Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: GNU/Linux, skapande och produktion

  1. #1
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran

    GNU/Linux, skapande och produktion

    Som förespråkare av fri mjukvara med öppen källkod strävar jag efter att göra allt mitt datorbaserade musicerande och skapande med sådan. Om det är fler som gör detsamma tycker jag vi kan ägna denna tråd åt att utbyta tips och erfarenheter. Diskussioner om vad som är bäst av Windows, Mac och GNU/Linux kan vi ta i en annan tråd. Här ger vi varandra tips helt enkelt!

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag börjar med att presentera mina favoritprogram. Min DAW är kanske inte helt oväntat Ardour. Jag kör nu med version 3 som förutom ljudfilredigering även har stöd för MIDI-spår. Det är i form av en pianorulle, men man redigerar direkt i spåret som det ligger i DAW:en iställetför att det ska ske i ett eget fönster. Lite kul tanke, men jag tycker inte den räcker ända fram när det kommer till att skapa musik. För liveinspelning är det säkert jättebra.

    Sen har vi ju trummaskinen Hydrogen som låter riktigt fint och har gott om presettrumset. Det går även att göra egna eller ladda ner andras direkt ifrån programmet.

    En favorit jag håller på att lära mig nu är Seq24 för MIDI-sequencning. Ser inte mycket ut för världen, men skenet bedrar när man börjar sätta sig in i den. Bra för såväl livebruk som att "tracka" hela låtar i.

    Synthmässigt använder jag mest Yoshimi. Många parametrar att ratta och en bra uppsättning presets.

    Har tänkt ge mig på Linuxsampler. Jag har provat den med Salamander, en av de mer kända fria pianobankerna. Tycker den låter bra, men jag har inte så mycket att jämföra med. Låter mycket bättre än mitt Yamaha digitalpiano i alla fall. Fast det jag vill ha Linuxsampler till är ju just att göra egna samplingar.

    Har lekt runt lite granna i Rakarrack som är en samling gitarreffekter. Med bra konfigurerad hårdvara och drivrutiner blir latensen så låg att det går att använda live.

    Vad jag inte sysslat mycket med är plugins. Har i princip bara använt EQ, kompressorer, reverb och eko.

  2. #2
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Intressant! Jag installerade Seq24 på mitt Linux Ubuntu system nu.

    Nästa steg blir att installera Emagic Unitor8 MkII MIDI interface. Hoppas den klarar av flera enheter för jag har 4 st Emagic Amt8 MIDI interface också, totalt 5 enheter. Få se hur det går.

    ----

    Har nu kopplat in en Emagic Unitor8 MkII via USB porten till mitt Linux Ubuntu 12.04 system, och jag har kopplat vidare ett par MIDI kablar, en MIDI in och en MIDI out, mellan Korg TRITON Studio och Unitor8.

    Startade Seq24 (som jag inte kan något om) och försökte starta en sekvens. Ritade några noter, ungefär som man gör i Reason. Körde play. Men TRITON får inga noter skickade till sig, tror jag.

    Öppnade en terminal och körde:
    $ amidi -l
    Dir Device Name
    IO hw:1,0,0 Unitor8 MkII MIDI 1
    IO hw:1,0,1 Unitor8 MkII MIDI 2
    IO hw:1,0,2 Unitor8 MkII MIDI 3
    IO hw:1,0,3 Unitor8 MkII MIDI 4
    IO hw:1,0,4 Unitor8 MkII MIDI 5
    IO hw:1,0,5 Unitor8 MkII MIDI 6
    IO hw:1,0,6 Unitor8 MkII MIDI 7
    IO hw:1,0,7 Unitor8 MkII MIDI 8
    IO hw:1,0,8 Unitor8 MkII Broadcast


    Så Linux burken ser Unitor8 på USB porten.

    Unitor8 indikerar med blink i lysdioderna när jag spelar på klaviaturen så den tar emot MIDI noter.

    Testade
    $ amidi -p virtual -d
    ^C
    0 bytes read


    Så Linux ser inga MIDI noter. Om nån vet hur man får det att lira så tar jag gärna emot tips! Här ska skapas musik!

    Sen har jag ett MOTU 2408 MkIII ljudkort men det har jag inga som helst förhoppningar om att jag ska kunna använda ihop med en Linux burk. Det blir till att skaffa en billig Mac senare. Men om jag får igång sequencingen med Linux så är jag glad!
    Senast redigerat av Andreas T den 2013-10-20 klockan 00:55.

  3. #3
    tb323
    tb323 är inte uppkopplad
    tb323s avatar
    Senior
    Trevligt! Sitter också i Linux (Arch Linux) men använder mest hårdvara.

    Seq24 är riktigt bra. Lite synd att det inte vidareutvecklas, vad jag vet. Senaste releasen är från 2010-11-26.

    Qmidiarp är ett favoritprogram och det används ofta. Komplex arpeggiator, stepsequencer och lfo.
    Testa till exempel den här strängen i en arp: ">>h0-1+0p+0-1d2+h0p0-d0h0+0-0+d2--0"

    Annars är nog Renoise det DAW, om man kan kalla det så, jag använder mest i Linux. Fungerar klockrent och är snabbjobbat.
    Borde väl lära mig Ardour också.

    Edit: Renoise är ju inte öppen källkod i och för sig..
    Senast redigerat av tb323 den 2013-10-19 klockan 23:40.

  4. #4
    enhalvkokt
    enhalvkokt är inte uppkopplad
    enhalvkokts avatar
    Veteran
    Bra tråd! Kommer följa med stort intresse. Nu gör jag knappt någon musik i datorn, men ändå!
    Har testat Hydrogen och den är ju riktigt fin, ja. Vill också pusha för Din Is Noise (http://dinisnoise.org/). Spännande interface och ett program som verkligen får mig att känna mig kreativ. Minns dock inte om det är öppen källkod för det, men tror det?
    Han som gjort programmet är också oerhört sympatisk. A raga genius!

    Här är en låt jag gjort med DIN + modular.
    https://soundcloud.com/mxps/modular-din-is-noise-drone-jam

    Edit:
    Sedan är ju det en fröjd att bläddra runt i programcentret. Jag hittar nästan alltid nya och spännande musikprogram. Alsa Modular Synth är ju trevlig också.

    Edit2
    Och justja, mina vänner i The FragleBay har också gjort en låt där de använder DIN tillsammans med flumgitarr, MD och MM.

    https://soundcloud.com/the-fraglebay/the-fraglebay-tfb-otk-07-about
    Senast redigerat av enhalvkokt den 2013-10-20 klockan 11:49.

  5. #5
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Vad kul att det finns intresse för detta! Här har det ju även kommit upp förslag på program jag inte provat. Tack!

    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Startade Seq24 (som jag inte kan något om) och försökte starta en sekvens. Ritade några noter, ungefär som man gör i Reason. Körde play. Men TRITON får inga noter skickade till sig, tror jag.
    Seq24 är lite bitchig med MIDI-hanteringen tycker jag. Har faktiskt inte hittat det självklara sättet att routa det än, men det verkar gå att göra på olika vis. Ett sätt är att gå in i inställningar och välja att den ska använda qjackctl (om du nu använder det), och sen köra a2jmidid -e. Då verkar Seq24 skicka noterna på jacks MIDI Through, som du kan routa i qjackctl.

    Förresten, det kan vara en annan grej också. Seq24 spelar bara patterns man valt ska spelas. I huvudfönstret togglar du patterns genom att klicka på den. Svart betyder spela och vit betyder håll tyst. Finns förstås tangentkombos också.

  6. #6
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Angående hårdvara kan det ju också bara bra att ta upp erfarenheter i samband med GNU/Linux. Själv kör jag ett PreSonus Audiobox 1818 VSL sedan ett par veckor tillbaka. Tillsammans med en lowlatency-kärna på min ThinkPad X220 kommer jag ner i 2,5 ms latens på 48 kHz utan att det blir xruns när jag inte gör allt för krävande prylar.

  7. #7
    klonqs avatar
    Veteran
    sitter också i linux...inte kommit igång riktigt än men hydrogen är riktigt bra tycker jag....minimalt å bra. Sen undrar jag om det finns några biblitotek med synthljud ute för hydrogen...bass-synth framförallt.

    Har laddat ner Audacity också men det är ju som för alla andra plattformar... Ardour är min "daw" ävcen om jag bara skrapat på utan och inte riktigt använt den på ett tag... det blir snart...

    Inte kommit igånt med några mjuk synthar till linux och knappt rört jack men Hydrogen altså....ojojoj
    Senast redigerat av klonq den 2013-10-20 klockan 16:11.

  8. #8
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har bara använt Hydrogen som substitut för analogtrummor, men det finns ju en uppsjö med bibliotek att leka med. Tror väl dock att det är bäst lämpat för just trummor, men någon enkel pianorulle har den också har jag sett. För synthljud skulle jag nog dock välja något annat program. Det går ju såklart synka Hydrogen med någon bassynth via jack.

    Jack ja. Navet i allt, åtminstone så snart du ska koppla ihop olika program och hårdvaror. Det blir enklast med en bra frontend, och där tror jag de flesta använder qjackctl av en anledning.

    Appropå synthar så provade jag någon annan mjukvara än Yoshimi för något halvår sen, men minns inte vad den hette. Det var hur som helst en samling med analogsynthsimulatorer. Men eftersom jag inte använt de analoga originalen kunde jag inte avgöra dess äkthet. Tyckte nog helt enkelt att Yoshimi lät bättre.

    Edit: Audacity ja. Hur kunde jag glömma.

  9. #9
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enhalvkokt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill också pusha för Din Is Noise (http://dinisnoise.org/). Spännande interface och ett program som verkligen får mig att känna mig kreativ. Minns dock inte om det är öppen källkod för det, men tror det?
    Japp, det är GPLv2 (samma som Linux) så det godkänner vi. Jag provade det för en tid sen men fattade inte riktigt konceptet. Kanske man ska ge det en chans till. Jag gillar ju när folk hittar på intressanta idéer och förverkligar i kod.

  10. #10
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag har pillat lite i Hydrogen och tror den skulle duga rätt bra till att köra "synthljud" på, pianorullen är kul, kan man spela musikaliskt riktiga ackord med cowbells och congas...

    Jag skulle behöva ett ljudkort dock....
    Main ut till monitorer.
    en till stereo ut till extern inspelningskälla.
    4st I/O för effekter.
    Pris? 1000-1500kr.

    Tips?

  11. #11
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Kikade på ett sånthär innan jag köpte mitt PreSonus. Vet inte om det jag länkar till är kvar och det ligger ju utanför din budget där, men jag har inget annat tips.

    Edit: Eller har du PCI-plats i datorn finns det ju andra fina kort. Jag har ett M-Audio 1010 som är fånigt bra med GNU/Linux.

    Edit 2: Ett 8 in och 8 ut borde räcka om jag förstår din spec rätt och om dina monitorer är aktiva. Du routar ju själv dina grejer med jack. Sen vet jag inte varför inspelningskällan ska vara extern när du har Ardour, men whatever floats your boat. :P
    Senast redigerat av johey den 2013-10-20 klockan 20:03.

  12. #12
    klonqs avatar
    Veteran
    typ rullbandare eller något men det borde ju gå att fixa till med vanliga outputs... Det är inget akut köp men vi kanske kan ha lite snack runt hårdvara(ljudkort) som funkar hyffsat out of the box med linux.

    edit: Även om jag absolut inte vill ha en tråd som ger upphov til GAS
    Senast redigerat av klonq den 2013-10-20 klockan 20:14.

  13. #13
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Jag tror att det blir drag under pingvinfötterna då SteamOS släpps. Då finns det en "bred standard"-linuxdist och förhoppningsvis kommer det att bli vändningen. Skulle gärna köra Linux istället för Mac, men tyvärr så finns inte Reason men med en standarddist så vem vet?

  14. #14

    Veteran
    Kan tipsa om min gamla favorit DAW som nu finns för Linux.
    http://www.tracktion.com/linux/

    Snygg och intuitiv.

  15. #15
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Bristol! Så heter en intressant samling synthsimulatorer för GNU/Linux. De utger sig för att simulera ljuden i en ansenlig hoper av analogsynthar. Jag kan själv inte avgöra hur bra de lyckas, men de låter i alla fall.

  16. #16
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Det säger sig självt att ingen kan skapa realistiska simuleringar av så många som 40 olika synthesizers. Jag har inte lyssnat på hur de låter men jag har inga förhoppningar om att en enda av dem ska låta särskillt likt original synthen.

  17. #17
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    LMMS för lite egen hemmamusik → inget avancerat ;D

  18. #18
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    LMMS för lite egen hemmamusik → inget avancerat ;D
    Verkar vara det bästa som finns till Linux ju! Hoppas den klarar att bara sequensa extern hårdvara via MIDI och att den kan styra Emagic Unitor8/Amt8, då är mina problem lösta! Ska testa senare. Demo:


    https://youtu.be/8XPXW4s2iHU
    Senast redigerat av Andreas T den 2013-10-29 klockan 08:49.

  19. #19
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det säger sig självt att ingen kan skapa realistiska simuleringar av så många som 40 olika synthesizers.
    De har ju jobbat på det sen 2007 förvisso, men det är nog inget starkt forskningsteam som tar fram analogmodellerade algoritmer bakom. Jag vet som sagt inte hur originalen låter, men jag tycker att Bristol låter bra.

  20. #20
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    LMMS ser lite intressant ut, men jag vet inte vad det har för fördelar kontra Ardour3? Antar att det blir att testa om man vill veta.

    Att det går att styra hårdvarusynthar ser jag som en självklarhet eftersom det använder Jack. Och gällande midiinterfacen du nämner ska det bara vara att plugga in och köra om google talar sanning.
    Senast redigerat av johey den 2013-10-29 klockan 09:09.

  21. #21
    Källman
    Källman är inte uppkopplad
    Källmans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kan inte annat än att varmt rekommendera Overtone för livecodning: https://github.com/overtone/overtone...etting-Started

    Lite mer riktat till den som är bekväm med att skriva kod. Otroligt experimenteringsvänlig miljö som funkar riktigt bra i Emacs.

  22. #22
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Aldrig hört talas om, men det där ser ut som något i min smak! Låter det bra? Kan det MIDI-synka?

  23. #23
    Källman
    Källman är inte uppkopplad
    Källmans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det låter som du vill att det ska låta. ^^ Det är ett program för live-coding egentligen. Inget för folk som inte har något emot att lösa problem med kod. Sjukt kul dock! Tänk det som Super Collider i en kollaborativ miljö med funktionell språkstruktur.

  24. #24
    Källman
    Källman är inte uppkopplad
    Källmans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    johey: vet du hur andra kort från M-Audio funkar i ubuntu? Tänkte främst på enheter från Audiobox serien, t.ex. 44VSL.

  25. #25
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Källman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget för folk som inte har något emot att lösa problem med kod.
    Inte ens programmerare undviker logikfel vid multinegationer. Nävars, men det verkar som sagt tufft. Ska lägga in en utvärdering på todolistan.

    Citat Ursprungligen postat av Källman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    johey: vet du hur andra kort från M-Audio funkar i ubuntu? Tänkte främst på enheter från Audiobox serien, t.ex. 44VSL.
    Det enda M-Audio jag kört är Fast Track Pro vilket fungerar ypperligt. Men det är ju USB1.1. Audioboxserien är PreSonus och jag har bara provat 1818VSL, men enligt uppgift ska lillebror funka lika bra.

  26. #26
    Källman
    Källman är inte uppkopplad
    Källmans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte ens programmerare undviker logikfel vid multinegationer. .
    Haha, there we go..

    Gjorde lite sökningar och verkade hittade knappt något om lådorna i samma serie men med färre I/O. Det verkar dock som att det är det huvudsakliga skillnaderna, så jag ger 44VSL en chans.

    Om du provar Overtone så hör gärna av dig om du vill prova att ha en kollaborativ session (båda slänger kod på samma server). Har läge velat prova det!

  27. #27
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    http://kxstudio.sourceforge.net/ KX studio

    har man ubuntu studio behöver man bara addera KX repos för att få med en hel del gött ··· kika in där ··· nu håller dom på att uppdatera lite där dock ...

    ni kan köra catia + catarina + claudia för att patcha era grejjer tex ··· http://kxstudio.sourceforge.net/Appl...ence#Interface
    Senast redigerat av ~~~ den 2013-11-04 klockan 14:07. Anledning: folk gör det bestävligare än vad det e med linux ... det e varken farligt eller obskyrt

  28. #28
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Fins det någon app för att läsa sample-cd's av olika varianter? Som chickensys t ex

    Följdfråga, hur är fedora för musikskapande? En kompis kör det och han hjälper mig så det är bra om han o jag kör samma tror jag

  29. #29
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Gällande samplingsskivor så beror det helt på vilket format det är på samplingarna. Linuxsampler är nog den funktionellt mest omfattande samplern och den har stöd för några format. Har du tur funkar det rakt av, annars behöver du konvertera samplingarna.

    Jag kan inte uttala mig i Fedorafrågan, men jag kan vädra ett par generella aspekter. Vad det handlar om är två saker. För det första behöver du en Linuxkärna med lowlatency eller realtime aktiverat. För det andra behövs alla bra musikprogram förpackade för operativsystemet. Det är möjligt att Fedora är rikt på detta, men min spontana tanke är att Fedoras kraft ligger på enterprise. Dock ska sägas att inget är omöjligt oavsett vilken distribution du väljer. Finns det ingen lowlatencykärna till Fedora kan du bygga en och om något program inte finns packat för Fedora kan du kompilera det själv. På så sätt förlorar du dock smidigheten jag tror du eftersträvar.

    Om din kompis inte är hemma på just musikskapande är han/hon nog dessvärre inte mycket till hjälp, för det är lite andra faktorer som gäller då än i resten av GNU/Linuxvärlden. Jag skulle satsa på att installera en distribution som är anpassad just för musikskapande.

  30. #30
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Ok, tack för svaret johey!

    Det verkar vara Ubuntu som är populärast då? Ubuntustudio är ett namn som dök upp i huvudet. Det finns någon sequencer som har en egen distro, minns att jag snackat med honom på kvr några gånger. KXStudio? PyDAW var det nog!

    Om jag är ute efter enbart 0 latency midi sequencing .. eller så nära man kan komma då, vart ska jag vända mig då?
    Jag köpte en Atari nyligen fast den var musporten glapp på och nog av nu. Och för några dagar sedan råkade jag lägga 30 euro och inte 3 på en annan 1040STFM som jag råkade vinna. Portot var lågt (från tyskland!) så nu har jag en inkommande som kostade under femhundringen. Vad jag krånglar till det för mig hela tiden!!!
    Det känns som om min gamla Core2Duo är roligare att jobba med än en Atari, men jag vet inte, atarin kanske är asgrym

    Jag köpte Harrison Mixbus och körde på PC'n ett tag men det var väldigt instabilt med hängningar titt som tätt. Väldigt enkelt och reproducera dem och det har ännu inte fixats till. Skamligt!
    Vet du hur det är med Linuxversionen? Någon gång ska jag väl mixa grejerna också och jag tycker Mixbus låter riktigt bra!

  31. #31
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    För att komma så nära 0 latens som möjligt behöver du först och främst bra hårdvara med stöd hos öppna/fria Linuxdrivrutiner. Med det på plats behöver du en GNU/Linuxinstallation med lowlatency- eller realtimekärna. Den förstnämnda ingår i officiella Linuxbasen, men i de flesta GNU/Linuxdistributioner är den avstängd som standard. I vissa finns den dock som tillval.

    Jag själv använder Ubuntu så den kan jag mest om. Har även använt UbuntuStudio, vilket är Ubuntu med förinstallerad lowlatencykärna och en uppsättning förinstallerade program för ljud- och videoredigering. Om du installerar Ubuntu har du möjlighet att bit för bit ta in det du behöver från UbuntuStudio, inklusive lowlatencykärnan.

    I stort sett alla program för ljudproduktion använder sig av en ljudserver som heter Jack. Jack är som ett nav mellan hårdvarudrivrutiner och programvara. Program som stödjer Jack kan på ett eller annat sätt kommunicera med varandra. Det är i Jack du konfigurerar parametrarna mot din hårdvara för att få ner latensen. Med min bästa konfiguration får jag strax under 3 ms latens enligt Jack på min laptop med USB-ljudkort. Sen om du kör något program som tar längre tid än så på sig att behandla sin data, ja då rapporterar Jack en så kallad xrun vilket man vill undvika. Jack hanterar förövrigt både ljud och MIDI.

    Även jag har en Atari 1040nånting, men den ligger i förrådet sedan 10 år tillbaka och väntar på rätt tillfälle att provköras.

  32. #32
    enhalvkokt
    enhalvkokt är inte uppkopplad
    enhalvkokts avatar
    Veteran
    Passar på att bumpa denna. Känns lägligt.

  33. #33
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Najs Johey!

    Det är faktiskt mer och mer vanligt. Jag har börjat höra om det på krogen fan !

    JACK så klart som audioserver, och ardour3 som master mixer/recorder. Sen är det bara att koppla i JACK, vilken källa man vill och vad den ska gå igenom, och spela in.
    JAMin är en klockren master studio.
    Jag har fibblat rätt mycket med renoise och LMMS (fruitylibre:kaaka) Men sällan kopplar jag den physiska världen med den virtuella. När jag spelar in det physiska använder jag en inspelare för att spela in separata spår, som senare låter sig bearbetas i Ardour. Så jag har väldigt lite erfarneheter av live med linux och realtids behovet är lågt. Jag tror jag har lite tur där fortfarande Men jag har sett 2 väldigt duktiga och seriösa schweiziska tvärflöjtsartister uppträda med linuxsampler (om jag mins rätt.) 107% libre software i alla fall.

    Jag peppar för ubuntustudio. En alternativ version av ihoppsatt programvara baserad på ubuntus system.

    Typ, peka klicka cut paste för bild, ljud , video

    Ubuntu. iLike, men jag rekomenderar inte huvudgrenen, deras user inteferface har en länk med amazone som går att stänga av, men som inte ens borde vara på.

    Men jag är väldigt nyfiken på redhat och fedora.... framförallt fedora, för min waveidea-bitstreams skull
    Senast redigerat av reSet den 2014-02-08 klockan 11:53.

  34. #34
    klonqs avatar
    Veteran
    Offtopic:

    Noterade att tråden var skapad som GNU/Linux och jag skrev/skriver Linux, lathet. Inget politiskt statement. Kan tycka Linus är lite svår i denna frågan i.o.m att tex Kärnan(Linux) kompileras med GNU Compiler Collection. Så jag ger RTS och GNU rätt även om jag är Lat

  35. #35
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Har länge letat efter en fri MIDI-editor i trackerstil, alltså som Protracker där kanalerna rullar sida vid sida uppifrån och ner. Nu äntligen har jag hittat en. MIDItrk.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MIDItrk-screenshot.png.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	99,0 KB 
Id:	52163

    Den är utvecklad av "Hermit" som även gjort en helt suerän SID-tracker för Commodore 64, SID Wizard. MIDItrk är dock lite mer av ett snabbt utkast och inte alls lika polerad som SID Wizard, men det fundamentala finns på plats. Jag kontaktade utvecklaren med lite kommentarer och fick ett utförligt svar där han tyvärr menar att han inte kommer fortsätta utveckla MIDItrk. Jag drar mig dock inte för att använda den i befintligt skick, och om något spökar allt för mycket kan jag säkert ta en titt själv i koden.

  36. #36
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har länge letat efter en fri MIDI-editor i trackerstil, alltså som Protracker där kanalerna rullar sida vid sida uppifrån och ner. Nu äntligen har jag hittat en. MIDItrk.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MIDItrk-screenshot.png.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	99,0 KB 
Id:	52163

    Den är utvecklad av "Hermit" som även gjort en helt suerän SID-tracker för Commodore 64, SID Wizard. MIDItrk är dock lite mer av ett snabbt utkast och inte alls lika polerad som SID Wizard, men det fundamentala finns på plats. Jag kontaktade utvecklaren med lite kommentarer och fick ett utförligt svar där han tyvärr menar att han inte kommer fortsätta utveckla MIDItrk. Jag drar mig dock inte för att använda den i befintligt skick, och om något spökar allt för mycket kan jag säkert ta en titt själv i koden.
    oh!!!! den är såå snyyyyygg!!!!

    jag har fortfarande inte orkat hooka något midi från datan. använder hårdvara som sequencer. Ardour köttar fiiiinfint med audio, men jag har inte orkat bry mig om midibiten... vill inte tillbaka till cuprogic vanorna....

    Men det här MIDItrk känns som en bra ursäkt att snöa in! :P

  37. #37
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Den lämnar som sagt en del att önska. Det grova jag hittills stött på är dels att den har en egen temporäknare och synkar således inte mot Jacks MIDI. Det andra är att den inte funkar med instrument som man hookar in via a2jmidid. Sen lite småsaker, såsom att användargränssnittet för att spara inte uppför sig riktigt som man väntar sig.

    Annars har den gjort som jag förväntar mig efter att ha använt den sådär två timmar totalt. Den gör det den ska och inget annat. Mycket simpel helt enkelt, och jag gillar det SDL-baserade användargränssnittet. Precis så som en tracker ska vara.

    Förövrigt har även Ardour3 stöd för MIDI. Lite annorlunda redigeringskoncept än i vanliga pianorullar, men faller mig ändå inte riktigt i smaken. Bra dock om man vill spela in MIDI till ett spår, men inget jag vill komponera i.

Liknande ämnen

  1. Förändringar i ditt skapande pga utrustning.
    Av outshape i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2014-11-04, 09:19
  2. Begränsningar i ert skapande?
    Av inget i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-12-06, 19:20
  3. sampling - loop skapande med auto slice
    Av dokido i forum Övrig mjukvara
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 13:48
  4. Hur börjar jag mitt skapande?
    Av eaglemountain i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •