Resultat 1 till 57 av 57

Ämne: Lyxiga reverbsvansar till budgetpris?

  1. #1
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

    Lyxiga reverbsvansar till budgetpris?

    Jag funderar lite på vad för vintage hårdvarureverb som skulle kunna vara lämpliga om man vill ha lite lyxiga gärna artificiella jättereverb i stil med t.ex. Vangelis. 480L är naturligtvis inte aktuellt.

    Det handlar ju om sådana där reverb som klarar av långa decaytider utan att man hör "repetitioner" i algoritmen alltför tydligt. Lexicons PCM-serie antar jag skulle kunna kvala in men de är knappast billiga.

  2. #2
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Inte vintage alls men Eventide Space borde passa rätt bra!


  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lexicons äldre och mindre grejer? LXP-1 och sådana?

  4. #4
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Jag har faktiskt ett LXP1 nedpackat i en kartong någonstans men minns inte att man kunde få så långa decaytider. Fast det kan hända att man kan komma åt det via sysex...jobbigt.

    Ja, Eventide är ju ett bra tips. Det är väl i princip samma algoritm i den där som i H3000?

  5. #5
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Strymon BlueSky är byggd för såntdär. kostar 2500 ny nu för tiden.

  6. #6
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Yamaha Pro R3 kanske? TC M-One XL? Båda billiga beg och låter bra. LXP1 är bra också, men minns inte heller hur långt det gick att få. Men beg hårdvara är rätt billig. En PCM80, TC M3000 mfl borde väl inte kosta mer än 6000 - 7000 kr och då låter det ju fint. Lexicon MPX1 borde väl vara billig nu?

  7. #7
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har faktiskt ett LXP1 nedpackat i en kartong någonstans men minns inte att man kunde få så långa decaytider. Fast det kan hända att man kan komma åt det via sysex...jobbigt.
    Hur långa vill du ha? Jag har ett uppkopplat hela tiden hemma nu, och känner inte att det blir för kort om man säger så. Men skall du ha rejält långa och vill ha gammalt reverb så är ju Yamahas SPX-90 (mk I eller II) rätt bra där. 99 sekunder.

  8. #8
    rhizomatik
    rhizomatik är uppkopplad nu
    rhizomatiks avatar
    Senior
    Sony r7 är lyx.

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hall B på LXP-1 är nio sekunder som max. Räcker rätt bra i många fall, men jag vet inte om det är det räcker här?

  10. #10
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Det beror ju på hur decaysvansen ser ut men nog brukar man få ställa dem på lite mer för att få det där riktigt plingiga reverbet?

    Äh, jag får ta och plocka fram LXP1:an och testa.
    Hur låter LXP5 i det här avseendet?
    Senast redigerat av Oortone den 2013-09-06 klockan 10:39.

  11. #11
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Valhalla vintage verb låter svinbra för den typen av reverb, men det är ju mjukvara

  12. #12
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Japp. Inte för att jag har något emot mjukvara och Valhalla skall jag skaffa men ibland är jag enbart i hårdvarumode. Jag tänkte ha ett fx-case. Har ett Boss-Chorus (300) och ett vintage delay. Behövs ett reverb också.

  13. #13
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Plate 2-algoritmen i ett gammalt quadraverb låter rätt mycket Vangelis/224 om du vill komma riktigt billigt undan.

  14. #14
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Beställde Space via blocket-annonsen i den här tråden: http://www.99musik.se/showthread.php...Eventide-space det är ju ett väldigt bra pris (3350:-). Bara kvittot som saknas än men det sägs vara på ingång. http://www.blocket.se/stockholm/NY_E....htm?ca=11&w=1

  15. #15
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Jahap, tack för det då :-(

    Nävvars, jag vill nog ha rack i första hand.

    Aha, Plate på Quadraverb. Jag hade ett sånt för läääänge sedan men då var jag inte inne på Vangelishallar... Har inget minne av hur de lät, jo fast jag minns en låt med långreverb som lät bra.

  16. #16
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Det kluriga är väl om man kör "riktiga" pianoljud (CP80?) med inharmoniska övertoner. Då måste diffusionen och modulationen ske enligt mer avancerade algoritmer (som Lexicons Random Hall tror jag) för att det inte skall låta ostämt.

  17. #17
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Alltså, Eventide Space kan mycket väl vara det bästa reverb jag någonsin hört, alla kategorier...

  18. #18
    msdosmedicin
    msdosmedicin är inte uppkopplad
    msdosmedicins avatar
    Senior
    Den funkar också fint för "små" reverb, lätt hänt att man vräker på för fullt men det låter nästan bättre i små doser. Synd bara att den inte finns i rack..

    Men PCM80 verkar bra, skulle gärna ha en sådan.

  19. #19
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, Eventide Space kan mycket väl vara det bästa reverb jag någonsin hört, alla kategorier...
    Men då bör väl Eclipse och de andra stora också låta kanon. Alla algoritmerna finns ju där. Men nu snackar vi iofs knappast budget och vintage...

    Lexicons PCM-reverb är himla trista att editera.
    10 parametrar som knappt påverkar någonting hörbart och så en och annan utströsslad som verkligen gör skillnad. Inget bra upplägg.

  20. #20
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Kanske TC M2000: http://vend.se/ad.php?187013

  21. #21
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men då bör väl Eclipse och de andra stora också låta kanon. Alla algoritmerna finns ju där. Men nu snackar vi iofs knappast budget och vintage...
    De lär låta kanon, men Eclipse har inte alla algoritmer från Space (inte i dagsläget i alla fall). Tror du måste upp på H8000...

  22. #22
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Attans Eventide.

    TC, jag vet inte. Har aldrig tyckt att de är så bra på långreverb. De är bra på "äkta" reverb. Men det kan mycket väl vara en förutfattad mening.

  23. #23
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Alltså.. har nu lyssnat på mitt space i en timme, relativt enkla toner från modularen. Det låter bara mmmm... i nivå med pflaumenkuchen just uttagen efter en timme i ugnen. Typ så.

  24. #24
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De lär låta kanon, men Eclipse har inte alla algoritmer från Space (inte i dagsläget i alla fall). Tror du måste upp på H8000...
    Korrekt. Men Eclipsen kan sjukt mycket mer intressant än Space. Men den är lite rotig att jobba med. Det som är fantastiskt med Space är just direktheten. Det går snabbt att ratta fram det man vill ha. Jag föredrar dock Eclipse. Tillsammans med Lexicon PCM-81 är det nog det bästa jag har i effektväg. Men rotigheten är lite jobbig.

  25. #25
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Det finns ett Lexicon MX400 till salu på gamsajten (vend) i skrivande stund. Tror annonsen kom ut idag. Det är en riktigt bra effekt till bra pris. Den kan dessutom styras direkt från DAW genom USB. Observera att det endast handlar om styras, det är alltså inte audio vi snackar.

    I vilket fall som helst köpte jag själv ett MX400 för ca 2 år sedan och det är den i särklass bästa reverbenhet jag ägt. Jag är dessutom lite torsk på långa, mustiga, musikaliska reverb, något som MX400 fixar med bravur. Om jag inte minns fel så skrev SOS att just reverbet i denna burk skiljer sig väldigt lite från de dyrare versionerna. Ytterligare en fördel är att den har dubbla stereopar ut/in..!


    Ett budgettips :-)

  26. #26
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Korrekt. Men Eclipsen kan sjukt mycket mer intressant än Space.
    Det betvivlar jag inte en sekund. Jag svarade mest på "Alla algoritmerna finns ju där".

    Skulle inte ha något alls emot en Eclipse som komplement till space... ;o)

  27. #27
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dagHB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ett Lexicon MX400 till salu på gamsajten (vend) i skrivande stund. Tror annonsen kom ut idag. Det är en riktigt bra effekt till bra pris. Den kan dessutom styras direkt från DAW genom USB. Observera att det endast handlar om styras, det är alltså inte audio vi snackar.

    I vilket fall som helst köpte jag själv ett MX400 för ca 2 år sedan och det är den i särklass bästa reverbenhet jag ägt. Jag är dessutom lite torsk på långa, mustiga, musikaliska reverb, något som MX400 fixar med bravur. Om jag inte minns fel så skrev SOS att just reverbet i denna burk skiljer sig väldigt lite från de dyrare versionerna. Ytterligare en fördel är att den har dubbla stereopar ut/in..!


    Ett budgettips :-)
    Lustigt, jag har en MX400 faktiskt. Den ligger i en låda i källaren och är enbart tänkt för liveändamål. Jag blev inte vare sig extremt besviken eller extremt exhalterad av den men kanske bör ge den en chans till. Såsom multieffekt för livebruk var jag lite missnöjd över att den saknade noisegatealgoritm eller i vart fall expander. Det gjorde den mindre lämpad till brusiga gamla syntar.

    Ett av huvudproblemen med reverb är att det är så attans svårt att jämföra. Att de låter bra ensamma säger inget om hur de låter i en mix. Jag känner att reverbhantering är kanske det svåraste som finns.

  28. #28
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det betvivlar jag inte en sekund. Jag svarade mest på "Alla algoritmerna finns ju där".

    Skulle inte ha något alls emot en Eclipse som komplement till space... ;o)
    Jag måste säga att jag tror att Eventides tunga maskiner verkar asbra fast jag inte testat. Men de där pedallika boxarna; Space, Timefactor e.t.c. verkar också oerhört tilltalande. Precis rätt antal rattar per burk. Jag var lite inne på att göra en effektväska med alla fyra ihopbyggda snyggt tillsammans. Fast det kostar ju en slant.

  29. #29

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såsom multieffekt för livebruk var jag lite missnöjd över att den saknade noisegatealgoritm eller i vart fall expander. Det gjorde den mindre lämpad till brusiga gamla syntar.
    Har du tänkt att använda den som insert? Annars som borde väl brus knappast vara ett problem, dels eftersom det är reverb (via en effektsänd använder du ju i regel lägre nivå, och reverb i sig är inget som fångar upp brus på något störande sätt), dels eftersom live så borde ju inte egenbrus i syntar vara något som är särskilt märkbart.

  30. #30
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du tänkt att använda den som insert? Annars som borde väl brus knappast vara ett problem, dels eftersom det är reverb (via en effektsänd använder du ju i regel lägre nivå, och reverb i sig är inget som fångar upp brus på något störande sätt), dels eftersom live så borde ju inte egenbrus i syntar vara något som är särskilt märkbart.
    Jag förstår inte hur du menar men om man har syntar som är brusiga (t.ex. JX3P) så blir det inte bättre efter att det passerat ett reverb. Senast körde jag en Bosseffekt istället som har noisegate och det blir en märkbar skillnad. I min rigg finns inga auxar så det är en burk per instrument som gäller. Bäst vore om själva mixern (ett ljudkort) hade noisegate och aux men så har jag det inte f.n.

  31. #31
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rhizomatik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sony r7 är lyx.
    "Grand Canyon" i Sony R7. Mer behöver man inte säga...


    Och som av en ren händelse så har jag ett sånt till salu

  32. #32
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Ajaj... hmm... Jag har faktiskt en Sonyhalvrackare i källaren också men R7:an är ju rätt speciell.
    Vad ligger en R7 på i dagsläget?

  33. #33
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Tänkte mig typ 2000:- för min. Den behöver nytt internbatteri dock. Funkar utmärkt som den är men vill man spara presets behöver batteriet bytas.

  34. #34

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte hur du menar men om man har syntar som är brusiga (t.ex. JX3P) så blir det inte bättre efter att det passerat ett reverb. Senast körde jag en Bosseffekt istället som har noisegate och det blir en märkbar skillnad. I min rigg finns inga auxar så det är en burk per instrument som gäller. Bäst vore om själva mixern (ett ljudkort) hade noisegate och aux men så har jag det inte f.n.
    Om du kör allting som inserts så förstår jag problemet, annars så gör ju en noisegate på en reverbsend knappast någon större skillnad.

  35. #35
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte mig typ 2000:- för min. Den behöver nytt internbatteri dock. Funkar utmärkt som den är men vill man spara presets behöver batteriet bytas.
    Julen närmar sig och plånboken darrar...
    Låt mig fundera.

  36. #36
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    @Ulven: Det är ett bra pris på R7 och trevligt att du hörde av dig men nu har jag testat ett (det fanns ett på jobbet kom jag på) och det är inte riktigt vad jag söker tyvärr. Låter i mina öron som att det är bättre på korta hårda rum och liknande. Lite för jobbigt att editera också.

    Men som sagt, tack för erbjudandet.

  37. #37
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    De e lugnt vettu

  38. #38
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Gillar också Lexicons billiga burkar. Reflex är bra.. MPX-1 är det snitsigaste jag kommit upp i PCM70 har det drömts om och TC M3000.
    MPX1 djupare och låter bra, men Reflexen är lättrattad, plug and play, med rattar.

    - Nu är väl snart alla reverb nämnda men är det någon som testat "Dynacord DRP-20"?
    Är det nåt att ha?

  39. #39
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Roland SRV330

    Ensoniq DP2/4

  40. #40
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Dynacord DRP-20 (DRP-20X), äkta stereo reverb som låter riktigt fint. DRP-20X har balancerade In/Ut på XLR och är lite mindre brusig och har enligt mig bättre presets.

    Har läst någonstans att den använder samma algoritmer som Lexicon från 90 talet.

  41. #41
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    DRP-20 tror jag ligger runt fyra lakan. Meris - Mercury7 Reverb påstås vara inspirerat av "Blade Runner". Om det skulle vara som Lexicon 224/480 i pedalform vet jag inte men känner viss Gear Acquisition Syndrome. M.a.o en GASpedal;

    https://youtu.be/qYJR-DotAbU

    https://youtu.be/_ccXOOj-FFU
    Senast redigerat av RX11 den 2018-01-13 klockan 20:06.

  42. #42
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Gammal tråd som vaknar :-)
    Det blev ingen maskin faktiskt. Jag kunde aldrig bestämma mig. PCM70 och 91 var nog de två som jag var nära att köpa men det blev ett dilemma mellan vintage och välljud så... Lexicon 300 har jag tittat lite på också.

    Sedan väntade jag lite på att hitta Eventide Space billigt men den verkar folk hålla i så den är nog bra. Lutar nog mest åt den för närvarande.

    Dynacorden låter mycket trevligt bortsett från disten...
    Pitchratten på Mercury 7 verkar som en intressant idé, synd att man inte fick något exempel på hur maxtiden låter på burken.

  43. #43
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Kollat in Styrmon Big sky? Min favoritpedal... evighetsreverb. Även lite eventideshimmer om man vill.


    https://youtu.be/MWTcd4Vp8ec

  44. #44
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Bra tips, kollas.

  45. #45
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Strypon Big Sky och Eventide Blackhole kostar ungefär samma och ungefär som ett vintage PCM70. Undrar vilket som ger mest lyx i svansen?

  46. #46
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag föredrar Big Sky före black hole - no need to say Och jag trycker anledningen främst att big sky har större variation av vettiga parametrar och lät "rätt" för mig. Tycker Black hole mest var Black Hole-preseten. Så främsta tipset är nog att ta dig till en butik och A/B testa. Jag kör ju inte min på synth- utan enbart på gitarrer.

  47. #47
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Jag har ett drp20x med firmware 4.1 och enligt rykten på internet ska det finnas ett 4.3 eller 4.4.

    Skrev till dynacord (nu inkorporerat i Bosch?) o frågade om eeprom o fick detta till svar, ifall ngn är intresserad

    Concerning your request about firmware updating a DRP-20X I have good news for you.



    Generally, updating a DRP-20X firmware is nothing that you can normally do at home, like with modern USB- or IP-based DSP products or even older DSP products having a serial interface.



    There’s an EProm chip that needs to be mechanically removed from its socket, then put into a special programming adapter and then re-programmed in the programming adapter with special software.



    I asked a colleague from our engineering department if he could check, if we still have such an old EProm available. He found one and programmed it for you to the latest firmware.



    I’m working from home office today and thus can’t visit my engineering colleague in person to collect the EProm,.But if you send me a phone number I can call you tomorrow or the next days to discuss the next steps.



    Mit freundlichen Grüßen / Best regards

    Tobias Pirtsch

  48. #48
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Grymt altemark!

  49. #49
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ett drp20x med firmware 4.1 och enligt rykten på internet ska det finnas ett 4.3 eller 4.4.

    Skrev till dynacord (nu inkorporerat i Bosch?) o frågade om eeprom o fick detta till svar, ifall ngn är intresserad

    Concerning your request about firmware updating a DRP-20X I have good news for you.



    Generally, updating a DRP-20X firmware is nothing that you can normally do at home, like with modern USB- or IP-based DSP products or even older DSP products having a serial interface.



    There’s an EProm chip that needs to be mechanically removed from its socket, then put into a special programming adapter and then re-programmed in the programming adapter with special software.



    I asked a colleague from our engineering department if he could check, if we still have such an old EProm available. He found one and programmed it for you to the latest firmware.



    I’m working from home office today and thus can’t visit my engineering colleague in person to collect the EProm,.But if you send me a phone number I can call you tomorrow or the next days to discuss the next steps.



    Mit freundlichen Grüßen / Best regards

    Tobias Pirtsch
    Intressant. På denna demo vid 1.30 låter det som att det är (analoga) envelope-filter inblandade. Intressant sound måste jag säga.

    https://youtu.be/lcH4WXSCZLU

    Det brukar väl vara en hel del som kokar egna e-prom nuförtiden också?
    Längesedan jag höll på med detta men visst brukar de vanliga e-promprogrammen även kunna extrahera bin-filer så man kan kopiera av t.ex. ett firmware?

  50. #50
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Attans Eventide.

    TC, jag vet inte. Har aldrig tyckt att de är så bra på långreverb. De är bra på "äkta" reverb. Men det kan mycket väl vara en förutfattad mening.
    Efter att ha ägnat lite dödtid åt gamla reverbburkar kan jag bekräfta min fördom. I vart fall vad gäller TC M3000, långa reverbsvansar som effekt är TC Electronic inte bra på. Maxtiden är 20 sek och det låter bara konstigt till skillnad från...

    ...Lexicon, de är utan tvekan mästare på att skapa totalt orealistiska och astronimiskt underbara reverbsvansar.
    I detta fall testade jag PCM80 och PCM90. På vissa algoritmer är maxtiden 65 sek och med max size (ca 150 m) blir det oerhört stort och långt och gött.

    Däremot får jag spader på deras parameterkoncept i PCM-burkarna. Själva reverbalgoritmerna ligger inbäddade i en matris av olika delay som heter saker som echo, reflect, master delay med mera. Nog för att det går att reda ut genom att kolla manualen, men det är inte lätt att hålla i huvudet hela tiden och förstör glädjen av att editera. Så fort man valt ett nytt program måste man reda ut om där finns delaykedjor som påverkar ljudet vid sidan av reverbparametrarna. Om man vill editera.

    Undrar varför Lexicon valde att slösa DSP på detta på PCM:erna? Deras finare reverb 300 och 480 hade inte den här skiten. Kanske tänkte de att budgetstudion tyckte det var bra att få lite delay på köpet? Visst, det kan vara bra till early reflections men det är alldeles för rörigt gjot.

    Men hur som helst, för att återknyta till trådstarten: PCM90 är klar vinnare. Jäklar vilka snygga reverb den har.

  51. #51
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Lexicon 300 och 480L har också massor av parametrar för Echo och det ÄR alltså early reflections man bygger upp helt själv med just Echo parametrarna.
    TC Electronic använde sig tidigt av "förprogrammerade" patterns för early reflections, med olika namn som bathroom, car, garage etc. VSS3 algorithmen som finns i M3000 har fortfarande grymt bra early reflections btw. Att Lexicon låter så bra på längre reverb är deras "chorus" på svansen. Det har inte TC fått till riktigt. Blir mest sjösjuka om man drar på det.

  52. #52
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Min insight från tc är att deras mål var att alltid vara monokompatibel då tv/film-produktion var en stor målgrupp för dem. Det begränsar en del man kan göra algoritmiskt. Men det är ganska fett ändå om ni nånsin märkt att era lexicon-svansar är konstiga i mono.

  53. #53
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lexicon 300 och 480L har också massor av parametrar för Echo och det ÄR alltså early reflections man bygger upp helt själv med just Echo parametrarna.
    TC Electronic använde sig tidigt av "förprogrammerade" patterns för early reflections, med olika namn som bathroom, car, garage etc. VSS3 algorithmen som finns i M3000 har fortfarande grymt bra early reflections btw. Att Lexicon låter så bra på längre reverb är deras "chorus" på svansen. Det har inte TC fått till riktigt. Blir mest sjösjuka om man drar på det.
    Ja, det har du ju faktiskt rätt i. De känns mer som en del av programmen, antagligen för att det är överskådligare när man jobbar med Larc eller 300-displayen som kan visa många parametrar samtidigt. Där kan man snabbt stänga av och på alla delay på ett helt annat sätt.

    Ja, troligen är TC:s svansar korrekta ur akustisk synpunkt men till effekter vill man ju ha mer. Vissa Lexiconalgoritmer har Spin/Wander andra Chorus för att ge rörelse åt svansen. Spin/Wander är mest magiskt tycker jag. Chorus är mer...tja som chorus. Men även med alla dessa parametrar på noll låter det oftast väldigt bra.

  54. #54
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min insight från tc är att deras mål var att alltid vara monokompatibel då tv/film-produktion var en stor målgrupp för dem. Det begränsar en del man kan göra algoritmiskt. Men det är ganska fett ändå om ni nånsin märkt att era lexicon-svansar är konstiga i mono.
    Det var intressant fakta, ja TC har väl alltid varit ganska broadcastinriktade. Jag passade precis på att jämföra en riktigt bamsig plate på TC M300 vs. PCM 90 och det ligger helt klart något i vad du säger. TC:n behåller sin klang bättre i mono, låter inte så "fasfult" som PCM90. Fast någon jätteskillnad är det nog inte. Det är ju inte som att PCM90 försvinner i mono på något sätt.

    TC har också en distinktion mellan "source reverb" och "generic reverb" där source reverb är avsett till enskilda instrument och generic mer för att limma ihop. I vart fall på 6000 och 5000.

    Just det Firechild, TC körde med samplade Early Reflections tidigt. Troligen klart lättare att bli verklighetstrogen på så sätt. Jag vill minnas att PCM-bundle i mjukvara hade en algoritm med samplade ER utöver återskapandet av algoritmer från hårdvaran.

  55. #55
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    En sak som jag inte riktig har kläm på är om det är någon skillnad i processorkraft mellan 300 och PCM90/91. Enligt alla beskrivningar jag kan hitta (inkl. servicemanualen för 300) sitter det två "LexiChip" i både 300 och 90/91 så det är ju enbart om de kör med olika klockfrekvens eller har tillgång till olika mycket samplingsminne som det kan vara skillnad. Men algoritmerna behöver ju inte vara identiska såklart...

  56. #56
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak som jag inte riktig har kläm på är om det är någon skillnad i processorkraft mellan 300 och PCM90/91. Enligt alla beskrivningar jag kan hitta (inkl. servicemanualen för 300) sitter det två "LexiChip" i både 300 och 90/91 så det är ju enbart om de kör med olika klockfrekvens eller har tillgång till olika mycket samplingsminne som det kan vara skillnad. Men algoritmerna behöver ju inte vara identiska såklart...
    geeksperterna tycker till

    https://gearspace.com/board/high-end/439442-lexicon-300-vs-pcm-90-vs-pcm-91-a.html

    https://gearspace.com/board/high-end...-pcm-91-a.html

  57. #57
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, jag har läst en hel del sådana där tyckatrådar, men har inte hittat några riktiga svar när det gäller processorkraften.

Liknande ämnen

  1. tips till er som behöver vita eller oranga topp pluppar till 808!
    Av farbror synt i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-13, 23:41
  2. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-09-18, 23:28
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-03, 15:22
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 13:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •