Resultat 1 till 50 av 50

Ämne: Snälla Roland!!!!

  1. #1
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran

    Snälla Roland!!!!

    Snegla åt korg, och gör en sh-101 med midi för 5 papp! Puss!

  2. #2
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Japp med en inbyggd VP-330 !!
    ... i metall

  3. #3
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Vi har ju redan Eowave Magma och snart kommer Novation Bass Station II.

    Frågan är om Roland skulle göra det bättre? Tvivlar...

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ny R8 MKII och 106 tack! Ändra exakt ingenting.

  5. #5
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    En Juno 106 med arpeggio eller sequenser skulle jag vilja ha.
    Eller MIDI-fierade Juno 60 eller Jupiter 4

  6. #6
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Re-issue av Juno-1, fast i Monotron-format. FPGA-baserat bara för att skapa missämja!

  7. #7
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Panyxd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Re-issue av Juno-1, fast i Monotron-format. FPGA-baserat bara för att skapa missämja!
    +1 för tusan!

    En Juno 106 reissue hade varit rätt schysst faktiskt.

  8. #8
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jupiter 8 i 1 he rack, made in china för 3995 :-


    ;-)

  9. #9
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Dom kan ju nästan göra va fan som helst av sina gamla slagskepp och det kommer bli succe. Folk har ju slutat hoppas på att dom ska göra något vettigt.

  10. #10
    deleted user
    Om fler ska hoppa på tåget och göra gamla reissues så tänker jag falla ner och avlida av tristess.

    Novations initiativ gillar jag däremot. Göra en fortsättning av en gammal klassiker, med ny design och antagligen bättre. Tänk vad kul det hade varit om Korg gjort en MS-20 anno 2013. Omdesignad, i full storlek och ännu bättre.

    Men nä, nu är det exakt lika maskiner som gäller, eller 84 eller 86% eller vad 17 det var som gäller.

    Gäsp.

  11. #11
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    Snälla Roland, var god fixa någon uppdatering till r- 26, så den funkar som ljudkort ( även ) till iPad. Zooms maskiner klarar det utmärkt och dom är hälften så bra... Så snälla Roland, kom igen!!

  12. #12
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny R8 MKII och 106 tack! Ändra exakt ingenting.
    Jo. Priset

  13. #13
    313
    313 är inte uppkopplad
    313s avatar
    Senior
    Folk påstod ju att Minibrute var det där.
    En 101 för 2013.
    Och sen var den inte intressant ändå.

  14. #14
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    @Roland: Please reproduce anoher 20.000 units of TB-303 exactly like the original from 1982. No changes please!!

  15. #15
    MK Ultra
    MK Ultra är uppkopplad nu
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Roland skulle på ett eller annat sätt fucka upp det ändå genom någon "smart" modernisering.

  16. #16
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MK Ultra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland skulle på ett eller annat sätt fucka upp det ändå genom någon "smart" modernisering.
    D-Beam!

  17. #17
    Moogmannen
    Moogmannen är inte uppkopplad

    Senior
    Snälla Roland, gör inte det! Blir ju mycket roligare om man får leta lite här och var på begagnatmarknaden efter det man söker än att bara kliva in i en musikaffär och köpa en massproducerad lite plastigare nyutgåva. Jag tycker mycket av syftet med samlandet är "jakten". Att inte hitta det man söker på en gång. Så var det med min Juno-60 för några år sedan. Tog mig ett drygt halvår att hitta ett fint exemplar och köpa det.

    Bara för att ta ett exempel, MS-20 mini. Har provspelat en flera gånger men jag tycker inte spelkänslan blir densamma alls som förlagan. Små, plastiga tangenter som man är rädd att spela sönder. Till och med usb-controllern känns mer gedigen och välbyggd.

    Nu vet jag inte hur Rolands nybyggen är kvalitétsmässigt men jag bara antar att det kommer kompromissas med kvalitén överallt där det är möjligt. Då är det roligare att låta de gamla äkta klenoderna vara eftertraktade samlarobjekt som en riktig entusiast är beredd att lägga stora summor på.

    Bara en tanke.
    Senast redigerat av Moogmannen den 2013-07-21 klockan 05:09.

  18. #18
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Jo.. Fast synthar är inte frimärken eller? Samlare kommer väl ändå inte köpa en mini20?
    Dom vill ju ha sina dammiga gamla apparater med mossa mellan tangenterna. Tycker man kan få ha både och.
    Logiken blir annars att om jag hugger mig i benet med en kniv när jag har ont i huvudet så kommer huvudvärken försvinna. : )

  19. #19
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Det finns ju en hel del moderna monosyntar nu, multitimbrala polysyntar skulle jag vilja se fler av. En 8-rösters, 8-parters Juno-60 med midi skulle jag köpa.

  20. #20
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Analog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju en hel del moderna monosyntar nu, multitimbrala polysyntar skulle jag vilja se fler av. En 8-rösters, 8-parters Juno-60 med midi skulle jag köpa.
    +1

    Fler polys

  21. #21
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Moogmannen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snälla Roland, gör inte det! Blir ju mycket roligare om man får leta lite här och var på begagnatmarknaden efter det man söker än att bara kliva in i en musikaffär och köpa en massproducerad lite plastigare nyutgåva. Jag tycker mycket av syftet med samlandet är "jakten". Att inte hitta det man söker på en gång. Så var det med min Juno-60 för några år sedan. Tog mig ett drygt halvår att hitta ett fint exemplar och köpa det.

    Bara för att ta ett exempel, MS-20 mini. Har provspelat en flera gånger men jag tycker inte spelkänslan blir densamma alls som förlagan. Små, plastiga tangenter som man är rädd att spela sönder. Till och med usb-controllern känns mer gedigen och välbyggd.

    Nu vet jag inte hur Rolands nybyggen är kvalitétsmässigt men jag bara antar att det kommer kompromissas med kvalitén överallt där det är möjligt. Då är det roligare att låta de gamla äkta klenoderna vara eftertraktade samlarobjekt som en riktig entusiast är beredd att lägga stora summor på.

    Bara en tanke.
    Om man är samlare ja.
    Vissa av oss är musiker och vill ha bra grejer så billigt och enkelt som möjligt,
    så man kan fokusera på att göra musik

  22. #22
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Snälla Roland, gör en asfet jättestor VA som ser ut som nåt gammalt som ersätter alla mina instrument och dator och som låter som på riktigt!



    urk

  23. #23
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 313 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Folk påstod ju att Minibrute var det där.
    En 101 för 2013.
    Och sen var den inte intressant ändå.
    nja, den låter ju inte så mycket SH101, men den låter definitivt analogt. ärligt talat verkar bass station 2 låta mer SH101.

  24. #24
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Morglurg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snälla Roland, gör en asfet jättestor VA som ser ut som nåt gammalt som ersätter alla mina instrument och dator och som låter som på riktigt!



    urk
    Jo det är ju lite det här som är problemet med Roland och deras senaste "synt syntar". Jupiter 80/50 är kanonsyntar - kan nästan allt, låter grymt med mera osv...men det är det som blir fel. Blir för mycket av allt. Ett av Rolands misstag med nya Jupiter är att dom tror att en touch-screen ersätter behovet av att vara hands-on.

    Nä, Roland borde som sagt snegla på Korg - fler nischade modeller och då lägre priser.

  25. #25
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man är samlare ja.
    Vissa av oss är musiker och vill ha bra grejer så billigt och enkelt som möjligt,
    så man kan fokusera på att göra musik
    Så ska det fanimej låta!

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så ska det fanimej låta!
    ...fel forum för sån't, sorry

  27. #27
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...fel forum för sån't, sorry
    Hehe.. Ja kanske det. Man kan göra både och. Jag älskar teknik också.

  28. #28
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Äh kör på Roland.... det är ju just genom att köra sitt egna rejs och skapa saker som just inte är bra på det som de borde vara som de blivit kult och skapat genres..... det handlar ju om kreativa användare som ser nya möjligheter i saker...... inte att köpa färdigmos.

  29. #29
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Känns som att allt det Roland skulle kunna ha gjort har redan gjorts av andra. Tycker inte att de behöver härma Korg egentligen med reissues. En ny polyanalog som utvecklas utifrån en ny design hade varit mest intressant IMHO.

    Sedan där med "reissues" och original... Klenoderna kan samlarna slåss om. Vill man göra banbrytande musik gäller ju uppenbarligen billiga grejer ingen vill ha eller som avfärdats som leksaker.

  30. #30
    Glitzerstrahl
    Glitzerstrahl är inte uppkopplad
    Glitzerstrahls avatar
    Senior
    Jag försökte hitta kontaktuppgifter till Roland i Japan någonstans (helst e-post), men lyckades inte så bra. Det bästa jag hittade var telefonnumret till huvudkontoret: +81-53-523-0230. Någon med talets gåva kan väl ringa dit och försöka få tag på någon utvecklingsansvarig och fråga vad de håller på med, samt be dem snegla lite på Korg...

  31. #31
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Glitzerstrahl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag försökte hitta kontaktuppgifter till Roland i Japan någonstans (helst e-post), men lyckades inte så bra. Det bästa jag hittade var telefonnumret till huvudkontoret: +81-53-523-0230. Någon med talets gåva kan väl ringa dit och försöka få tag på någon utvecklingsansvarig och fråga vad de håller på med, samt be dem snegla lite på Korg...

    https://youtu.be/OaWf3MfoRPQ


    https://youtu.be/9SiuhGv10nk

  32. #32
    andgalf
    andgalf är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Sketans vad bra han sjunger Björn Skifs! Och de i City Boy också förstås...

    Ja det hade varit trevligt om Roland hade gett ut något nytt analogt. Det behöver inte vara en reissue tycker jag.

    Alla dessa workstations är ju bra om man ska spela live, har haft en XP-50 som tjänat mig väl i 15-20 år, men jobbar man i nån sorts studio så är det trevligare med något mer nischat kan jag tycka. Om man ska ha smör och bröd ljud är det väl smidigare att köra med vst pluggar. Varför inte en polyfonisk digital synth med analoga filter kanske...typ som Waldorf Rocket fast ordentligt polyfon? Borde väl inte bli fullt så dyrt och då får man ju lite analogt i soundet. Visst DSI och Waldorf har redan gjort det men likaväl som att Roland gör som alla andra och släpper workstations kan de väl göra en hybrid också? Bara en tanke...
    Senast redigerat av andgalf den 2013-07-21 klockan 23:02.

  33. #33
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Fattar inte heller varför de inte kan producera populära modeller, eller varianter av. Gitarrtillverkare gör ju sånt hela tiden, utan virtuella strängar...

  34. #34
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man är samlare ja.
    Vissa av oss är musiker och vill ha bra grejer så billigt och enkelt som möjligt,
    så man kan fokusera på att göra musik
    Men all bra syntmusik är redan gjord, för mycket länge sedan.
    Återstår alltså att samla.

  35. #35
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Jag ser nog hellre att de gör något nytt, det finns ju redan nu så himla mycket att välja på.

    DCOer med en bra "analog drift" emulering och analoga filter så hade jag varit nöjd med en ny poly. Touchskärmar? Nej tack, reglar/rattar duger gott.

  36. #36
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Är det inte dags att hitta på någon ny syntes?

  37. #37
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Det verkar som att rolands kompetens numer skiljer sig ganska radikalt från den de hade på analogtiden? Är det säkert att en ny analog-roland hade blivit så bra? Finns kanske företag som gör det bättre nu. Känns inte som att en synt är roligare för att det står roland på den. Mycket roligare med en synt det står elektron eller analogue solutions eller what not på.

  38. #38
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Yamaha är ju inte så mycket bättre än Roland i det här avseendet...snarare tvärtom...inte ens någon VA efter AN1x...bara romlers/workstations. Och dom har ju rätt trevlig (synt) historia bakom sig.

  39. #39
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jobbar inte Yamaha på en CS80 i MiniBrute-storlek med kabelaget ersatt av kolnanorör och därmed vikten reducerad till 86 promille?

  40. #40
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Yamaha borde släppa en handheld a la QY-serien fast med 8op FM .D

  41. #41
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fast Yamaha har ju såpass mycket andra produkter att de inte behöver en försäljningssuccésynt. De gör ju alla instrument liksom, och bra. Och motorcyklar.

  42. #42
    Moogmannen
    Moogmannen är inte uppkopplad

    Senior
    En Juno-60 med 8 oscillatorer per röst och modulationsmöjligheter á la Xpander hade ju inte varit fel heller. Då kan man ju återse en synt man saknar samtidigt som man slipper stötta Xpandermannens fantasipriser.

  43. #43
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Tack Rol........ Novation för att ni hörde mina böner ;D

  44. #44
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Panyxd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yamaha borde släppa en handheld a la QY-serien fast med 8op FM .D
    nu snackar vi

  45. #45
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack Rol........ Novation för att ni hörde mina böner ;D
    Fast Aira System-1 är ju nästan en 101 med MIDI som du bad om i första posten.

  46. #46
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Har ingen seq. vad jag fattar, men låter den ok så kan den vara ett alt. visst.

  47. #47
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Nej, det har den nog inte. Men arpeggiator och scatter...

  48. #48
    Flipper 2
    Flipper 2 är uppkopplad nu
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Jag vill ha mitt modhjul tillbaka...

  49. #49
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    101:an har väl inte mycket till modhjul:-).

  50. #50
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    Fattar inte grejen, varför måste just jag göra en massa reissues? Det finns ju många andra nya bra grejer och kloner etc.. Tom Oberheim, Dave Smith, Elektron .. Sokka ...
    Senast redigerat av Roland den 2014-05-21 klockan 18:23.

Liknande ämnen

  1. Mix kunskap snälla.
    Av JoachimR i forum Mixning & mastring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-14, 15:16
  2. Hjälp oss ni som kan, snälla.
    Av JoachimR i forum Mixning & mastring
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-08-13, 00:49
  3. Snälla Hjälp!!
    Av Dadek i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-02-12, 08:53
  4. Hjälp, snälla!
    Av PeterH i forum Övrig mjukvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-01-02, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •