig att The Manual pratar om att ge gratisskivor till specifika butiker i England, eftersom det var där försäljningsstatistiken samlades in.)

  54. #54
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Kommer ihåg när det var skriverier om att någon hade kommit in i ett antal skivbutikeroch velat köpa samtliga exemplat av dr albans senaste skiva.
    Hela skivan blev diskad från toplistan vill jag minnas.

  55. #55
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer ihåg när det var skriverier om att någon hade kommit in i ett antal skivbutikeroch velat köpa samtliga exemplat av dr albans senaste skiva.
    I The Manual så vill jag minnas att det var en nödvändig del av marknadsföringen av en singel att betala en armé av "skivköpare" för att köpa skiva i utvalda skivbutiker (de som rapporterade till topplistan)

  56. #56

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av KLF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    From Monday to Friday, 9am to 6pm, armies of these salesmen tear from one chart return shop to another, giving away goodies, doing one-on-one deals, asking about the kids, leaving ten singles on the counter: “Well, we’ll forget about the invoice if it makes Number One.”

    These are desperate men. Leading desperate lives. These men are in a league table and nobody wants to be left in the relegation zone. None want to be back selling spark plugs. They want the glamour. They want to meet the stars. They want to be down there in London working in the record company’s central office surrounded by all the dolly bird secretaries. “Make more room at the top – I’m on my way!” How can they fail? Chase that bonus. Make that sale. Crack that joke and “Please! Just one more number in the computer and we’re almost there!”
    The Manual (sök på "Gallup")

    Det här är ju från omkring 1980/90 så de specifika sakerna stämmer förmodligen inte längre, men som sagt, skivbranschen har ju alltid sysslat med såna här trick, så jag skulle inte bli förvånad om det fortfarande sker samma saker, fast digitalt.

  57. #57
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Skivbolagen köper in sig på platser i radiokanalernas topplistor. Det har Bert Karlsson erkänt i någon intervju...

  58. #58

    Redaktör
    http://en.wikipedia.org/wiki/Payola

    Vet inte hur det ser ut idag eller i Sverige, men det var ju en relativt stor skandal runt 2005-2007 med rättegångar i USA.

  59. #59
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jmfr när band mejlar sina fanclubs för att alla ska rösta i svensktoppen (eller i P3 Guld iofs ).

    - - - Uppdaterad - - -

    Sitt nu inte här - in på Spotify och snurra eller ännu hellre, tanka ned Angaudlinn på iTunes!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •