Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Strymon Flint eller Strymon Bluesky

  1. #1
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior

    Strymon Flint eller Strymon Bluesky

    Jag står o väger mellan Strymon Flint och Strymon Bluesky.

    Jag sålde min TC Electronic Hall of Fame igår med avsikt att köpa en Electro Harmonix Cathedral. Sen tidigare har jag dock suktat efter Strymons Bluesky och nu så igen… MEN så fick jag syn på Strymon’s Flint istället, Tremolo och Reverb i en pedal. I jämförelse är Bluesky’s största selling point för mig Shimmer-läget men jag blir lite misstänksam mot det samtidigt, så jag tänkte höra om nån som har pedalen kan vädra sina åsikter. Jag misstänker att man ganska lätt kan tröttna på Shimmern… nån som känner igen sig?

    Nån som har lekt med eller har en Flint som kan hissa eller dissa?

  2. #2
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Jag har gjort exakt så som du nu funderar att göra, sålt TC Hall of fame för att köpa en Bluesky. Även här var det (bland annat) shimmern som lockade. Shimmerläget är fint, men väldigt svåranvänt i mitt tycke. Det blir direkt ett väldigt speciellt sound, som inte går att modifiera något nämnvärt. Allt man matar in låter typ likadant. Man kan absolut tröttna på det. Hall of fame är absolut inget dåligt reverb, och även om jag gillar Bluesky så vete tusan ifall jag hade bytt idag. Bluesky har mer variationsmöjligheter, men jag använder ändå alltid ungefär samma typ fem settings som finns på Hall of fame. Flint verkar erbjuda ännu fler variationer, men har ett helt annat sound. Det beror nog mest på vad du vill spela för musik. Jag tycker att det känns som att Flint passar bättre till bluesgitarr än till syntar.

  3. #3
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Shimmer är nice, men på blueSky är det bara on off. För att shimmer ska bli användbart, enligt min mening, så behöver det vara som i Eventide Space, där man kan ställa in var skimmret ska ligga och hur starkt. Och då kostar det ju direkt det dubbla.

    Dock är BlueSky en jäkligt bra reverbpedal.

  4. #4
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av herr Vogel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag står o väger mellan Strymon Flint och Strymon Bluesky.

    Jag sålde min TC Electronic Hall of Fame igår med avsikt att köpa en Electro Harmonix Cathedral. Sen tidigare har jag dock suktat efter Strymons Bluesky och nu så igen… MEN så fick jag syn på Strymon’s Flint istället, Tremolo och Reverb i en pedal. I jämförelse är Bluesky’s största selling point för mig Shimmer-läget men jag blir lite misstänksam mot det samtidigt, så jag tänkte höra om nån som har pedalen kan vädra sina åsikter. Jag misstänker att man ganska lätt kan tröttna på Shimmern… nån som känner igen sig?

    Nån som har lekt med eller har en Flint som kan hissa eller dissa?
    Håller med föregående talare om att Shimmer är lite av en one trick-pony. Visst, det låter hur bra som helst, men det låter bara på ett sätt. Och det är ingen diskret effekt.

    Blue Sky ger ett otroligt fint reverb, men jag vet inte om jag skulle kalla det mångsidigt. Visst, det har inställningsmöjligheter och förmodligen den mest högkvalitativa reverbprocessorn i stomp-format på marknaden (jämte Eventide Space), men om du vill ha mångsidighet och många möjligheter är Cathedral ett klart bättre val för plånboken.

  5. #5
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Gött, tack för mkt bra input. Jag fick väl också mina farhågor besannade, one trick pony var ju också det jag misstänkte, plus som ni alla uttrycker i nån mening; att man inte kan göra så mkt med shimmern, den är där helt enkelt (om man väljer det reverb-modet då såklart.)

    Anledningen till att jag är sugen på Flint är också att det är en tremolo vilket jag saknar en vettig, och reverbet verkar enligt otaliga recensioner o klipp jag lyssnat/kollat på på tuben vara högklassigt i Flint också, dock inte lika mkt modulationsmöjligheter som i Bluesky. Dock är ju reverbet prio.

    Mm, om man söker mångsidighet så verkar ju Cathedral vinna, har dock förstått att Strymons reverb ska va nåt extra, så det blir nog antingen Flint eller Bluesky.

  6. #6
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    För övrigt: Jag ska främst använda pedalen till gitarr och lap steel. Till syntharna kör jag rack.

  7. #7
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av herr Vogel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gött, tack för mkt bra input. Jag fick väl också mina farhågor besannade, one trick pony var ju också det jag misstänkte, plus som ni alla uttrycker i nån mening; att man inte kan göra så mkt med shimmern, den är där helt enkelt (om man väljer det reverb-modet då såklart.)

    Anledningen till att jag är sugen på Flint är också att det är en tremolo vilket jag saknar en vettig, och reverbet verkar enligt otaliga recensioner o klipp jag lyssnat/kollat på på tuben vara högklassigt i Flint också, dock inte lika mkt modulationsmöjligheter som i Bluesky. Dock är ju reverbet prio.

    Mm, om man söker mångsidighet så verkar ju Cathedral vinna, har dock förstått att Strymons reverb ska va nåt extra, så det blir nog antingen Flint eller Bluesky.
    Förstår dig. Är det ljudkvalitet du är ute efter är Strymon i en klass för sig, det går inte att förneka! Men underskatta in Cathedral. Dels har den också otroligt bra ljudkvalitet, dels är den väldigt inspirerande att använda.

  8. #8
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Nu blev det en Flint, jag kunde inte hålla mig jag ska dock se till att testa en Cathedral så snart jag får möjlighet.

  9. #9
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av herr Vogel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu blev det en Flint, jag kunde inte hålla mig jag ska dock se till att testa en Cathedral så snart jag får möjlighet.
    Tror i ärlighetens namn inte att man kan bli missnöjd när det kommer till Strymons produkter. Dom känns så... lyxiga. Särskilt i ljudet. Tror du har gjort ett bra köp oavsett. Högt andrahandsvärde är det ju på dom också, så skulle du vilja "byta ner" dig till en Cathedral är finansieringen fixad!

    Men kolla upp Cathedral om du får tid. Och lek med inställningarna. Den kan göra så mycket mer än bara klassisk Holy Grail-reverb.

  10. #10
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Gött att höra, och helt sant med andrahandsvärdet. Faktum är att det verkar ganska sällan som de går ut till försäljning igen, kanske för att folk är nöjda och behåller.

    OK, I will

  11. #11
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Kom gärna med recension av Flint sen - jag blev nyfiken själv.

  12. #12
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Japp, jag återkommer i ämnet

  13. #13
    smokemon
    smokemon är inte uppkopplad
    smokemons avatar
    Veteran
    Är också intresserad vad du tyckte om reverbet

  14. #14
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Äntligen har jag fått pedalen, det blev alltså en Strymon Flint, den var slut hos en, hos nästa fanns den, men beställde på en fredag, sen sorterade Schenker fel, men nu så återkommer med lite recension under helgen, lite un-boxing bilder tog jag också, men bilder kan kanske fortfarande inte läggas upp (?)

  15. #15
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Jag knåpade ihop en recension efter att ha spenderat lite tid med den i helgen, den finns här:

    http://www.99musik.se/showthread.php...51#post2503551

    Överlag är jag ganska förälskad.

  16. #16
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag går i samma tankar. Fortfarande nöjd med valet?

Liknande ämnen

  1. Strymon
    Av DanielW i forum Effekter
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-05-30, 12:03
  2. Strymon Lex
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 14:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •