Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Studio kablar, förslag på bra märken

  1. #1
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran

    Studio kablar, förslag på bra märken

    Jag har nu nått den sista delen av mitt hemstudio bygge, att koppla ihop allt.

    Jag har flera kartonger med kablar, men de flesta är billiga patchkablar eller Sssnake multi kablar (typ http://www.thomann.de/gb/the_sssnake...ake_klinke.htm), men jag skulle vilja ha lite bättre kvalitet.

    Jag har drygt 40 synthar och trummaskiner, samt ett tiotal rackeffekter att koppla ihop med min 32 kanals Mackie mixer samt 24 ingångar till datorn.

    Det blir ett drygt 100-tal nya kablar, att köpa Vovox, Mogami eller Monster skulle ruinera mej.

    Finns det några bra och prisvärda kablar som du kan rekommendera?

    Löda själv är inget alternativ då jag och lödkolvar inte fungerar ihop.

  2. #2
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Ja tänkte precis föreslå att köpa en kabel på rulle och göra själv... det skulle du komma undan med med billigast.

  3. #3
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Du kan ju använda kontakter utan löd... typ dessa
    http://www.thomann.de/se/planet_waves_pw_gp_1.htm

    Sen köpa kabel på bulk.

  4. #4
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Infra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan ju använda kontakter utan löd... typ dessa
    http://www.thomann.de/se/planet_waves_pw_gp_1.htm

    Sen köpa kabel på bulk.
    Med runt 7 euro styck plus kabel blir runt 200 kr styck. Planet waves färdiga kablar kostar mndre, runt 140 kr. Jag har svårt att tro att denna lösning är av högre kvalitet?

  5. #5
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Du kan göra så här. Starta en studiecirkel för säg just kabeltillverkning eller nåt. Studieförbund ersätter i regel förbrukningsmaterial. Dvs du betalar inte för materialet samtidigt som du får knas på hur man gör bra kabel.

  6. #6
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Infra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan göra så här. Starta en studiecirkel för säg just kabeltillverkning eller nåt. Studieförbund ersätter i regel förbrukningsmaterial. Dvs du betalar inte för materialet samtidigt som du får knas på hur man gör bra kabel.
    LOL!

    Jag har inga problem att betala om kvaliteten är bra, men det finns alltid en optimal balans mellan kvalitet och pris.

  7. #7
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Ehm de slog mig också att du bor i bryssel. Medborgarskolan gillar nog inte de faktum. =)
    Men ja menar bara att eftersom man kan köpa riktigt bra kabel och bra kontakter hos tysken så blir själva priset per kabel väldigt lågt för den kvalle du faktiskt får.

  8. #8
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Lär dig löda. Det kommer att bli enklare, gå snabbare och bli bättre jämfört med om du skall sitta ner och försöka planera exakt vad du behöver för längder. Svårare än såhär är det inte:


    https://youtu.be/nE9P67_E5N8

    Sedan kan du själv välja hur mycket du vill lägga på kontakter och kabel. Kör du med t ex Neutrik och Mogami kommer det ändå att bli mycket billigare än om du skall köpa något färdigtillverkat med vettig kvalitet. Och du kan köra med multikabel på lämpliga ställen för förhindra överdrivet trassel. Vill du komma billigare undan funkar t ex Amphenol också hur bra som helst.

  9. #9
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Jag har en del färdiglödf multikabel över i bra kvalitet om intresse finns.

Liknande ämnen

  1. Studio Blanco - Dave Gahans egen studio
    Av valsolo i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 13:39
  2. Kan man koppla olika märken kan dom gå sönder....
    Av Modellear i forum Modularer & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 00:18
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •