Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hur lägger ni upp ett liveset?

  1. #1
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran

    Hur lägger ni upp ett liveset?

    Ni som spelar elektronisk musik live. Hur gör ni?

    Följer ni något speciellt upplägg för era live-set? Något särskilt att tänka på?
    Hur gör ni för att hålla det under kontroll utan att för den delen tappa möjligheten till kreativitét i framförandet?


    Min ide är att framföra eget material, Liveskruvat så att säga.
    Alla patchar och patterns i ordning så att man kan bygga ihop låtarna med sigsjälva och med varandra så att säga.
    Några bra effekter lättillgängliga på mixern så man kan reshuffla lite efter behag.
    Skriva ett "manus" så jag har något att falla tillbaka på om man får panik och så att man har en röd tråd genom helheten.

    Är jag helt fel ute?

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tycker det låter som en bra plan det hela, kanske för att det matchar ganska exakt hur jag själv gör. Ja, förutom manus då.

    Saker att tänka på.
    1. Repa. Repa. Repa. Kör igenom hela livesetet så många gånger du orkar själv. Låt gärna andra lyssna på det hela och ge feedback.
    2. Håll koll på tiden under tiden du spelar live, själv vill jag gå vidare till nästa låt alldeles för fort när jag spelar live. Någon sorts positiv stress eller vad man skall säga.
    3. Håll koll på publiken. Själv fastnar jag lätt i dubmakaronläget.

  3. #3
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Att ha timer är fett viktigt imo - snackade lite med en polare om det här i helgen, typ kreativitet vs. inövad (playback?) i livesetupen, typ hur man kan injektera live-biten i det hela. Jag känner mig väldigt säker när jag kör playback med synkade grejer som jag kan tweaka, alt att ha en master-FX som är synkad som man kan leka med under tiden. med dry/wet då så man kan få in det lite subtilt.

    SemiOT performance-addendum:
    För mig är det mest typ - låtlista, köra varje låt i ~5-6-7 minuter beroende på, men att jag alltid alltid har med mig en timer på scen så jag inte snabbar på för mycket. En sak jag verkligen märkt är att man stressar som fan. Typ vill att inte folk ska tycka det blir tråkigt. Sakta in lite!

  4. #4
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    5-6-7 minuter? hmm
    Min fundering var typ att köra ett långt intro och sen 6~ låtar på en timmes set

    Vi får se hur det går.
    Först måste jag fixa materialet och sen öva öva öva.
    Planen är ju sedan tidigare att sätta ihop en EP till årsskiftet.
    Sen kom reSet och frågade om jag vill köra ett set på baspistol.
    Klart man måste nappa då

  5. #5
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    jag gillar att ha olika start möjligheter. jag använder en loopare för det. korg kp3 mer specifikt. den är synchad till tempo, men stannar inte om jag trycker general stoppen. Det tilllåter mig att ha lite "loading-time" om det skulle behövas. Även att skapa mysiga galopp stunder. Men det kan även vara lite risky, då restart är manuell och baserad på taktkänslan.

    För att spela själv är manus mindre viktigt när en är väl repad. Spelar en med någon annan är det nästan oundvikligt, så att alla är med på vad som händer sen. Manus kan ifs vara en del av dina midi seqvenser, där du programmerat alla inblandades inblandade burkar med programchange.

    jgb säger något otroligt viktigt: kontakt med publiken. Visst, en kan komma undan med makaroni style. Särskillt om musiken är grymm eller publiken redan kan den. Men det blir lätt ointressant att titta på någon som verkar helt ointresserad av vad som händer bland lyssnarna. Det handlar inte om att titta allas ögon, utan mer att försöka fånga stunden och energin som studdsas tillbaka till dig i ett slags kretslopp. Det blir ifs helt irrelevant i radio Vilket kan vara ett skönt sätt att generalrepa på Du får liksom hälften av den läskiga men deliciösa kakan i försmak. <3

    Det som är svårast enligt mig är att finna trygheten. Att komma ihåg att nästan ingen vet hur det ska vara egentligen, att det är du som är orkesterchefen och avgör vad som är rätt eller ej, finna den stabiliteten inombords som gör dig fullmäktig nog att inte tvivla efter en mindre miss. Jag brukar övertala mig själv att det alltid finns minst 3 personer som kommer tycka att det där felet var det som var intressant och gav något extra. <3

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Wiktorion: Puh, då är jag inte ensam med att stressa där! Då är det faktiskt en fördel med helt förprogrammerade patternbyten (eller hur man nu gör), så kan man få in alla övergångar när man vill.

    Själv har jag lagt upp alla pattern i rad på en bank i respektive elektronmaskin. D1 på MD hör ihop med D1 på MNM, och så vidare. På det sättet minskar jag förvirringen, och hittar alltid hem om jag går vilse.

  7. #7
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag måste lyssna in mig mer på vatican shadow känner jag.
    Jag begriper inte hur han lyckas göra en låt på över 20 minuter som är så monoton och ändå verkar ha en progression, men fan va jag gillar det.

  8. #8
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Detta är min approach som jag arbetat fram på ca 80 spelningar hittils:

    Jag kör helt improviserat utan låtstrukturer och utan anteckningar. Vissa apparater har färdiga patterns i sig (1-3st tb303) och sedan har jag några trummaskiner där jag har en i play mode (909) och en i edit mode (606 eller 808).
    Jag har en Pearl Syncussion och eller ett Serge eller Buchla modulsystem som tar emot CV från 303:orna och gate:ar från någon av trummaskinerna så man kan förändra melodierna i realtid, lägga till och ta bort steg utan att man behöver känna igen att det är samma pattern som på 303:orna. Ofta har jag ett modulsystem på en aux-send i mixern så man kan ha det som process, det blir väldigt levande.
    Som effekt har jag eventide space eller alesis microverb.
    Jag kommer ihåg var några få patterns ligger men det mesta är helt random, har dock sett till att jag inte har några 12-stegspattern eller 32:ndelspattern i trummaskinerna och kanske breaks på de fyra sista platserna. Sen så är själva sporten att lära sig smyga upp en regel och få det att fungera ihop trots att jag inte har en aning om vad som ska komma.
    Jag brukar inte repa längre (lönlöst har jag märkt!) mer än att jag sätter ihop setupen på golvet och kollar alla rattar och sladdar samt packar snyggt. Brukar även försöka spela in en snutt då det alltid låter ganska olika.

    Detta är ju ganska teknikbaserat men det är verkligen som en organisk stor maskin med många delar som går att skala upp och ner beroende på publik, gage och inte minst transportmöjligheter.

    Jag kör ofta ett tema i ett par minuter och lägger upp setet som en dj mix ungefär, ganska få breaks dock och jag känner att jag måste lära mig att ta det lite lugnare och spela mer av varje låt så att säga, jobbar på det nu.
    Det jag skulle vilja lägga till är att börja använda OP-1 eller någon liten sampler/workstationgrej så jag kan dra in klassiska samplingar och breakbeats live samt spela lite stråkmattor. Jag har testat med OP-1/OP-lab men den har problem med synken, får se om jag kan engagera mig för att få det fixat eller skaffar någon annan maskin.

  9. #9
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    När jag gjort elektroniska set (electro, techno, och sådant) så har jag alltid gjort grundpatterns som jag sparar med de flesta spåren mutade. Jag har lagt upp alla patterns i en följd i varje maskin så att jag inte tappar bort mig. Med så mycket trygghet har det varit ganska lätt att släppa loss med övrig improvisation.

    Något som verkligen hjälper är att ha någon specialgjord video i bakgrunden, på en duk eller så. Det ger ännu mer trygghet för man vet att publiken också har något kul att titta på. Enapa gjorde en till mig en gång som fungerade grymt bra.

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    dar303: Ännu en som känner att man måste ta det lite lugnare!

    sisältää: Video är inte dumt det, bra tips!

    En annan grej är att när man repar så ta och spela in. Se det som en spelning i sig. Du får inte stoppa för att "det blev fel" och rätta till saker, måste repareras i farten! Så skall du spela en timme så sätt igång och gör det. Med inspelning rullande hela tiden, den kan du sedan lyssna på i efterhand och fundera lite på hur det blev.

  11. #11
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Jag spelar alltid in mina "demo"jams, en låt i taget. Sedan lyssnar jag på den ett par gånger, snabbspolar lite och hoppar hit och dit för att höra det mest "intressanta". På så vis blir jag bättre och bättre både på att spela live och att arrangera låtar!

    Men när jag väl ska spela live så arrangerar jag mina patterns i Elektronburkarna på samma platser, så man inte tappar bort sig så lätt. Samt ser till att mutea ev. midispår haha. Det är lätt hänt att man suttit hemma och jammat loss med lite extra synthar och sedan glömmer av all mididata som sedan skickas iväg... Kan bli kaos om inte annat!

  12. #12
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Jag kör ju alltid 100% impro så för mig är det viktigaste att ta det lugnt, känna in lokalen och stämningen, och sen när det väl är dags så handlar det om att vara fokuserad, våga chansa lite och kanske det viktigaste av allt: ha roligt!

  13. #13
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag gör musik som är mera baserat på vers brygga refräng och tyckte bara att det blev invecklat att försöka arra allt live.
    Ableton funkade inte riktigt för att "looparna" håller sig sällan inom loopen. Då måste man hela tiden göra en extra loop för svansen för att det inte ska låta avhugget.

    Istället kör jag med stems ca 6 st som jag kan jobba med mixmässigt, tex med filter, choppers och fx.

    Sång + synthar och ev gitarrer går med split till datan för fx och även till foh för volym, eq, dynamik.

    Skulle jag göra techno live så skulle det nog gå att improvisera mer med själva arret.

    Sen repar vi såklart så mycket det bara går.

  14. #14
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Jag har för det mesta haft nån form av backtracks eller sequensade parter i setet som har satt längden på låtarna. Då blir formen lite stelare och jag kan inte köra slutet lite längre om jag skulle vilja, men det har funkat bra ändå. Jag brukar ha improviserade delar i början och slutet som är friare i formen och kan vara å kort eller långt jag känner för.

  15. #15
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    (en annan teknik jag har kommit rätt långt med en gång i tiden är att bygga magiska synthar i kartong och bränna en CD-r )

  16. #16
    AlSono
    AlSono är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Använder en Analog 4 som är proppad med patterns jag gjort, använder dessutom Machinedrum, TB-303, Dark energy och en 404-sampler + ett litet mixerbord med inbyggda effekter - det räcker gott för mig, och repa intensivt!

  17. #17
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Intressant råd som jag precis snappade upp från "The public stand":
    In a club you build up.
    In a radioshow you build down.

    Hur resonerar ni kring det?

Liknande ämnen

  1. LiveSet 1.5
    Av moenia i forum Reason Studios
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-10, 15:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •