Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 227

Ämne: Pressa vinyl

  1. #1
    Sandrasofie
    Sandrasofie är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Pressa vinyl

    Mitt band har skickat iväg en vinylorder till Mobineko som jag fått uppfattningen är ett bra företag. Det kostar massa extra att beställa provvinyl, och vi har egentligen inte råd med det, dessutom är denna ep som är på tryck mest till för promotion. Har ni någon erfarenhet av Mobineko? Vågar man beställa utan provpress?

  2. #2
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    kan väll vara skönt att höra hur er vinylmastring blev innan ni trycker massa ex?

  3. #3
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    hoppas det gick bra!?

    Här fins en tråd som kan vara intressant för den som hittar hit:
    http://www.99musik.se/showthread.php...ighlight=vinyl med en yperligt bra debriefieng av HZA

    Sedan kapar jag tråden vidare med lite vinyl fabriker jag hittat.

    http://www.urpressing.com/
    verkar bra och billig, men det blir nog dyrt porto fron tenessee

    http://www.erikarecords.com/

    http://gottagrooverecords.com

    http://www.piratespress.com
    najs filosofi, jobbar egentligen med GZ Digital Media

    http://www.vinilificio.com/?lang=en
    här går det att göra små upplagor. (1-500+)

    Den ända jag har erfarenhet av är GZ Digital Media. Alla andra som inte visar sina priser har jag mailat. Jag fyller på med info om det kommer mer.
    Senast redigerat av reSet den 2014-04-11 klockan 00:48.

  4. #4
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Någon som har rekomendationer på kompetenta personer som kan göra vinylmastring?

  5. #5
    indigo
    indigo är uppkopplad nu
    indigos avatar
    Veteran
    Outshape?

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som har rekomendationer på kompetenta personer som kan göra vinylmastring?
    Rhizomatik?

  7. #7
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Rashad Becker!

  8. #8
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Jocke Boberg. Det är nog best att gå via http://www.burgercopy.com/

  9. #9
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Sen är inte vinylmastering VÄRLDENS svåraste grejj, om du är med på notan i mixning... det är bara lite elitstämplat. Det finns typ 3 grund regler som ska respekteras. Jag har dom på en lapp någonstans som jag inte hittar nu och en måste ju börja någonstans <3

    - basen i mono,
    - inget under 20hz inget över _mins inte_hz
    - fyll gärna på!

    DIY FOR LIFE!
    Senast redigerat av reSet den 2014-04-11 klockan 11:51.

  10. #10
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Fick precis in min quote från http://www.vinilificio.com

    Gubben måste vara jätte snurrig. Mailet kom med en kopia på vad jag frågat efter: 200 ex 7" vinyl.
    quoten säger 100ex

    jag bad om 200x 7” Inner bag paper sleeve
    quoten säger 500x Disco Bag 7" 135 g/m² Print CMYK

    vi får vad som svaras, men jag tror att där tog min ambition att jobba med dem slut ... :/
    Senast redigerat av reSet den 2014-04-11 klockan 17:15.

  11. #11
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är inte vinylmastering VÄRLDENS svåraste grejj, om du är med på notan i mixning... det är bara lite elitstämplat. Det finns typ 3 grund regler som ska respekteras. Jag har dom på en lapp någonstans som jag inte hittar nu och en måste ju börja någonstans <3

    - basen i mono,
    - inget under 20hz inget över _mins inte_hz
    - fyll gärna på!

    DIY FOR LIFE!

    Inget över 14k ...eller 15. Och gränsen nertill är liksom absolut; inte så att du kan börja rolloffen vid 20 hz

    ...och Vinilfico, tja...de är ju italienare - vad hade du väntat dig.


    Har du, eller nån, någon erfarenhet av Netwerks?

  12. #12
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du, eller nån, någon erfarenhet av Netwerks?
    Jerker, som är en av cheferna är en god vän till mig. Han är nogran och hederlig. <3

    edit: jag såg först igår att dom börjat med vinyl... och det är goda nyheter! Men det känns ganska dyrt när jag gämnför med vad alla andra verkar köra... Å andra sidan, så är jag helt övertygad om att det 200% satisfaction hoss netwerk...
    Senast redigerat av reSet den 2014-04-11 klockan 17:33.

  13. #13
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Vi skall pressa Moments Lost på Mobineko.com , och dom känns väldigt seriösa - svarar på mail inom 24 timmar och raka puckar. Dessutom ligger prislistorna ute här: https://docs.google.com/spreadsheet/...lE&output=html - välj skivstorlek högst uppe till vänster. Priserna är bättre än allt annat jag har kollat med.

  14. #14
    Accordion
    Accordion är inte uppkopplad
    Accordions avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vill passa på att lägga in ett gott ord om R.A.N.D Muzik i Leipzig som alltid gör ett toppenjobb, men kanske inte är allt lika billiga som Mobineko etc. Kvalitén är dock alltid på topp enligt mina erfarenheter!

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi skall pressa Moments Lost på Mobineko.com , och dom känns väldigt seriösa - svarar på mail inom 24 timmar och raka puckar. Dessutom ligger prislistorna ute här: https://docs.google.com/spreadsheet/...lE&output=html - välj skivstorlek högst uppe till vänster. Priserna är bättre än allt annat jag har kollat med.
    Gött att höra - jag sneglar där också! Älskar tydligheten i prislistorna och deras "generator" för att får fram en summa.

  16. #16
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi skall pressa Moments Lost på Mobineko.com , och dom känns väldigt seriösa - svarar på mail inom 24 timmar och raka puckar. Dessutom ligger prislistorna ute här: https://docs.google.com/spreadsheet/...lE&output=html - välj skivstorlek högst uppe till vänster. Priserna är bättre än allt annat jag har kollat med.
    Härligt.. då får ni först testa och ge omdöme Verkar ju nästan för bra för att vara sant. Men om det här är sjysst så tror jag niog att jag ska kosta på mig en 12:a. Tack för tipset Segerfalk

  17. #17
    octolab
    octolab är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag ser gärna fram emot resultaten från Mobineko. Kvalitén varierar som jag förstår.
    Vi i gamla EBM-bandet Presto Fervant tryckte en 7:a som jag tyckte lät bättre än det vi skickat
    Glömt namnet på företaget. Återkommer i ämnet.
    Cheers!

  18. #18
    rhizomatik
    rhizomatik är inte uppkopplad
    rhizomatiks avatar
    Senior
    Har väldigt goda erfarenheter av Rand muzik och mobineko. Rand är såklart bättre men det kostar ju mer. Som redan konstaterats väldigt bra kundkontakt på mobineko.
    GZ är mer hit & miss på alla plan.

  19. #19
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som har rekomendationer på kompetenta personer som kan göra vinylmastring?
    Jag har gjort ett antal hundra sedan slutet av nittiotalet. För tillfället (och rätt ofta) så har jag dock inte så gott om tid tyvärr.

    (Har bojkottat GZ i alla år eftersom de pressar nazist-musik. Samt är riktiga jävla klåpare. Åtminstone var de det förr. Googla så hittar ni.)

  20. #20
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har mejlat med GZ i modern tid och tyckt mig för spridda och röriga svar. Därav flukten mot Mobineko efter att pbit pressat där (dock CD) och var skitnöjd. GZ använde vi till vår split-7", men då hade jag å andra sidan en EP-kamrat i faggorna som hajjade tugget och kunde reda ut frågetecknen på lokalspråket. Det kändes som en fördel (Tack Imi!).

  21. #21
    TNDR_1
    TNDR_1 är inte uppkopplad
    TNDR_1s avatar
    Senior
    Eller gör det på www.merchpress.se som är nyöppnat och svenskt!

  22. #22
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Lägger också in ett varmt ord för RAND. Förutom snabba svar och hög kvalitet, är omslagstrycken perfekta.

  23. #23
    hooligansound
    hooligansound är inte uppkopplad
    hooligansounds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har gjort ett antal hundra sedan slutet av nittiotalet. För tillfället (och rätt ofta) så har jag dock inte så gott om tid tyvärr.

    (Har bojkottat GZ i alla år eftersom de pressar nazist-musik. Samt är riktiga jävla klåpare. Åtminstone var de det förr. Googla så hittar ni.)
    Jag har blivit blåst av GZ. Detta var ca 10 år sen när jag gick på gymnasiet dock. Rekommenderar absolut INTE dem!

  24. #24
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Luskar på tanken att göra en fetstor booklet i 12" istället för omslag och dumpa det och vinyl i innerpåse i plastficka. Nå'n som vet om det finns nå't billigt tryckeri för dylika planer eller ska man gå via presserierna tro? Jag tänker typ 20 sidor...

  25. #25
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Min första LP pressades på GZ. De gjorde två A-labels, så på vinylen ser det ut som om båda sidorna har samma låtar.
    100% deras fel, men de vägrade göra om det.

    Ideal Recordings pressade en CD med min gode vän och samarbetspartner Joel Brindefalk. Joels koncept var att skivan var ett enda flöde, men att man skulle kunna skippa till nästa parti etc. Vissa "stycken" av "låten" var så korta som fyra sekunder.
    GZ lade in standard två sekunders tystnad mellan varje spår vilket gjorde skivan HELT OLYSSNINGSBAR.
    Om de tog på sig skulden och gjorde nya skivor? NEJ.

    Kolla på skivan här: http://www.discogs.com/Contemporary-...release/557471
    Tänk er detta och med två sekunders tystnad mitt i musiken, ibland flera gånger i minuten.

  26. #26
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla på skivan här


    min första gjordes också hoss GZ, inget att klaga över.... Förutom att skivan är en dam magnet när du öppnar den pga av all statisk laddning.
    men det där med att dom pressar nazze-records tar allt. nästan så jag skäms lite....... Jag känner racism mot nazister.

  27. #27
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag googlade och hittade bla detta om GZ

    "I avoided GZ Media due to their well known printing errors, opting to go with Media Sourcing instead. But who do Media Sourcing outsource to? That's right...GZ.
    So I received my 500 7"s today, and though the cover art is well printed, the label features a naked black woman fingering herself. Nice eh?
    Not when the label's supposed to look like this:
    http://warningheatray.com/custom/label_a.jpg

    And it's an anti-racist song.
    Not only that, but the records have been manhandled into their inners and then slammed into sleeves without any real care or attention. Excess dust, marks etc...all make for a foul, foul product. One I wouldn't put my name to.
    I just wanted you all to know as I've been helped out by people on these boards, and I wouldn't want you to fall victim to this and, thus ruin your release timing because of a company's incompetence.
    I know GZ can do good work, but this wasn't it. Is it because I'm a tiny, independent artist with little to no money? Probably.
    Gutted.
    Will post again when I see how things turn out."

  28. #28

  29. #29
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Luskar på tanken att göra en fetstor booklet i 12" istället för omslag och dumpa det och vinyl i innerpåse i plastficka. Nå'n som vet om det finns nå't billigt tryckeri för dylika planer eller ska man gå via presserierna tro? Jag tänker typ 20 sidor...
    Vi ska göra en 24-sidig booklet i samma format, och det blir inte billigt hur du än gör. 800 ex går på 13'+moms. 400 ex 8'

  30. #30
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi ska göra en 24-sidig booklet i samma format, och det blir inte billigt hur du än gör. 800 ex går på 13'+moms. 400 ex 8'
    Usch vad trist det lät... ska kolla vad vårt 7" häfte kostade till Electronically Yours-plattan. Jag tänker 250 ex, men att ge uppåt 10 papp inklusive moms för det känns ju "sådär".

  31. #31
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Har pressat hos Mobineko, bra kundkontakt och kan dealas med angående pris, och då är det redan lågt...

    De i sin tur pressar sina vinyler hos Celebrate i Tyskland vilket är helt ok kvalle... Labels:arna är inte de allra snyggaste, troligen trycks allt pappersmaterial i Asien, vilket ger det svinlåga priset .

  32. #32
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Att pressa direkt hos celebrate är dyrare och jobbigare, de är as att ha att göra med vilket kan läsas i länken reSet postat ovan... R.A.N.D gör snygga grejer helt klart men är dyrare och har inte alltid tid...

  33. #33
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att pressa direkt hos celebrate är dyrare och jobbigare, de är as att ha att göra med vilket kan läsas i länken reSet postat ovan... R.A.N.D gör snygga grejer helt klart men är dyrare och har inte alltid tid...
    ...? hmm.... celebrate? länken jag postade ovan?... ????

    ------------------------

    Citat Ursprungligen postat av TNDR_1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller gör det på www.merchpress.se som är nyöppnat och svenskt!
    BOOOM!!!!
    fedt intressanta pristaggar på deal of the day!!! http://www.merchpress.se/prices.asp
    Senast redigerat av reSet den 2014-04-15 klockan 18:14.

  34. #34
    hooligansound
    hooligansound är inte uppkopplad
    hooligansounds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill förtydliga att jag absolut inte visste att GZ pressade naziplattor när jag försökte pressa där. Det blev dock ingen platta och stålarna behöll de.

  35. #35
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Js eller du länkade till en post jag gjort om en press på celebrate... meta
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...? hmm.... celebrate? länken jag postade ovan?... ????

    ------------------------



    BOOOM!!!!
    fedt intressanta pristaggar på deal of the day!!! http://www.merchpress.se/prices.asp

  36. #36
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    HZA: nu fattar jag jag är lite trög <3

    hooligansound: fiffan...... jag lider med dig!

    med andra ord:

    FCKU GZ

  37. #37
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    FCUK

  38. #38
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har pressat hos Mobineko, bra kundkontakt och kan dealas med angående pris, och då är det redan lågt...

    De i sin tur pressar sina vinyler hos Celebrate i Tyskland vilket är helt ok kvalle... Labels:arna är inte de allra snyggaste, troligen trycks allt pappersmaterial i Asien, vilket ger det svinlåga priset .
    Nu pressar dom i Frankrike: A few points I should also mention, now we press all of our vinyl in France (at MPO France), and the vinyl is cut on lacquer (as opposed to DMM as before). Turnaorund times have also improved.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Usch vad trist det lät... ska kolla vad vårt 7" häfte kostade till Electronically Yours-plattan. Jag tänker 250 ex, men att ge uppåt 10 papp inklusive moms för det känns ju "sådär".
    7" är mycket billigare.

  39. #39
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    precis! jag tänker att du får 2 låtar på min 7":a och hela albumet och massa goodmedia när du brukar download koden.

    abumssingel typ

  40. #40
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Nice MPO är ju lite kvalle stämpel väll?

    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu pressar dom i Frankrike: A few points I should also mention, now we press all of our vinyl in France (at MPO France), and the vinyl is cut on lacquer (as opposed to DMM as before). Turnaorund times have also improved.

    - - - Uppdaterad - - -



    7" är mycket billigare.

  41. #41
    Ernesto
    Ernesto är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Så GZ pressar nazimusik, fy fan! Har pressat där tidigare. En gång råkade de glömma en av låtarna på vinylskivan. Upptäckte det på testpressen och de tog på sig ansvaret. På slutprodukten kom alla låtar med, men två av låtarna satt i samma spår

    Senast använde jag xvinylx som pressar på GZ. Inga problem med dem, mer än att det blev rätt dyrt för 250 st 7" på vit vinyl och 300g omslag. Vad som gör det dyrt bla. är frakten på testpressen, nästan en tusing för att få det med expressleverans. Jag hade kunnat ta det med snigelpost, men det kunde man inte välja.

    Mobineko är jag sugen på för nästa projekt. De är billiga vad gäller svart vinyl, lite dyra för färgad skiva, men framför allt tycker jag att deras priser för printade 12"-omslag är höga. Blir ju runt 15000kr för 500 skivor. Kanske ändå billigare än konkurrenterna?

  42. #42
    jostberg
    jostberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nice MPO är ju lite kvalle stämpel väll?
    Mute har pressat en hel del hos MPO. Om det säger något om kvalitet låter jag vara osagt

  43. #43
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    mina erfarenheter:


    GZ = katastrof, de fick göra om 3 ggr, damm, fingermärken, tydliga repor .. Kördde genom Pirates Press, som tyvärr vi senare insåg kör genom GZ i europa ... UNDVIK

    Bra: Rand, dock inte alltid hundra på transfer. Lyssna på er testpress! Jag körde en skiva med de och bytte..

    Mycket bra: MPO och Optimal ... bäst, men tar ej order från små bolag. Distributörer som WoS och aggregators som Handle With Care kör här.

    Bäst: Record Industry - har haft sjukt bra erfarenhet och transfers från digi till vinyl som låtit onormalt bra. Pressar allt här i framtiden..

  44. #44
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mina erfarenheter:

    Mycket bra: MPO och Optimal ... bäst, men tar ej order från små bolag. Distributörer som WoS och aggregators som Handle With Care kör här.
    Jo, Mobineko använder MPO numera, så det går utmärkt

  45. #45
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bäst: Record Industry - har haft sjukt bra erfarenhet och transfers från digi till vinyl som låtit onormalt bra. Pressar allt här i framtiden..
    GULD!!!!! tack!
    http://www.recordindustry.com/vinyl/costs

    även om jag är djäkligt sugen på att ge merchpress en chans....

  46. #46
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Vad tar de betalt för frakt? Och är de griniga med NcB/gema reggning?
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mina erfarenheter:


    GZ = katastrof, de fick göra om 3 ggr, damm, fingermärken, tydliga repor .. Kördde genom Pirates Press, som tyvärr vi senare insåg kör genom GZ i europa ... UNDVIK

    Bra: Rand, dock inte alltid hundra på transfer. Lyssna på er testpress! Jag körde en skiva med de och bytte..

    Mycket bra: MPO och Optimal ... bäst, men tar ej order från små bolag. Distributörer som WoS och aggregators som Handle With Care kör här.

    Bäst: Record Industry - har haft sjukt bra erfarenhet och transfers från digi till vinyl som låtit onormalt bra. Pressar allt här i framtiden..

  47. #47
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Record Industry vill bara ha disclamer, de verkar strunta i regg

  48. #48
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    inte helt on-topic, men en liten framtids glimps kanske?
    http://www.amandaghassaei.com/3D_printed_record.html


  49. #49
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Hur lång kan en LP-sida vara som mest? Kan man klämma in 26 minuter utan problem?

  50. #50
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    jag tror 26 minuter är precis maximum på en 33 varv per minut. Min LP är iaf så lång på varje sida... det går nog att klämma in lite mer, men då tappar du ljudkvalitet.

  51. #51
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag tror 26 minuter är precis maximum på en 33 varv per minut. Min LP är iaf så lång på varje sida... det går nog att klämma in lite mer, men då tappar du ljudkvalitet.
    Nä, det beror på hur hög volym du vill ha, och hur mycket energi det är. Blade Runner-nypressen är på ca 30 min per sida, och den låter bra, men stånkande ebm bör man nog hålla sig till absolut max 20 min.

  52. #52
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Hur är det med NCB? Visst kostar det en summa att trycka upp skivor eller? Jag gjorde 500st CD-skivor för några år sedan och då behövde jag inte betala något.

  53. #53
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    De flesta presserier utanför Sverige skiter typ i NcB, så små volymer och hutlösa summor att ligga ute med för små bolag. 1/3 av budgeten blir typ NcB vilket är ett skämt...
    Skulle pressa en upplaga på några hundra ex och kollade med Stim vad NcB-avgift skulle bli, de sa typ 5k, jag ba tjena vi hörs hej och frågade presseriet om de brydde sig och de sa att de va lugnt.
    Fosilsystem von stenåldern typ. Dessutom när jag tidigare NcBade skivor blev jag tvungen att ge två kopior till Kungen, såkallade pliktexemplar, ville inte betala porto så då fick jag åka till ett garage i Vasastan där svenska staten samlar in allt utgivet till riksarkivet, på något sätt rätt coolt ändå om än sjukt .

  54. #54
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessutom när jag tidigare NcBade skivor blev jag tvungen att ge två kopior till Kungen, såkallade pliktexemplar, ville inte betala porto så då fick jag åka till ett garage i Vasastan där svenska staten samlar in allt utgivet till riksarkivet, på något sätt rätt coolt ändå om än sjukt .
    vilken otrolig kuriosa!!!! <3 med det fick kungen pytte lite mer trovärdighet i mina ögon, även om jag anar att han knappast bryr sig om godbitarna i sin sammling....

  55. #55
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Under 1000 ex betalar man en fast avgift på typ 6-700 kr, minns ej exakt

    Vissa presserier är petiga, andra bryr sig inte

  56. #56
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Beror väl på antal låtar? Avgiften går väl till upphovsmänniskorna? Så om man ger ut sina egna trakkas får en tillbaks summan-administration... finns ju frikort på ett par 100 skivor första pressen... men annars kan man ju se summan som en utbetalning till artisten man ger ut. Så gjorde ett bolag jag jobbade med... hade artisten reggat verken de gav ut så drogs summan artisten fick av NcB/Gema på royaltyutbetalningen för sales... Hade artisten inte reggat verken slapp de utan att pröja Gema.
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Under 1000 ex betalar man en fast avgift på typ 6-700 kr, minns ej exakt

    Vissa presserier är petiga, andra bryr sig inte
    - - - Uppdaterad - - -

    Beror väl på antal låtar? Avgiften går väl till upphovsmänniskorna? Så om man ger ut sina egna trakkas får en tillbaks summan-administration... finns ju frikort på ett par 100 skivor första pressen... men annars kan man ju se summan som en utbetalning till artisten man ger ut. Så gjorde ett bolag jag jobbade med... hade artisten reggat verken de gav ut så drogs summan artisten fick av NcB/Gema på royaltyutbetalningen för sales... Hade artisten inte reggat verken slapp de utan att pröja Gema.
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Under 1000 ex betalar man en fast avgift på typ 6-700 kr, minns ej exakt

    Vissa presserier är petiga, andra bryr sig inte

  57. #57
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Ni som kör eget och inte säljer på konsert osv, vad för distribution har ni? Hur går det till? Kostnad? Vad har de för krav?

    Vet att Clone distribuerar, men finns det fler som är värda att kolla upp? Vill ju inte pressa 150-200 skivor som blir liggande och köra egenpostorderfirma.nu liksom.

    Enlighten me!

  58. #58
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lappalainen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som kör eget och inte säljer på konsert osv, vad för distribution har ni? Hur går det till? Kostnad? Vad har de för krav?

    Vet att Clone distribuerar, men finns det fler som är värda att kolla upp? Vill ju inte pressa 150-200 skivor som blir liggande och köra egenpostorderfirma.nu liksom.

    Enlighten me!
    Ingen? Någon?

    Vad krävs mer för distro? Antal klara EP klara för release? Musiktypen? Osv...

  59. #59
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Olika för olika distributörer.

  60. #60
    khak
    khak är inte uppkopplad

    Senior
    Det är nog en bra ide att ha ett par släpp färdiga, gärna med artwork och allt. Hör av dig till de distributörer som verkar intressanta för dig och se om de är intresserade tillbaka. Hör med de om vilken deal som de är intresserade av att erbjuda dig, det kan variera lite mellan olika distributörer, samt om du önskar att de sköter både press av skivor och distribution eller bara distr. Fundera också på om du endast vill ha fysisk distr. eller om du vill ha både fysisk och digital..

Liknande ämnen

  1. Hur långt kan man pressa iBook G4?
    Av Pajaspojken i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 10:29
  2. Pressa CD-skivor billigt?
    Av farfar i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-01-18, 22:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •