Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Styra analog sequencer från Logic.

  1. #1
    Karl Johan
    Karl Johan är inte uppkopplad
    Karl Johans avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Styra analog sequencer från Logic.

    Hej igen!
    Jag kopplade för ett tag sedan ihop min Europa (Analogue Solutions) sequencer till Logic via ett gammalt midisport interface. Allt fungerade bra.
    Nu har jag uppgraderat midiinterfacet till ett Motu midi express 128 och nu fungerar det inte bra.
    När jag startar (trycker play) i Logic så drar Europan igång men den startar inte från början utan ifrån där den vill. Om jag sedan stoppar och trycker play igen så stoppar europan och fortsätter sedan därifrån den stoppade. Det jag vill är att den ska starta ifrån början, inte ifrån där den slutade.

    LOGIC
    I preferencer/midi/sync har jag bockat i "Allow to send song position pointer while playing"

    I preferencer/midi/sync/midi sync project settings har jag bockat i transmit midi clock destination 1 (vilket är midi utgången från midi expressen som skickar till europan)

    Ljud-/Midi inställningar
    Har satt iordning motu midi express 128 som skickar till en europa. I europan har jag bockat i under "tar emot" midi- slagklocka

    Jag vet inte riktigt vad jag har gjort för fel eller hur jag ska rätta till det då jag är väldigt ovan att arbeta med externa grunkor och midi sync.
    Det finns säkert något svar därute någonstans men jag har sökt förgäves......

    All hjälp jag kan få sätter jag stort pris på!

  2. #2
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Vad jag minns från den så tar den inte miditimecode. Dvs "Allow to...",
    Skickar Logic midi clock korrekt?

    Miditimecode(mer avancerad med songpointers osv) och midiclock(simpel men fullt god klocka) är två olika system.. typ.. fast samma sak.

    Nu kan tilläggas att just den Europa som ett tag bodde hos mig bara blev synkad mot hårdvara med midiclock och fungerade perfekt till det.

  3. #3
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Här följer lite oombedd undervisning från forntiden.

    Enligt mina MIDI-kunskaper från ångmaskinernas tid är MTC (MIDI Time Code) en ren tidkod; en "översättning" av SMPTE-koden till ett format som kan sändas via MIDI. MTC har ingen information om takt och tempo utan innehåller endast information om timmar:minuter:sekunder:frames.

    MIDI Clock eller MIDI Beat Clock är däremot helt takt- och temporelaterad. Det är med andra ord denna kod man använder för att synka två apparater som ska spela i samma takt, t-ex sequrncer och trummaskin eller, som i ditt fall; Logic och extern sequencer.
    SPP (Song Position Pointer) är ett komplement till MIDI Clock och talar om för apparaterna var någonstans i ett musikstycke man befinner sig.

    Sammangfattningsvis: MTC torde du inte behöva alls för att synka en extern sequencer eller trummaskin. Det du ska använda är MIDI Clock i kombination med SPP. Detta var endast en torr teori om skillnaden och kanske inte hjälper i ditt specifika fall. Jag gissar att det har med kommunikationen mellan Logic och ditt MIDI-interface att göra.
    Har du kollat i programmet Ljud-/MIDI-inställningar att sequensern tar emot/sänder MIDI-slagklocka?

  4. #4
    Karl Johan
    Karl Johan är inte uppkopplad
    Karl Johans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för svar!!

    Ja allt är kopplat och iklickat som det bör. Jag testade en grej till innan jag postade och det visade lösa problemet.
    Jag stängde av pre-ampen som skickar sync via adat till mitt ljudkort och nu fungerar allt som det ska. Borde jag ha testat innan!!!
    Men problemet återstår om jag vill använda preampen via adat. Ska jag köra bnc istället? Borde ju funka via adat tycker jag men jag har som sagt inte så stor koll på detta med sync..... Någon som vet?

Liknande ämnen

  1. Styra Redrums sequencer med controller?
    Av Ashaz i forum Reason Studios
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 10:09
  2. Analog sequencer?
    Av sawtooth i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 16:10
  3. Analog sequencer
    Av kockpit i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 22:58
  4. Mixer som kan styra Logic?
    Av romanenko i forum Logic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-09-24, 23:06
  5. Analog sequencer?
    Av neriks i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2003-09-25, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •