Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kedja för inspelning av hårdvara in till dator

  1. #1
    erickroth
    erickroth är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Kedja för inspelning av hårdvara in till dator

    Hej,

    Som det ser ut idag spelar jag in, sampler/synth/trummaskin vad som, direkt in till mitt ljudkort. All processing och sequencing sker sedan internt i mitt DAW.

    En vän till mig predikar att jag ska skaffa en liten channelstrip (preamp, eq och comp) som allt går igenom innan det åker in i ljudkortet. Har inte fått några bra argument varför det blir så mycket bättre men undrar helt enkelt om det är något man bör skaffa och varför jag bör göra det? Blir det verkligen så mycket bättre och varmare mot att köra direkt in till mitt ljudkort och DAW? Det är just den "värmen" jag är ute efter och vill helst slippa att sitta och pilla alltför mycket i mitt DAW i efterhand.

    Det mesta jag spelar in är i mono men jag undrar hur ni gör med exempelvis polysynthar som har nån form av delay/choruseffekt på som skapar en skön stereobild? Anledningen till att jag frågar är att jag är sugen på Lindell Audios 500:a serie. Då modulerna är i mono behöver jag därmed köpa två ex av varje modul och då blir det kanske lite väl dyrt.

    Helt enkelt intresserad av att höra era tankar kring detta, hur ni går tillväga i liknande fall.

    Tacksam för era tankar!

  2. #2
    deleted user
    Om du lägger en channelstrip direkt på det inspelade ljudet så kan du inte ändra det sedan, försök ist att spela in ljudet så rent som möjligt.

    Om du också har gott om utgångar på ditt kort kan du sedan i efterhand skicka ut ditt inspelade spår mot en channelstrip o spela in på ett eget spår, lät det inte bra så gör du om

    Mjukvara bör du inte underskatta, finns ruggigt bra sådan o då behöver du inte skicka ut o tillbaka in ljudet, dessutom sparas inställningarna.

  3. #3

    Redaktör
    Om det är värme du är ute så finns det i mitt tycke bättre sätt att fixa det än en channelstrip vid inspelning – skillnaden mellan preamps överdrivs ofta (lyssna tex på Sound on sounds test), och eq och kompression är det bättre att göra efteråt, som Axxe skriver. Moderna omvandlare är så bra att det är försumbar skillnad att köra ett extra varv.

    Sen handlar värme i mix om mycket mer än att bara köra allt genom hårdvara. Nu har jag ingen aning om Lindells hårdvara (som iofs verkar vara av karaktär/vintage-stuk) men jag skulle inte vänta mig underverk från två kanaler kompression och eq.

  4. #4
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Tack för den länken, false messiah! Det var ju urspännande läsning och lyssning.
    Tack och lov så stämde resultatet med mina egna örons erfarenheter så nu slipper jag sälja bilen för att skaffa "rätt" utrustning och kan koncentrera mig på att göra musik istället med de prylar jag har.... ;o)

  5. #5
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Jag kör mjuka eqs och comp nu, men funderar på ärr klämma in några hårda i racket snart. Då kommer jag köra dem på en send från ljudkortet så jag lätt kan spela in igen

  6. #6
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Ett utmärkt sätt att ta bort fördelarna med att spela in i mjukvaran.

  7. #7
    erickroth
    erickroth är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack för era svar!

Liknande ämnen

  1. Mjuk/hårdvara till 12-åring?
    Av Rink i forum Allmänt om musik
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 17:45
  2. Använda sin dator som effektburk till hårdvara?
    Av outshape i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 22:19
  3. Clicks & Pops vid inspelning. Ljudkort/Dator problem?
    Av steffensen i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 09:15
  4. Ni som inte använder dator för inspelning.
    Av paperboycalle i forum Inspelning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 21:22
  5. Hårdvara kopplat till protools 8 le
    Av Borderroad10 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-03, 17:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •