Sidan 5 av 11 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SistaSista
Resultat 241 till 300 av 646

Ämne: Än finns det orglar till salu!

  1. #241
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Batteriet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom den här tråden handlar om mer än bara fynd bland orglar så tänkte jag slänga ut en förfrågan.

    Har sedan några månader en Malmsjö Intersound hemma hos mig som jag med tiden lärt mig älska, i början tyckte jag den lät fjuttig disco-orgel men inte längre, underbar maskin. Men att hitta information om den är tvärkört och detta gäller Malmsjö överlag. Någon som kan ge en fingervisning om vart jag ska leta efter lite smaskig fakta om företaget och gärna om deras olika modeller? Hemsida eller bok?
    Enligt tjommen jag köpte den av så är min Intersound en form av custombygge så det kan vara extra knepigt i det här fallet men vore kul och veta mer iaf.

    Kan slänga upp lite porrbilder på maskinen om ni vill som tack?
    Citerar mig själv för liten uppdatering. Det enda som säger att det är en Malmsjö Intersound är loggan. I verkligheten är det en Viscount intercontinental till punkt och pricka. Jävla Malmsjö Kan ju se det här "mysteriet" som löst.


    Malmsjö Interound

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1785.jpg 
Visningar:	288 
Storlek:	94,8 KB 
Id:	54841

    Viscount intercontinental Imperial


  2. #242
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    ....och hur låter mysterieorgeln? och kan du få en närbild på tabbar och reglage?

  3. #243
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Wow! Vilken läcker pjäs. Den utstrålar FRÄS!

  4. #244
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Jag fixar närbilder ikväll, ljuddemo tror jag finns på tuben men kanske kan fixa något sådant också, skulle dock göra sig bra av att ha någon som faktiskt kan spela på den för att göra det rättvisa




    edit; kom hem snabbare än jag trodde, här är lite skinande närbilder!
    Högerklicka på bilderna och kör "visa bild" för att få det fulla formatet.













    Senast redigerat av Batteriet den 2014-10-28 klockan 16:27.

  5. #245
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fantastisk ju!

  6. #246
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    åååh, reglagen fungerar alltså åtminstone delvis som drawbars? + att det finns preset drawbars? Några rena synthljud i den också?
    Eller är det pipor ( .... Fick ju inte skriva flöjter.... ) på tabbarna också? Hursomhelst, verkar rolig! Nu inväntar vi ljudexempel!

  7. #247
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Håller med dig Ambulansen!
    Får jag fråga vad ni tycker ang en bra demo? Hur ska jag gå till väga? Ska jag efterlikna ljudet på något eller köra en systematisk genomgång av inställningarna? Kan tänka mig att det är rätt förbannat tråkigt att lyssna på och jag vet inte hur pepp jag är på en halvtimmes/timmes video på tuben. Eller ska man helt enkelt hitta några fina sweetspots och köra goa melodier på dessa?

  8. #248
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    åååh, reglagen fungerar alltså åtminstone delvis som drawbars? + att det finns preset drawbars? Några rena synthljud i den också?
    Eller är det pipor ( .... Fick ju inte skriva flöjter.... ) på tabbarna också? Hursomhelst, verkar rolig! Nu inväntar vi ljudexempel!
    Precis, det finns 3 presets (Piano, Clavichord och Spinet) som kan köras enskilt eller mixas med egeninställda ljud. Inga rena synthljud skulle jag säga men en hel del av knapparna (tabbar?) genererar ljud som för en lekman som mig skulle jämföras med rena vågformer Av namnen att döma så är det stråk, blås och pipor den försöker efterlikna.
    Demonstration av ljuden kommer, ska bara hitta någon kompis som vet vad som ska spelas, ingen vill höra min otajta och dåliga pekfingervals

  9. #249
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Ingen som har vägarna förbi Holland? En vit val i ordets rätta bemärkelse: en vit Yamaha Electone E70

    http://link.marktplaats.nl/867816541

  10. #250
    Grandpianoguy
    Grandpianoguy är inte uppkopplad
    Grandpianoguys avatar
    Senior
    Vart kan jag få ett opartiskt värde på en gammal hederlig Hammond A100 med 770leslie i trämöbel?
    Känner mig för dåligt påläst ang priser på dem. Har ev ett erbjudande på att köpa så jag bara funderar.

  11. #251
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    L100 + leslie har man ju sett för en bra bit under 10papp ett gäng gånger de sista åren. A100 borde ju vara värd lite mer, men är också mindre känd. Svårt.

  12. #252
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Modellerna A100 och C3 är i princip desamma som en B3:a. Olika kabinett och A100 har reverb och inbyggda högtalare. Det som är konstigt är att C3 och A100 ofta säljs till mycket billigare pris. Det går ju inte många stora Hammond /år i Sverige så lite svårt med normalpris. Sedan beror det ju på skick på dem också. Det kostar en slant att renovera upp en om den är nedgången....Fast det kan det ju vara värt! Du får ett instrument utöver det vanliga! Priser jag sett ligger på 30 000 kr och uppåt. Billigare om du åker till UK eller nere i Europa där jag sett priser på 15 000-25 000 men då vet man ju inte skicket. Hursomhelst om man köper en Hammond får man antingen vara duktig själv på att reparera eller ha en liten reparationsfond liggandes. Kolla med MAFY som är de bästa på Hammondservice i Sverige!
    Senast redigerat av magnus_pn den 2014-11-11 klockan 20:06.

  13. #253
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Grandpianoguy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vart kan jag få ett opartiskt värde på en gammal hederlig Hammond A100 med 770leslie i trämöbel?
    Känner mig för dåligt påläst ang priser på dem. Har ev ett erbjudande på att köpa så jag bara funderar.
    Vad har du för pris på erbjudandet om man får fråga? För övr se ovan.

  14. #254
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Grandpianoguy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vart kan jag få ett opartiskt värde på en gammal hederlig Hammond A100 med 770leslie i trämöbel?
    Känner mig för dåligt påläst ang priser på dem. Har ev ett erbjudande på att köpa så jag bara funderar.
    Fint skick = över 40000:- i Sverige.

  15. #255
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    En riktigt fin YC45D med baspedaler men utan originalststiv utanför Köpenhamn för ett ok pris. Blir väl ca 3750 SEK.
    Stageorgel, Yamaha YC 45 D....
    Stageorgel, Yamaha YC 45 D., Yamaha Proffesionel Stageorgel med Fodbas , Volume Pedal , Synt , Pro Stativ & Flightcase - Taske til Stativet. Har aldrig været med ude , har stået i samme rum siden 1974 , Alt Er Som Nyt , Ingen Slagmærker , Meget Velholdt. Træ : Valnød.
    Kr. 3.000

    http://www.dba.dk/stageorgel-yamaha-...id-1011262102/

  16. #256
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fanns det inte en röd såndär? Eller var den jag minns bara rock ´n roll-rollad med rödfärg...

  17. #257
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fanns det inte en röd såndär? Eller var den jag minns bara rock ´n roll-rollad med rödfärg...
    Är det denna du tänker på, en YC25? Inte riktigt lika kul. Saknar portamentolisten och lite mer....

    http://m.blocket.se/halland/Orgel_Ya...6390.htm?ca=11

  18. #258
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Någon här som snodde Eminent 310u:n i Katrineholm för 700? Missade den.....

  19. #259
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	72,1 KB 
Id:	56113Någon som har plats för en 5m hög kyrkorgel med 600 pipor? 4000kr känns ju ganska ok i pris!

    http://m.blocket.se/lund/Kyrkorgel_5...htm?ca=11&aw=1

  20. #260
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    D85:a för 800kr i Västerbotten:

    http://m.blocket.se/vasterbotten/Yam...1512.htm?ca=11

    Bra orgel! Bra pris!

    Några ljudexempel: http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post2407047
    Senast redigerat av magnus_pn den 2014-12-26 klockan 13:12.

  21. #261
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Ser att D85:an ovan är borta. Någon här som hämtade den?

  22. #262
    aleklint
    aleklint är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nån i denna tråd kanske är sugen på denna? (jag som säljer..)
    kan bytas mot nåt kul.

    http://www.vend.se/266669-hohner-symphonic-34

  23. #263
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    En CSY-1:a i Nacka. Fantastiskt fin synth med aftertouch i klaviaturen. Dessutom med Yamahas "leslie" inbyggt. Dödsbo som vill ha 1000kr.... Borde vara prutbar!
    http://m.blocket.se/stockholm/Yamaha...4889.htm?ca=11

  24. #264
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Den gick fort Vem fick den?

  25. #265
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag säljer komboversioner av:

    Technics U-60 500:-
    Yamaha FE-60 400:-
    Eminent P275 (Löst pedalbord finnes till) 600:-
    Hammond 124KM3 100:-

    Alla i spelbart skick, inga problem med dom.

    Obs: Jag skickar inte orgelpjäser, även om dessa är 20kg lättare.

  26. #266
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag säljer komboversioner av:

    Technics U-60 500:-
    Yamaha FE-60 400:-
    Eminent P275 (Löst pedalbord finnes till) 600:-
    Hammond 124KM3 100:-

    Alla i spelbart skick, inga problem med dom.

    Obs: Jag skickar inte orgelpjäser, även om dessa är 20kg lättare.
    Är så sjukt sugen men du bor en bit bort, frakten blir knepig oavsett! Men usch vad jobbigt det är att bo på fel ställe!

  27. #267
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Nu duggar de tätt! En CSY2-AE i Svenljunga för 500kr

    http://m.blocket.se/alvsborg/Elorgel_58812659.htm?ca=11

    Här är en riktigt bra och ingående demo av CSY1:an vilken i princip är densamma som 2:an:


    https://youtu.be/gkdWYuZUlns
    Senast redigerat av magnus_pn den 2015-02-17 klockan 23:58.

  28. #268
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    CSY:n ovan redan borta..... De går snabbt nu. Någon här som tog den?

  29. #269
    Niels
    Niels är inte uppkopplad
    Nielss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jodå CSY-2:an hamnade hos mig. Trodde det skulle vara rusning, men jag var den enda som hade ringt. Inte superbra skick ljudmässigt. Men det lilla jag har hunnit spela på den lät väldigt övertygande. Blir en djupdykning i morgon.

  30. #270
    Niels
    Niels är inte uppkopplad
    Nielss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Såg förresten Batteriets inlägg om Malmsjö Combon. Jag kom själv över en Malmsjö Combo med inbyggd synthdel i höstas som jag nyligen lyckats luska ut vad det är. Närmare bestämt Viscount S Dakota. Har bloggat och gjort några youtube klipp med den här: http://nielsgordon.blogspot.se/2015/...akota.html?m=1
    Sedan Youtube-klippen gjordes har jag stämt och trimmat in synthdelen så den är riktigt trevlig numera.

  31. #271
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Niels Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jodå CSY-2:an hamnade hos mig. Trodde det skulle vara rusning, men jag var den enda som hade ringt. Inte superbra skick ljudmässigt. Men det lilla jag har hunnit spela på den lät väldigt övertygande. Blir en djupdykning i morgon.
    Gratulerar! Vad är det som felar med ljudet? Tänk på att den behöver en 15-20 min för att bli stabil i stämningen.... Behöver du servicemanualen får du hojta till!
    Roligt att höra Malmsjön också!

  32. #272
    Niels
    Niels är inte uppkopplad
    Nielss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Dels var det några orgelröster (tror jag) som låg på konstant på låg volym. Och synthdelen hade lite missljud i vissa lägen, men jag måste gå in närmare för att se om det är fel eller funktion ;-)
    Sedan gled tonen, men där är det förmodligen dom 15 minutrarna som behövs. Återkommer när jag gått igenom den lite och om servicemanualen kan behövas.

  33. #273
    Niels
    Niels är inte uppkopplad
    Nielss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nu har jag hunnit gå igenom den mer noggrant och det är två rätt distinkta problem med den. Om någon känner igen något av det får ni gärna tipsa.
    1. Det ligger ett konstant gäng toner på rätt låg volym från orgeldelen. Höjer man mastern ökar ljudet höjer man synthen påverkas inte ljudet.
    2. Synthdelen låter nästan glappt/sprakigt/svajigt när man kommer bort till vänster på keyboarden. Oavsett hur transponeringen är inställd så händer det på samma ställe på keyboarden. Och det blir värre ju längre åt vänster man kommer. Har egentligen ingen aning men det känns som det skulle kunna vara spänningsrelaterat.
    Jag har gjort en liten film på problemen också http://youtu.be/bopQJKMLF34
    All input mottages gladeligen, jag får fram rena toner ibland i synthen och det är ju Vangelis känsla i den när det stämmer :-)

  34. #274
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Om jag uppfattar det första problemet rätt är det "gammal-orgel-läckage". Flöjterna läcker. Det har jag i princip på alla mina i mer eller mindre omfattning. EX42:an läcker friskt när man drar upp volymen i de stora kabinetten. Vet inte riktigt vad man kan göra åt det och hade väl tänkt att se om det gör någon skillnad efter byte av kondningar. Eller: lev med det! Mig stör det inte så mycket.

    Det andra problemet: har den stått still länge? Kanske bara behöver några timmars speltid för att komma igång igen alternativt öppna och rengöra under övre klaviaturen. Kommer inte ihåg hur det såg ut där nu men Du har ju fått servicemanualen! Vad gäller CSY-orglar finns det en mycket hjälpsam man på organ forum som mer än gärna hjälper till om du är beredd att få långa och detaljrika förklaringar på funktioner! Tror du redan hittat dit....

  35. #275
    Niels
    Niels är inte uppkopplad
    Nielss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Lyckades få bukt med mycket av flöjtläckaget. Jag märkte att det ökade och minskade när man vek upp manualerna. Började därför rota försiktigt bland sladdarna och det verkar som om det är något som händer när flera kablar ligger ihop, det kanske händer något elektromagnetiskt, typ. Nu är nivån så låg att det funkar för inspelning rent av, men man får maskera med en ljudmatta.

    Det andra problemet verkar vara trigger eller attack relaterat. Jag har upptäckt att ett snabbt anslag utan att hålla kvar inte framkallar problemet, håller man däremot nere en tangent är det som om den triggar om. Attack-reglaget verkar inte heller ha någon påverkan på ljudet så det är nog vettigt att börja leta i den änden. Servicemanualen ska nog kunna hjälpa mig en hel del här.

  36. #276
    Niels
    Niels är inte uppkopplad
    Nielss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Äntligen! Det har blivit några rätt ofruktsamma timmar hos orglarna i veckan, men idag började jag fokusera på SK kortet efter att jag upptäckt felaktiga spänningar 12, 7, -18 istället för 15, 10 och -15. Skruvade lite på en trimpott och upptäckte skillnad i felet så jag skruvade tills helt åt ena hållet och då löste det sig. Förmodligen ett grundproblem med spänningen, men nu låter den riktigt bra, bara lite justering av enveloper och filter som behövs nu (jag har ju varit och fingrat på allt som går att komma åt utan lödkolv) slutresultatet i korthet http://instagram.com/p/zXqw-fMil4/
    Stort tack till Magnus för tips och Service Manual.

  37. #277
    Niels
    Niels är inte uppkopplad
    Nielss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Byggde in en utgång innan förstärkarna på CSY-2:an igår. Blev av med allt flöjtläckage, utnivån var lite låg, men det funkade bra att spicea upp med en enkel gitarrpedal.

    Har fortfarande kvar problemen med att tonen glider och att attacken uteblir vid vissa tangentbyten. Särskilt om man inte släpper en tangent innan nästa trycks ner. Det verkar bero på felaktig spänning in på SK kortet. Alla nivåer är ca 3 volt för låga, men om det beror på felaktig matning eller att någon komponent kanske är fel på kortet. Hur som helst kan jag verkligen rekommendera den som synth, även om inställningarna är begränsade så är grundljuden så oerhört feta och sköna. Rythmboxen har också ett riktigt skönt pys orgeldelen lämnar väl lite övrigt att önska, men den behöver man ju inte bry sig om. :-)

  38. #278
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    De har inte försökt efterlikna hammond då? Dess percussion är ju "enkeltriggad" man måste släppa alla tangenter för att få ett nytt "plopp"

  39. #279
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ola Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De har inte försökt efterlikna hammond då? Dess percussion är ju "enkeltriggad" man måste släppa alla tangenter för att få ett nytt "plopp"
    Det gäller detsamma på Yammisorglar fast bara för percussion på orgeldelen. Synthen är ju mono så där gäller inte det.

  40. #280
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Sådär gör min Kawai jag fick från Blocket. Alltså att man måste släppa alla tangenter för att tonen ska börja om. Väldigt tydligt på de ostiga ljuden (värst är det såkallade pianoljudet) samt på synthdelen beroende på hur man ställer attacken.

  41. #281
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    @Niels: Ser att du fått tag på Keyman och Mseven på organ forum . Två hjälpsamma herrar med väldans mycket extrainfo till det aktuella problemet . Har det löst sig nu?
    Intressant med spänningsvärdena beroende på mätpunkt. Har ju helt åt .... fel värden på min Elka 707 trots att nästan allt fungerar. Tror jag får göra lite ommätningar där....

  42. #282
    Niels
    Niels är inte uppkopplad
    Nielss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Allt är inte helt i ordning ännu, men det går att leva med det nu. Spänningsmätningsfelet var pinsamt klantigt, men alltid lär man sig något. Nu hoppas jag kunna lägga mer tid på att spela än att mecka ett tag ... Om jag inte ger mig på att försöka få bort sista brumet på nybyggda utgången :-)

  43. #283
    Niels
    Niels är inte uppkopplad
    Nielss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nu är brummet borta och jag har gjort en liten inspelning med CSY2:an. Är väldigt glad att rytmboxen hängde med på den nya, brus- och flöjtläckagefria, utgången. Bara orgeln och lite extra reverb https://soundcloud.com/nielsgordon/midnight-rhumba

  44. #284
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Niels Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är brummet borta och jag har gjort en liten inspelning med CSY2:an. Är väldigt glad att rytmboxen hängde med på den nya, brus- och flöjtläckagefria, utgången. Bara orgeln och lite extra reverb https://soundcloud.com/nielsgordon/midnight-rhumba
    Kul att det gick bra! Det där får jag kolla upp med kopplingarna. Så rent och fint ljud skulle jag vilja kunna få från alla orglarna! Roligt att du delar!

  45. #285
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    En Hammond L100 i Täby på Tradera med utrop 500kr som går ut om 14 tim. Än så länge inga bud!

    http://hybrid.tradera.com/item/21040...mondorgel-l100

  46. #286
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En Hammond L100 i Täby på Tradera med utrop 500kr som går ut om 14 tim. Än så länge inga bud!

    http://hybrid.tradera.com/item/21040...mondorgel-l100
    ...tonhjul på denna? Är det inte L100 som Keith E brukade misshandla?

  47. #287
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...tonhjul på denna? Är det inte L100 som Keith E brukade misshandla?
    Jajamen! Äkta tonhjulare! Och ja, det är den Keith stack kniven i!

  48. #288
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ojsan där! Den där Hammonden vore skoj faktiskt. Fast det skulle betyda att jag måste göra mig av med min Kawai.

    Hur kul är den där Hammonden? Jag kan ingenting om orglar i princip, men jag vet att jag gillar det karaktäristiska Hammondljudet. Får jag sådant med den?

  49. #289
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Du får några av de mest klassiska orgelsounden med stor variation, och då i synnerhet om du kör den i ett leslie eller motsvarande pryl. Däremot finns Ingen rytmlåda, arpeggiator eller nåt sånt. Så självklart ska du göra plats så du kan ha båda orglarna

  50. #290
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Jag har spelat rätt mycket på en L100 och kan rekommendera ett köp, särskilt om priset landar på högst några tusenlappar för då är den ett fynd (om den är i okej skick). Men man behöver ju ett leslie eller simulator också för att det ska bli roligt.

  51. #291
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ok, man kopplar till ett externt leslie till skillnad från min Kawai som har det inbyggt i lådan? Mmm, plats för båda vore ju nice men jag är inte tillräckligt hooked på orglar än för att kunna ge dem så mycket.

    Kawaien har ju även en synth som jag gillar lite smått. Och med lesliet igång kan den ge vibbar av det Hammnondljud jag är ute efter. Så njä, jag tror inte jag kommer ge mig an denna, fast lite sugen blir man ju.

  52. #292
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Men kretsarna är jävligt hårda i sin egen stärkare också. Få grundsound som slår det liksom

    Jag blir lite sugen på att lägga budet själv nu faktiskt (jag har ju också en kawai man kan spela den igenom vettja ) Startade tradkonto... Väntar in i det sista förmodligen

  53. #293
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Då låter jag bli. Onödigt att budkriga, såvida säljaren inte gör sig tillkänna här.

  54. #294
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Var hemma hos dn herre för nån vecka sedan å fixade hans L100 som var paj. Han hade inte oljat den på många år så motorn satt fast. Lite aceton å ny olja sen spann den som en katt. Blev lite sugen här men har ju redan säkert ett ton hammonds hemma så jag passar

  55. #295
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    L 100:an är riktigt trevlig på alla sätt! Hade den portabla i min ungdom och som redan är skrivet här är det bra om man har ett leslie eller en bra lesliepedal till. Den är ju tunnare i ljudet än de stora Hammondsarna men det låter Hammond! Dessutom går den väl att modda till ett fetare sound om man har lust med det? Hade den varit på närmare håll hade jag lagt ett bud. Brukar ligga på mellan 3500-5000kr på Blocket utan att jag då vet skick...

  56. #296
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...man kanske...

  57. #297
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag kommer lägga ett bud när det närmar sig slutet. Inget marknadsmässigt, utan lite mer hit or miss. Får jag den så finns det snart en gratis Kawai i Södertälje.

  58. #298
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kommer lägga ett bud när det närmar sig slutet. Inget marknadsmässigt, utan lite mer hit or miss. Får jag den så finns det snart en gratis Kawai i Södertälje.
    Lycka till!! Det får bli en annan gång.

  59. #299
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag budar nu. Nån autobudar 15 mer hela tiden... Är det du

  60. #300
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...jaha, vad hände där på slutet?

Liknande ämnen

  1. Gammel-orglar sökes!
    Av lohmann i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 168
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 09:48
  2. poly mode monos som orglar!
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 12:22
  3. Frakta orglar?
    Av synthmicke i forum Övriga instrument
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 16:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •