Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Problem med inspelning - mixer eller feldragna sladdar?

  1. #1
    4dd3
    4dd3 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Problem med inspelning - mixer eller feldragna sladdar?

    Hej 99musik! Jag har nyligen köpt mig en Mixer och sitter här och försöker spela in ett ljudspår via min synth som är inkopplad till mixern som senare går in i datorns ljudkort där det sen sparas.
    Problemet är att jag skulle vilja spela in ett ljudspår men samtidigt spela upp ett annat. Kanske ett backingtrack, metronom eller ett tidigare inspelat spår. När jag försöker med detta så spelas även det in på det nya spåret - vilket jag inte vill. Jag är ute efter att göra en s.k "overdub" där jag spelar in olika ljudspår som sedan läggs ihop till en låt.
    Jag spelar in i audacity just nu - mest för test och snabb referens.

    Hur skall jag göra för att få det som jag vill? Vad har jag kanske gjort fel? Något som bör åtgärdas på mixern eller hur kablarna går till datorns interna ljudkort eller ett problem på någon inställning?

    http://www.behringer.com/assets/UB12...301_Top_XL.png <--- Bild på mixern

    Ljudkortet sitter på baksidan av datorn och har tre enkla uttag för mikrofon, högtalare och line in.

    Från högtalaruttaget går en 3.5 mm sladd till rca på mixerns "track in" (så att jag skall kunna höra ljud från datorn)
    Från mixern går en rca från "track out" till datorns line in (för att instrumenten som är anslutna till mixern vars ljud går från mixern in till datorns ljudkort)
    har även testat att koppla ljudet från mixern till datorns mikrofoningång men då blir kvalitén på inspelningen betydligt sämre. Dock så kommer inte backingtracket med när jag spelar in då.

  2. #2
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Ljud ut från datorn direkt till hörlurar istället för via mixern?

  3. #3
    4dd3
    4dd3 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Fortfarande samma problem :S

  4. #4
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Internet säger så här om ett liknande problem i Audacity:

    very simple, you should specify your problem cause it's hard to guess... just open the digital playalong (mp3, from cd, etc...) with audacity.
    when you press record, the playalong data should be played by default. if not, you have to make that setting somewhere in the options (i think its "software playthrough").
    You also need to create a new track for your sax part....
    Det låter som att det skulle kunna vara rätt grej.

  5. #5
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Det finns 2 knappar på mixern som bestämmer hur signalen från 2track-ingången ska routes. Testa om det kan göra nån skillnad.

  6. #6
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    För saken är ju nu att allt du skickar in i mixern även skickas tillbaka för inspelning i datorn, både synth och backtrack.

    När jag hade en liknande mixer använde jag fx send för att kunna skicka ut enstaka kanaler till datorn, men då blir det bara i mono tyvärr.

  7. #7
    4dd3
    4dd3 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Internet säger så här om ett liknande problem i Audacity:



    Det låter som att det skulle kunna vara rätt grej.
    Trodde att det skulle funka jag med. Men nej, tyvärr så kommer fortfarande backingtracket med :S

  8. #8
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För saken är ju nu att allt du skickar in i mixern även skickas tillbaka för inspelning i datorn, både synth och backtrack.
    Det var det jag menade med att använda hörlurar direkt, istället för att gå via mixern. Men det verkar vara något annat som är fel?

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kolla inställningarna i ljudkortets "kontrollpanel". Det kan vara nån slags direktkoppling som default som kan behövas stänga av. Jag höll på att bli tokig en liknande gång, och då var det dels det. Men ännu mer, den gången, att datorns mic var på. Det blev redigt fula inspelningar

  10. #10
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    controll room → monitor eller förstärkare med kopplade högtalare
    dator out → 2 track in
    klicka i 2 track → controll room (inte till 2-track → mix, då blir det rundgångs tuuuut rätt säkert vid inspelnng)
    R L out eller main out → dator LINE in



    borde då kunna separera det som spelas upp från datorn in för lyssningen bara
    det som ska REC~overdub går ut från MAIN eller RL OUT från mixern → in på LINE IN på datorn
    i monitorerna/hörluranrna hörs allt, men bara det som e inkopplade på kanalerna ~ overdub spelas in ¿? (hoppas jag)

    jag hade dock hellre valt en mixer med fler bussar (kan då enklare routa IN kanalerna på BUS out → LINE in på datorn) eller ett ljudkort med fler in/outs och eventuellt då även strunta i mixern om man så vill för att få det lite med modulärt för endamålen


    en gammal post sedan i senvåras men gäller nog fler
    Senast redigerat av ~~~ den 2013-07-16 klockan 02:54. Anledning: hoppas det löste sig iaf för 4dd3

  11. #11
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Som ~~~ säger, använd 2-track RCA in för uppspelning av datorljud men se till att det går till controlroom istället för mix. Ha dina högtalare kopplade till controlroom.

Liknande ämnen

  1. Mixer för inspelning och mixning
    Av gazt i forum Mixning & mastring
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-12-12, 22:12
  2. problem vid ca 110 hz inspelning
    Av dokido i forum Inspelning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-29, 14:28
  3. Liten mixer för inspelning
    Av rili i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 17:56
  4. problem med inspelning
    Av imported_hammer i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 18:20
  5. MIDI-problem vid inspelning
    Av Adde i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •