Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kurzweil PC3LE v1 eller v2 - masterkeyboard sökes

  1. #1
    koenig
    koenig är uppkopplad nu
    koenigs avatar
    Senior

    Kurzweil PC3LE v1 eller v2 - masterkeyboard sökes

    Jag har länge suktat efter en Kurzweil - ljudet har jag förstått är något speciellt och jag är dessutom i behov av ett bra masterklav och där saknar, enligt utsago, Kurzweil motstycke.

    Jag var först inne på att skaffa en SP4-7 för den kändes lagom stor och lagom dyr, men efter att ha snokat runt lite på Thomann et al. noterar jag att jag kan få en PC3LE-7 för inte fullt så mycket mer.

    Då upptäckte jag att det Thomann lockade med var PC3LE-7, v1, och nu var jag inne på Musicstore.de och tittade, mest för att jämföra priser, och såg då att de hade även en version 2.

    Och det är allt jag vet. Jag har varit på Kurzweils hemsida och kikat och där ser jag inget om vare sig version 1 eller 2. Av bilderna att döma verkar det som om det är träsidor på v2, men om det är sant eller inte, det har jag ingen aning om.


    Så, någon som kan hjälpa till lite i Kurzweil-träsket? Vad är skillnaden mellan v1 och v2 och är den värd €500?

    Eller är jag helt ute och cyklar och skall ha något annat som masterkeyboard? Vad jag är ute efter är något som är lätt att lägga splittar och layers på för tre racksyntar jag har och gärna kunna låta bra själv. Tanken är att ha pads och botten med detta keyboard och sedan ha andra för piano och lead som komplement.


    Håhåjaja


    K
    Senast redigerat av koenig den 2013-09-02 klockan 16:13.

  2. #2
    bjorx
    bjorx är uppkopplad nu
    bjorxs avatar
    Veteran
    Träsidor och färgen skiljer...v2 har alltså träsidor och är svart...och måste således låta betydligt bättre...

  3. #3
    bjorx
    bjorx är uppkopplad nu
    bjorxs avatar
    Veteran
    Just de, hittar du en sprillans ny PC3LE7 för 500 EUR så är det ett BRA pris.

  4. #4
    koenig
    koenig är uppkopplad nu
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bjorx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just de, hittar du en sprillans ny PC3LE7 för 500 EUR så är det ett BRA pris.
    Om det ändå vore så väl; det var 500 Euro i prisskillnad mellan dem. Det är mycket pengar för lite trä och svart färg - å andra sidan kan det ju vara som med Waldorf Blofeld; mycket bättre ljud i den svarta varianten... ;-)

  5. #5
    Matteus
    Matteus är inte uppkopplad
    Matteuss avatar
    Senior
    En fråga: Kan PC3LE serien låta så här:
    (Effektuppsättningen ser väl inte lika dan ut etc...?)

    http://www.youtube.com/watch?v=4gqIClSi8YA

  6. #6
    Matteus
    Matteus är inte uppkopplad
    Matteuss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Matteus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En fråga: Kan PC3LE serien låta så här:
    (Effektuppsättningen ser väl inte lika dan ut etc...?)

    http://www.youtube.com/watch?v=4gqIClSi8YA
    Svar: Ja, men ska det editeras i effektkedjan som i videon så måste det fortfarande göras
    via PC/Mac editorn....
    Gäsp.... lägger ner tanken på LE...

  7. #7
    bjorx
    bjorx är uppkopplad nu
    bjorxs avatar
    Veteran
    Njae, inte ens med software editorn kan du editera "effekt kedjorna". Hoppa över LE om du ha det behovet.

  8. #8
    Matteus
    Matteus är inte uppkopplad
    Matteuss avatar
    Senior
    Ajdå.... det trodde dom på Thomann.
    Men det ser lite glest ut med möjligheter nu när jag tittar på
    editor demon... c:a 10 kkr mer för att komma åt dom parametrarna
    då alltså på en ny Kurzweil... jojo

  9. #9
    bjorx
    bjorx är uppkopplad nu
    bjorxs avatar
    Veteran
    Vissa parametrar, som är "fasta" och som Kurzweil bestämt åt oss, kan man editera. Eller rättare sagt påverka. Dock inte alls lika djupgående som på PC3:an...och dessa parametrarna kommer man inte åt från menyn utan bara från rattarna. Det är dessa utvalda (som man kommer åt via rattarna) som man även kommer åt i editorn. Men trixa ihop egna kedjor...nopps.

    Kommer ändå rätt långt med det som erbjuds. Lätt att spela in effektändringarna (och påverka ljudet) från rattarna till DAW.

    PC361 kan du annars hitta fint skick rätt billigt idag.

    LE-syntarna är ju lite som ett en-mans-dansbands-keyboard a lá Yamaha PSS Porta ?...fast med VAST, VA-1, KDFX, KB3 och lite annat sånt...
    Senast redigerat av bjorx den 2014-01-09 klockan 19:49.

  10. #10
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Bara för att folk ska få rätt uppfattning om de söker bland gamla trådar. Kurzweil har öppnat upp hela VAST på LE'n. De har dock kvar begränsningen på effektdelen.

  11. #11
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    och en begagnad pc3 brukar sällan gå för allt för mycket pengar...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •