Resultat 1 till 36 av 36

Ämne: Diskutera musik? Tråkigt?

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Diskutera musik? Tråkigt?

    Det är väl synd och skam att säga det, men jag tycker att det är rätt trist att diskutera musik med folk. Tips på band och artister inom de genres man gillar är ju alltid trevligt, men att diskutera musikens innehåll, framförande och sånt tycker jag är trist. Det ger mig liksom inget. Det är dötrist att tala om varför jag gillar en viss musikstil och inte en annan.

    Vad tycker ni?

  2. #2
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Just det tycker jag är extremt trevligt att diskutera. Är oerhört intresserad av hur olika artister/band gör för att nå fram till sina resultat.

  3. #3
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jo, fast det är väl mest produktion man snackar om då. Alltså tekniska saker.

  4. #4
    TNDR_1
    TNDR_1 är inte uppkopplad
    TNDR_1s avatar
    Senior
    Håller med dig helt Parakeet!

  5. #5
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl synd och skam att säga det, men jag tycker att det är rätt trist att diskutera musik med folk. Tips på band och artister inom de genres man gillar är ju alltid trevligt, men att diskutera musikens innehåll, framförande och sånt tycker jag är trist. Det ger mig liksom inget. Det är dötrist att tala om varför jag gillar en viss musikstil och inte en annan.

    Vad tycker ni?
    Kanske för att Italo-Disco är så händelselöst?

    Nja, jag kan nog tycka det är intressant att prata om låtuppbyggnad, spelstilar och sånt. Fast det kanske är en större grej inom de ramar där jag lyssnar mest.

    /Mein

  6. #6
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Det är ju typ det enda som är intressant att diskutera.

  7. #7
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Hm jag vet inte, lite både och kanske, men när gitarrister (ja det är nästan alltid en gitarrist) ska förklara varför en ackordföljd är så j*vla bra eller varför man bör få gåshud av vissa färgade ackord då vill jag nästan kräkas lite.

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...tänk så liten världen är för en del...

  9. #9
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av indigo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm jag vet inte, lite både och kanske, men när makaroner (ja det är nästan alltid en makaron) ska förklara varför ett filter är så j*vla bra eller varför man bör få gåshud av vissa färgade sladdar då vill jag nästan kräkas lite.
    Fixd!

    /Mein

  10. #10
    MrLonghair
    MrLonghair är uppkopplad nu
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Jag diskuterar dagligen musik med människor världen över men finner att det går liksom enbart med såna som är invigda i musikskapandet, förstånd och respekt för ett instrument räcker och det har i stort sett alla Japaner pga obligatoriskt blockflöjtande (som pågått sedan när? Det ger resultat, skulle vilja se det här i landet, skapande förnöjer). Det blir alltid givande goda samtal, bättre förstånd om tex varför vi får såna rus i den och den sektionen i den och den låten och brainstormande över hur det orsakas, hur vi kan lära för eget skapande.

    Med normala människor går det inte att komma förbi den&denlåten snack, favvoskivan rant, gamla klassiker-samtal.

    Med generationer av iPodioter som bara måste ha 64+ gig allting med sig hela tiden under hörselfarligvolym i öronpluggarna fungerar bara "sänk för helvete, jag sitter tre säten ifrån på denna buss och kan inte höra vad jag tänker".

  11. #11
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag tycker det är svårt att prata musik. När man kommer in på djupare grejor så vet jag inte riktigt vad jag ska säga, alternativt är vi två som pratar med varandra utan att fatta något av vad den andre säger.

    Det känns bättre att förklara genom att spela än prata.

  12. #12
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag diskuterar dagligen musik med människor världen över men finner att det går liksom enbart med såna som är invigda i musikskapandet, förstånd och respekt för ett instrument räcker och det har i stort sett alla Japaner pga obligatoriskt blockflöjtande (som pågått sedan när? Det ger resultat, skulle vilja se det här i landet, skapande förnöjer). Det blir alltid givande goda samtal, bättre förstånd om tex varför vi får såna rus i den och den sektionen i den och den låten och brainstormande över hur det orsakas, hur vi kan lära för eget skapande.

    Med normala människor går det inte att komma förbi den&denlåten snack, favvoskivan rant, gamla klassiker-samtal.
    Håller med även om det kan vara trevligt att prata om favoritskivor ibland
    Jag får utlopp för det mesta av musikprat här på 99 och det gör att jag kan klara vardagen på andra ställen galant.

  13. #13
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...tänk så liten världen är för en del...
    Eller så är den så stor att man finner nöje i att diskutera en massa annat.

  14. #14
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Som DJ förväntas man ju kunna det mesta om vilken artist osv. Vilket blev ett problem för jag kunde verkligen inte ha brytt mig mindre om vem som egentligen hade gjort vad eller hur. Speciellt inom Techno där nästan varje Artist har åtminstone ett par olika namn.

    "Aha du menar första spåret på den där feta blå skivan?" var sällan ett tillräckligt bra svar för de man pratade med

    Musik och även foto är ämnen som jag personligen tycker det kan vara svårt att prata om för de väcker så mycket på andra sätt som inte alltid går att beskriva med ord, eller för den delen behöver beskrivas med ord????

  15. #15
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...tänk så liten världen är för en del...
    Hur menar du nu?

  16. #16
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, fast det är väl mest produktion man snackar om då. Alltså tekniska saker.
    Nja.. Både och för min del. Tycker det är kul att fråga mig själv varför jag gillar vissa sångare, uttryck eller liknande. Oerhört fascinerande.
    Gillar verkligen människor som kan sätta ord på varför man gillar något.
    Det behöver inte vara något bajsnödigt pretto. Mer att man faktiskt reflekterar över vad det är man konsumerar för musik.
    Också därför jag älskar å titta på dokumentärer om musikskapande. Hur, var, när och varför kom den där sången eller musiken till.

  17. #17
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Jag känner att jag har blivit allt mindre intresserad av att diskutera teknik de senaste åren. Speciellt de supernördiga sakerna som olika versioner av filter och oscillatorer. Det är kul ett tag men det är mycket roligare vad man kan göra med tekniken.

    Musik är skitkul att diskutera däremot, om man verkligen kan prata om musiken. Att bara räkna upp band man gillar och sen hålla med eller inte hålla med den andres lista ger mig inte så mycket. Men kan man komma förbi det och prata om vad det är som gör att man gillar nåt visst, eller inte gillar det. Hur man skapar, var man får inspiration i från, komposition och struktur och sånt. Det är roligare.

  18. #18
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Diskutera musik? Tråkigt?
    Ja, politik är mycket roligare!

  19. #19
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag känner att jag har blivit allt mindre intresserad av att diskutera teknik de senaste åren. Speciellt de supernördiga sakerna som olika versioner av filter och oscillatorer. Det är kul ett tag men det är mycket roligare vad man kan göra med tekniken.

    Musik är skitkul att diskutera däremot, om man verkligen kan prata om musiken. Att bara räkna upp band man gillar och sen hålla med eller inte hålla med den andres lista ger mig inte så mycket. Men kan man komma förbi det och prata om vad det är som gör att man gillar nåt visst, eller inte gillar det. Hur man skapar, var man får inspiration i från, komposition och struktur och sånt. Det är roligare.
    Ungefär så menade jag..

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...tänk så liten världen är för en del...
    Eller så är den så stor att man finner nöje i att diskutera en massa annat.
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur menar du nu?
    Äh, bara en gubbsur kommentar i sen timme..
    Parakeet: Givetvis, jag avser själva musikdiskussionen
    Keiowas: Menar om man vill diskutera (musik), men bara med likasinnade!

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av indigo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm jag vet inte, lite både och kanske, men när gitarrister (ja det är nästan alltid en gitarrist) ska förklara varför en ackordföljd är så j*vla bra eller varför man bör få gåshud av vissa färgade ackord då vill jag nästan kräkas lite.
    Kan vara jobbig med de som "talar om" hur skåpet ska stå, om det så är ackordföljder eller att "analogt är bättre", men jag tycker det är intressant att diskutera likt förbannat - om inte annat så är det bra att utmana sin egen "sanning" till och från - kanske vidgas ens vyer, eller så stärks man i sin övertygelse

  22. #22
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh, bara en gubbsur kommentar i sen timme..
    Parakeet: Givetvis, jag avser själva musikdiskussionen
    Keiowas: Menar om man vill diskutera (musik), men bara med likasinnade!
    Aha.. Då förstår jag. Det tycker jag personligen är en smula trist.
    Utmaningen består lita av att ta in nya åsikter. Vilket också kan få en att upptäcka något nytt.

  23. #23
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan vara jobbig med de som "talar om" hur skåpet ska stå, om det så är ackordföljder eller att "analogt är bättre", men jag tycker det är intressant att diskutera likt förbannat - om inte annat så är det bra att utmana sin egen "sanning" till och från - kanske vidgas ens vyer, eller så stärks man i sin övertygelse
    Lite så jag menade. Då jag pluggade musik och komposition stötte jag på sånna besserwissrar titt som tätt. Alla tre-ackordslåtar var kassa för att de var för simpla. Bra musik var progg-jazz-fusion-polyrytmisk-flest-toner-på-kortast-tid-vinner-musik.

  24. #24
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jag blir mest provocerad och förbannad på de som ska trycka på mig att det jag gillar är skit. En givande diskussion kan lämna en intressant frågeställning efter sig medan dummästrande mer ger mig en låg input om människan som förmedlade det.

    /Mein

  25. #25
    Topsymusic
    Topsymusic är inte uppkopplad

    Senior
    Känns lite konstigt när de som pluggar komposition sågar tre-ackords låtar....Finns ju så många grymma sådana (och även två-ackordslåtar....) - trodde man kommit längre på musikhögskolan faktiskt....
    Tycker det är roligt att diskutera musik med aspekten på rytmik, ackord, färgning osv... men det blir ju inte per automatik bra om man slänger in ett A11+9 ackord bara för att......
    Tycker man lär sig spela mycket bättre (eller snarare spela mindre med mer bred i mixen) när man diskuterar musik med andra - man tänker i lite ny banor vilket alltid är bra! (Själv är jag en såndär som ständigt spelar för mycket = blir odynamik)...

  26. #26
    Den Lata Geckon
    Den Lata Geckon är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tycker det är tragiskt att så många gör allt de kan för att bara prata om sådant runt omkring musiken, istället för de själva musikaliska aspekterna. Det är i princip samma sak vare sig det gäller tonårstjejer som diskuterar skvaller om One Direction, eller professionella musikjournalister vilka som mest kanske skriver några vaga kommentarer om produktionen eller låttexterna.

    Det har nog att göra med att vanligt folk snarare är mycket mer intresserade av personerna bakom musiken, som bara är ett means to an end. Vi lever ju i en kultur genomsyrad av idoldyrkan.

  27. #27
    kiwano
    kiwano är inte uppkopplad
    kiwanos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    jag tycker hela denna sällsamma slinga till tråd är ganska underhållande i sig . För tankarna till GEB av Hofstadter.

    Men för att tillägga något så tycker jag nästan ingenting är tråkigt att diskutera förutom sport kanske. Kan hitta intressanta saker att reflektera över i det mesta och sålänge diskussionen känns utvecklande, dvs att man kan hitta nya och spännande perspektiv, så är det bara kul.

    Men visst, ofta med musik hamnar man i nåt döläge där man antingen håller med varandra eller kommer fram till att musik är smak och den är som baken tydligen.

  28. #28
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu är ju inte detta direkt att diskutera musik. Men jag minns när Goldfrapp skulle komma med sitt debutalbum & jag läste en recension & artikel om bandet i MM. När jag läst färdigt så visste jag att detta skulle bli jävligt bra, vilket visade sig stämma på pricken.
    Det t.o.m. lät så som jag hade uppfattat det i texten.

    Ingen aning om vem som skrev artikeln, men en sådan person är det ju alltid intressant att diskutera musik med.

    Jag diskuterar ibland även musik med min gode vän Träslöjdsläraren. När vi träffades första gången var jag skeptisk mot honom, för han spelade i coverband (jag hatar covers & remixar & all sån skit).
    Så när jag testade om han var värdig att umgås med så satte jag på lite YMO, som han omedelbart kände till mycket om & vi hade en givande diskussion om YMO. Sedan dess har vi varit mycket goda vänner. Så man kan få kompisar genom att diskutera musik också.

    Nu när jag tänker efter så gjorde jag samma test på fru Gumse första gången vi träffades... hon visade sig ha hela YMO's produktion på vinyl, resten är historia som man säger.<3

  29. #29
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När vi träffades första gången var jag skeptisk mot honom, för han spelade i coverband (jag hatar covers & remixar & all sån skit).
    Så när jag testade om han var värdig att umgås med så satte jag på lite YMO, som han omedelbart kände till mycket om & vi hade en givande diskussion om YMO.

  30. #30
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skall jag tolka det såsom att du inte hade klarat det osvikliga YMO-lackmus-testet?

  31. #31
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skall jag tolka det såsom att du inte hade klarat det osvikliga YMO-lackmus-testet?
    Antagligen inte. Jag känner till och gillar Rydeen, men that's it ungefär.
    Dessutom gillar jag att göra covers.

    Det stör mig dock inte att jag inte hade hamnat i din inre eller mest avlägsna vänskapskrets, utan det var mest ditt kategoriska sågande av ALLA "covers & remixar & all sån skit" jag tyckte verkade extremt trångsynt, samt att du väljer om folk är "värdiga" din vänskap genom att betygsätta dem efter deras förmåga att identifiera någon gammal japansk elektronisk popmusik.

    Jag trodde JAG var enkelspårig :P
    Nåja. Vill inte starta nån argumentation om det, utan mer förtydliga mitt "tveksamma smiley"-svar
    Nu måste jag iväg och köpa sommarskor och nya byxor (de gamla verkar ha krympt i midjan)!

  32. #32
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl synd och skam att säga det, men jag tycker att det är rätt trist att diskutera musik med folk. Tips på band och artister inom de genres man gillar är ju alltid trevligt, men att diskutera musikens innehåll, framförande och sånt tycker jag är trist. Det ger mig liksom inget. Det är dötrist att tala om varför jag gillar en viss musikstil och inte en annan.

    Vad tycker ni?
    kul frågeställning på ett musikforum och från nån som har 56 531 poster i bagaget

  33. #33
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    det e ju fucking tur att man kan prata om ackord, utrustning etc och vara entusiastisk över sånt. mkt konstig stämning om man skulle säga exakt vad man tycker om musikens innehåll, intention, relevans, kompisens ev plats i musikhistorien/musiksverige efter varje gig... :/

  34. #34
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av peppe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kul frågeställning på ett musikforum och från nån som har 56 531 poster i bagaget
    Näe, så många poster har jag inte. Men faktum kvarstår, jag tycker att det är tråkigt att diskutera musik. Antingen gillar jag musiken eller så gillar jag den inte. Jag funderar inte så mycket kring varför. Det är som med mat. Viss mat gillar jag inte och annan mat gillar jag jättemycket. Varför skall jag fundera över varför jag gillar hemlagat potatismos och köttbullar till skillnad mot Janssons frestelse? Jag kan bara konstatera att så är fallet och det ger mig väldigt lite att diskutera det med andra. Däremot är det ju intressant att få tips på hur jag får mitt mos och mina köttbullar bättre, men då är det själva produktionen vi talar om. Det är en annan sak. Jag gör ingen djupanalys av musiken jag lyssnar på. Jag engagerar mig inte i musikens eventuella budskap. Jag lyssnar bara på den och antingen gillar jag den eller så gillar jag den inte. Det finns liksom inget mer för mig att diskutera.

  35. #35
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av indigo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra musik var progg-jazz-fusion-polyrytmisk-flest-toner-på-kortast-tid-vinner-musik.
    Ahh Yngwie och Dream Theater-folket, lätt det finaste och charmigaste folkslaget.

  36. #36
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    För att inte tala om Chick Corea. Snabba fingrar mannen... Snabba fingrar

Liknande ämnen

  1. Dags att diskutera John Carpenter
    Av micke7 i forum Skivor & artister
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2023-02-15, 08:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •