Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Youtube och egen musik/effekter?

  1. #1
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran

    Youtube och egen musik/effekter?

    Funderar på att starta en YT-kanal (plus ev. andra platformar).
    Men vet någon hur man hanterar musik/effekter som man tänker använda?
    Ex. för musik låtar/klipp är det bra eller ett måste att skicka upp låtar så att de reggas någonstans?
    Så att inte X-algoritm får för sig att det är någon annans så att säga.
    Typ vitlista sin musik och ha någon referens mer än sin egna hårddisk.
    Nu lär inte musiken vara någon hitmusik men vissa bolag är ju bonkers och tycker att en viss chord progression är X-låt och demonitizar skiten

    Är inte tänkt att vara en musikrelaterad kanal men något mer än rent snack kan ju vara trevligt

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har inte tänkt på det alls. Bara gjort låtfilm och lagt upp (egna låtar). Jag har de också på Audius, och det kanske är en idé att ladda upp låten där först, av din nämnda anledning. Har hursomhelst inte stött på problem än, typ fyra låtar in i erfarenheten

  3. #3
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Får kolla in vad Audius är, såg att det fanns en tråd redan

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    För mig som ytlig användare är det en mycket smidig obegränsad uppladdningstjänst som på nåt sätt är skyddad och krypterad på det där nya sättet alla in the know snackar om. (Har ingen lust eller energi att lägga på att låtsas välja favoriter och göra listor av andras musik och "tjäna kryptopoäng"). Som SC fast mindre bullshit och bättre gränssnitt.

  5. #5
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Tack för tips om Audius, verkar vara bra för att tanka upp alternativt stuff.

    Gällande YT så har jag haft noll problem med mina låtar/ljudgrejer genom åren, e.g inga algoritm-spöken som knackat på dörren. ( nu kommer jag säkert få det inom kort bara för att jag nämner det här, haha )

    Har allteftersom laddat upp låtar på BandCamp när de blivit releasade, men det är inte alltid det är exakt samma låt pga remix, ommix, master etc så jag vet inte hur pass skyddad man blir av det.

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Hur funkar det egentligen med tubens system? Verkar ju rätt godtyckligt när man hör de som råkat ut för nåt. Tankelek: Kan jag t.ex. åka dit FÖR ATT jag laddat upp min egen låt på en annan tjänst först?

    Det enda liknande jag varit med om var när en låt jag laddade upp på SC hade en titel som var väldigt lik titlen på en ny 50cent-låt de lanserade hårt den dagen. Så hur jag än gjorde så byttes min låt ut mot en repost av 50centlåten. Fast den alltså inte ens hette exakt som den. Ett par dagar senare gick det bra.

  7. #7
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur funkar det egentligen med tubens system? Verkar ju rätt godtyckligt när man hör de som råkat ut för nåt. Tankelek: Kan jag t.ex. åka dit FÖR ATT jag laddat upp min egen låt på en annan tjänst först?

    Det enda liknande jag varit med om var när en låt jag laddade upp på SC hade en titel som var väldigt lik titlen på en ny 50cent-låt de lanserade hårt den dagen. Så hur jag än gjorde så byttes min låt ut mot en repost av 50centlåten. Fast den alltså inte ens hette exakt som den. Ett par dagar senare gick det bra.
    Har du tex släppt en låt via en officiell tjänst som har YouTube som market, så kan du inte köra monetize på den videon utan att det blir strul, dock så behövs ju inte det då ev playrevenue kommer via den tjänsten du laddat upp. Det är så för ett gäng av mina låtar som släppts via andra bolag.

    Nu kom jag dock på en sak, har kategoriskt stängt av all monetizing och reklam på mina videos då jag själv hatar det, haha så kan vara en anledning till varför inga algoritmer brytt sig om att snappa upp ev likheter e.g det finns inga pengar o tjäna på min musik.

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har inte heller gjort nån monetizing på mina Får jag plötsligt 1000+ tittare så tänker jag nog om.

  9. #9
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vilken effekt skulle det ha att ladda upp låtarna på Audius först? Jag går själv i tankarna att starta en kanal med modellbygge och tänkte så klart ha någon enklare egen musik i bakgrunden då.

    Om man sedan också använder delar från samplingspaket man licenserat att använda, finns det risk då att Youtube säger ifrån om någon annan använder samma ljudfiler?

    Gällande monetizing så är det ingen garanti idag att slippa reklam på sina videos bara för att man inte har det, de kan numera lägga på reklam ändå men själva ta inkomsterna då. För att få aktivera monetizing behövs minst 1000 prenumeranter och 4000 visningstimmar det senaste året.

  10. #10
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Vi har aldrig haft monetize på Stochastic Design (vi var enabled ett tag, men nu har den legat i träda pga andra prioriteringar). Det spelade ingen roll, flera uppladdningar fick ett copyright claim trots att musiken och det de hänvisade till var helt olika. Efter challenge togs claimen bort, men först efter ett eller flera dygn (vilket i praktiken förstör intäkten för kanaler).

    Jag har inga bevis för det, men det kändes som att det aldrig var seriösa claims, utan scams, vilket Youtubes system fortfarande tycker är okej. "Skyldig tills du bevisat motsatsen".

    Det handlar alltså om tur/otur skulle jag säga, och inget annat.

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har ingen aning om ifall det föreligger ökad upphovssäkerhet om man laddar upp på Audius först. Har som sagt inte haft problem med tuben heller. Men det kanske går att peka på om Gågel påstår att låten är plagierad.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •