Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Synt soundtracks som legat på Svenska topp-40 under 70- och 80-talet

  1. #1
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran

    Synt soundtracks som legat på Svenska topp-40 under 70- och 80-talet

    Googlade lite på internet idag och satte ihop följande lista.....

    Synt soundtracks som låg på Svenska topp-listor under '70 och '80-talen.

    Titel-------------------------Kompositör----------------------datum----------Topp-placering-----Antal veckor

    Midnight Express_______Giorgio Moroder____________1979-09-21___47_____________ 1
    The Warriors__________Barry De Vorzon & various____1979-12-28___26_____________1
    Flash Gordon__________Queen____________________1981-01-30___29_____________2
    Escape From New York__John Carpenter_____________1982-01-12___23_____________4
    Cat People____________Giorgio Moroder____________1982-05-18____6_____________9
    Beverly Hills Cop_______H. Faltermeyer & various____1985-03-08____3______________9
    Electric Dreams ________Giorgio Moroder & various___1985-03-22____49_____________1
    Fletch________________H. Faltermeyer & various____1985-10-18____48_____________1
    Rocky IV______________Vince DiCola & various______1986-01-22____5______________8
    Miami Vice____________Jan Hammer & Various______1986-04-30____32_____________3
    Top Gun______________H. Faltermeyer & various____1986-08-13_____3_____________10
    Rain Man_____________Hans Zimmer & various_____ 1989-05-03____29_____________2
    Twin Peaks___________Angelo Badalamenti_________1990-12-19____2_____________ 9

    Jag finner det lite märkligt att Scarface soundtracket inte finns med eftersom
    albumet innehåller många riviga pop & rock låtar och ett väldigt bra instrumentalt score.

    Mer än hälften av dessa soundtrack album innehåller fler disco, pop & rock låtar än instrumental
    musik speciellt skriven för filmerna, och jag misstänker att åtminstone några av dem inte lyckats nå top-40 om så inte hade varit fallet.

    Vangelis' tema från "Chariots of Fire" blev ju en mindre hit internationellt men det verkar inte som låten nådde top-50 i Sverige.

    OK vad tycker ni, är det de bästa (synt) soundtracken som nådde topp-listorna respektive år? Hur skulle era egna listor sett ut m.m.?

    Kommentera gärna och kom med förslag!

    Micke
    Senast redigerat av micke7 den 2013-09-18 klockan 19:41.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    +1 på Carpenter, fler av hans alster skulle platsa där!

    Utöver det ska "Midnight Express" upp massor och "Fletch" ner minst lika mycket. Viss förvirring med topp 40 och topp 50. Själv funderar jag en del över senare decennier och alla fina kompositioner av Danny Elfman...

  3. #3
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Äntligen lite respons, vad kul

    Carpenter's Escape From NY är ju given på listan men jag tycker nog att hans soundtrack till Halloween III (som jag tycker är ett av hans bästa) också skulle platsat på '82-'83's topp-40. Håller med om att Midnight Express soundtracket borde haft en högre placering än #47,speciellt med tanke på att den innehåller en riktig synt klassiker som The Chase.

    Jag hoppas fortfarande att själva film versionen av soundtracket släpps på CD - även om jag gillar arrangemangen på albumet så föredrar jag versionerna som hörs i filmen. Filmversionerna av Chase och Theme from Midnight Express låter råare/tuffare än på albumet. Albumversionerna är liksom diskofierade. Greg Mathieson stod för arr. och spelade synt och keyboards på albumet medans filmversionerna arrangerades/framfördes av Harold Faltermeyer med assistans av Dan Wyman.

Liknande ämnen

  1. Hur man kopplade synt till dator på 90-talet
    Av farbror synt i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-01-16, 23:30
  2. Svenska synthballader från 80-talet
    Av benjaminab i forum Skivor & artister
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 09:58
  3. Hur fyndar man synt på 10-talet?
    Av machinepop i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 20:04
  4. bra arpeggiator synt från 80-talet..?
    Av Niklas Edstam i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-08-26, 17:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •