Resultat 1 till 41 av 41

Ämne: Åska

  1. #1
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran

    Åska

    Har den senaste tiden tvingats släcka ner studion och dra ur alla elkablar pga av att åskan dragit in. Har inga åskskydd så jag tar det säkra före det osäkra. Men det är frustrerande att behöva avbryta ett inspirerande ögonblick pga åska.

    Hur känslig är våra syntar och datorer etc egentligen, har ni investerat i åskskydd, och hur säkra är dom egentligen?

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag vågar inte lita på åskskydd, så jag går över till batteridrift då det åskar

  3. #3
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Nu vet jag ju inte hur du bor, men om det inte finns några luftledningar direkt in i huset som blixten kan slå ner i så borde det väl inte vara så stor fara?

  4. #4
    Chabo
    Chabo är inte uppkopplad

    Senior
    Skulle aldrig förlåta mig själv ifall något gick sönder för att jag inte orkade/vill dra ur strömmen.. :S

  5. #5
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Jag drar inte ut något nuförtiden. De gånger saker gått sönder sen man slutade med modem är då det lokala elbolaget fixat strömspikar vid otillkännagivna strömavbrott. Sen drar man ju inte ut kyl/frys etc som i sig är rätt dyra och har rätt dyrt innehåll

  6. #6
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    En telefonladdare dog vid blixtnedslag i närheten av sommarstugan. Luftledningar såklart. Det är väl mest finelektronik som pajar..ska nog mycket till innan ett kylskåp säger upp sig..

  7. #7
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    I vilket fall så skulle de vara väldigt tråkigt att sitta med tre-fyra utslagna maskiner.

    Brukar dra ur det mesta, men händer att datorn får stå på eller något annat som inte känns viktigt.

  8. #8
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Trodde denna tråden handlade om hur man patchar åskljud...

  9. #9
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Åskljud fixar man med gamla hammonds necklacereverb..bara sparka till eller lyfta å släppa i golvet så åskar det på bra..

  10. #10
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SyZ-X Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har den senaste tiden tvingats släcka ner studion och dra ur alla elkablar pga av att åskan dragit in. Har inga åskskydd så jag tar det säkra före det osäkra. Men det är frustrerande att behöva avbryta ett inspirerande ögonblick pga åska.

    Hur känslig är våra syntar och datorer etc egentligen, har ni investerat i åskskydd, och hur säkra är dom egentligen?
    Jag tror att om det väl smäller nära hemmet så är det kört, små saker är ju känsliga för inget.

    Men man brukar veta utifall man bor där åskan brukar slå ner som områden som ligger högre upp brukar ju sitta risigt till. i bland skitar jag i det men oftast så känns det värt att dra ur allt och göra något anant under den tiden

  11. #11
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Ordentliga grejer. Rekommenderas.

    http://www.conrad.se/GRENUTTAG-PERFO..._17267_0809011

  12. #12
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Luftledning, nedgrävda ledningar, överspänningsskydd... om vi säger som så att en blixt kan färdas ett par mil genom luft, som bekant inte leder ström ett jäkla dugg, så kommer inte någon meter jord eller ett överspänningsskydd att stoppa den. Urladdningen följer teleledningar, rötter, vattenrör och allt möjligt. Ett överspänningsskydd är säkert bra men om blixten slår ned i ens trädgård och letar sig in i elledningarna så går det åt h-vete i alla fall. Dra ur kontakterna om åskan är nära.

  13. #13
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    +1 på pippin. Minns när jag bodde på hotell i Halmstad och blixten slog ner. Alla TV-apparater fick bytas ut.

  14. #14
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jo, det är kräm i den däringa blixten. Jag har sett den på väldigt nära håll och likt barnen så var det koll av underkläder efteråt. Satans vad det är kraft i den där ljusbågen!

    /Mein

  15. #15
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    I Göteborg har jag aldrig dragit ut något, trots åska nära inpå. Har aldrig hänt nåt. Hos släktingarna på landet drar jag ut direkt - de får grejer helstekta titt som tätt...

  16. #16
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Ja för hälvittes. Dra ut grejorna !!!

    WT

  17. #17
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Jag hade åskan rätt över mig förra veckan, hus i skogen. Då blev jag vittne till hur det sprakade och blixtrade till - i bredbandsmodemet! ...tror aldrig jag varit så snabb med att stänga av saker och dra ur kablar.

    Så nu är det en överspänningsskydd likt den på Conrad som gäller.

  18. #18
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Luftledning, nedgrävda ledningar, överspänningsskydd... om vi säger som så att en blixt kan färdas ett par mil genom luft, som bekant inte leder ström ett jäkla dugg, så kommer inte någon meter jord eller ett överspänningsskydd att stoppa den. Urladdningen följer teleledningar, rötter, vattenrör och allt möjligt. Ett överspänningsskydd är säkert bra men om blixten slår ned i ens trädgård och letar sig in i elledningarna så går det åt h-vete i alla fall. Dra ur kontakterna om åskan är nära.
    +1 på detta. Överspänningsskydd är bra mot strömspikar från avlägsna nedslag (den vanligaste blixtskadan) men närkontakt finns det inget skydd mot.

  19. #19
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag har fått telefonsvarare och ett antal CD-spelare förstörda av åskan.
    Dra ur!

  20. #20
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    +1 på pippin här också. Jag bor mitt i ett villakvarter på skånska slätten där få saker sticker upp mer än hustaken och skulle inte drömma om att ha grejerna i jacket vid åska. Jag skiter stort i om kylen dör. Det finns ny att köpa och försäkringsbolag att jaga. Brinner halva studion är det värre. Det ögonblicket av inspiration som går förlorat klarar jag mig hellre utan.

  21. #21
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    usch, jag får nog ändra mina rutiner hemma. jag har inte dragit ut något hittills. bara stängt av när det mullrar....

  22. #22
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Har aldrig råkat ut för något, bor på landet.
    De som bodde här innan oss påstod att det var rätt vanligt att strömmingen gick vid oväder, men sedan dess har det uppgraderats i nätet.
    Jag har för vana att ändå rycka ur kontakten i studion när man har joxat färdigt, så behöver man inte tänka på saken... om man inte skulle vara hemma eller så.
    För några år sedan (satt och jammade) så hade jag micken liggandes i trädgården, plötslich från ingenstans kom ett oväder och brakade loss. Jag hörde det först som en strömspik, sen kom mullret. Kändes rätt att stänga ner efter det

  23. #23
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Jag kommer att fortsätta dra ur all elektronik så fort jag hör åskmuller. Hur är det med långväga strömspikar? De är ju svårare att värja sig ifrån då man kanske inte har en susning om att det åskar någon annanstans. Hur vanliga är dessa och hur påverkar det mina kära instrument?

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag drar alltid ur när jag lämnar studion. Börjar det åska när jag håller på ska det vara väldigt avlägset för att jag ska fortsätta. Ingen idé att gambla liksom. Sen får man ju en chans att spela lite off-gridinstrument ett tag. Arra, komponera, skriva och sånt.

    +1 på att sparka fjäderreverb annars om det var det tråden handlar om

  25. #25
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Jaha, jag kopplade in och ur kontakterna när åskan närmade sej igår f.m. plötsligt gick två blixar ner med någon minut emellan på varsin sida om mitt radhus. två datorer var på just då... min musikdator stängde ner sej, men skräpdatorn rullade på utan problem. När jag två timmar senare kom hem, så ville musikdatorn inte boota upp! Jag hade skjutit sönder moderkortet. Jag bytte ut det med ett gammalt moderkort, och höll tummarna. Efter att ha rensat biosen på det kortet startade datorn alla övriga delar som jag flyttade över hade klarat sej!! Nu är det jag som byter ut sista grendosan till en med överspänningsskydd. Jag hade redan bytt ut två andra i rummet. Jag kommer inte att chansa under åskväder nån mer gång...

  26. #26
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Men det är väl bara dra ur som är helt säkert? Ett överspänningsskydd kan ju smälla igenom liksom. Fast blir man överraskad av ovädret medans man håller på är det säkert bättre än inget.

    Förresten, jämörelsen nånstans där uppe att man inte drar ur kyl och frys tycker jag inte håller. Det är ju liksom inte som att man har oersättliga mjölkpaket i dem.

  27. #27
    doo
    doo är inte uppkopplad
    doos avatar
    Senior
    Jag drar ur, dumt att chansa. Värst ångest när grejerna sitter i och man inte är hemma när åskan kommer bara... Men kör man på laptop bara så behöver man ju inte ta nån rast, de går oftast på batteri

  28. #28
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    När jag var 17 och bodde hemma så slog blixten ner utanför vårt radhus.

    Det som hände var att min atari ST smällde rejält. Jag fick byta säkringar i flera synthar och i min JX-3p var det ngt mer som brann.

    Allt fixades av försäkringen så jag fick ny atari och lagning av jx-3p. Säkringar fick jag betala själv

  29. #29
    Snythen
    Snythen är inte uppkopplad
    Snythens avatar
    Senior
    Överraskades av åskan ute för ett par veckor sedan. Hann inte hem och dra ur sladdarna i tid. Tv, digitalbox, extern hårddisk, modem samt ett xbox-360 gick åt pipan. Åtta av mina synthar däremot, som sitter kopplade via förgreningsdosor i samma uttag som det övriga som slogs ut, klarade sig undan med blotta förskräckelsen. There IS a God!

  30. #30
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Myth busters fråga När ni dragit ur kontakterna till era grejor från vägguttaget, hur nära låter ni kontakterna vara vägguttaget? Vågar ni låta kabeln ligga 10-20 cm från vägguttaget? Man kan tänka sig att man drar ur kabeln och bara släpper ner den på golvet och att det är ca 20 cm till vägguttaget.

    Hur många Volt krävs i vägguttaget för att elektriciteten ska kunna hoppa genom luften till kontakten 20 cm bort och grilla något? Om jag minns rätt så är det så här:

    230 Volt kan hoppa 2,3 mm.
    1,000 Volt kan hoppa 1 cm.
    10,000 Volt kan hoppa 10 cm.
    100,000 Volt kan hoppa 1 meter.
    1,000,000 Volt kan hoppa 10 meter.

    Svaret är isåfall att det krävs ca 20,000 Volt.

    Så myth busters frågan blir: Hur många Volt det kan det rimligtvis bli (i värsta fall) i ett vägguttag när blixten slår ner i en elledning direkt in till ett hus. Värsta tänkbara direktträff alltså. En blixt kan ha en miljard Volt och hundratusentals Ampere när den går genom luften.

    Min morfar sa att han såg blixten slå ner i ett järnspett (ni vet ett sånt där solitt tungt spett), som stod i backen på en åker. "Järnspettet blev alldeles glödhett och knorrade sig som en gris svans!", sa min morfar!
    Tänk alltså vilken enorm kraft blixten har.

  31. #31

    Veteran
    Vid ett åskväder hann jag inte dra ut alla grejer, på väg föratt dra ut mitt playstation small det. Ajöss med playstation. Jag bor i Göteborg, centralt. Dra ur allt!

  32. #32
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    När jag bodde mer eller mindre på landet så slog blixten en gång ner precis utanför. Alla prylar anslutna till elnätet klarade sig utan problem, men det var nog någon teleledning som fick en del av smällen: modemet pajade och en av dioderna i en telefon (vilket jag vet helt enkelt för att jag gav mig på att laga den sen).

    Hos grannen gick det värre. Hans telefon exploderade såpass att han inte hittade alla resterna av den.

    Troligen är det sällan problem med direktnedslag om man inte har luftledningar som matar huset, men det kan induceras en hel del om det slår ner i närheten av en ledning vilket kan ge upphov till kraftiga spikar. Jag brukar inte dra ur, men har å andra sidan en huvudbrytare på allt musikaliskt som i varje fall ger ett antal mm luftgap innan något kan hända. Bor just nu i ett högt hus så sannolikheten att det skulle slå ner i en elledning eller ens i närheten är förmodligen minimal jämfört med sannolikheten att det slår ner i själva husets åskledare.

  33. #33
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag vill minnas att plattan "Waving Not Drowning" med Rupert Hine innehåller lite liveinspelade åsk- & regnljud som spelades in med en mic utanför kåken & patchades in i någon VCA för att kunna "triggas" direkt under inspelningen.

  34. #34
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Elektronerna hoppar inte ut i luften bara för att det är kul, de gör det ifall det inte finns nån annan väg att ta. De kommer inte hoppa ut ur vägguttaget och leta efter sladdar liggandes på golvet, de vill till jord.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Myth busters fråga När ni dragit ur kontakterna till era grejor från vägguttaget, hur nära låter ni kontakterna vara vägguttaget? Vågar ni låta kabeln ligga 10-20 cm från vägguttaget? Man kan tänka sig att man drar ur kabeln och bara släpper ner den på golvet och att det är ca 20 cm till vägguttaget.

    Hur många Volt krävs i vägguttaget för att elektriciteten ska kunna hoppa genom luften till kontakten 20 cm bort och grilla något? Om jag minns rätt så är det så här:

    230 Volt kan hoppa 2,3 mm.
    1,000 Volt kan hoppa 1 cm.
    10,000 Volt kan hoppa 10 cm.
    100,000 Volt kan hoppa 1 meter.
    1,000,000 Volt kan hoppa 10 meter.

    Svaret är isåfall att det krävs ca 20,000 Volt.

    Så myth busters frågan blir: Hur många Volt det kan det rimligtvis bli (i värsta fall) i ett vägguttag när blixten slår ner i en elledning direkt in till ett hus. Värsta tänkbara direktträff alltså. En blixt kan ha en miljard Volt och hundratusentals Ampere när den går genom luften.

    Min morfar sa att han såg blixten slå ner i ett järnspett (ni vet ett sånt där solitt tungt spett), som stod i backen på en åker. "Järnspettet blev alldeles glödhett och knorrade sig som en gris svans!", sa min morfar!
    Tänk alltså vilken enorm kraft blixten har.

  35. #35
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Brukar alltid dra ur när det börjar att mullra, dumt att chansa och steka utrustningen. Bor dessutom vid ett ställe
    där åskan ofta slår ner och går kraftigt, därmed desto större anledning att ta det säkra för det osäkra

  36. #36
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elektronerna hoppar inte ut i luften bara för att det är kul, de gör det ifall det inte finns nån annan väg att ta. De kommer inte hoppa ut ur vägguttaget och leta efter sladdar liggandes på golvet, de vill till jord.
    Ok! Om man skickar in 100,000 Volt i ett vägguttag och håller en kontakt 1 cm från uttaget så skulle elektronerna inte hoppa över då?

  37. #37
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag vill minnas att det finns en tumregel om att gnistan hoppar 1cm / 1000 Volt. Men den söker sig alltid till det föremål som är mest jordat, dvs. har lägst potential. En isolerad sladd som ligger på golvet & inte är inkopplat till något är nog inte förstahandsvalet.

    Han som byggde min kåk var nog väldigt åskrädd, det finns ett högt åskledarspröt på skorstenen + att längs hela taknocken så löper det en tjock åskledarwire i koppar. Allt detta går sedan ner i marken via centimetertjocka kopparledningar.

  38. #38
    Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Veteran
    Det känns som om du borde kunna leta lite efter lönnrum i ditt hus, med tanke på husbyggarens något överdrivna omsorg om huset?
    (För det var väl du som hittade lätt överdimensionerad betongklumpar som stolpfundament?)

  39. #39
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok! Om man skickar in 100,000 Volt i ett vägguttag och håller en kontakt 1 cm från uttaget så skulle elektronerna inte hoppa över då?
    De skulle hoppa till jordstiftet i vägguttaget, men grejjen är ju att du får potentialhöjningen i hela elsystemet i huset, d v s det kommer alltid finnas en trevligare väg för elektronerna att komma till jord än att ta sig till en synth som inte är inkopplad.

  40. #40
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Varkyar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det känns som om du borde kunna leta lite efter lönnrum i ditt hus, med tanke på husbyggarens något överdrivna omsorg om huset?
    (För det var väl du som hittade lätt överdimensionerad betongklumpar som stolpfundament?)
    Jepp, betongklumpen på närmare 500 kg var min. Nu när du säger det så skall jag nog gå & knacka lite i betongväggarna i källaren.

  41. #41
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepp, betongklumpen på närmare 500 kg var min. Nu när du säger det så skall jag nog gå & knacka lite i betongväggarna i källaren.
    Du kanske bor över en dold bunker från 50-talet, där generalstaben hade sambandscentral?

Liknande ämnen

  1. Syntetisera åska
    Av jgb i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 15:02
  2. Skydda mot åska?
    Av Bobbski i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 14:18
  3. Låtar med åska...
    Av Dx200 i forum Allmänt om musik
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •