Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Motorola MC68000P10 saknar ben i Oberheim DPX-1 som inte startar

  1. #1
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior

    Oberheim DPX-1, lågt distat ljud

    Edit:

    OBS! Nytt problem, se post 9


    --------------------------

    Köpte en DPX-1 i vintras från eBay som kom fram i ett skadat paket. Den startade inte och jag fick pengarna tillbaka, men behöll DPX:en.

    Jag felsökte den då, men gav upp och sen dess har den stått. En sak som jag kommer ihåg var att processorn satt lite löst i sin sockel, så jag nyss loss den igen och såg att den saknar pin 1 ("D4"). Datasheet finns här, kolla sidan 171. http://datasheets.ru/datasheets/4330...C68000P10.html

    Är det rimligt att det benet ska saknas? Det intressanta är att när man startar DPX:en med eller utan CPU så får man samma fel, följande ledar lyser rött: ERROR MIDI CHANNEL och DATA DUMP samt konstigt tecken i displayen.

    Samma fel uppstår också om jag kopplar bort floppydrivarna och 8-output-expansionen. Kan processorn vara boven?
    Senast redigerat av Nattvard den 2013-10-08 klockan 17:00.

  2. #2
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Låter ju rimligt. Går det inte få tag på en likadan processor?

  3. #3
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Saken är att jag har en DPX-1 till som fungerar. Är inte så sugen på att ta ut den ur racket och börja labba med den. Men det kan väl knappast vara rätt att ett ben saknas? Om det nu inte hade behövs hade de väl sett till att det inte gick någonstans på kretskortet?

  4. #4
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Alla pinnarna ska vara hela. D4 är data linje 4 på data bussen, helt vital för någon som helst funktion. Den processorn kan inte exekvera en enda instruktion utan D4 kan jag garantera. Har flera ex och revisioner av original MC68000 data böcker, lusläste dem på 90-talet.

    Du kan försöka laga benet om det finns något att löda på, annars måste du skaffa en ny MC68000P10. Den är känslig för statisk elektricitet så även om alla pinnarna vore hela och du inte var jordad så är risken stor att procesorn pajar bara du håller i den och rör dig lite.

    Elfa sålde MC68000 en gång i tiden men det var över 10 år sen jag kollade sist.
    Senast redigerat av Andreas T den 2013-05-24 klockan 23:59.

  5. #5
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Det låter ju lovande! Får väl fixa en ny och sätta dit och hoppas på det bästa, den är ju uppenbarligen paj.

  6. #6
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Kollade på elfa.se och de verkar inte ha 68K processorer längre. Ebay kanske? 7 USD http://www.ebay.co.uk/itm/110906554976

  7. #7
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Köpte en från säljaren som Andreas T länkade till. Tog kanske två veckor innan jag fick den, stoppade nyss in den och DPX-1:en lever! Jättetack för all hjälp! Nu har jag två st DPX-1:or, båda med 8-out-expansionen!

    Snart blir det EII-preset-fest.

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Härligt! Bra jobbat båda!

  9. #9
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Preset-festen varade inte alltför länge! ;( Efter att DPX-1:en börjat bete sig likadant igen gav jag mig på den i eftermiddags.

    Intressant är att när 8-output-expansionen inte är inkopplad beter den sig hur normalt som helst, men ljudet ut blir väldigt distat. Det låter ungefär som om Jan Hammer hade spelat Shakuhachi på lead.
    https://soundcloud.com/nattvardcom/oberheim-dpx-1

    Eller som jag skrev på engelska, "Oberheim DPX-1 won't boot when the 8-output expansion is connected. When disconnected, machine boots and acts as normal, but the output level is very low and distorted."

    Om jag sätter tillbaka 8-output-expansionen när DPX:en är i gång hänger den sig.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dpx-1-8-output.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	88,2 KB 
Id:	50093

    Sladden nere till vänster är till cd-rom-ingången och gör ingen skillnad.

    Någon som känner till symptomen? Kass förstärkarkrets?
    Senast redigerat av Nattvard den 2013-10-08 klockan 17:02.

  10. #10
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Har du mätt spänningarna när den är i- och urkopplad?

  11. #11
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Var gör jag det? Jag har mätt spänning från nätagget på den Molex-liknande kontakten i mitten, röd 12V, brun -12V, gul ~5V.

  12. #12
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Ja, ändras de nåt? Om inte, känn ifall det blir varmt nånstans på och runt expansionen.

  13. #13
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Ska se om jag kan mäta. Gör jag det genom att koppla loss Molex kontakten och sen sätta sladdar mellan tre av dem och köra multimetern mellan den fjärde. T.ex. sätta en sladd jord till jord, en sladd -12v till -12v och en sladd 5v till 5v. Och mäta 12v till 12v?

    Förresten, kan man byta rubrik på tråden? Det här känns mer som ett basic elfel, processorn har jag ju uteslutit vid det här laget.

  14. #14
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Man mäter på matningen med allt urkopplat och sen med allt inkopplat. Mät mellan jord och respektive matningsspänning.

  15. #15
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Det du också ska kolla är ifall du får mera rippel på +5V matningen då du kopplar in output-expansionen. Rippel på +5V matningen kan göra att CPU:n blir instabil.

    WT

  16. #16
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Jag mätte allt och det såg stabilt ut. Tog till slut bort expansionen, och då fungerar DPX-1:n utmärkt. Finns lite bilder och sånt här.

  17. #17
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Håller nog med, den verkar tämligen oanvändbar. Verkar iaf helt klart vara nåt vajsing med expansionen. Har du plockat isär den?

  18. #18
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Nej, har inte plockat isär den. Den innehåller inte så mycket komponenter så det är ju inte så många saker som kan vara fel. Mest en massa kondensatorer och resistorer. Samt två chip som jag tror är förstärkare.

Liknande ämnen

  1. Vilken modul (som inte finns än) saknar ni?
    Av Erik G i forum Modularer & sånt
    Svar: 98
    Senaste inlägg: 2017-05-01, 16:38
  2. Yamaha DX27 som inte startar upp
    Av Bobbski i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 15:42
  3. Hjälp !! Min Nord Rack 3 startar inte
    Av Infra i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-11-17, 19:29
  4. Hjälp min nya synth startar inte!!
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 12:50
  5. FM7 startar inte i Tiger
    Av kalkis i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-05-07, 16:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •