Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Delikat problem - finns det någon som har bra koll på livesång ?

  1. #1
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior

    Delikat problem - finns det någon som har bra koll på livesång ?

    Problemet är som följer :

    Ska starta ett mindre band med 2 sångerskor som jag GÄRNA
    vill ska kunna sjunga tillsammans på de flesta låtarna. Tyvärr
    har det visat sig att de ligger ungefär 3-4 Halva Tonsteg ifrån
    varandra när det gäller vilken tonart de ska sjunga låtarna i.

    Jag vill VERKLIGEN få det här att fungera då bådas röster var
    och en för sig (solo) är för svaga för att ensamma bära upp
    en hel låt - Därför BEHÖVS det att de kan sjunga TILLSAMMANS.

    Att byta ut någon är otänkbart då det handlar om flickvän oh syster !

    Det finns ju så många pedaler och "VOCALISTER" som kan manipulera
    röster - MEN - finns det EN ENDA PEDAL som bara helt enkelt höjer
    eller sänker en sångerskas TONHÖJD en halvton eller 2 halvtoner
    eller 3 halvtoner o.s.v. ?

    För att förtydliga - Jag skulle vilja att då sångerska sjunger ett C så kommer
    det ut ett C# eller ett D eller ett D# eller ett E.....Ja - ni fattar...

    Jag vill alltså inte ha EXTRASTÄMMOR utan att SÅNGERSKAN egen röst
    flyttas ett halvsteg eller 2 halvsteg eller 3 halvsteg UPP/NER.

    Är det här möjligt på något sätt ?

    Vi prtaar alltså INTE om att mixa en röst i efterhand utan om att
    höja/sänka tonarten i LIVESAMMANHANG.

    TACKSAM för ALLA vettiga förslag till lösning på problemet...

    Mvh Peter

  2. #2
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Men vad händer när falsksjungarna sjunger rätt då..(kan händ då och då..).?

    Vad händer om de liksom hör sig själva genom PA:t, medhörningen...

    ... annars är ju svaret Autotune (finns gamla på burk) och Eventide (burkar och pedaler) som ju är det man brukar använda...
    Senast redigerat av Jeppe K den 2013-10-07 klockan 21:51.

  3. #3
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Det låter verkligen som att be om problem...som Jeppe K skriver att om de hör sig själva i medhörningen (vilket de väl måste?) så kommer de att höra sig själva 3-4 halvtoner upp/ner, det känns som väldigt svårt att sjunga rätt då?

    Skriv stämmor på de ställena istället. Låt en av dem sjunga en stämma på tersavstånd där den ena inte orkar upp eller den andra inte kommer ner ordentligt, då hjälper deras röster varandra.

  4. #4
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Det låter inte bra - Faktum ÄR att de KAN sjunga JÄTTEBRA båda två MEN
    inte i samma tonläge.

    Jag syftar ju på någon pedal där man - skriver nu med stora bokstäver bara för att förtydliga,
    DÄR MAN INTE HÖR SIN EGEN RÖST UTAN AUTOMATISKT BARA HÖR RÖSTEN I RÄTT TONLÄGE.

    De är alltså kKLOCKRENA på att ta tonerna och så.

    Men jag kanske begär det omöjliga ?

    Mvh Peter

  5. #5
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    TVÄRTOM - DET ÄR ETT JÄTTEPROBLEM !!! Faktiskt vårt (hittills) ENDA problem,
    men det är enormt.

    Om t.e.x. VOCALIST 2 från TC-HELICON hur lätt som helst kan lägga till extra
    stämmor på ett visst avstånd från grundtonen (med hjälp av ackord dock) så
    tycker man ju att det här borde gå !

    Att skriva stämmor är inte aktuellt då det handlar om VARJE TON I VARJE LÅT utan
    vi vill få fram det vackra och kraften från 2 sångerskor.

  6. #6
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    (Edit: Kommenterade drygt och tråkigt... sorry...)

    Du får testa att transponera musiken mera... Inte sångerskorna... Vad jag menar är att något tonläge måste de väl kunna ha gemensamt...?
    Senast redigerat av Jeppe K den 2013-10-07 klockan 22:11. Anledning: sorry

  7. #7
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av David Lennartsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skriv stämmor på de ställena istället. Låt en av dem sjunga en stämma på tersavstånd där den ena inte orkar upp eller den andra inte kommer ner ordentligt, då hjälper deras röster varandra.
    Precis. Eller lägg ner en oktav där det blir för högt för den ena av dem.

  8. #8
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Jo, det är klart att du skulle kunna ha någon typ av pitch-shifter på en av dem som bara går ut i PA:t medan hon hör sin vanliga röst i medhörningen, men det blir ändå problem. Om du löser det så måste hon sjunga 3-4 halva tonsteg fel mot ackord mm för att det ska låta rätt ut och om hon hör effekten i medhörningen så hör hon inte det hon sjunger på riktigt.

    Vilket sätt du än väljer så blir det väldigt svårt att sjunga helt enkelt.

    Men om de är säkra sångerskor men bara saknar kraft för att vara ensam lead så håll melodierna inom ett register som passar båda, du kommer fortfarande att ha mer än en oktav att göra melodier på, förmodligen mer än en och en halv och det kanske räcker? Jag skulle verkligen jobba med stämmor utöver detta och använda ev pedaler som effekter.

    Men, som svar på din fråga, så finns det en mängd effekter och pedaler som kan göra detta. Bla TC Electronic har pedaler för sångare och de har vad jag vet pitch-correction och pitch-shifter mm. Lägg pedalen bara i utljudet så får du det resultat du vill, men svårt för sångerskan.

    --> Jag såg ditt svar nu efter att jag skrivit inlägget. Det kan ju inte handla om varje ton? Om den ena sångerskan måste flytta 3-4 halvtoner för att de ska kunna sjunga unisont så måste de ha många toner gemensamt? Annars har de ett sångregister på 1-3 halvtoner? Som kloka ovanför också har skrivit: transponera din musik så att så många toner som möjligt ligger innanför bådas register. Sedan bör båda gå till sångpedagog så att de får öva upp kraften och styrkan i rösten, de kan få ut mycket mer ur sina röster med bra träning, det kan alla.
    Senast redigerat av David Lennartsson den 2013-10-07 klockan 22:08.

  9. #9
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Jag vet inte hur stort omfång sångare/sångerskor brukar ha men det är väl ALLTID
    så att det låter bäst i ett visst tonläge för ALLA sångare/sångerskor ?

    Problemet är att vilken låt man än tar så om vi säger att den ena sjunger perfekt
    avslappnat vid +2 transponering och den andra perfekt vid +6 transponering jämfört
    med orginalet - Om nu den ena går ner 2 halvtoner och den andra upp 2 halvtoner
    så låter det inte alls bra.....

    Det finns säkert proffssångerskor som behärskar de flesta Tonlägen men nog har de
    tt visst tonläge som passar dem bäst ? Det är i alla fall min erfarenhet av egen sång och av
    deras sång......

    Men det ni säger är alltså att det ÄR OMÖJLIGT med någon slags effekt att höja/sänka en sångerska ?
    Mig veterligt så finns det ju flera pedaler med "Pitch correct" som rättar till tonen LITE - kan ju inte vara
    svårt att bara höja det som kommer ut med ett halt tonsteg ?

  10. #10
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    ditt problem är likalättlöst som omöjligt. jag kan ha helt fel, men jag tror problemet är psychosocialt, särskillt om ingen sjunger surt, utan bara i stämmor. systrarna har kanske lite historia i att sjunga tillsammans i familjekören. då är det viktigt att bli hörd, och stämmor blir per automatik.

    jag försökte spela in min morsa och hennes systrar i unison. omöjligt. alla skulle flexa med olika stämmor. det sjungs mycket i morsans familj.

    min lösning blev att leva med det. för dom hörde själva att det blev annat än vad som vart planerat, vilket ledde till en slags total ifråga sättning av deras relation som var på gränsen att leda till världskrig och psykoanalyserande tårar och gammla tragedier som kretsade runt morfars uppmärksamhet, favobarn etc......

    fan sorry, jag önskar hag kunde hjälpa dig istället för att måla upp katastrof scenariot. men ~~~ har en poäng....
    lycka till

  11. #11
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Tack David för din kommentar - Saken är bara att det inte är JAG som skriver låtarna
    utan vi pratar helt och hållet om färdiga låtar - Ett coverband alltså. så jag kan inte
    allt påverka hur mycket en låt ändras i tonhöjd.

    Men - jag tror jag är oklar i mitt sätt att förklara.

    Båda sångerskorna KAN utan problem sjunga låtar som varierar ganska mycket
    i tonhöjd. De klarar det GALANT var och en för sig. DET är INTE problemet.
    Men jag förklarar nog dåligt.

    om JAG PRÖVAR EN LÅT MED DEN ENA SÅNGERSKAN OCH VI TRANSPONERAR DEN
    till en TONART som passar henne där hon trivs att sjunga och framför allt där JAG
    HÖR att det låter riktigt bra.... SÅ - när den andra sångerskan gör samma sak så
    hamnar hon KONSTANT 3-4 Tonarter HÖGRE jämfört med sångerska ett.

    Är det inte så - Att ALLA SÅNGARE/SÅNGERSKOR TRIVS/LÅTER BÄST i en viss TONART
    (självklart beroende på låten!) ???

  12. #12
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Intressant lösning på problemet att försöka pitchshifta ena sångerskan så de kan sjunga i samma tonart. Kreativt minsann . Klart det går att göra, ingen aning hur naturligt det går att få däremot.

    Men om det ska funka att sjunga så måste sångerskorna ha helt separata bakgrunder och medhörningar, vilket blir knivigt att lösa live. För du förväntar dig väl inte att en av tjejerna ska sjunga låten i t.ex. C, medans bandet spelar samma låt i D#?

  13. #13
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Ja, du har rätt - olika tonarter passar olika röster.

    Men om du vill ha dem att sjunga unisont, dvs exakt samma melodi tillsammans, så måste du kompromissa med tonarterna. Hitta den tonart som låter bäst för dem att sjunga unisont i (om du absolut inte vill göra stämmor i sången, det är ett väldigt vanligt och snyggt sätt att lösa det på).

    Att försöka lösa det med en effekt blir verkligen extremt svårt. Som jag skrev tidigare så måste någon av dem sjunga eller höra fel för att det ska blir rätt. Prova själv att sjunga en hel låt en halv ton under ackorden och kompet...mycket svårt.

    Sedan menar jag allvar med att de bör gå till sångpedagog. De kan med all säkerhet öva upp kraft och uttryck i sina röster för att klara sig bra som leadsångerskor och skulle då kunna ta lead på olika låtar.

  14. #14
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    Tack DAVID, MAKARI, RESET för era kommentarer ! Även om det inte löst problemet så
    har jag ju förstått VARFÖR det i princip är omöjligt så nu vet jag och förstår vad jag har
    att utgå ifrån och det är ju en bra början ! *ler*

    Men nu till en FÖLJDFRÅGA ur detta !

    När det gäller EFFEKTER man KAN använda på rösten för att kanske
    få den att låta mer kraftfull.... Eller för att få mer DJUUUUP i rösten,
    vad brukar sångare/sångerskor använda sig av ?

    Berätta gärna lite enkelt och kortfattat !

    Mvh Peter

  15. #15
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    tänk så här:
    vilken finurligt accentuerad skrivstil du har
    där hittar du djupet. formeln till det musikaliska djupet: kemin mellan alla musiker iblandade + musiken
    alla dessa ingredienter: molekyler, människor plus deras produkt. som säkert har en finurlig accent för någon.

    nu, jord till jord ljud språk: jag brukar ta bort lite av det allra lägsta i frekvensregistret på tjej röster som min egen (killrobot av kön) Men det bästa man kan göra, (enligt mig) om man har matrialet inspelat och tid att lyssna, är att vrida ALLA rattar på ett methodiskt sätt, från minimum till maximum.

    Happy Producing!!!
    *set
    ps. det blev bra mellan morsan och hennes syrror. och även om jag inte berättar historien exact som den var, så är dom bäst! <3
    Senast redigerat av reSet den 2013-10-08 klockan 01:10.

  16. #16
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    reSet är står som brukligt för de insiktsfulla inläggen, att inte glömma musiken och människorna. Att det väldigt sällan handlar om apparater i slutändan.

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Så varför vill de inte sjunga stämmor? Det räcker ju med att den som inte kommer upp/ner just i den passagen lägger lämplig stämma istället. Jag tycker det är en fet effekt med unisont som glider isär då och då.

  18. #18
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    David Lennartsson: Vet inte hur insiktsfullt det hadde varit utan din översättning dock!!!! <3 men precis så som du skriver menar jag!

    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är en fet effekt med unisont som glider isär då och då.
    +7000 på den! det är bland de finaste ljudeffekterna som finns i min bananrepublik!!

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Eller hur! Såna där rys-moments i låtar...

  20. #20
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    DE vill säkert sjunga i stämmor ! *ler* - Problemet är bara ( hmm - det verkar ALLTID finnas ETT problem...)
    att vi ju tar "färdiga" midilåtar och för att de ska kunna junga i stämmor så vore det BRA om JAG visste HUR
    man skriver en andrastämma.....Har tyvärr inte den musikaliska kunskapen för det....

    Med iden är säkert lysande och att det låter riktigt bra när folk sjunger i stämmor....Det är vi överens om !

    Frågan är då - VAD KAN JAG - EGENTLIGEN ?

    Svaret är - Inte mycket - MEN jag har förmågan att HÖRA NÄR det låter bra och vad som
    folk överlag kommer att gilla - Alltså inte bara vad JAG tycker är bra utan har förmågan att höra
    ganska direkt när en låt kommer att bli en hit. På samma sätt hör jag när de här tjejerna
    sjunger så att det låter bra.

    Har dock prövat lite mer nu och inser att tjejerna nog får mötas på mitten och att det kommer att
    bli mer än tillräckligt bra för att låta bra - Tack för ALLA TIPS !

    FORTFARANDE TACKSAM FÖR MER TIPS OM VAD REVERB, EQ, KOMPRESSOR o.s.v. kan göra för SÅNGEN !!!

    Mvh Peter

  21. #21
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Det kan göra ganska mycket. Eller rättare sagt det GÖR mycket. Sätt dig ned och prova dig fram. Om du har så bra öron som du säger och litar på dina öron, så du kommer höra vad som låter bra och vad som låter mindre bra. Jag tycket dock att du ska hålla dig borta från presets... av egen erfarenhet tycker jag det stjälper mer än det hjälper för lärandekurvan.

    Det finns mängder med tutorials online och metervis med böcker att plöja igenom.

    Det finns inga genvägar...skruva lyssna gör om skruva lyssna gör om etc tills du tycker det låter bra.

    Jag har lite böcker i ämnet i pdf form från skolan om du är i intresserad pm'a isf.

  22. #22
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pumahane999 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När det gäller EFFEKTER man KAN använda på rösten för att kanske
    få den att låta mer kraftfull.... Eller för att få mer DJUUUUP i rösten,
    vad brukar sångare/sångerskor använda sig av ?

    Berätta gärna lite enkelt och kortfattat !

    Mvh Peter
    För att få lite mer djup så kan kan använda något som skiftar ner formanterna. Boss VF? är väl kändaste exemplet, används flitigt av The Knife/Fever Ray. Men det är kanske att ta det lite väl långt, prova att ge basen en liten knuff med eq för lite fylligare ljud.

    Får att få mer energi i sången är kompressor och/eller lätt overdrive väldigt användbart. Lite reverb skadar inte heller för att få en större och fylligare klang. Jag har en Boss VC20 som backup när PA's inte har vettiga effekter, mycket användbar och prisvärd. Funkar även som loop-pedal när man vill leka med sånt!

  23. #23
    pumahane999
    pumahane999 är inte uppkopplad

    Senior
    TACK INFRA och PETER H för BRA TIPS !!!!!

Liknande ämnen

  1. Någon som har koll på RITM-2?
    Av henrikbergqvistber i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-03-07, 19:46
  2. Siel Opera 6 någon som har koll på den?
    Av Keiowas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-12-22, 18:13
  3. någon som har koll på dessa?
    Av godscent i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 20:35
  4. Någon som har koll på Thomann-pianon?
    Av ACH i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •