Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Behöver man en separat audio clock?

  1. #1
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    Behöver man en separat audio clock?

    Tjenixen!
    När behöver man införskaffa en separat "klocka"?
    Säg att man har 2 AD converters kopplade med ADAT till sitt audio interface (motu 896mk3), behöver man skaffa en separat device som mastrat alla enheterna eller räcker det med ADAT synkingen?

  2. #2
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nej, det behöver du inte. Dedikerad klocka var möjligen relevant för apparater på 90 talet när digitalinspelning fortfarande var i sin linda.
    Sound On Sound bevisade för något halvår sedan att 3:e parts klocka inte tillförde något alls och då pratade vi hi end klockor för 30-40 lopps dessutom.

  3. #3
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Behövs väl nu egentligen mest om man har en packe olika digitalgrejor som inte har adat/spdif från mastern skickad till sig, och därmed behöver få klocka någonstans ifrån. Rena A/D-burkar med enbart adat ut t ex.

  4. #4
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Oftast funkar det fint med ADAT-synken, men om man får synkproblem, så kan man behöva köra med Wordclock för att få det att funka. En extern klocka är däremot bara meningsfullt om ingen av enheterna man ska synka, innehåller Wordclock-generator - men sådant förekommer knappt nuförtiden, så det behöver man oftast inte fundera över.

    Jag har skrivit lite om Wordclock i min artikel här, om någon inte har koll på hur det funkar: http://wiki.kontrollrummet.com/Wordclock

  5. #5
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det behöver du inte. Dedikerad klocka var möjligen relevant för apparater på 90 talet när digitalinspelning fortfarande var i sin linda.
    Sound On Sound bevisade för något halvår sedan att 3:e parts klocka inte tillförde något alls och då pratade vi hi end klockor för 30-40 lopps dessutom.
    Vilket nummer av Sound on Sound? Det vill jag läsa.
    Inte för att jag är skeptisk utan för att jag är nyfiken alltså.

  6. #6
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran

  7. #7
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Skummade lite, får läsa hela en annan gång.
    Diagrammen talade ju i alla fall sitt tydliga språk.
    Inga vinster med extern klocka om man inte behöver det för att man har flera interface.

    En sak jag funderat på om man har externt ljudkort (t.ex. USB eller Firewire) och kör på ljudkortets klocka hur sker skynkroniseringen med DAW:en då ut? Ljudströmmarna inne i DAW:en måste ju i slutändan synkroniseras med DAW:ens klocka.

  8. #8
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ja DAWn kör uteslutande med det externa ljudkortets klocka. Hur menar du, att den har någon intern klocka mot cpu:n ?
    Nej inga krångligheter, en klocka, externa ljudkortets direkt mot och med DAWn

  9. #9
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    CPU:n har ju en klocka och även bussarna i datorn men jag antar att de sedan överför data asynkornt (i klunkar via buffertar) till ljudkortet. Men på något sätt måste ju ändå ljuddataströmmen som CPU:n räknar fram gå jämt upp med dataströmmen i ljudkortet, annars får man ju en drift i det långa loppet och till slut kommer inte bufferten räcka eller bli överfull. Såvida man inte har sampleratekonvertering/översampling emellan.

    Eller är jag helt ute och cyklar?

  10. #10
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Mellan datorn och ljudkortet är det inga problem, utan där fungerar det alltid som det ska eftersom det bara är en enhet som ska kommunicera med datorn. Problemet i sammanhanget finns alltså bara mellan burkar som har varsin klocka, som ska kopplas ihop med varandra och därför måste synkas på ett eller annat sätt.

    Ett problem med USB, är att det är ett "dumt" interface, som inte kan skicka till datorn på eget bevåg, utan det måste vänta tills datorn säger till att den vill hämta in data. Firewire är ett smartare interface, som kör med DMA, så det kan skicka data direkt till hårddisken när det finns tid ledig på bussen, utan att först behöva få en fråga från datorn.

  11. #11
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Men hur synkas dataströmmen i datorn med ljudströmmen i ljudkortet så att de inte driver isär?

  12. #12
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Nu har jag inte läst SOS-testet (eller hela den här tråden), men det behövs verkligen en riktigt kass intern klocka för att en extern klocka ska generera mindre skräp/jitter. Men det är utan tvekan full möjligt att det blir bättre i extrema fall. Sedan så kan det även vara en smaksak ibland..

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men hur synkas dataströmmen i datorn med ljudströmmen i ljudkortet så att de inte driver isär?
    Sådana problem löser man genom att man först bestämmer sig för vem som ska vara masterklocka och sedan genom att buffra dataströmmen. Om synken fungerar bättre så kan man köra med mindre buffrar.

  13. #13
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Nja, det är inte riktigt det jag menar men skit samma jag får läsa på. Det är rätt oviktigt i sammanhanget. Mest datanörderi.

  14. #14
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag synkar nu min motu 896mk3 (master) via ADAT till 2 st Motu 8Pre.
    Har nu köpt en DBX 386 som jag planerar koppla in i 896an via AES/EBU (enda sättet att bypassa 896ans preampar när jag ska sjunga in).
    Har sett i MOTU setupprogrammet att man där kan ställa in synkvarianter för AES/EBU. Kommer den kopplingen automagiskt synka med ADATkopplingen till de två 8pre'n? Eller måste jag blanda in WC mellan DBX & 896an oxå?

    Kanske ingen som vet... Trial & error gissar jag

  15. #15
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Jag gissar vis av erfarenhet från en liknande koppling med en effektburk via AES/EBU att du inte behöver någon WC mellan ADAT och AES/EBU-burkarna så länge 896 är master. Förutsatt att du kan klocka DBX-en via AES/EBU in från 896 såklart.

Liknande ämnen

  1. Behöver tips om Midi keyboard inkl Audio Interface
    Av Angelo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 21:11
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 16:40
  3. Köra fjäderreverbet på RE-201 separat?
    Av jgb i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 23:51
  4. Separat truminspelning
    Av astronaut i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 14:22
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-04-30, 22:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •