Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 140

Ämne: Träskstämning - polyfoniska syntar

  1. #1
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran

    Träskstämning - polyfoniska syntar

    Jag har sedan barndomen haft ett stilistiskt ideal som jag för mig själv, i brist på bättre term, döpt till "träskstämning". Det är en stämning som jag får från en del gamla centraleuropeiska tavlor, runt ormbunkar, av ryska filmer från tidigt 80-tal och bland övergivna tegelbyggnader.

    Tack vare er på 99an har jag lärt mig att mycket av det, men inte allt, som jag kallar för träskmusik sorteras in under "kraut". Dock så återfinns det även till exempel i soundtracket till stalker, och i soundtracket till Barry Lyndon.

    Nu är jag på jakt efter en halvbillig, halvstor, polyfonisk synt som kan åstadkomma denna stämning. Jag har än så länge hittat Sixtrak, Prophet 600 och eventuellt Yamaha DX7 (låter ganska rätt, men lite för plastigt).

    Jag har en budget på runt 6000 kronor, och inte jättemycket plats hemma.

    Har ni tips på liknande syntar eller andra metoder att få fram ett sådant sound?
    Ledsen att jag låter lite flummig, men det är väldigt svårt för mig att beskriva bättre vad det är jag är ute efter.

  2. #2
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Det här låter intressant. När du säger Kraut så tänker jag Moog, men det är ju mest monofoni. Alternativt Juno eller Polysix, men de låter ju lite annorlunda jämfört med de syntar du räknar upp. Har du något ljudexempel?

  3. #3
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av underminer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här låter intressant. När du säger Kraut så tänker jag Moog, men det är ju mest monofoni. Alternativt Juno eller Polysix, men de låter ju lite annorlunda jämfört med de syntar du räknar upp. Har du något ljudexempel?
    Några ljudexempel. De är nog skapade på lite olika sätt, men det är den lite skeva, långsamma, stämningen jag är ute efter.


    https://youtu.be/1u7vzaqITMA

    https://youtu.be/rgGMlcuZNMY

  4. #4
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Polivoks i duofoniskt läge
    Driver och stämmer och har sig!

  5. #5
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Klart du ska ha en DX7!

  6. #6
    deleted user
    ESQ-1!!!

  7. #7
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    CS-80!
    Finns en till salu nu här på 99, om du har en Fiat och inte gör EDM?

  8. #8
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Polivoks i duofoniskt läge
    Driver och stämmer och har sig!
    Tack, men inte helt rätt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart du ska ha en DX7!
    Ja det kanske är klart? De verkar inte kosta så mycket heller?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ESQ-1!!!
    Det verkar vara ett mycket vettigt alternativ ljudmässigt i alla fall. Vad går sådana för ungefär?

  9. #9
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CS-80!
    Finns en till salu nu här på 99, om du har en Fiat och inte gör EDM?
    Något över min budget, men hade varit kul.

  10. #10
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Med en Sixtrak eller en DX7 kommer du inte särskilt långt om man tar Popol Vuh videon som exempel, skulle jag säga. Det behövs nog flera stycken för att få den ljudvariation som krävs. Plus eko och reverb i mängd. Och med en budget på 6000kr blir det svårt att köpa vintage. DX7 känns inte klockrent i denna genre. Men tanke på vocoderkör-ljuden i Popol Vuh så tänker jag på Novation Mininova. En modern synth med en mängd olika typer ljud (inkl flöjter och körer), inbyggd vocoder och effekter för 3500kr på Thomann... Sedan är det säker många av fabriksljuden som inte passar genren men det vimlar kanske inte av Kraut rock presents på någon synth, vintage eller ej. Ett förslag bland andra...
    Senast redigerat av Steelberry den 2013-06-24 klockan 16:01.

  11. #11
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    I det där stalkerklippet var det ju typ mest balalakja-kaos och flöjt med massa effekter på.
    Det hittar du inte i en DX-7:a eller ESQ-1 eller någon annan synt

    Du behöver ett par sibiriska musiker och ett par effektpedaler, möjligen en mellotron eller i alla fall en sampler. Sen är det bara att köra

    Det första klippet var mest massa körsamplingar med massa reverb och nån distad historia på det, vad det nu var. Allt låter nästan likadant när det distar så du kan nog ta lite vad som helst

  12. #12
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med en Sixtrak eller en DX7 kommer du inte särskilt långt om man tar Popol Vuh videon som exempel, skulle jag säga. Det behövs nog flera stycken för att få den ljudvariation som krävs. Plus eko och reverb i mängd. Och med en budget på 6000kr blir det svårt att köpa vintage. DX7 känns inte klockrent i denna genre. Men tanke på vocoderkör-ljuden i Popol Vuh så tänker jag på Novation Mininova. En modern synth med en mängd olika typer ljud, inbyggd vocoder och effekter för 3500kr på Thomann... Sedan är det säker många av fabriksljuden som inte passar genren men det vimlar kanske inte av Kraut rock presents på någon synth, vintage eller ej. Ett förslag bland andra...
    Tack för mycket bra input! Jag skall lyssna in mig på mininovan. Jag vet precis vilket sound jag är ute efter, jag har bara väldigt svårt att beskriva det :/

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I det där stalkerklippet var det ju typ mest balalakja-kaos och flöjt med massa effekter på.
    Det hittar du inte i en DX-7:a eller ESQ-1 eller någon annan synt

    Du behöver ett par sibiriska musiker och ett par effektpedaler, möjligen en mellotron eller i alla fall en sampler. Sen är det bara att köra

    Det första klippet var mest massa körsamplingar med massa reverb och nån distad historia på det, vad det nu var. Allt låter nästan likadant när det distar så du kan nog ta lite vad som helst
    Hihi. Ja, det var kanske inte toppexempel på vad jag letar efter. Men visst finns det en del synt i stalkerklippet?

  13. #13
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag tycker att FM-syntes är the way to go om man vill ha en stor range ljud. Mininovan är ju låst till subtraktiv VA, och inte särskilt spännande sådan heller - visst, vocoder, men det kan man lösa på andra vis, via DAW till exempel. Om du vill lattja med outlandish konstiga och spännande träskljud så röstar jag DX7II.

  14. #14
    bjorx
    bjorx är uppkopplad nu
    bjorxs avatar
    Veteran
    Om VA är ok så borde virusen eller ännu bättre en blofeld funka. Fruktansvärt mångsidiga ju.

  15. #15
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar vara ett mycket vettigt alternativ ljudmässigt i alla fall. Vad går sådana för ungefär?
    Det är ett superalternativ och precis vad du vill ha. Väldens mest prisvärda synt efter Korg M500 dessutom. Supersynt för... vad sålde jag min för nu igen...? 2500:-?

    Du kan jobba fram precis den skevhet och den rörelse du vill ha. Extremt fina modulationsmöjligheter och TRE oscillatorer. Har du 6000 att spendera så köper du ett gött delay och en phaser (go EHX) och sedan kan du göra hur mycket träsk du vill.

    Seriöst. ESQ-1. Tveklöst.

    Jag älskar Wik, men måste fan mota Olle i grind här, om du inte är riktigt inkörd på FM-syntes så undvik DX7. Den är uppriktigt sagt hyfsat svår att lära sig och du vill inte ha den kylan. Sorry Wik, jag vet att du kan plocka fram en FM-synt och göra ett ljud som slår mig på käften, men det är bara för att du är så jävla duktig.

  16. #16
    deleted user
    ELLER!

    Så skaffar du både en DX7 och en ESQ-1.

    Wik köper DX7:an när du inte vill ha den sen.

  17. #17
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Träskstämning kopplar jag ihop med orgel isf men det kanske är helt fel?

  18. #18
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Batteriet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Träskstämning kopplar jag ihop med orgel isf men det kanske är helt fel?
    Det är givetvis alltid helt rätt också.

  19. #19
    deleted user
    Träsk är för övrigt en superbra term. Jag anammar direkt och skriver in en motion om att uttrycket tas upp i 99ordlista.

  20. #20
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att FM-syntes är the way to go om man vill ha en stor range ljud. Mininovan är ju låst till subtraktiv VA, och inte särskilt spännande sådan heller - visst, vocoder, men det kan man lösa på andra vis, via DAW till exempel. Om du vill lattja med outlandish konstiga och spännande träskljud så röstar jag DX7II.
    Oj, jag förstod ungefär hälften av det där. Hm. Är inte ens säker på vad FM-syntes är :/

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bjorx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om VA är ok så borde virusen eller ännu bättre en blofeld funka. Fruktansvärt mångsidiga ju.
    Tack! Jag skall lyssna in mig!

  21. #21
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ett superalternativ och precis vad du vill ha. Väldens mest prisvärda synt efter Korg M500 dessutom. Supersynt för... vad sålde jag min för nu igen...? 2500:-?

    Du kan jobba fram precis den skevhet och den rörelse du vill ha. Extremt fina modulationsmöjligheter och TRE oscillatorer. Har du 6000 att spendera så köper du ett gött delay och en phaser (go EHX) och sedan kan du göra hur mycket träsk du vill.

    Seriöst. ESQ-1. Tveklöst.

    Jag älskar Wik, men måste fan mota Olle i grind här, om du inte är riktigt inkörd på FM-syntes så undvik DX7. Den är uppriktigt sagt hyfsat svår att lära sig och du vill inte ha den kylan. Sorry Wik, jag vet att du kan plocka fram en FM-synt och göra ett ljud som slår mig på käften, men det är bara för att du är så jävla duktig.


    Då skall jag hålla utkik efter en sådan, bland annat. Delay och phaser har jag redan, så jag sparar hellre pengarna.
    Skulle vilja provspela alla syntar ni föreslår, men de är så svåra att hitta.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ELLER!

    Så skaffar du både en DX7 och en ESQ-1.

    Wik köper DX7:an när du inte vill ha den sen.
    LOL

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Batteriet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Träskstämning kopplar jag ihop med orgel isf men det kanske är helt fel?
    Det stämmer nog bra, absolut bra när jag tänker efter.

  22. #22
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Träsk är för övrigt en superbra term. Jag anammar direkt och skriver in en motion om att uttrycket tas upp i 99ordlista.

  23. #23
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Då skall jag hålla utkik efter en sådan, bland annat. Delay och phaser har jag redan, så jag sparar hellre pengarna.
    Skulle vilja provspela alla syntar ni föreslår, men de är så svåra att hitta.
    Annonsera här efter en ESQ-1, de går ganska ofta. samma med DX7. Det finns en del av dem.

  24. #24
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annonsera här efter en ESQ-1, de går ganska ofta. samma med DX7. Det finns en del av dem.
    Det skall jag absolut göra, men jag vill lyssna in mig på alla alternativ först.
    Har jag förstått rätt att de båda går för runt tretusen?

    Sixtrak för runt femtusen eller så, och Prophet 600 för ...?
    Blofeld för sextusen, Virus? Mininova 3500.

  25. #25
    deleted user
    Lyssna in dig, men ett gott råd är fan att inte fundera för mycket. ESQ-1 (ca 2500), Sixtrack, Prophet 600 och antagligen DX7 (1500-2000?) får du sålda direkt om du ångrar dig. Det är ju det fina med gamla grejer, du förlorar inte en massa pengar bara på att öppna kartongen. Bättre att köpa och testa tycker jag. Så morsar du på lite 99:or och tycker livet är alldeles trevligt också.

    Jag vet inte riktigt vad Sequentialmaskinerna kostar, men det är ju svinbra grejer. På sina vis.

    Blofeld måste jag säga känns helt fel i sammanhanget ur mitt perspektiv i alla fall.

  26. #26
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Hmm men orgel kanske inte funkar då du hade lite tjorvigt med utrymme? Har dålig koll på vilka bärbara och prisvärda maskiner det finns där ute, Sockers Yamaha YC45d om den finns kvar kanske?

    Och ja, träskstämning är ett så sjukt bra ord/beskrivning, förstår faktiskt precis vad det handlar om när jag hör det!

  27. #27
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Batteriet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm men orgel kanske inte funkar då du hade lite tjorvigt med utrymme? Har dålig koll på vilka bärbara och prisvärda maskiner det finns där ute, Sockers Yamaha YC45d om den finns kvar kanske?

    Och ja, träskstämning är ett så sjukt bra ord/beskrivning, förstår faktiskt precis vad det handlar om när jag hör det!
    Nej, det får tyvärr vänta tills jag har flyttat till något större.
    Kul att träskstämning blev så väl mottaget, i alla fall av två personer.

  28. #28
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Träskstämning fick mig att tänka på Ralph Lundsten, kommer inte på något speciellt track men han har ju en del titlar om Troll och älvor etc.

  29. #29
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Träskstämning fick mig att tänka på Ralph Lundsten, kommer inte på något speciellt track men han har ju en del titlar om Troll och älvor etc.
    Jag har faktiskt inte lyssnat särskilt mycket på hans musik, men det kan kanske stämma för en del låtar. Det jag har hört av Ralph L är för mycket plingplong och konstiga ljud för att vara träskstämning. Träsk skall vara långsamt, svepande, ormbunkslikt.

  30. #30
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    det finns absolut typ 50 ralph lundsten album som bara är träskstämning utan blipp och blopp återkommer med någon länk inom kort.

  31. #31
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det finns absolut typ 50 ralph lundsten album som bara är träskstämning utan blipp och blopp återkommer med någon länk inom kort.
    Ja, gör gärna det!

  32. #32
    Forcie
    Forcie är inte uppkopplad
    Forcies avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Något som kan spela upp mellotron-samplingar låter också passande (en äkta sådan är nog onödigt dyr).

  33. #33
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    http://open.spotify.com/track/1DmC50jvLbZSfBaDyHFlvo

    En av Lundstens bästa låtar av 1 miljard som han gjort , Den Eviga Längtans Väg.
    (Melodin påminner om temat ur Braveheart för övrigt på vissa ställen.)

    Tidsporten från samma samling är också fin. Dessa två låtar fanns med på en vinyl som mina föräldrar köpte förmodligen 1985 efter att hört den gode Ralph snacka i radion. Albumet hette Välkommen men Ralphs låtar packas om hej vilt och återfinns på 30-40 olika album konstellationer...
    Senast redigerat av Firechild den 2013-06-24 klockan 18:54.

  34. #34
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Korg Lambda är grejen.

  35. #35
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Om träskstämning ska tas bokstavligen så är det väl bara att köpa en Polysix och nolla alla 13 trimpotarna för stämningen så har du träskstämning

  36. #36
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Träsk är för övrigt en superbra term. Jag anammar direkt och skriver in en motion om att uttrycket tas upp i 99ordlista.
    - Okej, men vad lirar ni för typ av musik på era syntar?
    - Jo, serru... det är mest träsk vi lirar. Med lite influenser av kraut

    Träsk måste från och med nu vara en officiell musikstil, tycker jag.

    Åter till ämnet... Waldorf Q. Den har effekter och den kan låta j-vligt kraut på det där lite kalla och stela viset som i Stalker.

  37. #37
    Jacon
    Jacon är inte uppkopplad
    Jacons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ursäkta kapningen men fan vilken grym rulle det där är.

  38. #38
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    För 6000 kan du köpa en mindre arsenal, bara du undviker det hypade modellerna. Köp en kompetent sampler, typ en Emu 5000 för 1500 kr, en SY77 för 2000 kr och en ESQm för ca 2000 kr. kör allt genom någon gammal billig multieffekt eller köp 2-3 av Behringers klonpedaler, typs analog delay chorus rype Vintage time machine eller VD400 analog delay. Med lite tur och letande kan du får allt för runt 6000 kr tom en liten mixer all köra allt igenom.

  39. #39
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Oj, både Lambdan och Waldorf Q var ju brutalträskiga bara det lilla jag har hört än så länge. Tack för superbra tips! Vad kostar sådana? Waldorfen såg rätt ny ut, men det kanske är en synvilla?

    Filmen har jag inte sett, men känner att jag bör.

  40. #40
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För 6000 kan du köpa en mindre arsenal, bara du undviker det hypade modellerna. Köp en kompetent sampler, typ en Emu 5000 för 1500 kr, en SY77 för 2000 kr och en ESQm för ca 2000 kr. kör allt genom någon gammal billig multieffekt eller köp 2-3 av Behringers klonpedaler, typs analog delay chorus rype Vintage time machine eller VD400 analog delay. Med lite tur och letande kan du får allt för runt 6000 kr tom en liten mixer all köra allt igenom.
    Schysst med lite nya tankegångar! Tack! Det är lite så jag försöker jobba nu, men så är det det där med platsbristen. Jag bor på 26 kvadrat, så varje ny pryl märks tyvärr.

  41. #41
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Köp rackversionerna istället, en TG77 kan du få för runt 1500 kr. Köp till ett billigt och lätt klaviatur som du kan ställa undan när du inte behöver det.

  42. #42
    deleted user
    Lambda är såklart ett väldigt bra tips också, det håller jag med om.

  43. #43
    Jacon
    Jacon är inte uppkopplad
    Jacons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Filmen har jag inte sett, men känner att jag bör.
    Do it! "Aguirre, the wrath of god" tror jag den heter. Av Hertzog. Långsam film, och obehaglig, men bra.

  44. #44
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om träskstämning ska tas bokstavligen så är det väl bara att köpa en Polysix och nolla alla 13 trimpotarna för stämningen så har du träskstämning

  45. #45
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - Okej, men vad lirar ni för typ av musik på era syntar?
    - Jo, serru... det är mest träsk vi lirar. Med lite influenser av kraut

    Träsk måste från och med nu vara en officiell musikstil, tycker jag.
    Träsk är en livsstil.

  46. #46
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Forcie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Något som kan spela upp mellotron-samplingar låter också passande (en äkta sådan är nog onödigt dyr).
    Tänkte också på Mellotron. Fram med womens choir, på med lite bitcrush, bandeko med gammalt band och plåtreverb i stereo.

    Annars är jag med Skilling; ESQ-1. Polysix, SK20 och valfri stråkmaskin fixar också de där mattorna. Det beror på hur mycket ljud du vill få utav en maskin. En stråkmaskin låter mest på ett sätt.

  47. #47
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Nu har jag också lyssnat, förstår lite mer vad du menar! En VA är nog the way to go i detta fall! Behöver ju inte kosta mycket. Alternativt mjukvara? FM8 ?

  48. #48
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av underminer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag också lyssnat, förstår lite mer vad du menar! En VA är nog the way to go i detta fall! Behöver ju inte kosta mycket. Alternativt mjukvara? FM8 ?
    Nej, helst inte mjukvara. Jag blir helt låst när jag måste jobba med en dator. Det funkar inte alls. Men annars hade det säkert varit en bra idé!

  49. #49
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, helst inte mjukvara. Jag blir helt låst när jag måste jobba med en dator. Det funkar inte alls.
    Förstår det. Samma här.

  50. #50
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rymdeko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte också på Mellotron. Fram med womens choir, på med lite bitcrush, bandeko med gammalt band och plåtreverb i stereo.

    Annars är jag med Skilling; ESQ-1. Polysix, SK20 och valfri stråkmaskin fixar också de där mattorna. Det beror på hur mycket ljud du vill få utav en maskin. En stråkmaskin låter mest på ett sätt.
    Det är klart att det hade varit roligt att kunna variera ljudet. Stråkmaskiner har helt rätt ljud (ett av dem), men det blir ju lite trist efter ett tag tänker jag. ESQ-1 kanske passar mig bäst, då.

  51. #51
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av rymdeko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars är jag med Skilling; ESQ-1. Polysix, SK20
    Buhuuu och jag har bara en av dem kvar.

    Helt ärligt, min gamla SK20 är till salu just nu (interzone säljer den) och då det bara är folk som bjuder tramsigt lågt på den just nu så kan du passa på. Det är en finfin träsksynt och den har dessutom en helt för jävla bra hammondish orgel i sig. Och en stråkmaskin. Mixa ihop alla delar och den bara värper guldägg. Snygg som fan är den också.

    http://www.99musik.se/showthread.php...ES-Yamaha-SK20

    Hade jag haft råd hade jag tagit tillbaka den direkt.
    Senast redigerat av Skilling den 2013-06-24 klockan 22:45.

  52. #52
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är klart att det hade varit roligt att kunna variera ljudet. Stråkmaskiner har helt rätt ljud (ett av dem), men det blir ju lite trist efter ett tag tänker jag. ESQ-1 kanske passar mig bäst, då.
    Polysix fixar stråkmaskinsljud bra (bäst näst efter riktig stråkmaskin enligt min åsikt) och Rolands gamla polysynthar med inbyggt chorus likaså. Synd att de är så dyra i nuläget.

    Får återigen hålla med Skilling. SK20:an som ligger ute nu här är ett fynd och rekommenderas varmt. Jag önskar att jag hade plats. Har saknat min sedan jag sålde.

  53. #53
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Roland JV-1080 för sisådär en dryg tusing och vintage-kortet för fem- sexhundra och du har kirrat mellotronen.

  54. #54
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av rymdeko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Polysix fixar stråkmaskinsljud bra (bäst näst efter riktig stråkmaskin enligt min åsikt) och Rolands gamla polysynthar med inbyggt chorus likaså. Synd att de är så dyra i nuläget.

    Får återigen hålla med Skilling. SK20:an som ligger ute nu här är ett fynd och rekommenderas varmt. Jag önskar att jag hade plats. Har saknat min sedan jag sålde.
    ESQ-1 kan göra grymma stråkmaskiner också om man bara lär sig hur man gör. Tre sågtänder med olika vibraton och man dör. Den är helgrym på det.

    - - - Uppdaterad - - -

    Och jävlar vad jag saknar både ESQ-1 och SK20 just nu.

  55. #55
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    SK20 kändes instinktivt helt rätt! Vad är ett vettigt pris för en sådan? Har skrivit i tråden och PMat nu. Kanske blir en träsksynt fortare än vad jag hade tänkt?

  56. #56
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Fattar inte riktigt varför folk säger DX7? Pga flöjterna? Annars är ju FM inte vidare bra på att vara skevt på "krautvis", väldigt precisa instrument snarare.

    Om du orkar hålla på med samplers (och körerna etc kräver nog det om du inte ska köpa en Mellotron), så kanske en Prophet 2000 eller en Emax vore nåt. Båda är samplers, men med analoga filter och skönt skräpigt vintageljud. Billiga dessutom, beroende på modell och bestyckning kanske 2000 - 4000. Då finge du kanske pengar över till t.ex. en SK20 också, borde väl kosta runt 3000 - 3500 i bra skick?

    SK20:n låter jättetrevligt, men är väldigt begränsad, så du vill nog ha nåt mer än bara den om du är ute efter ljudbilder i stil med ditt exempel.

    ESQ1 är inget dumt förslag heller. Kompetent och underprisad enligt mig och många andra här på 99:an.

  57. #57
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Roland D50, JD800, Kawai K4, Kurz 2000, Korg Delta
    Senast redigerat av Volt den 2013-06-25 klockan 01:31.

  58. #58
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Korg PE1000 är Lambdans föregångare. Den är nog ännu mer träskig. Undrar vad som användes på Bröderna Lejonhjärta.

    Känns som någon av dessa.


    https://youtu.be/m6oh_MOjNvg

  59. #59
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar vad som användes på Bröderna Lejonhjärta.
    Skulle också vilja veta det. Korg PE-2000 är troligaste kandidaten då det även förekommer körljud ala VP330 i filmmusiken. Inte många stråkmaskiner som hade sådana 76-77.

  60. #60
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Nu har jag nästan införskaffat en SK20, skall bara slutföra affären med Interzone.
    Jag ägnade hela natten åt att lyssna på demos av den, och den känns helt rätt för mig!
    Tusen tack till alla er som har engagerat er - det var fantastiskt att läsa alla era inlägg.
    <3 99an!

    Bröderna Lejonhjärta-musiken är för övrigt väldigt träskig.

Liknande ämnen

  1. MPC, ensamplings kromatiska polyfoniska ljud?
    Av kockpit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 22:35
  2. Har ESX-1 polyfoniska ljud?
    Av kockpit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 13:59
  3. Polyfoniska röster i mitt huvud.
    Av odlarn i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 10:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •