Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 61

Ämne: Behringer kvalitet, på riktigt?

  1. #1
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran

    Behringer kvalitet, på riktigt?

    Angående Behringers dåliga rykte.

    Vad finns det för konkreta belägg för detta? Bortsett från rykten och snack då.

    Har någon mätt några signaler, fotograferat brister i kretsdesign, lödningar, mekanik eller uppbyggnad?
    Konstaterat dåligt komponentval?

    Eller är det subjektivt, som "det låter illa"? Jag har en MX2442A och kan då inte höra några brister.

    Konkreta bevis, tack!

  2. #2
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Rent empiriskt har de Behringerprodukter jag köpt för scenbruk gått sönder, på scen, på ett sätt produkter av andra fabrikat inte har gjort. Ergo uppfyller de inte i alla fall mina kvalitetskrav vad gäller byggkvalitet.

    De Behringer-effekter jag har testat (allt från gitarrampmodeller till delay) har alla låtit märkbart sämre än konkurrerande produkter. Självklart är detta subjektivt (en gitarrpedal låter så skräpigt, härligt digitalt att jag ofta använder den för Karplus-Strong-aktiga saker) men herregud, det är ju konst vi sysslar med. Säger öronen ifrån är produkten dålig.

  3. #3
    Jim Profit
    Jim Profit är inte uppkopplad
    Jim Profits avatar
    Senior
    Mina konkreta bevis står här i form av en mixer som läcker mellan kanalerna, en stereokompressor där ena kanalen lagt av samt ett ljudkort som helt plötsligt gav upp. Samtliga grejer har stått i våran lokal och har aldrig blivit omkringflyttade.
    För mig verkar det alltså som om byggkvaliteten är undermålig.
    Ljudmässigt kan jag inte uttala mig om de är dåliga. Jag tror inte jag är typen som märker nån större skillnad på ljudkort och ljudkort om man säger så

  4. #4
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Av de Behringer-produkter jag ägt så kan jag inte påstå att något låtit illa. Några multieffekter som varit rätt trista möjligen. Men fullt dugliga och alltid prisvärda. En pryl (mixer) har pajat, och den gick inte att få reparerad, eftersom Behringer inte lämnade ut servicescheman (gissningsvis för att likheten med andra tillverkare skulle bli än mer uppenbar).

    Patchbay, lineboxar o dyl har jag varit mycket nöjd med.

    Dom snorbilliga gitarrpedalerna har jag inte testat, såg för plastiga ut för att jag skulle bli sugen (gitarrpedaler ska tålas att hoppa på anser jag, och om dom kostar 200 eller 600 spänn tycker jag inte är jätteviktigt).

    Nuförtiden vet jag inte hur det är med originalitet, har fått för mig att dom slutat kopiera i samma utsträckning?

  5. #5
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Här är ett brev jag skickade till tysk kundtjänst för ett tag sedan. Jag kommer inte att köpa Behringer igen.

    Dear people of Thomann,

    Please find included a Behringer Xenyx 1204 FX mixer that I’d like to return for warranty repairs, replacement or refund. This particular item caused me a lot of stress, headaches and emotional suffering on my recent tour of Germany where new problems would pop up at soundcheck every night, before I could find a replacement. (This is where we could argue whether or not I bought the wrong gear for my particular application (ie. something “sturdy and operational” for “actual use in a live music environment”) but let’s not go down that route.) All other aspects of Germany were a blast though so thanks for that!

    The mixer has been used live on stage but has travelled in a padded hard-case. As you can see the exterior shows no sign of being dropped, kicked, drenched in beer or otherwise unreasonable abused. In short - I’ve been kind to it. I like my stuff.

    My customer number is XXX, the order number is XXX and customer care ticket was XXX. If you’re into digits.

    So what is non-operational about this mixer?

    - Mono channel 3 is dead. It can’t be sent to neither Main output or Alt 3-4. PFL listening works though.
    - Stereo 5-6 is pretty funky - the normalling seems to not work which means plugging in a stereo source usually only results in sound from only one side. Also, the fader bleeds at like -20 db. Try plugging something into the right input and turn the fader all the way down, listen to the very audible signal in the left channel.
    - Monitoring Alt 3-4 and Main doesn’t work/drops out. Testing it today it cuts in and out with some cool scratchy noises. On tour it was dead. As in “if I press the Main-button the mixer sends a really nasty electrical spike to my headphones, risking damaging them”.
    - Aux 2/FX-send did not work before but seems to have come alive now. Perhaps it will be dead again by the time the mixer reaches you. I don’t know really, view it as an added bonus.

    All in all I do not feel that this mixer lives up to the Behringer promise of “high-quality components and exceptionally rugged construction ensur[ing] long life”.

    [adress etc]

    Thank you for your time and have a great day!


    Best regards,

  6. #6

    Redaktör
    Även med hänsyn taget till att Behringer säljer mycket mer så hör man betydligt oftare om trasiga eller trilskande Behringer-utrustning än andra märken, och min personliga erfarenhet är att saker gått sönder mer än jämfört med utrustning från andra tillverkare. Så jag har samma intryck som GOAB.

    Till exempel, en anledning att Behringers pedaler är billigare är att de har plastskal istället för metall, till skillnad från förlagorna från tex Boss och Electro-Harmonix. Samma sak med rattar och annat – ofta plastigare och vingligare än alternativen.

  7. #7

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Av de Behringer-produkter jag ägt så kan jag inte påstå att något låtit illa. Några multieffekter som varit rätt trista möjligen. Men fullt dugliga och alltid prisvärda. En pryl (mixer) har pajat, och den gick inte att få reparerad, eftersom Behringer inte lämnade ut servicescheman (gissningsvis för att likheten med andra tillverkare skulle bli än mer uppenbar).
    Grejen med Behringer är att de är prisvärda, men man får vad man betalar för.

    Jag har hört folk lovorda vissa av deras nyare multieffekter, men tidigare varianter har varit rätt trista på gränsen till aktivt oinspirerande.

    Patchbay, lineboxar o dyl har jag varit mycket nöjd med.
    Deras patchbays verkar ha en tendens att glappa dock. (Har direkt erfarenhet av det.)

    Nuförtiden vet jag inte hur det är med originalitet, har fått för mig att dom slutat kopiera i samma utsträckning?
    Tja, deras kopior av andras produkter (Xenyx/Onyx, pedalerna) är de som känns mest genomtänkta. (Men ja, tex deras X32 verkar rätt imponerande.)

  8. #8
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Jag köpte en gång en liten mixer.
    Fick byta den två ggr pga att pottarna glappade och sprakade direkt...

  9. #9
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    OK, det verkar definitivt finnas substans här. Mera!

  10. #10
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Jag har en mixer (halvnya UB-serien) där flera routingswitchar har strulat, switchen till fantommatningen gav upp helt en dag. Den bytte jag dock ut efter en del svett och tårar. Den var inte så lätt att komma in i direkt.

    Jag har även skruvat isär deras bosspedalkopior i plast och konstaterat att konstruktionen är extremt billig och ser ut att ha tveksam hållbarhet.
    Själva bypassswitchen sitter rakt på kretskortet utan något stöd under. Landar man riktigt hårt på pedalen så tror jag det är möjligt att knäcka kortet.

  11. #11
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Senast jag skulle lira med min ableton live-setup så spontandog min BCR2000 på scenen, som har funkat kalasbra innan. När man bara trycker på höljet på den så glappar och blinkar alla leds som rena ljusshowen. Så jag fick, plågsamt nog, försöka göra allt jag skulle göra med BCRen med hjälp av musplattan istället, för att till slut ge upp och gå av scenen...

  12. #12
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Min Första mixer var en Behringer Eurorack någonting, den höll inte länge. Läckage, döda kanaler och skrap efter några månader.

  13. #13
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Det enda Behringer jag har/haft är en pachbay, med praktiska omkopplare på ovansidan för inställning av normalisering mm.
    Denna funkade bra ett tag, men sedan fick jag obegripliga problem med kanaler som föll bort & jag misstänkte mixerbord & fan vet allt. Men det var patchbayen som fått oxid på omkopplarna, eller att omkopplarna hoppat ur läge av vibrationer, för det satt en blindplåt ovanför så det var ingen som hade kommit åt något av misstag. När man fipplade fram & tillbaka en stund på omkopplarna så funkade det igen. Jag bytte till Neutrik.

  14. #14
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Jag bytte en encoder på en kompis BCD2000 (dj-controller) efter att den givit upp. Ska man ha behringerprylar ett tag så gäller det att kunna hantera lödkolven

  15. #15
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag har en liten mixer, Behringer MX602A, som jag haft i många år nu. Jag har aldrig haft några problem med den och den låter inte dåligt heller.
    Oj, nu blev det kanske offtopic här, det var ju brister vi skulle redovisa.

  16. #16
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag kör med bärringers monitorer. Funkar riktigt bra faktiskt.
    Har fått många positiva kommentarer om hur de låter. ...fast nu har jag ju inte jämfört med dyra dunder-monitorer.
    Har några pedaler också. Deras vintage time machine har ett väldigt speciellt ljud på gott och ont. till vissagrejjer låter den riktigt bra. Dock är feedbacken ett helvete att få rätt. den har en väldigt smal sweetspot som man kan använda. Går man över den så brölar det rundgång direkt. går man under så låter den inte.

    Deras mixers skulle jag aldrig köpa baseratpå allt ont man hört om dem.
    Senast redigerat av Ashaz den 2012-10-04 klockan 11:47.

  17. #17
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag bytte en encoder på en kompis BCD2000 (dj-controller) efter att den givit upp. Ska man ha behringerprylar ett tag så gäller det att kunna hantera lödkolven
    BCX2000-serien är väl bra grejjer ändå?

  18. #18
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Pehr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    BCX2000-serien är väl bra grejjer ändå?
    Det här är för mig den skavande kärnan i Behringer-frågan. Grejerna är ju ofta BRA, så länge de håller. Deras controllers är väl uttänkta, har bra form, bra funktionalitet. Mixern jag köpte lät precis som den skulle, spring-DSPn lät till och med riktigt bra och jag använde den överallt i tid och otid. Men vad hjälper det när man inte kan gigga med dem utan rädsla för haveri?

    / rant från bränd köpare

  19. #19
    Desecrated
    Desecrated är inte uppkopplad
    Desecrateds avatar
    Senior
    Jag gillar verkligen deras preamp. Monitorerna är okej, men det finns bättre. Patchbay och aADA har funkat jätte bra för mig-. Jag har haft en liten behringer mixer i snart 8 år och den kickar fortfarande. Nu till syntharna har jag en behringer rackmixer innan dom går in i ljudkortet och den fungerar riktigt bra.

    Deras kompressor låter dock skit. Riktigt riktigt dåligt.

    Jag har några av deras mindre gitarrpedaler och en del av dom är bra och en del av dom är förvånansvärt bra.


    Men jo byggkvaliteten är inte den bästa alltid. Jag har fått skicka tillbaka en högtalare och en kompis till mig fick skicka tillbaka en av deras sustainpedaler. För själva sustainfunktionen funkade inte.

  20. #20
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Har en Eurorack som brukar bli live-skojmixer - hade ju den på ROS på NbF i år och vi var väl några som lyssnade på det vackra bruset från den usla FX-kretsen?

  21. #21
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Har en Xenyx 1202FX. Den känns kvalitativ och låter i mina amatör-öron bra. Har dock bara haft den typ 2 år.

  22. #22
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag tycker ofta att de snålar på kontaktdon och potentiometrar som ju är de dyraste komponenterna, grejerna tål varken hård användning (slitage) eller mycket lätt användning (oxid på kontaktytor) och ljudet är ibland märkbart sämre än de apparater de försökt kopiera. Jag säger inte att de inte gör något rätt men jag har personligen slängt ut allt jag kan av Behringer mixerbord på jobbet och bytt mot Mackie eller Yamaha, det finns billiga apparater av dessa märken med.

    som sagt, vissa grejer fungerar, inför förra OS så byggde jag om en mängd små behringerbord åt SR, fixade lite speciella funktioner för talkback och lyssning till sportreportrar på arenorna och de funkade fint för de veckor de använde. Det var spar-tider!
    Senast redigerat av dar303 den 2012-10-04 klockan 12:44.

  23. #23

    Veteran
    Nya Behringer mixers is as good ljudkvalitetsmässigt som någon annan på linjenivå.
    Däremot är hållbarheten på dom enheter jag ägt inte direkt lysande.
    Börjar glappa fort.
    Men å andra sidan kan jag köpa 3 Behringer burkar till priset av en som kanske är bättre...

  24. #24
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...behringerbord åt SR...
    är det så illa altså .. shit

  25. #25
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jag har både bra och dåliga erfarenheter av Behringer, har använt en rad olika mixrar, usb-kontroller och effekter från dem. Överlag tycker jag att det varit bra kvalité och min MX1604 har t o m överlevt två år på ROS-scenen under Kallback så en del prylar klarar uppenbarligen RIKTIGT hård behandling.

  26. #26
    Flipper 2
    Flipper 2 är inte uppkopplad
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Har haft min Xenix 1002FX i mer än 2 år = no problemo!
    Jag har haft flera Behringer mixers nu under en 10 års period och aldrig haft problem med de, men nästa gång jag köper en mixer så blir det nåt annat märke.

  27. #27
    nixpix
    nixpix är inte uppkopplad

    Senior
    Har aldrig haft problem med Behringer, förutom då jag själv vållat dem genom ölspillning. Mycket prisvärda produkter och bra manualer för nybörjare. Har fortfarande en del av deras produkter i racken. Det där med att patchbays börjar glappa tror jag har att göra med TRS-standardens konstruktion - det är väl därför det finns Bantampatchar?

    Vad jag minns var det Behringer som på 90-talet började pressa priserna på mixerbord och effekter, så "alla" hade råd att köpa sådana produkter. Visst, preamparna på deras mixerbord håller inte bästa ljudkvalitet, men det kan man inte förvänta sig till de pengarna.

  28. #28

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Pehr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    BCX2000-serien är väl bra grejjer ändå?
    Ja, både BCF2000 och BCR2000 är prisvärda, hyfsat stryktåliga och täcker all grundläggande funktionalitet, så de har jag inga problem att rekommendera.

    (Men återigen: en anledning till att BCF2000 är så billig är att de använder motoriserade reglar som inte är touchkänsliga, till skillnad från Mackie Control och andra, så de är inte alls lika praktiska om man vill spela in automatisering. Så det är inte bara priset som skiljer.)

  29. #29
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    En MX serie mixer (de med effekter i ) som vi hade i repan, två kanaler lade av efter ett par månader.
    Men värsta exemplet var den MX 8 kanals mixer jag hade hemma, en polare var över och hade sin Soundcraft 4 kanals mixer (också illig, 1200 eller så) och jag hade kvar den ett par dagar och testade att koppla in den istället.
    En dvla skillnad! Med rak EQ och på linjesignaler lät den fn så mycket bättre än Behringer mixern, som verkade förstöra ljudet, det lätt platt. Dessutom var en kanal helt död.
    Jag blev så sur att jag satte ut Behringern i regnet och använde den som askfat, för att säkerställa att jag aldrig mer körde audio genom den.

    Vet att senare mixrar låter MYCKET bättre, detta var den tidiga MX serien som sagt.

  30. #30
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Använde en 2-band mastringprocessor för 6-7 år sen när jag streamade radio, för limiting och utjämning, funkade bra.

  31. #31
    deleted user
    Hade en del behringergrejor för 10-15 år sedan. Mixer, kompressor, peq, ultrafex, effekter och köpte en bcr när den kom. Inget att klaga på, den ökända Virtualizern t ex, tråkig sak men hade inte väntat mig mycket för 1kkr heller, som rackutfyllnad med nån skoj effekt funkade den bra. Har aldrig rest runt m behringer, bara fast monterat i studion. Kanske beror på vilken musik man gör om man är nöjd el inte, har aldrig testat sång eller andra mikrofoninspelningar.

  32. #32
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Jag vill ha deras plastpedaler, ska nog börja samla...
    200 kr liksom ...

  33. #33
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Pehr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill ha deras plastpedaler, ska nog börja samla...
    200 kr liksom ...
    haha.. jag har ett gäng
    du kan få köpa ett par ph9 pedaler jag har

  34. #34
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag hade en gång i tiden ett 24HE-rack som var fullt med Behringer-prylar, så när som på 3 eller 4 1HE-racksyntar. Under kanske 5-6 års tid med dessa prylar, så var det bara en enda burk som gick sönder, så där kan jag definitivt inte klaga. Problemen började när jag skaffade mina första riktiga kvalitetsmonitorer (ADAM P11A) och plötsligt verkligen hörde hur det lät. Då byttes rackburkarna ut på löpande band, kan jag lova... Detta är typ 10 år sedan eller något sådant, så dagens prylar från dem låter säkert bättre...

    Jag körde på den tiden med en gammal Soundcraft 400B mixer, som plötsligt fick spatt och inte gick att jobba med alls. Panik och dåligt med pengar gjorde att jag då köpte en Behringer MX8000 (modellen som gjorde att Mackie stämde Behringer...) - och till min stora förvåning så brusade den mindre och lät allmänt bättre än den gamla Soundcraften, som jag då donerade till en god vän istället för att lägga pengar på att renovera den själv. Jag har sedan hört vitt skilda omdömen om MX8000, så jag antar att jag fick tag i en som kom från en bra tillverkningsbatch... Eftersom jag var så nöjd med den mixern, så bytte jag sedan till en Behringer DDX3216 (deras första digitalmixer), som var kanonbra, förutom att en motorregel inte funkade vid leverans (två kallödningar på kablar till regeln, som jag fixade själv för att slippa vänta...). Efter kanske 2 år började den stänga av sig och krångla, något som visade sig vara kallödningar som hade uppstått i nätdelen. Gjorde för säkerhets skull om alla lödningar i nätdelen och det funkade perfekt igen. Bestämde mig något år senare för att skippa mixern och köra helt ITB (förutom omvandlare, preampar, monitorcontroller och hörlursförstärkare förstås) och sålde mixern till en god vän. Efter något år fick han samma problem som jag hade fått och det blev dags för ny omlödning i nätdelen. Den löjligt lilla fläkten räckte alltså inte till för att dra ut värmen, utan efter en tid orsakade värmen att det blev kallödningar. I övrigt var den alltså kanonbra - men med lite för dålig kylning...

    Idag har jag faktiskt kvar EN burk från Behringer - och det är en hörlursförstärkare HA4600. Den brusar lite mer än man kunde önska, men jag använder den bara till tracking, så det spelar inte så stor roll. Den har precis alla funktioner som jag vill ha - och som konstigt nog inte finns hos andra tillverkare, så den kommer nog att få hänga med så länge det är liv i den...

  35. #35
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Pehr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill ha deras plastpedaler, ska nog börja samla...
    200 kr liksom ...
    Du kan får köpa en octaver och preamp/booster av mig om du vill. :-)

  36. #36
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Vad skiljer dem ifrån t.ex Korg, Roland, Yamaha, mfl? Samtliga dessa säljer ju också plastjunk i sina sortiment i likhet med Behringer som kanske mest fokuserar på detta, billigare sortment?

    Om jag inte missminner mig så har väl även Behringer släppt en och annan "premiumpryl" (tänker på innehållet/komponenterna) även om det hör till undantagen.

    Att man får vad man betalar för är ju en sanning som håller

  37. #37
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Ja, man får vad man betalar för - men lägsta nivån på kvalitet och ljudkvalitet när det gäller budgetprylar är klart högre idag än den var för 15-20 år sedan, så det är inte lika självklart numera, att det som är extra billigt oftast är rena skräpet.

    Problemet är att alla steg i tillverkningen kostar i Kina. Vill man ha kvalitetskontroll, så får man betala mer. Vill man specificera komponenter istället för att acceptera det som är billigast för stunden, så kostar det mer. Det kan vara sådant som gör att Behringer har hållit en väldigt ojämn kvalitet och fått dåligt rykte.

    Det var likadant med Oktava för många år sedan. Guitar Center ì USA ville ha MK012-mickar så billigt som möjligt, så då såldes mickarna helt utan kvalitetskontroll och utan fabriksgaranti till dem under en period - något som gjorde att GC sålde massor av MK012:or eftersom de var billigare än alla andra handlare, men det ledde också till att Oktava fick ett skamfilat rykte som tog väldigt lång tid att reparera...

  38. #38
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Kan inte Behringer bygga en synt, någon gång.... ? Har för mig att Uli, eller vad han nu heter, själv byggde en analog skapelse, innan han började med rackeffekterna...

    Kanske kunde börja med någon fin kopia på en Oberheim, av någon sort... Även de ägde ju lite si och så, bygg- kvalité...

  39. #39

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, man får vad man betalar för - men lägsta nivån på kvalitet och ljudkvalitet när det gäller budgetprylar är klart högre idag än den var för 15-20 år sedan, så det är inte lika självklart numera, att det som är extra billigt oftast är rena skräpet.
    Det har iofs slagit åt andra hållet också – idag behöver man inte sälja en njure eller annan kroppsdel för att köpa utrustning från tex Lexicon. Det är lätt att vara dumsnål – i regel har det kommit tillbaks och bitit mig när jag köpt saker till absolut lägsta pris, oavsett om det handlat om effekter, mickar eller stativ.

    Så på lite längre sikt kan det löna sig att köpa något som håller, om inte annat för att slippa huvudvärken med glappande och trasslande utrustning. Speciellt när det gäller utrustning där skillnaden i pris är hundralappar snarare än tusenlappar.

  40. #40
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Det är sant. Man köper en viss säkerhet också. Om man investerar i erkänt bra prylar, så är det större chans att man slipper problem - och man behöver inte fundera på om det är där problemet ligger, om man upplever att man inte får till sina mixar på ett bra sätt.
    Själv har jag egentligen löjligt bra prylar för en hemstudio, men det gör också att jag inte har några undanflykter att ta till om det inte låter bra...

  41. #41
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Har någon rackmultieffekt som jag fått, modulizer tror jag den heter. Testade den en gång sedan dess har den varit avstängd. Ser tuffare ut än en blindplåt så den får sitta kvar.

    Sedan har jag en liten livemixer med inbyggda effekter, Eurorack ub1002fx. Jag hatar verkligen den av hela mitt hjärta då den låter så förbaskat dåligt. Platt och steril. Enda fördelen med den är storleken och vikten (I travel light). Har försökt att få den att gå sönder i flera år. Den har erfarit en hel del våldsamma noisespelningar (där jag passat på att slå den hårt så att knogarna ömmat elakt). Jag har dragit rundgång i den med maxgain och låtit den stå i flera dygn. Den har blivit så varm att man skulle kunna steka ägg på den men inte fan har den dött för det. Har även lagt den i min ryggsäck och skickat iväg den på bagagebandet när jag har flugit några gånger. Den jäveln överlever allt. Inte en knapp eller ratt som vill gå av, inget som glappar, allt lyser. Den hånler mot mig. Kan inte slå sönder den, det känns inte rätt. Jag kan bara försöka påverka ödet för den tyvärr. Kan ju inte klaga på kvaliteten på denna direkt. Kan ge mig tusan på att den kommer att överleva mig också.

    Har även en V-amp av första generationen. Jag gillade den till distade metalguror och tyckte att det var praktiskt att koppla in den i PA:t i repan så slapp man bli hörselskadad av 4x12:an. De "cleana" ljuden och effekterna är crap. Footswitchen dog av att ligga i en låda. Det gjorde egentligen ingenting eftersom det var löjligt lång fördröjning mellan programmen när man switchade. Mina bandkamrater tittade surt på mig varje gång jag bytte mellan rent och distat ljud. Nu har den legat i en flyttkartong i säkert 5 år. Undrar om min åsikt om soundet kvarstår? Ska testa den igen, kanske återkommer med reflektioner.

    Bass synthesizer BSY-600. Plastig skitpedal som sörplar batterier. Inte särskilt spännande men funkar om man vill experimentera lite. Hade en Boss SYB 3:a tidigare, den var lika kass den.

    Behringer Line box
    . Gillar split funktionen. Bra när man vill mata in rundgång i synthar eller mixerbord. Brusar dock för mycket för mer finstämda grejer.

    That´s it.

  42. #42
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Henkzy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan har jag en liten livemixer med inbyggda effekter, Eurorack ub1002fx. Jag hatar verkligen den av hela mitt hjärta då den låter så förbaskat dåligt. Platt och steril. Enda fördelen med den är storleken och vikten (I travel light). Har försökt att få den att gå sönder i flera år. Den har erfarit en hel del våldsamma noisespelningar (där jag passat på att slå den hårt så att knogarna ömmat elakt). Jag har dragit rundgång i den med maxgain och låtit den stå i flera dygn. Den har blivit så varm att man skulle kunna steka ägg på den men inte fan har den dött för det. Har även lagt den i min ryggsäck och skickat iväg den på bagagebandet när jag har flugit några gånger. Den jäveln överlever allt. Inte en knapp eller ratt som vill gå av, inget som glappar, allt lyser. Den hånler mot mig. Kan inte slå sönder den, det känns inte rätt. Jag kan bara försöka påverka ödet för den tyvärr. Kan ju inte klaga på kvaliteten på denna direkt. Kan ge mig tusan på att den kommer att överleva mig också.
    En fin historia!

  43. #43
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Ok, jag har haft ett antal produkter genom åren... i min enfald har ja trott att det blir nog bättre...

    det började i slutet av 90-talet, köpte en dj-mixer...minns inte beteckningen, men det var en 3-kanalig historia.
    Den läckte mellan kanalerna... lämnade in och bytte, samma problem. Åkte tillbaka till butiken och vi konstaterade båda två att detta felet var på samtliga apparater vi provade... Butiken vidarebefodrade detta till distributör..som svarade att "Till det priset kan man inte vänta sig att det ska låta bra" Förvisso sant kanske, men ja vill att en dj-mixer ska vara tysta om regeln är neddragen.

    Senare: Köpte 2 kompressorer och 2 multieffekter... Ni minns dom första Virtualizer & modulizer... aldrig stött på nåt som låtit så kallt... lite som en ståldörr en vinterdag. Kompressorerna... well de fyllde väl sitt syfte lite granna, men de brusade mycket och lät ganska illa.

    Monitorerna... ja de gick båda sönder inom 3 månader. Så jag lämnade tillbaka dem...

    Nä jag kommer heller aldrig att köpa nån mera Behringerprodukt.

  44. #44

    Redaktör

  45. #45
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Men det står ju "high quality component"?

  46. #46
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Haha , well beroende på vad man vill ha den till... man kan säkert vara kreativ och utnyttja det kalla...

  47. #47
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Konstigt, nu fungerar min BCR2000 igen! Det kanske är ableton det är fel på.

  48. #48
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag fundera på att elda upp min Behringer Choruspedal och lägga ut det på Youtube. En kompis har lovat att göra en låt till filmen.

  49. #49
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Koppla in signal från ett slutsteg annars. Är säkert kul :-)

  50. #50
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har både bra och dåliga erfarenheter av Behringer, har använt en rad olika mixrar, usb-kontroller och effekter från dem. Överlag tycker jag att det varit bra kvalité och min MX1604 har t o m överlevt två år på ROS-scenen under Kallback så en del prylar klarar uppenbarligen RIKTIGT hård behandling.
    Den 1604A jag hade klarade å andra sidan inte av att stå i en hemstudio eller två och sedan skickas, väl packad, till Stockholm utan att fyra reglar rasade...

    Problemet med Behringer är väl i första hand att de har en oerhört ojämn tillverkningskvalité, både inom modeller och mellan. Vilket låter väldigt mycket som försumbara kvalitékontroller, medvetet eller inte...

  51. #51
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Jag sitter med en Eurodesk MX3282A och förutom att line in på en kanal inte lirar (köpte den beggad) så är jag tvärnöjd.
    Preamp och filter låter bra, inget som skrapar, inget läckage...

    En Göran är nöjd!

  52. #52
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    #J.P en annan göteborgares MX1604 e också knagglig .. vet inte om det e er salta luft som gör att behringerGrätet försvagas & trillar i bitar ;D


    har ett otestat FW ljudkort som verkar vara okay byggd .. samt sedan länge en patch bay utan jackläckage \ ikke krassliga switchar heller



    ojämn kontroll på OK gerät innan skeppning - jäkla "räkhandlare"
    Senast redigerat av ~~~ den 2012-11-05 klockan 22:36. Anledning: det e vellan det som är problemet med behringer .. RÄKtombola lotto om man får 1:a eller 3:e sortering!

  53. #53
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Fan - jag som är skaldjursallergiker.
    Måste genast sälja min räka!

  54. #54
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    #J.P en annan göteborgares MX1604 e också knagglig .. vet inte om det e er salta luft som gör att behringerGrätet försvagas & trillar i bitar ;D
    Hehe...läs vad jag skrivit om MX1604 här tidigare i tråden Kallback:
    http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post2297895

  55. #55
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden

    BEHRINGER CITY: du kommer du arbetar du bor du äter du sover inte du dör som vänn här

    haha t o m logon e reviderad till en räktrål

    http://www.behringer.com/EN/Join-Us/index.aspx

    If it's fun, is it still "work"?

    We're willing to bet you won't find another company where passion, energy and enthusiasm are as easy to come by than at BEHRINGER.

    aldrig testat verkar intressant ju

    BEHRINGER City, China

    In 2002 we finally decided to establish our own manufacturing facility in China which marked another milestone in our Company’s history ... “If you don’t totally understand the Chinese culture you won’t succeed”. It took me twenty years to understand, respect and embrace the culture and its people.

    And I tell you that we have incredibly motivated and hard-working Chinese employees, that I am very proud of. These are the people who take great pride in assembling your BEHRINGER product.

    Uli Behringer
    Founder and Chairman
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe...läs vad jag skrivit om MX1604 här tidigare i tråden Kallback:
    http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post2297895
    haha jo jag vet såg det \ sett det tidigare den va vi ju "rädd om" då den faktiskt var OKAY!
    Senast redigerat av ~~~ den 2012-11-05 klockan 23:15.

  56. #56
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tror deras kackigt byggda mixrar skapat ryktet. Jag har inga problem med välpatchade bäjjar (5-6 stycken här) och racktunern är finfin. Övrig rackjox jag stött på har mest varit trist, inte dåligt.

  57. #57
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Läser med intresse och måste flika in att jag också hade ett halvt rack fyllt med behringer kompressorer tidigare, det var ju länge, länge sedan och de rullade främst live, men fasen vad de funkade alldeles utmärkt! kändes väldigt ordentligt byggda (gick att tappa i backen o så ingen gick sönder... De tidiga grejerna kanske var bättre? För mig klingar namnet alltså inte dåligt utan lite trist men priseffektivt
    Jag kanske har helfel nuförtiden, har ju hänt förr o därmed bör sluta glutta på den där fiffiga mixern UFX1604 som ser rätt festlig ut

  58. #58
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Röd-svarta Behringer räknar jag inte till diskussionen... antar att vi pratar silverfärgat kinasmäck här?

  59. #59
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Vi reste runt med en sån där pytteliten eurorack till medhörning. Blev rätt misshandlad under ett års tid, lät väl inte så jättebra - men den höll.

  60. #60
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    De silverfärgade mixrarna är skräp.

    På ett ställe jag är lite aktiv inom finns rätt många mixerbord. Jag tror faktiskt 50% av Behringer-mixerborden har minst en död kanal var, trots att de bara är några år gamla. Och det som har hänt med alla är att en kanal bara lägger av. Och sen försvinner ytterligare en kanal. En efter en, om inte hela skiten dör.

    Det är möjligt att det är lite Biltema över Behringer, typ vissa saker är riktigt bra och prisvärda, annat är skräp som inte borde få säljas.

Liknande ämnen

  1. A-ha och jämn kvalitet!
    Av PF i forum Skivor & artister
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2014-08-25, 22:15
  2. lo-fi kvalitet på inspelning.....hur?
    Av Victor i forum Inspelning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2003-08-06, 10:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •