Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: East West - VST instrument

  1. #1
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran

    East West - VST instrument

    Har inte varit så intresserad av VSTs tidigare men har lyssnat på lite demo's av EW's bibliotek.
    Tycker de låter galet bra (av de jag lyssnat på).

    Det jag undrar är, vad är problemet/problemen med dessa?
    Ex. jobbiga att jobba med, tunga för burken etc. ?

    De jag hittills är intresserad av är Symphonic Orchestra och Stormdrum 2.

    Sen är det någon som fattar deras Complete serier där man väljer 7st ?
    Verkar ju märkligt med ett pris på €600 och sen skatt på €700

  2. #2
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    jag är mycket nöjd med en begränsad gratis-vst som de släppte tidigare. finns säkert mer realistiska bibliotek men antagligen inte så många som är lika lättjobbade. jag gillar hur det är just en separat vst istället för tex ett kit för kontakt(tror dock att det alternativet finns med).

  3. #3
    Scorphion
    Scorphion är inte uppkopplad
    Scorphions avatar
    Senior
    Jag rekommenderar ingenting från EW. Kolla hellre in produkter från 8Dio, Project Sam, Sample Logic och Cinesamples.
    Dessa jobbar alla under Komplete och behöver ingen eländig iLok-dongel för att fungera. Även om NI´s ServiceCenter inte är den absoluta lösningen så är NI´s motor den bästa samplern/playern i mitt tycke.
    EW har/hade dessutom en uberkass support. Satt i veckor och mickla innan vi fick EWs kompletta bibliotek att fungera (Ja, jag har en vän som tyckte EW lät så förbaskat bra att han köpte ALLA deras produkter, vilka INGA används idag.) Jag gillar Gypsy, men inte tillräckligt mycket...

  4. #4
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Jag har både Symphonic Orchestra, Hollywood Strings, och Symphonic Choirs. Tycker de är jättebra! Den stora nackdelen är att de är sjukt komplicerade att installera. Man kan ofta inte klicka på "installera", utan måste manuellt föra över alla filerna till datorn. Med Hollywood Strings tog det flera timmar, en hel kväll till slut. Det beror på att de inte uppdaterar lika snabbt för nya operativsystem.

    Men väl installerat är det väldigt lättanvänt, låter rätt direkt, ganska intiutivt tycker jag. Jag använder det mycket, dock inte körerna särskilt mycket har det visat sig. Jag har egentligen bara vienna symphonic library att jämföra med personligen, men tycker EWQL är bra som nybörjare, VSL är helt klart mer komplicerat.

    Se till att du har mycket RAM och en SSD för alla samples bara, så går det som en dans... .

    Och just det, iLok. helt klart jobbigt men nu sitter den bakom datorn och jag bryr mig inte om den längre...

    Här är elva låtar jag gjort med EWQL (när jag var nybörjare...)

    https://soundcloud.com/robertparkerofficial/sets/original-orchestral-music
    Senast redigerat av underminer den 2013-11-12 klockan 09:52.

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag har Complete Composers Collection med Symphonic Orchestra Gold (platinum ger fler artikulationen och mikrofonpositioner), Choir och VOTA, Stormdrum 2, Gypsy, Goliath, RA, Voices of Passion och Silk.

    Mina bibliotek kom levererade på hårddisk, installation av PLAY, som deras motsvarighet till Kontakt/Engine heter installerades med en helt vanlig installerare och utan problem. Man pekar sedan bara PLAY på katalogen där ljuden ligger. Det som folk kan tycka är rörigt, vad jag förstår, är iLok-installationen. Men det finns en steg-för-steg guide som gör det enkelt. Ja, vissa har haft problem med PLAY, men inget jag upplevt.

    Symphonic Orchestra låter lite daterat och det finns modernare bibliotek likt Spitfire Albion, Cinesamples olika bibliotek osv som låter en aningens bättre. Det man ska tänka på dock är att flera av Kontakt-biblioteken kommer med få soloinstrument, om några. Alltså sektioner. Men låter naturligtvis jättebra. Det finns även alternativ som Vienna. Renare, med ett mer klassiskt sound. T ex ProjectSAM riktar sig mycket till det mer episka eller färdiga Hollywood soundet. Det finns en myriad av bibliotek och är inte helt lätt att välja.

    Om det är något särskilt ljud du vill höra så kan jag försöka hjälpa till med att visa upp något.

    Jag använder dagligen mina bibliotek, men visst finns det de som låter bättre idag. Dock ska tilläggas att Hollywood-serien från EastWest låter bra.

    Jag använder en blandning av Kontakt-bibliotek tillsammans med PLAY, t ex från Heavyocity, SampleLogic och Cinesamples för att nämna några.

    Skulle jag välja Symphonic Orchestra som första val idag? Kanske inte, det har sina användningsområden. Men om du t ex vill få till det episka soundet får du arbeta betydligt hårdare för att få fram det.

    Sen är det som med alla orkesterbibliotek, kan man skriva för orkester kan du få de flesta bibliotek att låta bra. Men det är naturligtvis enklare med vissa.

    Är du ute efter ett episkt sound skulle jag titta på ProjectSAM Orchestral Essentials. De har en pdf med vilka instrument som ingår, så du inte känner dig snuvad på ett soloinstrument du vill ha.

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Missade en sak. I princip alla större orkesterbibliotek är tunga för datorn. En patch kan vara flera gigabyte. Oftast löser det sig bra med diskstreaming eller att man purgar (ser till att bara de samplingar som används laddas). Detta alternativ finns inte i PLAY, utan Kontakt. Men jag upplever sällan större problem, en ökad latency ger datorn lite försprång att styra upp när ens projekt växer. Se till att ha gott om minne.

    Ska tillägga, jag gör sällan projekt med uppåt 60-100 spår.

  7. #7
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    I sammanhanget är jag en amatör utan skolning i klassisk komposition.
    Men har vid ett flertal tillfällen velat testa att göra något i den svängen, tyvärr så tappar jag all inspiration när det låter skräp.
    Är väl mest ute efter att skapa film/tv/spel-liknande scores men som sagt är en amatör.
    Behöver inte var überperfekt, värdesätter hellre ett enkelt interface och "best bang for the buck".

    iLok är jag inte särskilt förtjust i, särskilt efter historien i höstas med trasig update och låsta licenser.
    Men har en nyckel och har testat innan med demo-versioner av olika VSTs, så det är inga problem rent konfigmässigt.
    Snarare ett "politiskt" problem

    Datorkraft ser jag inte som en större issue.

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Om du vill ha ett mer färdigt sound i ljuden skulle jag nog inte satsa på Symphonic Orchestra. Då är t ex ProjectSAM Orchestral Essentials ett bättre alternativ. Fungerar även i Kontakt Player så du behöver inte köpa Kontakt för att kunna använda det. Även Spitfire Albion I fungerar med Kontakt Player.

    http://www.try-sound.com kan du testa alla ProjectSAMs bibliotek utom Lumina. Även en hel del andra bibliotek. Då kan du skapa dig en uppfattning om hur de låter och vad som ingår. Du kan spela dem med klaviaturen via ett program som du laddar ner från Try-Sound. Allt streamas över nätet.

  9. #9
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Tack för tipsen Katzenjammer, ska kolla

  10. #10
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Sen kan jag förstå att det inte är lätt. Mycket pengar att lägga ut om man bara vill ha något att testa. Värt att tänka på är att många av de större utvecklarna inte tillåter vidareförsäljning av deras bibliotek. EastWest gör det inte. Kolla upp det innan du köper, ut i fall du känner dig missnöjd med ditt köp och vill kunna sälja vidare.

  11. #11
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Testa låter kanske lite för slentrianmässigt kanske men så länge det är ett bra bibliotek så kommer jag ha användning för det.
    Sen är ju frågan om man kommer att utnyttja det fullt ut eller om det blir ett fail
    Har ett par idéer som jag skulle vilja utveckla och se om det blir något vettigt av det men det är på inga vägar något färdigt.
    Men som du säger så är det bra om det går att sälja vidare, får ha det i åtanke.

    Behöver inte i nuläget perfektion ut i varje liten parameter men hör man i varje instrument tydligt loopen eller skarvar mellan samplingarna, då tappar jag snabbt intresset.
    Givetvis när man lyssnar på demo's så är det folk som är duktiga som har skapat demo låtarna.
    Men jag tycker jag hörde väldigt lite "sample problem" i de demos jag hittills kollat på (ska kolla in dina tips också).

  12. #12
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Knepigt, Lumina verkar passa som hand i handsken, både klassiskt och lite exotiska ljud

  13. #13
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag använder flera av EastWests bibliotek och är supernöjd - men som redan har sagts, så kan de vara ganska krävande...
    Symphonic Orchestra Platinum Plus
    Symphonic Choirs
    Pianos
    Ra
    Goliath
    Ministry of rock 2
    - och någon till, har jag för mig...
    Har haft dem med Kontakt-motorn tidigare, men numera med EW's egen Play-motor, som funkar lika bra.
    Skulle absolut rekommendera att man köper deras CCC eller Terapack, så att man får det hela på en hårddisk - för det är en jädrans massa DVD att kopiera in från annars. Med CCC kopierar man från den hårddisken in på den man ska använda, så det är betydligt smidigare.

  14. #14
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Tack för input Claes.

    Lite småknepigt detta, antar att man inte riktigt kan gå fel med ProjectSAM eller EW rent ljudmässigt.
    ProjectSAM har en fördel och det är man kan köra via Download oavsett paket verkar det som.
    Ja ni, får spåna lite.

  15. #15
    lingondricka
    lingondricka är uppkopplad nu
    lingondrickas avatar
    Senior
    Jag har stormdrum 2 och upplever det inte som så krävande för datorn. Har en i5 quad med 16 gig ram, så datorn är ok men inget monster. Biblioteket ligger på en 7200 rpm-disk och filerna laddar snabbt. Jag tycker att biblioteket är bra, men misstänker att det finns bibliotek med bättre värde om man letar runt.

    Förutom fadäsen i våras har jag inte haft några problem med ilok. Lite drygt med en extra dongle och att betala ett par hundra extra för att skaffa den om man inte har någon sedan tidigare, men jag har fler pluggar är ew som använder ilok så den är ett nödvändigt ont.

  16. #16
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag tycker att eLicenser och iLok är det bästa som har uppfunnits sedan hjulet, typ... Nåja - inte riktigt, men det är ju så j-a jobbigt att behöva trixa med licensaktiveringar för allehanda plugins efter uppdateringar av datordelar eller ominstallation. Med licens på dongel, så finns ju licensen direkt, så det är bara att installera och sedan tuta och köra, utan en massa strul. LOVE IT!
    Själv har jag runt 10-15 licenser på eLicenser och runt 30 licenser på iLok.

  17. #17
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag har första Stormdrum, och den går inte att köra på Intel-mac längre. Inte mycket att gnälla om antar jag, och dom går att ladda i Kontakt...

  18. #18
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Bästa review'n hittills


    https://youtu.be/E5UnCsJPKHI

  19. #19
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Haha, det var den som sålde den till mig.

    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bästa review'n hittills


    https://youtu.be/E5UnCsJPKHI

  20. #20
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bästa review'n hittills
    Why am i still talking like this?

  21. #21
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Blir nog Albion jag kommer att skaffa till en början, så får vi se vad det blir efteråt.

    Någon som har en rabatt-kod att dela med sig av ?

Liknande ämnen

  1. East West Symphonic Choirs
    Av loghill i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-27, 17:41
  2. Gratis - East West Orchestra!
    Av eXode i forum Allmänt om musik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 08:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •