Resultat 1 till 46 av 46

Ämne: Nya monitorer

  1. #1
    Troubleshooter
    Troubleshooter är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Nya monitorer

    Är väldig sugen på att införskaffa nya monitorer

    Har siktat in mig på Event 2030 , men tittar även på andra i den prisklassen, med andra ord 9-10000

    KRK VXT8 , Adam A7X kanske A8X om den ger så mycket mer......

    Sysslar mycket med elektronisk musik men inte bara........

    Några ide´r kring mina funderingar ?

  2. #2
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag är helfrälst av ADAM, så det är dem jag sätter min röst på.
    Glöm inte akustikbehandlingen om du vill få fullt utbyte av din investering...

  3. #3
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Åk till närmsta 4-sound och provlyssna M-Audio DSM2.
    Jag valde bort betydligt dyrare alternativ för dessa.

    Svinfula dock

  4. #4
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    jbl lsr4326p har jag kört ett tag å gillar de som fan har haft både genelec å event tidigare men dessa gillar jag mer.
    extra + för rumkorrigeringen man kan göra inget jag brytt mig om dock

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Dlx i Stockholm har många högtalare att prova. Köpte mina a7x där. Mycket nöjd med dem!!

  6. #6
    octolab
    octolab är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Slår även här ett slag för Adam-monitorer. Har ett par A3X uppe i lägenheten o A8X i studion. Mycket nöjd!
    De spelar så detaljrikt tycker jag o man hör precis all i dem, speciellt hur reverbet klingar.
    De är inte lika jobbiga o skrikiga som Genelec enlig min uppfattning. Kan mixa längre sessioner i dem alltså
    Cheers!

  7. #7
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Neumann kh120.

    ... Om du sitter nära och lyssnar. Lagom stora (små) för obehandlade och osymmetriska rum. Perfekta för behandlade och symmetriska
    Senast redigerat av Jeppe K den 2013-03-08 klockan 23:05.

  8. #8
    Troubleshooter
    Troubleshooter är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    SItter med riktigt gamla Tannoy Reveal Active 1999.......

    Upplever ljudet i dessa som ganska kompakt, speciellt om jag laddar in en flygel i Kontakt, så låter ljudet ganska komprimerat (platt/burkigt), inte alls så öppet som jag tror att det skulle kunna låta. Hur upplever ni som har Adam monitorer, är det ett öppet/luftigt ljud.

  9. #9
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    ADAM:s trademark är att vara bra upplösta, så att närliggande detaljer inte maskeras, utan ljudet blir tydligt och bra. Naturligt och balanserat ljud, precis som det ska vara i bra monitorer. En fast och definierad bas och inte alls mullrig som den ofta är i sämre monitorer. Lite farligt att prata om "öppet/luftigt", eftersom det kan betyda olika saker för olika personer - men det är definitivt inte platt eller burkigt ljud i dem.

  10. #10
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Bor du i närheten av Malmö, så kan du gärna komma till mig och lyssna på ett par olika ADAM-modeller, så att du kan bilda en egen uppfattning.

  11. #11
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Ännu en röst på Adam här. Har ett par A7 och gillar dem extremt mycket. Väldigt detaljerade utan att vara vassa i diskanten. Luftigt skulle jag säga ja. Jag håller med Claes om att basen är bra ock kontrollerad. Det kan dock leda till att man mixar den väl fett ibland. Har gjort mixar som sen bullrade som satan på en halvkass stereo

    Det bästa är som sagt att gå och lyssna på några olika någon stans, men Adam är definitivt värda en lyssning.

  12. #12
    rhizomatik
    rhizomatik är inte uppkopplad
    rhizomatiks avatar
    Senior
    Röstar också på Adam. Den största fördelen med deras banddiskant är att den återger snabba transienter extremt bra. Inte hört några andra monitorer (iaf under 20000kr) där man kan höra kompression så tydligt som i Adams. På A7 är det inte så att man kan känna basen, däremot hör man även lågbasen på något vis, det är enkelt att justera den rätt. Väldigt lätta att mixa i. Men det här med monitorer är ju väldigt personligt, lyssna innan köp är nödvändigt.
    Senast redigerat av rhizomatik den 2013-03-09 klockan 17:51.

  13. #13
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag skulle nog säga djupt snarare än luftigt?

    Tycker diskanten är superb!

  14. #14
    Rutherford
    Rutherford är inte uppkopplad
    Rutherfords avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Neumann kh120.

    ... Om du sitter nära och lyssnar. Lagom stora (små) för obehandlade och osymmetriska rum. Perfekta för behandlade och symmetriska
    En uppföljning, Jeppe K. Hur känner du för kh120 nu efter ett tag?

  15. #15
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Jag är absolut nöjd.

    Själv aldrig varit med om maken vad gäller jämn och fin freqvensgång utan några som helst störande resonanter. Måste säga att det är en härlig stereo separation för att vara tvåvägs. STOR "sweet spot". Till detta kommer ju också dess fasta och fina "fantom mitten".

    I mitt rum får de möjligtvis en lite väl "smickrande" topp. Man blir helt enkelt lite lurad för att det låter så bra (!) Därför finns det (i varje fall hos mig) en tendens att jag lägger för lite omsorg på filtrering i diskant området när jag jobbar med dessa högtalare.

    Funderar på ett par NS10:or som komplement.

    Förresten var jag och lyssnade på Neumans 3vägs "300 serien" för någon månad sedan. Grym "Midfield". Om jag bara ägde ett rum (större) och pengarna då förstås, så är det ju inget snack om vad jag skull satsa på. Kolla gärna upp dem också om du har möjlighet.
    Senast redigerat av Jeppe K den 2013-12-08 klockan 15:31.

  16. #16
    Rutherford
    Rutherford är inte uppkopplad
    Rutherfords avatar
    Senior
    Jag lyssnade på KH120 och upplevde dem just som det. Stor sweet-spot, topp som röjer...allting känns det som, kompakt bas. Skulle verkligen passa bra storleksmässigt och prismässigt. De större o300 du nämner vore ju en dröm kanske, men lite overkill för min del.

    Recensionerna på kh120 talar tydligt med, de jag läst. Jag använder främst elektroniska instrument (modular, syntar, trummaskiner) men kommer mer och mer att blanda in akustiska uppmickade instrument och field recordings i det jag gör.
    Efter att sneglat länge och väl på a7x så är jag nu lite tveksam till kh120s fördel. Några tusenlappars skillnad.

    Landar det inte alltid i det här valet, en lite dyrare modell som en suktar efter. Och den kostnadsmässigt mer rätta, men som lämnar en undran över hur det skulle varit med det där lilla extra.

    Behöver nog lyssna en till vända i butik.
    Eller slå till helt enkelt.

  17. #17
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Rutherford Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Landar det inte alltid i det här valet, en lite dyrare modell som en suktar efter. Och den kostnadsmässigt mer rätta, men som lämnar en undran över hur det skulle varit med det där lilla extra.
    +1 på den. Jag kikar på nya monitorer och budgeten är väl egentligen runt 12-14K, men funderingarna slutar hela tiden med monitorer för det dubbla. Det går stegvis, "lägger jag på någon tusenlapp får jag dem, men för ytterligare någon tusenlapp får jag å andra sidan de där" osv.

    Är det förresten någon som har hört Presonus nya Sceptre-serie? Har bara läst om dem, men tror inte att någon handlare i Malmö säljer dem. Modellen s8 tycker jag ser spännande ut.

  18. #18
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Efter att sneglat länge och väl på a7x så är jag nu lite tveksam till kh120s fördel. Några tusenlappars skillnad.
    Jag tror att det inte spelar så stor roll vad man till sist väljer i denna prisklass.

    Smartast är nog att lägga dom där "Några tusenlappars skillnad" på ännu lite mer akustikbehandling.

    Alla närfältare i denna prisklass låter trots allt väldigt, väldigt bra.

    Skall man upp en bit är det större trevägs som gäller. (och eller sub) Men då har man genast ett nytt prissegment att ta hänsyn till + Ännu mer krav som ställs på rummet.

    Jag valde till slut Neumann KH120 för nedanstående:

    1. Fanns inget tvivel om ljudkvaliteten.

    2. Stor Sweetspot.

    3. Kompakta

    4. Robusta

    lätta att flytta ...
    Senast redigerat av Jeppe K den 2013-12-08 klockan 23:48.

  19. #19
    Rutherford
    Rutherford är inte uppkopplad
    Rutherfords avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag valde till slut Neumann KH120 för nedanstående:

    1. Fanns inget tvivel om ljudkvaliteten.

    2. Stor Sweetspot.

    3. Kompakta

    4. Robusta

    lätta att flytta ...
    Ja, precis vad jag söker. Bra sammanfattat.

    OCH, som jag i stunder av tvivel försöker övertyga mig själv om.
    Det är inga problem att vända dem för en lite mindre slant om jag inte skulle vara nöjd.

  20. #20
    excessivefunk
    excessivefunk är inte uppkopplad
    excessivefunks avatar
    Senior
    Jag har lagt en massa pengar på monitorer och ångrar inte en sekund. Det är ett tips, lägg så mycket du någonsin bara kan. Snåla inte! Och en stor pott av det ska nog landa på akustik också. Där har jag alldeles för lite fortfarande.

  21. #21
    Rutherford
    Rutherford är inte uppkopplad
    Rutherfords avatar
    Senior
    Akustikfix kommer behövas, helt klart.

  22. #22
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran


    Ibland undrar jag om inte nedanstående formula borde gälla om man vill få ut maximalt av sina surt förvärvade monitorer:

    3 000 Monitorer = 5000 akustikbehandling

    5 000 monitorer = 10 000 akustikbehandling

    10 000 monitorer = 20 000 akustikbehandling

    20 000 monitorer = 50 000 akustikbehandling

    35 000 monitorer = 100 000 akustikbehandling


    Sen kan man alltid göra som vissa "proffs". Det kan ju bli lite billigare:

    10 000 monitorer (NS10) + duglig akustikbehandling + En jäkla erfarenhet.

    Naturligtvis överdriver jag. Men det tål att tänkas på...
    Senast redigerat av Jeppe K den 2013-12-09 klockan 22:44.

  23. #23
    excessivefunk
    excessivefunk är inte uppkopplad
    excessivefunks avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Ibland undrar jag om inte nedanstående formula borde gälla om man vill få ut maximalt av sina surt förvärvade monitorer:

    3 000 Monitorer = 5000 akustikbehandling

    5 000 monitorer = 10 000 akustikbehandling

    10 000 monitorer = 20 000 akustikbehandling

    20 000 monitorer = 50 000 akustikbehandling

    35 000 moitorer = 100 000 akustikbehandling


    Sen kan man alltid göra som vissa "proffs". Det blir dock bara något billigare:

    10 000 monitorer (NS10) + 50 000 akustikbehandling + En jäkla erfarenhet.

    Naturligtvis överdriver jag. Men det tål att tänkas på...
    +1

    det stämmer nog tyvärr hyfsat tyvärr. Har lagt runt 3000 på akustik och det är på toooook för lite. Basen är vild fortfarande. Det är så grymt tråkigt att lägga pengar på skum och avstämda lådor bara :P

  24. #24
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Paroc mineral-ull i varje hörn... Suck !!

  25. #25
    excessivefunk
    excessivefunk är inte uppkopplad
    excessivefunks avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Paroc mineral-ull i varje hörn... Suck !!
    Är nojjig för mineralull. Läst om cancerrisker (been there done that) så vågar seriöst inte skaffa det. Däremot har jag hört talas om att det ska finnas träfiberisolering med högre densitet. Vet inte om det är för hög istället, men måste kolla upp mer om det

  26. #26
    Rutherford
    Rutherford är inte uppkopplad
    Rutherfords avatar
    Senior
    Det beror vällan på vilken situation det handlar om också.
    Att själv vara nöjd med hur det låter, inte nöja sig.
    Att kunna lita på att det låter som man själv vill i andra system.

    Lite som kalibrering av bildskärmar / skrivare. En icc-profil, typ.

  27. #27
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Att kunna lita på att det låter som man själv vill i andra system.
    Typ så...

  28. #28
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av excessivefunk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är nojjig för mineralull. Läst om cancerrisker (been there done that) så vågar seriöst inte skaffa det. Däremot har jag hört talas om att det ska finnas träfiberisolering med högre densitet. Vet inte om det är för hög istället, men måste kolla upp mer om det
    Mineral-ull omsluten av tyg... Cancer risk ?

    Du menar om man gör det själv, DYI och så...
    Senast redigerat av Jeppe K den 2013-12-10 klockan 16:29.

  29. #29
    excessivefunk
    excessivefunk är inte uppkopplad
    excessivefunks avatar
    Senior
    Ja precis, små partiklar som ska hamna i lungorna. Antingen måste man limma "lagom" på ullet... Orkar inte göra den processen för att misslyckas osv.
    Tyg ska visst inte räcka för att stoppa partiklarna.
    Senast redigerat av excessivefunk den 2013-12-10 klockan 17:21.

  30. #30
    Rutherford
    Rutherford är inte uppkopplad
    Rutherfords avatar
    Senior
    Viktig aspekt där, Excessivefunk. Forskning hit och dit, men får man dålig feeling för något, varför chansa.
    Nu finns säkert många trådar här om akustikbehandling, men hoprullade tunga mattor i hörnen kan väl också funka.
    Om det nu är mer på hobby/solitärt musikskapande-nivå.

    Och jag blir bara mer sugen på Neumann kh120

  31. #31
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rutherford Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och jag blir bara mer sugen på Neumann kh120
    Förlåt of topic.

    Men bara för att inte göra folk rädda för minneralull i studiosammanhang så är det nog värt att påpeka att det trots allt är den vanligaste, mest traditionella, och enligt många, den mest effektiva akustikbehandlingen som finns.

    Jag har mycket svårt att tro att en "fast installation" av glasull (eller för den delen stenull) som är omsluten av tyg tar sig någonstans.

    Om fibrer mot förmodan ändå skulle göra det, så är det bra att veta att professionella absorbenten dessutom har, (innanför tyget) en tunn plasthinna, eller foliehinna som dels skyddar ullen från att komma ut, men också ser till att de övre frekvenserna "överlever" och inte dödas helt.

    Inga konstigheter !!

    PS. Om man skall bygga själv rekomenderas munskydd. Dvs säga samma försiktighetsåtgärd som vilken vanlig snickare som helst bör ta...

    Vill man vara extra, extra noga. Så sprayar man dessutom ett tunt lager lim, (eller till och med hårspray) direkt på minneralullen för att binda fibren.
    Senast redigerat av Jeppe K den 2013-12-10 klockan 19:22.

  32. #32
    excessivefunk
    excessivefunk är inte uppkopplad
    excessivefunks avatar
    Senior
    Som jag skrev, been there, done that. Så vågar inte chansa. Annars hade jag nog inte brytt mig alls.
    Tror också risken är väääldigt liten. Men många guider verkar vara rätt hårda med att spraylimma isoleringen innan man klär med tyg. Träfiber är däremot helt ofarligt så måste kolla upp mer om det, svårfunnen info på google bara. Får nog gå till en brädgård o fråga på plats.

  33. #33
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av excessivefunk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag skrev, been there, done that. Så vågar inte chansa. Annars hade jag nog inte brytt mig alls.
    Tror också risken är väääldigt liten. Men många guider verkar vara rätt hårda med att spraylimma isoleringen innan man klär med tyg. Träfiber är däremot helt ofarligt så måste kolla upp mer om det, svårfunnen info på google bara. Får nog gå till en brädgård o fråga på plats.


    Japp. Det är absolut intressant med trä"ull". Är det något man köper som "skivor" då eller? Skulle vara kul att åtminstonde få reda på ungefärlig densitet.

    Hmm.. Fast nu är det allt jag som blir lite rädd.... för brandfaran. Träull borde ju brinna ganska lätt ? .... Å... skall man behandla ett rum så blir det ju en del...

    Aldrig kan något vara enkelt
    Senast redigerat av Jeppe K den 2013-12-10 klockan 21:32.

  34. #34
    excessivefunk
    excessivefunk är inte uppkopplad
    excessivefunks avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp. Det är absolut intressant med trä"ull". Är det något man köper som "skivor" då eller? Skulle vara kul att åtminstonde få reda på ungefärlig densitet.

    Hmm.. Fast nu är det allt jag som blir lite rädd.... för brandfaran. Träull borde ju brinna ganska lätt ? .... Å... skall man behandla ett rum så blir det ju en del...

    Aldrig kan något vara enkelt
    Om du har koll på detta så får du gärna förklara för mig hur man tolkar dom tekniska specarna.

    http://www.termotra.se/filer/Dokumen...nformation.pdf <-- teknisk info

    Brandexempel

  35. #35
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Får det till att det verkar vara en densitet på ca 30 - 45 kg/m3. (står lite olika vad gäller isolering, väg, tak, etc)

    Det vill säga, ungefär samma som "fluffig" glasull med låg densitet.

    Om man bara går på densiteten (och inte medvetet komprimerar) så måste man nog bygga ganska djupt med dessa (ca 30 - 40 cm, på en höft) för att få bra absorbtion ner i registren.

    Kan fungera bra i hörnen (Stora trekanter)

    Men densitet är ju inte allt. Nästa grej är "värmegenomsläppligheten". (Ljudet skall ju möta på lite lagom motstånd och ombildas till värme) Här borde man jämföra med standard minnerall (fluff) för att se om de är i någorlunda paritet. (vilket det säkert är)

    Tips är att kolla Gearslutz och se vad de får för värden på sitt "Pinky stuff" (någon standard rosa, jänke fluff, dom visst kör med i sina hus)

    Bra att det inte verkar brinna så lätt... !!

    ... kollade också lite på ingridienserna. Pappersmassa... PLUS... bindmedel och annat gojs som inte verkar helt trevligt...
    Senast redigerat av Jeppe K den 2013-12-10 klockan 23:11.

  36. #36
    excessivefunk
    excessivefunk är inte uppkopplad
    excessivefunks avatar
    Senior
    Ska vara 100% komposterbart iaf på någon sida jag läste. Kanske diffar lite beroende på leverantör. Men tack så mycket för din input. Får forska vidare Blir de något bygge så får jag ta o dokumentera det hela o ge tipps för "ekobasstraps" haha 100% komposterbart - lite spik/skruv :P

  37. #37
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av excessivefunk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska vara 100% komposterbart iaf på någon sida jag läste. Kanske diffar lite beroende på leverantör. Men tack så mycket för din input. Får forska vidare Blir de något bygge så får jag ta o dokumentera det hela o ge tipps för "ekobasstraps" haha 100% komposterbart - lite spik/skruv :P
    Tack själv. Starta en tråd om du får reda på mer. Är ju klart en intressant produkt.

  38. #38
    Troubleshooter
    Troubleshooter är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Kan efter en lång sökan nu meddela att det blev inte riktigt som det var tänkt, fastnade för ett par Focal Twins i slutändan, ja de låg bra mycket över min plan, men måste säga att så här i efterhand att jag är helnöjd med mitt val, måste dock fixa ett par extra basstraps

  39. #39
    Jeppe K
    Jeppe K är uppkopplad nu
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Focal Twins...

    Låter som ett mycket fint val !!

    Grattis till de nya monitorerna !!

  40. #40
    eskobaba
    eskobaba är inte uppkopplad
    eskobabas avatar
    Senior
    lite sent ute, men som det nämts flertalet gånger i tråden så vill jag också ge ADAM lite praise, e helt såld på deras ljud.

  41. #41
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Bara en tanke angående detta med val av lyssning.

    Jag har kommit på att det är mycket mer personligt än vad man bör välja för lyssning än vad jag trott. Det kan ju förstås vara personligt i sig, alltså någon som är bra på att mixa kanske inte är så beroende av en lyssning som är skräddarsydd för just hans/hennes öron/mindset. Det verkar vara lite 2 olika skolor det där.

    För min del så är det en lyssning som är 'tråkig' som funkar för mig. Låter det för bra och detaljerat hör jag minsta lilla skavanker och är där och försöker skruva till med EQ/Kompressor vilket mer eller mindre alltid slutar med att jag går bort mig och får börja om, trots försiktiga åtgärder.

    ADAm är inget för mig mao, har haft A7 tidigare och fullkomligt älskar SX3-H för playback lyssning men för mixning funkar det inte helt enkelt.

    Min poäng är att man kanske borde ta reda på vilken 'typ' man är innan man bestämmer sig för vilken lyssning som passar en. Det är bara mina erfarenheter.


    Focal Twins hör fö till de monitorer som skulle passa mig bra, har testat Twin 6 under en längre tid.

  42. #42
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Focal (Twins) är bra val!

    From: Det är meningen att du ska höra skavanker och inte "digga" ljudet för mycket - det är två olika processer som är lätt att blanda samman som DIYare - jag brukar generalisera: dels producentrollen där "bra musik" och "feeling" är i fokus, dels teknikerrollen, med stenkoll på detaljer och ljud. Teknikern kan uppmärksamma "små skavanker" som producenten får avgöra om de stör helheten... Schizo? Javisst men kör man själv har man bara sig själv att skylla!

  43. #43
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Är också inne på hasse-fx linje. Jag har kört med NS-10 sedan tiden när man bara spelade in på rullband och tycker det är svårslaget. Inte så snyggt ljud men massor av fokus på mellanregistret där den viktigaste informationen ligger. Sedan kan man ju kolla extra med lurar eller en sub om man tycker det behövs. Det finns en jättegammal studioklyscha som faktiskt stämmer tycker jag: Får man till en grym mix i ett par NS-10or så funkar det bra i de flesta andra system/lyssningar också.

  44. #44
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Focal (Twins) är bra val!

    From: Det är meningen att du ska höra skavanker och inte "digga" ljudet för mycket - det är två olika processer som är lätt att blanda samman som DIYare - jag brukar generalisera: dels producentrollen där "bra musik" och "feeling" är i fokus, dels teknikerrollen, med stenkoll på detaljer och ljud. Teknikern kan uppmärksamma "små skavanker" som producenten får avgöra om de stör helheten... Schizo? Javisst men kör man själv har man bara sig själv att skylla!
    Ja det är sjukt svårt. Det blir oftast bättre med 'overall' mixning än när man sitter och petar i varje liten detalj, men däri ligger väl skillnaden också mellan DIYare och proffs. Det handlar så mycket att vara disciplinerad och jobba efter processer(i viss mån iaf). För min del har det alltid handlat om att få till bas/bastrumma, resten är sedan nästan aldrig ett problem. Jo förresten, bra rumskänsla med korta reverb alt chorus är också en utmaning. Jag vet inte, tycker att vikten av tydlighet i monitorer är lite överskattat då mixarna sällan påverkas så mycket av detta, däremot skev balans mellan bas-mid-diskant kan få en låt att totalt haverera. Har ofta hört folk säga att man ska lära sig sina monitorer och visst kan man hålla med om det, men att mixa bra i ett par A7 som är rätt så basfattiga(runt 100-200 iaf) blir ändå i slutändan en gissningslek i viss mån oavsett hur länge man haft dem.

    Hasse, vad använder du för monitorsystem?

  45. #45
    TNDR_1
    TNDR_1 är inte uppkopplad
    TNDR_1s avatar
    Senior
    Jag har precis köpt ett par Genelec 8020!

    SKITNÖJD!

  46. #46
    KonDition
    KonDition är inte uppkopplad
    KonDitions avatar
    Senior
    Jag måste också köpa monitorer, strömomkopplaren bak på en av mina Adam A7 hamnade i fel läge med smälta resistorer och död monitor...KLANT!
    Gillar A7 iaf diskonten om man sitter i sweetspot, laser. 10 cm åt sidan och man sitter utanför sweetspot...
    Drar man upp volymen med bastung musik uppstår en hel del missljud från basporten.

    Lutar åt KH-120, om jag inte övertalar mig själv att slå på stort och skaffa KH-310.

    Någon som har dessa och kan putta mig över kanten?

Liknande ämnen

  1. Monitorer!!
    Av ollemannen i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 23:58
  2. nya monitorer
    Av sisältää i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-07-09, 08:28
  3. Aktiva monitorer eller Passiva monitorer
    Av Danell i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 22:35
  4. Monitorer
    Av eingang i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-14, 19:46
  5. monitorer
    Av Anna_T i forum Mixning & mastring
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-11-24, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •