Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Synthar mm med dålig midi

  1. #1
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran

    Synthar mm med dålig midi

    Jag startar denna tråd för att vi ska kunna börja lista instrument och dylikt som har brister i hur de klarar att ta emot eller skicka midi(samt hur) så att köpare ska kunna ha det i åtanke. Eventuella workarounds får man gärna dela med sig av också.

  2. #2
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Min Casio VZ-1 har väckt en del huvudbry... Tar inte mot något oavsett vad man skickar in. Gav upp men den kan ju också vara trasig?

    Super JX 10 gav jag också upp för några månader sedan. /Samma där förstår mig inte riktigt på det.

    Fast det är bara korta försök på dessa.

    Har en känsla av att man kanske kan sätta ett årtal bakåt eller fram till när den sista Mididåliga produkten släpptes. En del har väll klen processor så det blir smått lagg, eller lagg om man vill ha saker i kedjor. Andra dåligt programmerat os /menyer som man måste dyka in i som knappt går att förstå sig på... Glöms bort hur man gjorde till nästa gång man måste in i skiten. Gillas inte på i övrigt underbara maskiner.

  3. #3
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Folk kommer snart nämna massor med bra saker...jag börjar med några av Yamahas syntar som vägrar skicka velocity högre ön typ 100. Ska man över det får man hamra sönder tangenterna. Riktigt irriterrande när dom annars har sköna tangenter, hyfsade masterkeyboardfunktioner och man vill styra andra syntar med dom. Detta gäller många (alla?) DX- och SY-modellerna och ev. andra.

    Workaround: hmm koppla till dator/daw och fixa "ny" velocitykurva...

  4. #4
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    EMU Proteus 1-3 processar MIDI thru internt, tror jag, så om man använder dem frekvent så laggar MIDIt ordentligt.
    Nu är det säkert 20 år sedan jag använde nån så jag är inte säker på om det gäller 3an oxå.

  5. #5
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har för mig att DX7 skickar någon slags "Sense" signal var 100:e millisekund eller liknande, även om man inte spelar på den, vilket har fått andra burkar & program att flippa ut. Men det var iofs jävligt länge sedan jag råkade ut för detta.

  6. #6
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Matrix1000, seg som sirap.

  7. #7
    Hackemoff
    Hackemoff är inte uppkopplad
    Hackemoffs avatar
    Senior
    Alla synthar som har "omni on" som default, och/eller som inte sparar vald kanal/omni-läge när man stänger av synthen.

    Ex:

    SCI Prophet 600
    Siel Opera 6
    Roland JX-3p

    Vilka man visserligen kan ha lite förståelse för iochmed att de kom precis när MIDI lanserades, men ovanstående gäller ju även:

    Korg DW-8000
    Akai AX60
    Senast redigerat av Hackemoff den 2013-09-07 klockan 12:01.

  8. #8
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    D550 är.........................inte................... ......snabb

  9. #9
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    JD-800 kan man få att blinka som värsta rymdskeppet om man matar den för mycket midi och då är det bara att starta om den. Inte mycket att göra åt vad jag vet. Det hände inte ofta när jag hade min iofs. Men det var störigt när det väl hände.

  10. #10
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Yamaha EX5 var oanvändbar pga MIDI timing men jag reserverar mig mot eventuella firmware uppdateringar som kom sedan och bättrade på timingen.

  11. #11
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Casio CZ3000 laggar märkbart. Det verkar också som att det bara går att skicka/ta emot presets och inte enskilda parametrar. Det är kanske därför dom få editorer som finns är så osmidiga (Czsysexy). Jag tror iofs att jag har sett ett ställe nånstans på nätet där man hade listat sysex för olika parametrar men jag kanske har drömt det.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Poly-800 - omni och kan väl inte mycket mer än on/off. Workaround - släng den i en damm i närheten.

    Vill gärna nämna Simmons MTM i den här tråden eftersom den är snyggt försedd med midi thru utan att detta jack fungerar.

  13. #13
    ZX81
    ZX81 är uppkopplad nu
    ZX81s avatar
    Senior
    Bra initiativ!

  14. #14
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    D550 är.........................inte................... ......snabb
    Inte? Jag har ett par D-550 och har inte tänkt på att de skulle vara långsamma. D-550 har iallafall bättre MIDI stöd än D-50 har jag läst, men vet inte om responsen är bättre.

  15. #15
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Det kan nog vara olika firmware mellan olika ex då, jag hade en back in the days som var så slö att den inte gick att köra 16 delar med nästan

  16. #16
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Roland TR-909 är långsam när man använder MIDI, så det ska man nog undvika.

  17. #17
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Poly-800 - omni och kan väl inte mycket mer än on/off. Workaround - släng den i en damm i närheten.
    just snygg lösning!

  18. #18
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Kawai K4 har sensationellt laggig midi. När jag använde min multitimbralt med atari fick man sitta och pilla på midi delay för varje spår för att få det att låta hyfsat.

  19. #19
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SyZ-X Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kawai K4 har sensationellt laggig midi. När jag använde min multitimbralt med atari fick man sitta och pilla på midi delay för varje spår för att få det att låta hyfsat.
    Hehe den kommentaren väntade jag på ... Tycker själv att detta är ganska överdrivet men kan ju bero på att Kawai fixade problemen med FW v1.2-1.4 (?)

    K4 var min andra synth och jag gjorde låtar enbart med denna som ljudkälla och CZ5000 som sequencer och hade inga problem att tala om med multitimbraliteten. Däremot "klickade och poppade" den för jävligt med v1.0.
    Senast redigerat av resonator den 2013-09-08 klockan 15:08.

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vad gäller K4, D550 m fl så började de ju lagga när de fick jobba för hårt, t ex med 4 parts-ljud. Så även EPS/ASR med för många samtidiga instrument & layers & röster igång. Dessa fläskiga demonstrationsljud var ändå ofta lite väl maffiga i ett arr, så det var bättre att göra ljud med bara en eller två "partials" eller "tones", varvid man frigjorde fler röster och även mer DSP-kraft. D-50-ljudet Staccato Heaven har synten t ex problem att spela upp större ackord med, blir gärna lite random när tonerna triggas även om man trycker alla samtidigt. Men så är inte fallet med det stora flertalet andra ljud. Då är D-50 riktigt snabb och responsiv. En enkel lösning är att sampla en enda ton från Staccato Heaven, klippa samplingen till perfekt start och sedan låta samplern sköta den biten. På med lite reverb. Sen är det Nemas problemas.

  21. #21
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Emulator 2 innan OS 3.1
    Voyetra-8 (fysiskt jobbig)

  22. #22
    Limestream
    Limestream är inte uppkopplad
    Limestreams avatar
    Senior
    Korg Poly800 är alltid defaultinställd på omnimode on och har ingen särskild menyparameter för att stänga av det. Man måste stänga av omnimode via MIDI från en extern sequencer.

  23. #23
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Emulator 2 innan OS 3.1
    Voyetra-8 (fysiskt jobbig)
    Nu blir jag OT, men Voyetra-8, har du/har du haft en? Som gammalt New Order-fan så har jag alltid varit nyfiken på dem. Låter de bra? Trista eller kul att skruva ljud på? Är de inte jäkligt ovanliga? Vad kostar de idag?

    Och vad menar du med "fysiskt jobbig"?

  24. #24
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hackemoff Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ex:
    SCI Prophet 600
    Siel Opera 6
    Roland JX-3p
    Inte nog med att JX3P är i konstant omni - man kan inte använda PG200 och midi samtidigt på den. Med switchen på baksidan väljer man midi-läge eller PG200-läge.

    Så att ratta ljud på PG'n medan den kör en midislinga från en DAW går inte. Enda lösningen är ett Organix midikit eller en KIWI-uppdatering. Men med någon dessa installerade blir det ju å andra sidan en fantastisk synt...

  25. #25
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Super JX 10 gav jag också upp för några månader sedan. /Samma där förstår mig inte riktigt på det.
    JX-10 har en väldigt konstig "hierarki" och icke-fungerande sysex som standard. Så det går inte att styra några parametrar med Sysex. Fixar man den hemmasnickrade firmware-uppdateringen klarar den det lika bra som MKS-70 och JX-8P. Fjantigt bara att man måste ha en M-64C cartridge för att göra patchdumpar.

    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Matrix1000, seg som sirap.
    Vad jag kan minnas är det väl mest när man bombarderar den med Sysex?

    Överlag har väl det mesta som är tidigare än sent 80-tal mer eller mindre knasiga midi-implementationer? Och oftast känsliga för för mycket data på en gång, t.ex. sysex.

  26. #26
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu blir jag OT, men Voyetra-8, har du/har du haft en? Som gammalt New Order-fan så har jag alltid varit nyfiken på dem. Låter de bra? Trista eller kul att skruva ljud på? Är de inte jäkligt ovanliga? Vad kostar de idag?

    Och vad menar du med "fysiskt jobbig"?
    Har inte haft en Voyetra än, de dyker upp nångång om året för hiskeliga summor på bayen.
    Med fysiksk jobbig menar jag att de valde XLR-kontakt istället för 5-pol DIN vilket ställer till det i kabelhögen.
    :-)

  27. #27
    Bigstone
    Bigstone är inte uppkopplad
    Bigstones avatar
    Senior
    K4 och JX3P, Check!
    Det som oftast lagga ned hela systemet i början av karriären var när man vifflade så där sanslöst mycket med MW och Pitch samtidigt och körde allt på en lina från Atarin och körde Thru på hela kedjan genom de tre maskiner man hade.
    DET... gick.. i...nt....e så b......a alla gånger.

  28. #28
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Bit-99, gav ifrån sig ett kort prupp-ljud för parameterförändringar, eller var det vårat ex som var defekt?

  29. #29
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Har hört från många, även försäljare att Roland 2080 var riktigt otight när det gäller midi. 1080 skulle vara mycket bättre. Vet dock inte om det är sant eftersom jag inte ägt någon av burkarna.

  30. #30
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    K4an är som dag och natt mellan FW v1.0 och v1.4
    1.0 är helt värdelöst (har även problem med velocityvärden via MIDI vill jag minnas) medans 1.4 funkar bra.

  31. #31
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Roland U20/220. Fyfan alltså.

Liknande ämnen

  1. CTRLR - Gratis VST-editors till MIDI-synthar!
    Av geminister i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2017-08-05, 00:45
  2. grooveboxar med dålig midi ut
    Av Jätten i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 19:52
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 18:17
  4. Midi. 2 synthar i samma burk med 1 midi in?
    Av jazzdoktorn i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-05-22, 22:37
  5. MIDI koppling...2 synthar till PC...
    Av bjorx i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •